Training op samenwerking evenementen

Auteur Topic: Training op samenwerking evenementen  (gelezen 5736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2005, 13:39:58
Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan dat er eens een (RK) cursus wordt opgezet die niet over de EHBO gaat, maar meer gericht is op het werken in (wisselende) teams, duidelijk communiceren met elkaar, inrichten en opzetten van posten, werken met een 'protocol' en zo voorts. Er zijn best veel dingen die misschien vanzelf sprekend lijken, maar helemaal niet automatisch goed gaan of gedaan worden.

Dit is zo ongeveer waar ik in de EHBO-topic ook op doelde. Met de reguliere EHBO-lessen zijn mensen NIET goed voorbereid op evenementen. Dit zijn twee heel aparte hoofdstukken.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2005, 13:42:53
Ik kan niet anders dan dit beamen. Alleen... HOE KRIJGEN WE DE DOCENTEN ZO VER....  :(
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2005, 13:43:30
Probleem is alleen dat veel mensen hier helemaal niet aan willen, terwijl het toch wel nodig is. Op heel wat evenementen zie ik mensen die steekjes tot grove steken laten vallen om dat ze denken dat ze het allemaal wel weten. Het loopt meestal wel goed af, gelukkig.

Zijn er afdelingen van het RK waar men wel lessen krijgt over de andere kant van het hulpverlenen? Waar men dus wel wordt voorbereid op hulpverlening bij evenementen?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2005, 13:45:04
De docenten zijn inderdaad het probleem niet. 't Zijn de mensen die niet willen erkennen dat ze er wellicht nog wat van kunnen opsteken... :(


skyfly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2005, 15:41:11
Ik begrijp jullie vraag niet helemaal. Wat wordt in de opleiding gemist bij de inzet tijdens evenementen?

Duidelijk communiceren met elkaar wordt geleerd bij het portofoon gebruik,
voor het inrichten en opzetten van posten heb je de logistieke groep,
werken met een protocol wordt je geleerd in het oranje kruis boekje en het werken in (wisselende) teams is een stuk ervaring.

Daarnaast wordt bij de grotere evenementen van alles vastgelegd in een draaiboek.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2005, 16:46:30
Communiceren is meer dan alleen praten via een porto. Je communiceert in het veld met je collega's, andere hulpdiensten, omstanders, je slachtoffer en zo maar door. Je moet duidelijk van elkaar weten wat je bedoeld, wat je wil en nodig hebt.
De logistieke groep? Nog nooit tegengekomen. (zal wel op hele grote evementen aanwezig zijn). Daarnaast behelst het opzetten van een post niet alleen het letterlijke opbouwen van een tent e.d.
Protocol het OK boekje? Klopt, maar dat is niet ingesteld op evenementen. Draaiboek, dat ken ik idd wel, praktisch.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2005, 20:40:28
Ik begrijp jullie vraag niet helemaal. Wat wordt in de opleiding gemist bij de inzet tijdens evenementen?

Duidelijk communiceren met elkaar wordt geleerd bij het portofoon gebruik,
voor het inrichten en opzetten van posten heb je de logistieke groep,
werken met een protocol wordt je geleerd in het oranje kruis boekje en het werken in (wisselende) teams is een stuk ervaring.

Daarnaast wordt bij de grotere evenementen van alles vastgelegd in een draaiboek.

Ik denk zeker dat de aanzwengelaar van deze discussie een goed punt te pakken heeft.
Hoewel veel evenementen jaarlijks terugkerend zijn wordt er inderdaad nooit uitgebreid stil gestaan bij de inrichting en de aandachtspunten bij een evenement. Veelal gebeurt dit op basis van ongeschreven regels die niet voor iedereen a duidelijk zijn en b soms  sterk afwijken van datgene wat geleerd wordt maar puur uit het feit van oww dat doen we altijd zo geaccepteerd worden.

Misschien is het een punt om dit ook eens vanuit het oranje kruis onder de aandacht te brengen. Mogelijk met een aparte module oid.

Groet Arend


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2005, 08:09:18
Is dit eigenlijk niet iets wat vanuit het NRK zou moeten gestuurd worden? Ik bedoel hiermee: een nationaal éénduidige opleiding met eenvoudige maar duidelijke richtlijnen? Als Belg sta ik echt versteld van het "amateurisme" in het bij ons soms o zo geprezen Nederland. Ik geef toe dat jullie regels en protocollen er misschien soms wel overdreven zijn (heb het dan ook voor een stuk over de ambulanceHV) maar dat er voor de preventieve hulpacties vanuit het RK geen opleiding is verwondert me.
Ik denk dat ik ooit eens gepost heb wat de opleidingsmodules zijn in het RK in Vlaanderen. Daarin kon je duidelijk zien dat er naast de basis EH-cursus van een goede 30 uur ook nog een extra module vereist is om effectief zorgen te mogen toedienen aan SO's en patiënten. Volg je die niet, dan kan je enkel maar als logistieke hulp helpen. Als je die volgt, leer je iets over brancardage, het opzetten van een tent, hoe een halskraag aan te leggen, ... Nadien zijn er nog mogelijke opleidingsmodules waarin je oa leert hoe een hulppost in te richten enz. Met de eerste extra module (Interventie genaamd) komen er zo'n 30u opleiding bij.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2005, 09:32:52
Is dit eigenlijk niet iets wat vanuit het NRK zou moeten gestuurd worden? Ik bedoel hiermee: een nationaal éénduidige opleiding met eenvoudige maar duidelijke richtlijnen? Als Belg sta ik echt versteld van het "amateurisme" in het bij ons soms o zo geprezen Nederland. Ik geef toe dat jullie regels en protocollen er misschien soms wel overdreven zijn (heb het dan ook voor een stuk over de ambulanceHV) maar dat er voor de preventieve hulpacties vanuit het RK geen opleiding is verwondert me.
Ik denk dat ik ooit eens gepost heb wat de opleidingsmodules zijn in het RK in Vlaanderen. Daarin kon je duidelijk zien dat er naast de basis EH-cursus van een goede 30 uur ook nog een extra module vereist is om effectief zorgen te mogen toedienen aan SO's en patiënten. Volg je die niet, dan kan je enkel maar als logistieke hulp helpen. Als je die volgt, leer je iets over brancardage, het opzetten van een tent, hoe een halskraag aan te leggen, ... Nadien zijn er nog mogelijke opleidingsmodules waarin je oa leert hoe een hulppost in te richten enz. Met de eerste extra module (Interventie genaamd) komen er zo'n 30u opleiding bij.

Kijk, zo zou het moeten zijn. Erm, zijn er hier NRK'ers die er wel iets in zien om dit aan het Nederlands Rode Kruis voor te leggen? Ik wil m'n handtekening hier wel onderzetten (en me meteen inschrijven voor alle modules ;) )...
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2005, 11:21:03
Loekie, ik wilde het woord amateuristisch niet noemen, maar je hebt volledig gelijk. Er is weinig structuur en voor zover die er is houd men er zich toch niet aan.

Ik ben deze discussie gestart, omdat ik zoals ik al eerder zei, me sta te verbazen, ergeren, als ik zie wat er op evenementen gebeurt. Hoe slordig sommige EHV'ers te werk gaan, hoe weinig er is afgesproken en ga maar door. Ik heb nog geen jarenlange ervaring, misschien dat daardoor me dat soort dingen makkelijker opvallen.

Ik heb het gevoel dat binnen het RK nog te veel de instelling 'we weten het allemaal wel, laat het maar bij het oude' heerst. Misschien dat het eens tijd wordt dat er eens op een andere, moderne manier gekeken wordt naar hoe je hulpverlening kwalitatief hoogwaardig en efficiënt kan aanpakken. De discussie over de kwaliteit van de EHBO zelf hebben we hier al eens eerder ter sprake gebracht, nu is het tijd dat er eens naar de andere kant gekeken wordt.

Hoe zou men een dergelijke cursus opgezet willen zien, welke onderdelen, verhouding theorie/praktijk e.d.?