Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam

Auteur Topic: Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam  (gelezen 30624 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat
VU mc schendt beroepsgeheim

Bij de opnames op de spoedeisende hulp van het VU medisch centrum voor een nieuwe medisch realityprogramma van RTL zijn juridische en ethische grenzen overschreden. Dat stellen Hoogleraar medisch recht Johan Legemaate en medisch ethicus Erwin Kompanje vanavond in Nieuwsuur.

35 op afstand bestuurbare camera's
Ruim twee weken registreerden 35 op afstand bestuurbare camera's alles wat er op de spoedeisende hulp gebeurde. Er werden behandelingen en gesprekken geregistreerd, soms zonder dat daar toestemming voor werd gegeven. Het was de bedoeling dat patiënten alleen met vooraf gegeven toestemming gefilmd zouden worden. De realiteit is anders. Vaak werd de patiënt pas in de behandelkamer om toestemming gevraagd.

Alles gefilmd
In Nieuwsuur vertelt Ron Janssen hoe hij urenlang met zijn minderjarige dochter op de spoedeisende hulp zat. Pas op het moment dat Janssen naar huis kon maakte de programmamakers bekend dat alles gefilmd was. Eyeworks filmde onder meer vertrouwelijke gesprekken tussen de dochter en een kinderarts. Janssen zelf was op verzoek van de arts niet aanwezig bij deze gesprekken.

Non-stop meekijken
Gedurende zestien dagen in januari en begin februari keken twee mensen van Eyeworks non-stop mee. Zo'n 1500 mensen bezochten in die periode de spoedeisende hulp. Aan 215 patiënten is tijdens hun aanwezigheid in het ziekenhuis om toestemming gevraagd ze te filmen. Uiteindelijk stemde 150 mensen in.

Het programma '24 uur: tussen leven en dood' wordt in maart uitgezonden. In Nieuwsuur reageert vanavond Mark Kramer, afdelingshoofd interne geneeskunde van het VUmc.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/344079-vu-mc-schendt-beroepsgeheim.html

Lijkt me geen goede promotie voor het ziekenhuis.....  :-X
Vanavond (22-02) om 22:00 uur in ieder geval een reportage in nieuwsuur.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 22:00:27
Men wacht de uitzending niet af ...

#Nieuwsuur Alle patiënten wordt toestemming gevraagd,hebben inzage, beelden worden vernietigd als ze niet toestemmen bit.ly/wP0lbm
@VUMCAmsterdam 21.48uur


Vanavond in Nieuwsuur aandacht voor het programma '24 uur tussen leven en dood' opgenomen in VUmc
22 februari 2012
Vanavond in Nieuwsuur aandacht voor het programma '24 uur tussen leven en dood'. Een programma van RTL (geproduceerd door productiemaatschappij Eyeworks) waaraan VUmc heeft meegewerkt. Gedurende 16 dagen is er begin 2012 op de spoedeisende hulp van VUmc gefilmd. Niet met een rondlopende cameraploeg, maar via een zeer groot aantal vaste camera's.


Nieuwsuur agendeert dit onderwerp naar aanleiding van een klacht van een vader van een patiënt over deze werkwijze. VUmc betreurt de fout die is gemaakt jegens deze patiënt. Verder wil VUmc graag toelichten waarom VUmc deelneemt aan tv-programma's en hoe VUmc dit op zorgvuldige wijze doet.

Toestemming, inzage en toestemming intrekken
VUmc kiest er bewust voor om medewerking te verlenen aan programma's en nieuwsitems over de zorg. Hiervoor krijgen cameramensen en regisseurs de ruimte om mee te lopen op afdelingen. Deze mensen tekenen altijd voor geheimhouding.

In dit programma wordt zoals altijd aan patiënten toestemming gevraagd om gefilmd te worden. Door het spoedeisende karakter, gaat de zorg voor de patiënt - zeker in moeilijke situaties - altijd voor. Soms wordt dus korte tijd later toestemming gevraagd. Wil de patient niet meewerken, wordt eventueel opgenomen materiaal vernietigd. Wanneer patiënten toestemming hebben gegeven, krijgen zij altijd nog inzage in het filmmateriaal voor uitzending. Dan kan de patiënt,  weloverwogen, alsnog de toestemming intrekken. Het beeldmateriaal wordt dan alsnog vernietigd.

Waarom deze programma's?
VUmc wil open zijn over wat er gebeurd in het ziekenhuis en nu in het bijzonder op zijn spoedeisende hulp. Er is veel behoefte aan informatie over zorg en gezondheid. VUmc vindt het belangrijk te laten zien hoe de zorg wordt verleend. Veel medewerkers van VUmc, verpleegkundigen, artsen, arts-assistenten, laten graag zien dat zij een mooi beroep uitoefenen en hoe zij iedere dag bijdragen aan de zorg. Zorg is belangrijk voor iedereen.  

Een academisch ziekenhuis is eraan gewend dat er op allerlei manieren wordt meegekeken. Er worden mensen opgeleid, er is veel overleg - ook met niet-medici - kortom, VUmc is een 'open huis'. Het programma 24 uur tussen leven en dood brengt dit indringend en integer in beeld. Patiënten, die hiervoor toestemming hebben gegeven, worden gevolgd op het moment dat ze behandeld worden, bellen met familieleden en grapjes maken met een verpleegkundige. En ook worden ze achteraf thuis geïnterviewd over wat deze bijzondere gebeurtenis achteraf nog voor hen betekent in hun leven.


bron: Dienst communicatie
http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/6811989/


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2012, 09:45:43
Het zijn nou eenmaal programma's waar wij Nederlanders graag naar kijken, dat is een feit.
Op zich klinkt het vreemd, achteraf toestemming vragen, maar van tevoren wordt ook lastig.
Je kan moeilijk iemand lastig vallen die de spoedeisende opkomt, die heeft wel andere zaken aan zijn, of haar, hoofd.

Zelf heb ik meegewerkt aan een docu serie over het ziekenhuis, maar in dat geval hadden we van tevoren een draaiboek en konden wij
ruim van te voren, in samenwerking met de medici, rond de tafel met de patiënt gaan zitten, zodat we duidelijk ons ideeën en doelstellingen konden uitleggen, waarna
de patiënt alle tijd kreeg om erover na te denken.

In dit geval hoop ik dan ook inderdaad dat alle patiënten inzage in de opnames krijgen en als zij de beelden niet op TV willen hebben, dat deze dan ook vernietigd worden.
Daarnaast ben ik nieuwsgierig of er protocollen zijn opgesteld tussen VU en de (twee) medewerkers van Eyeworks m.b.t. privacy van de patiënten.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2012, 15:00:45
Ik vind dit werkelijk schandalig. Het feit dat zeer privacygevoelige gesprekken en videobeelden worden opgenomen zonder voorafgaande toestemming (met medewerking van het ziekenhuis!) is echt verwerpelijk.

Dat opnamen vernietigd worden is leuk en aardig, maar:
1. deze hadden in eerste instantie nooit gemaakt moeten worden;
2. er hebben derden zitten meeluisteren/kijken in een regieruimte;
3. welke garantie is er dat deze opnamen vernietigd worden en wie krijgt deze beelden vooraf te zien?

Ik zou me als patiënt behoorlijk 'in de maling genomen' voelen. Hopelijk start de Inspectie dan ook een grondig onderzoek.
Senior GGP / Oost-Brabant


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2012, 15:41:26
Klacht tegen VUmc na tv-opnamen
Toegevoegd: donderdag 23 feb 2012, 13:07

Een man die met zijn dochter zonder toestemming is gefilmd in het VU medisch centrum, start een klachtenprocedure tegen het ziekenhuis.
De man was met het kind op de afdeling spoedeisende hulp, waar opnamen werden gemaakt voor een nieuw medisch reality-programma van Eyeworks voor RTL. De afspraak was dat patiënten van te voren om toestemming gevraagd zou worden.

Privacy

Het ziekenhuis heeft de man en zijn dochter excuses aangeboden, maar de man dient niettemin een klacht in. Het gaat hem om de privacy van zijn dochter. Eyeworks had onder meer een vertrouwelijk gesprek met een kinderarts opgenomen.
Het programma: '24 uur: tussen leven en dood', wordt op 7 maart uitgezonden.

Er zijn meer patiënten die pas achteraf hoorden dat ze waren opgenomen, en aan wie pas na de opnamen om toestemming is gevraagd. Het gaat onder meer om mensen die buiten bewustzijn waren toen ze op de spoedeisende hulp belandden. Van de 215 gefilmde patiënten hebben er 65 geen medewerking aan het programma verleend.

Kamervragen

De SP en GroenLinks gaan Kamervragen stellen over het programma. De partijen willen onder meer van minister Schippers van Volksgezondheid weten of de privacy van de patiënten voldoende gewaarborgd is.
SP-Kamerlid Van Gerven, die 25 jaar huisarts is geweest, vindt dat de opnamen niet gemaakt hadden mogen worden, omdat de relatie arts-patiënt niet gelijkwaardig is. Een patiënt die opkijkt tegen een arts zal snel geneigd zijn toestemming te geven voor opnamen, denkt Van Gerven. "Wanneer het beroepsgeheim in gevaar komt, moet een ziekenhuis helemaal niet meewerken aan zo'n programma," vindt hij.

Volgens hoogleraar medisch recht Legemaate en medisch ethicus Kompanje is het medisch beroepsgeheim geschonden. Ook de artsenvereniging KNMG vindt dat het ziekenhuis in strijd met de norm heeft gehandeld. De vereniging zegt dat in een verklaring.

Voor de zekerheid

Enkele bezorgde mensen hebben zich vanochtend bij het VUmc gemeld met de vraag of ze zijn gefilmd. Volgens het ziekenhuis is dat niet zo als ze daarvoor geen toestemming hebben gegeven. Het ziekenhuis gaat voor de zekerheid nog eens na of alles zorgvuldig is verlopen.

Om 14.00 uur komen RTL, Eyeworks en het VUmc met een gezamenlijke verklaring naar aanleiding van de commotie die is ontstaan.

Bron: nos.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2012, 15:41:45
Er is altijd wel tijd voor een persmomentje :
http://www.evertkwok.nl/data/pivot/entry.php?id=209
 e050


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2012, 15:44:46
Ik vind dit werkelijk schandalig. Het feit dat zeer privacygevoelige gesprekken en videobeelden worden opgenomen zonder voorafgaande toestemming (met medewerking van het ziekenhuis!) is echt verwerpelijk.
Ondanks dat ik het met je eens ben, ook bij programma's als TraumaNL, Trauma centrum etc worden mensen gevolgd welke behandeld worden op straat en in het ziekenhuis. Ook bij die programma's wordt er volgens mij nog wel eens gefilmd voordat er toestemming is verleend. (Denk maar aan beelden waarbij iemand gereanimeerd wordt etc.) Dan is het gewoon niet te doen om van te voren toestemming te vragen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2012, 15:54:22
Toevallig hoorde ik vanochtend op de radio een reactie van iemand die ook was gefilmt in het VU, en die kreeg de vraag of het mog worden uitgezonden, voorts kreeg hij een formulier wat hij moest ondertekenen waarin staat dat de producent/omroep het recht hebben om de serie te herhalen en waarbij je dus ook verklaart geen claim te doen op auteursrecht enz.
Vorig jaar is er bij ons bij de brandweer ook gefilmt vanuit RTL4, waarbij ik zelf ook ben gefilmt en moest toen ook het formulier ondertekenen.
Dus dat mensen zomaar ongevraagt op tv komen, die beweringen zijn naar mijn mening toch wel uit het verband getrokken. Simpelweg omdat zij aan je vragen of je wilt meewerken. 998765


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2012, 16:20:59
Dat er in dit geval op het gebied van communicatie iets grondig fout is gelopen...dát is iedereen wel duidelijk.
Maar al sinds jaar en dag zijn er programma's die op een SEH afdeling worden opgenomen, Ingang Oost is volgens mij zo'n beetje de oudste (overigens nog steeds een veel bekeken programma).
Dat er nou plots geroepen wordt dat er schending plaatsvindt van het beroepsgeheim vindt ik te ver gaan: dit zou wel zijn wanneer de beelden rechtstreeks live werden uitgezonden op TV of internet.
Er is tot op nu nog niets verkeerd gegaan wat niet gecorrigeerd kan worden want er is nog niets uitgezonden.

Bij al die reality programma's vindt trouwens de instemmingsverklaring pas achteraf na opname plaats; neem maar eens de programma's zoals Blik op de Weg en Wegmisbruikers.....al honderden keren gezien dat de agenten mededelen dat er na afloop door de cameraploeg een en ander wordt besproken met de betrokkene.

Waarom hebben de SEH-verpleegkundigen niet op moment van aanvang van de behandeling zelf het initiatief genomen om de patiënt te vertellen over de opnamen.

Hoe gebeurd dat dan bij De Centrale Huisartsenpost van de AVRO, ook vooraf voordat de auto de straat indraait?

Ruud


vrm

  • happer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2012, 16:32:22
Bij de avro (huisartsenpost) wordt er vooraf tijdens of vlak na de telefonische triage gevraagd of de camera mee mag. Zegt men nee dan wordt dit gerespteerd. Zegt men ja dan heeft men na een week of wat altijd telefonsich contact en het lijkt me dat ook dan nog aangegeven kan worden of men toch niet mee wil werken.
Bij Ingang Oost wordt bij mijn weten altijd gevraagd of de camera mag draaien.

In dit geval vindt ik het anders omdat men ongevraagd gefilmd wordt. In sommige gevallen zal dat ook niet anders kunnen, echter om een SEH vol te hangen met camera's zou ik zelf ook niet zo prettig vinden.

Je zou in dit geval op z'n minst een mededeling kunnen ophangen bij de ingang en in de wachtruimtes.