Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer

Auteur Topic: Crashtenders en andere luchthaven-/luchtmachtbrandweer  (gelezen 337002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #300 Gepost op: 13 november 2005, 13:07:27
voor de Crashtender liefhebbers ik heb bij topic brandweer Boston een paar crashtenders geplaatst van Boston Logan airport.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #301 Gepost op: 13 november 2005, 13:16:59
Een gecombineerde straal met als kern schuim en er omheen water. ;)
Ze kunnen er zelfs bluspoeder aan toevoegen  ;)


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #302 Gepost op: 13 november 2005, 18:45:55
Nou hierbij dan maar weer een crashtander van Aerport Nice -Cote d'azure (Nice)
groeten,
rinus


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #303 Gepost op: 13 november 2005, 22:51:41
daar heb ik ook nog foto's alleen genomen op het vliegveld van Marseille. het gaat hier om een Thomas crashtender met Sides opbouw. specificaties CT.LD5000T9100/1100. de voertuigen worden bemand door de Marins Pompiers de Marseille.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Pyro+

  • Gast
Reactie #304 Gepost op: 14 november 2005, 17:15:46
Een gecombineerde straal met als kern schuim en er omheen water. ;)

Colin:
Volgens mij hebben ze je verkeerd ingelicht. Er zit namelijk een systeem in de E-one die per verbruiker een hoeveelheid schuimvormend middel toevoegt aan het water. De hoeveelheid water en schuim moeten vrij precies worden geregeld omdat er enerzijds niet te weinig schuim gevormd mag worden en anderzijds niet te veel schuim gevormd mag worden i.v.m. onder andere de worplengte en de hoge koste van AFFF.
Zo heeft elke verbruiker een apart gekalibreerde doorlaat die precies genoeg schuimvormend middel doorlaat. Voor de dakmonitor is die uiteraard groter dan voor bijvoorbeeld de hogedruk handline.

Maar je opmerking is niet helemaal onjuist. De straal is weldegelijk een beetje hol maar dan om het bluspoeder te kunnen transporteren. Poeder heeft namelijk een beperkte worplengte en heeft ook geen koelend vermogen waardoor de kans op herontsteking vrij groot is.
Daarom hebben de gebruikers van de E-one gekozen voor het zogenaamde Hydro-chem systeem. Dit is dus een systeem waarbij het bluspoeder door de waterstraal getransporteerd wordt. Op die manier heb je een grotere worplengte en koelt het water meteen de hete delen waardoor de kans op herontsteking aanzienlijk kleiner wordt.
Op het eerste plaatje is goed te zien hoe het Hydro-chem werkt, het paarse is het bluspoeder.

Hopelijk is het een en ander duidelijk geworden.
Voor de liefhebbers nog een paar actie plaatjes genomen op een brandweeropleiding en training centrum van de RAF (UK)







mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #305 Gepost op: 14 november 2005, 17:20:18
geweldige fotos zeg,
was het niet heet waar je stond????


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #306 Gepost op: 14 november 2005, 17:27:37
@ Pyro +

Ten eerste: Welkom op het forum. ;D ;)
Ten tweede: Ik bedoelde dus eigenlijk poeder. ::)
Ten derde: Prachtige foto's. ;)
Ten vierde: Bedankt voor de info. ;)

 ;D ;D
Groeten, Colin


Pyro+

  • Gast
Reactie #307 Gepost op: 14 november 2005, 17:30:29
Mad Marv:
De plaatjes zijn door een collega van mij genomen en tegen de warmte dragen we uiteraard beschermende kleding ;).

Colin:
Graag gedaan :)


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #308 Gepost op: 14 november 2005, 17:40:04
Ook nog een bijdrage van mij.



Aflossing van de baandienst op vliegbasis Soesterberg. De MAC 06 lost de MAC 11 af. ;)
Groeten, Colin


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #309 Gepost op: 14 november 2005, 17:47:44
okek ja dat snap ik,
maar de fotos blijven prachtig. ;) :)

de groeten
Mad Marv:
De plaatjes zijn door een collega van mij genomen en tegen de warmte dragen we uiteraard beschermende kleding ;).

Colin:
Graag gedaan :)