Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.

Auteur Topic: Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.  (gelezen 15021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 28 januari 2005, 20:23:42
Situatie:
Een verzorgingshuis voor bejaarden, deels mobiel, deels niet.
Vrijstaand modern gebouw, voldoet aan de eisen van de brandweer op gebied van brandveiligheid.
Bestaat uit een aantal vleugels (4) verbonden door een centrale hal. (gehele gebouw bestaat uit 1 woonlaag)
aantal bewoners:max 72 verdeeld over 60 kamers
aantal personeelsleden 's nachts: 1 (verzorgende IG of verpleegkundige, niet altijd BHV opgeleid)


Voldoet deze personele bezetting aan de wettelijke norm of niet ? Welke normen zijn er behalve de norm voor het aantal bhv'ers, zijn er verplichte normen voor het minimum aantal personeelsleden (bhv of niet) in dit geval ?

De wet schrijft voor 1 BHV'er per 50 werknemers, dus daar wordt wel aan voldaan er is immers maar 1 werknemer aanwezig, maar hoe zit het met de niet zo zelfredzame bewoners in geval van bijvoorbeeld brand ?

Zijn er dwingende voorschriften in dit geval, of slechts de algemene zorgplicht, dus regel het zelf op basis van RI&E ??


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2005, 20:41:33
Daar snij je zo even een punt aan zeg :-\

Zal dat eens nakijken in mijn boeken, maaarrreee

1 personeelslid s'nachts??? is dat niet wat weinig, mag ook helemaal niet geloof ik.

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2005, 00:07:05
1 personeelslid s'nachts??? is dat niet wat weinig, mag ook helemaal niet geloof ik.
Dat is dus 1 van de vragen, uit de gegevens blijkt denk wel dat het hier geen fictief geval betreft, maar een echte praktijk situatie, dus ik ben zeer benieuwd hoe dat elders geregeld is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2005, 00:09:27
Situatie:
Een verzorgingshuis voor bejaarden, deels mobiel, deels niet.
Vrijstaand modern gebouw, voldoet aan de eisen van de brandweer op gebied van brandveiligheid.
Bestaat uit een aantal vleugels (4) verbonden door een centrale hal. (gehele gebouw bestaat uit 1 woonlaag)
aantal bewoners:max 72 verdeeld over 60 kamers
aantal personeelsleden 's nachts: 1 (verzorgende IG of verpleegkundige, niet altijd BHV opgeleid)


Voldoet deze personele bezetting aan de wettelijke norm of niet ? Welke normen zijn er behalve de norm voor het aantal bhv'ers, zijn er verplichte normen voor het minimum aantal personeelsleden (bhv of niet) in dit geval ?

De wet schrijft voor 1 BHV'er per 50 werknemers, dus daar wordt wel aan voldaan er is immers maar 1 werknemer aanwezig, maar hoe zit het met de niet zo zelfredzame bewoners in geval van bijvoorbeeld brand ?

Zijn er dwingende voorschriften in dit geval, of slechts de algemene zorgplicht, dus regel het zelf op basis van RI&E ??
eigenlijk heel simpel,in geval van  brand komt dat ene personeelslid handen te kort.Het lijkt mij dat je op iedere vleugel teminste 1 personeelslid hebt :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2005, 00:13:57
Artikel 8
Eerste hulp, brandbestrijding, evacuatie van werknemers, ernstig en onmiddellijk gevaar

1.   De werkgever moet:
- de nodige, aan de aard en de grootte van de activiteiten van het bedrijf en/of de inrichting aangepaste maatregelen treffen op het gebied van de eerste hulp, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers, daarbij rekening houdend met andere aanwezige personen, en
- de nodige verbindingen onderhouden met diensten van buitenaf, met name op het gebied van eerste hulp, medische noodhulp, reddingswerkzaamheden en brandbestrijding.

Als je van mening bent, en die mening na een incident gedeeld wordt door de inspectie, dat een personeelslid dit kan waarmaken, dan is een personeelslid voor de BHV voldoende. Persoonlijk acht ik de kans dat de inspectie daarin meegaat uitermate klein.
en dan nog ga je voor gaas omdat de wet een minimum eis van tenminste twee hulpverleners op die aantallen. De clienten tellen namelijk mee in de bepaling van het aantal.

Ik denk dat je met een man of drie in het gebouw en hulp van buitenaf voldoet aan de eisen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2005, 01:08:00
eigenlijk heel simpel,in geval van  brand komt dat ene personeelslid handen te kort.Het lijkt mij dat je op iedere vleugel teminste 1 personeelslid hebt :-\
4 man/vrouw is misschien wel erg veel, maar ja de vraag is, met welke regels kun je het management "om de oren slaan" om meer personeel af te dwingen ?
Die vragen "waar staat dat , dat 1 niet genoeg is "?
"In een groot hotel heb je toch ook alleen maar 1 nachtportier "?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2005, 10:11:46
4 man/vrouw is misschien wel erg veel, maar ja de vraag is, met welke regels kun je het management "om de oren slaan" om meer personeel af te dwingen ?
Die vragen "waar staat dat , dat 1 niet genoeg is "?
"In een groot hotel heb je toch ook alleen maar 1 nachtportier "?
alleen in een hotel verblijven meestal mensen die zelf kunnen lopen,en jij geeft al aan dat er aantal mensen niet mobiel zijn.En dus uit bed geholpen moeten worden geholpen,en daarna nog eens het pand uit.Volgens mij ga je toch problemen krijgen  :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2005, 13:49:30
Ik werk in een verpleeghuis (niets spetterends hoor, gewoon schoonmaken en helpen in de huiskamers), maar is per afdeling altijd een man (meestal vrouw) of 3 / 4 aanwezig (niveau helpende-verzorgende), en in geval van een medisch spoedgeval komt er een verpleegkundige (HBO-V niveau) kijken, als die het niet kan oplossen komt er een arts bij.
En in geval van brand: ik neem aan dat er een directe lijn is naar de brandweerkazerne die dan met groot materiaal uitrukt. Verder staat er vanuit onze Rode Kruisafdeling een team klaar die de opleiding "opvang en verzorging" hebben gevolgd. Deze mensen vangen de evacuees dan op...
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2005, 14:48:50
BHV is er in principe ter bescherming van werknemers. Ik denk dat je even 'gevaarlijk' werkt met één personeelslid in het gehele tehuis als dat er in iedere vleuger één personeelslid aanwezig is. Je moeten kijken wat er gebeurt als het enige (op een vleugel) personeelslid iets overkomt. Wordt ze pas gemist aan het eind van haar dienst???? Maar ik denk dat je niet met dit punt de bezuiniging (?) moet proberen tegen te houden want er zijn natuurlijk oplossingen (prikklok/attentie signaal naar PAC eens per 1/2 uur, enz).

Ik denk dat je meer moet kijken naar het ontruimingsplan. De kritische factor waar de 'handjes' gemist zulen worden zal het ontuimen bij een calamiteit zijn. Pas geleden hadden ze bij een verzorgingshuis bij ons in het gebied het idee dat één verzorger 's nachts drie instellingen kon 'bedienen' die 'redelijk' dicht bij elkaar lagen.
We hebben toen een onaangekondigde ontruimingsoefening gehouden (met medeweten van de directie). Het bleek dat ze niet aan de wettelijke eis konden voldoen van het ontruimen van bedreigd gebied binnen 1 minuut. Hij/zij deed er al 2 minuten over om bij de voordeur van het tehuis met het incident te komen!
Ik denk dat je wel steun kunt vinden bij je plaatselijk brandweer.

Ook zou je moeten zoeken in de arbo regels of iemand, alleen, zich wel naar een gevaarlijke situatie (brand) mag begeven om de patienten te redden. Als het fout gaat weet niemand waar hij/zij gebleven is!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2005, 15:24:51
en dan nog ga je voor gaas omdat de wet een minimum eis van tenminste twee hulpverleners op die aantallen. De clienten tellen namelijk mee in de bepaling van het aantal.

Kun je aangeven waar de bepaling staat dat die meetellen, in de interne instructie van de arbeidsinspectie staat namelijk dat ze alle aanwezigen welliswaar van belang zijn voor de bepaling van het minimum aantal, maar ze alleen kunnen handhaven op grond van het aantal werknemers. Zie onderstaand citaat

"Vooral de zelfredzaamheid van alle aanwezige personen zal een maatstaf dienen te zijn voor het aantal BHV’ers. Gehandhaafd kan er conform de huidige wet en regelgeving alleen maar op het aantal BHV’ers gekoppeld aan het aantal aanwezige werknemers artikel 2.19 Arbobesluit."
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources