Training op samenwerking evenementen

Auteur Topic: Training op samenwerking evenementen  (gelezen 5738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2005, 11:38:27
Misschien iets als dit:

De cursus opdelen in een aantal 'blokken' (geen modules, want het moet als één geheel):

- Communicatie : Duidelijk communiceren met elkaar, niet alleen via portofoon, maar ook op de post, in het veld, met een slachtoffer en familie van het slachtoffer. Communiceren met professionele hulpdiensten (zal deels door verbindingsdienst gedaan worden).

- Organisatie : Hoe richt je een post in? Hoe ga je in het veld te werk, waar ga je staan? Waar let je op? Waar kijk je naar bij het opzetten van een post?

- Spoedgevallen : Wat moet je doen bij spoedgevallen, kritieke so's in het veld/op de post. Wie doet wat. Structureel handelen. Werken met AED op evenementen (AED-team?).

- Samenwerken : Ken je team. Waarop berust samenwerking. Samenwerken met SIGMA, Ambu, Arts.

- Overig : Aanvulling?


Dit even als een kleine schets, zoals je ziet loopt het een en ander in elkaar over. Ik heb zelf te weinig ervaring om precies te weten wat er in een dergelijke cursus zou moeten zitten. Ik denk echter wel dat het van belang is dat men leert gestructureert te handelen. Dat er bepaalde 'regels' zijn wanneer je bezig bent.

Wie heeft aanvullingen, opmerkingen?


gja

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2005, 14:54:19
ik heb een groot meerdaags sportevenement gedraaid voor mensen met een verstandelijk gehandicapten met bijna 1000 sporters en zo 300 begeleiders de doelgroep is al een verhoogd risco dus extra allert zijn. ik zal proberen uit te leggen hoe ik de structuur had opgezet.
als eerste was er een arts aanwezig die bekend was met sporters met een verstandelijke beperking deze arts werd bijgestaan door 2 verpleegkundige die zowel op s.e.h. werkzaam waren en allebei Anesthesie verpleegkundigen waren. hieronder had ik een 9 coordinatoren staan op ellk onderdeel dit waren allemaal oude rotten in het vak of werkzaam als  hbhv of lid van het sigma alleen niet uitkomend voor het sigma op dit evenement. en onder deze mensen waren weer een aantal ehbo'ers verdeeld. er werd gebruikt gemaakt van een dekend netwerk met mobilifoon en portofoon. verder 24 uur per dag een ziekenwagen extern ingehuurdt. verder heel veel gespreken gevoerd met alle coordinatoren duidelijk werkafspraken. wat ook perfect werkte was alles er wat gebeurde en de verpleegkundige moet komen of de arts dan had de coordinator i.p.v. van zijn gele hesje een oranje aan zodat gelijk bekend was bij wie je moest zijn voor info. werkte toppie paar keer een uitruik gehad zowel met ambu als de arts ter plaatse maar alles was duidelijk
mocht iemand nog nadere vragen ben ik altijd bereid om verdere info te geven


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 2 februari 2005, 00:49:32
Kijk, zo zou het moeten zijn. Erm, zijn er hier NRK'ers die er wel iets in zien om dit aan het Nederlands Rode Kruis voor te leggen? Ik wil m'n handtekening hier wel onderzetten (en me meteen inschrijven voor alle modules ;) )...

Gaan we dus terug naar de riedel EHBO -> ziekenverzorging ->  GOR -> opvang en verzorginen onder rampenomstandigheden -> verbindingen.

En dat iseen paar jaar geleden afgeschaft om dat opleidingen op maat de oplossing voor alle problemen zou zijn (en was ook niet zo duur)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2005, 23:59:05
Probleem is alleen dat veel mensen hier helemaal niet aan willen, terwijl het toch wel nodig is. Op heel wat evenementen zie ik mensen die steekjes tot grove steken laten vallen om dat ze denken dat ze het allemaal wel weten. Het loopt meestal wel goed af, gelukkig.

Zijn er afdelingen van het RK waar men wel lessen krijgt over de andere kant van het hulpverlenen? Waar men dus wel wordt voorbereid op hulpverlening bij evenementen?

Het Rode Kruis Zandvoort leidt de ehv-ers en verpleegkundigen op in het verlenen van eerste hulp op BLS+ niveau en assisterende handelingen (interne/aangepaste SIGMA/HOC-opleiding) en daarbij het gebruiken van portofoon en mobilofoon (verbindingen-module). Specifieke aandacht is er in het trainen van de leden van de medische groep voor het verlenen van hulp bij grootschalige veenementen op het circuitpark zandvoort, strand. etc. Aangezien er elk weekeinde wel evenementen en circuitdagen zijn is er veel kans om de theorie en praktijklessen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen.

Het is inderdaad jammeer dat halverwege de jaren 90 de opleidingsstructuur zoverre is vernieuwd dat er ook veel geode opleidinge( die gemoderniseerd hadeen kunne worden) met het badwater zijn weggegooid, tja dat krijg je met sommige vernieuwingsdriften. De oudes structuur was overzichtelijk maar inhoudelijk soms wat achterhaald, de HOC/SIGMA opleidingen leiden niet op voor alle taken/functies die nodig zijn. Een aantal nieuwe modules zoals ziekenverzorging, evenmentenhulp, evenementencoordinatie e.d. zou welkom zijn. Jammer is dat er nog steeds in NL maar een beperkte groep ehv-ers wordt opgeleid voor HOC/SIGMA taken. Het is veelal onmogelijk voor personen om de HOC opleiding te volgen zonder deel te nemen aan SIGMA eenheid, dat is jammer want de kennis ka namelijk ok in andere onmstandigheden geod gebruikt worden, ook binnen het NRK! ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 7 februari 2005, 00:16:50
Het is veelal onmogelijk voor personen om de HOC opleiding te volgen zonder deel te nemen aan SIGMA eenheid

Joffry,

Ik kan het alleen maar hartgrondig met je eens zijn.
Toch heb ik er wel begrip voor dat de HOC opleiding alleen voor toekomstige SIGMA leden is. De kosten van de opleiding en het beslag wat voor stages op de ambulancediensten gelegd wordt laten niet toe om meer mensen de HOC opleiding te laten volgen.

Daarom vind ik het een goede zaak dat jouw afdeling deze behoefte invult door het aanbieden van soortgelijke cursussen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 7 februari 2005, 14:36:27
Jammer dat Zandvoort te ver weg is :). Blij te zien dat er afdelingen zijn die dat soort dingen wat serieuzer nemen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 8 februari 2005, 00:57:30
Joffry,

Ik kan het alleen maar hartgrondig met je eens zijn.
Toch heb ik er wel begrip voor dat de HOC opleiding alleen voor toekomstige SIGMA leden is. De kosten van de opleiding en het beslag wat voor stages op de ambulancediensten gelegd wordt laten niet toe om meer mensen de HOC opleiding te laten volgen.

Daarom vind ik het een goede zaak dat jouw afdeling deze behoefte invult door het aanbieden van soortgelijke cursussen.

Aangezien het een hele klus is om steeds herhalers voor onze interne opleiding plus nieuwe cursisten daarvoor, in aparte groepen op te leiden hebben we al tijdje geprobeerd om ehv-ers de HOC te laten volgen, dat strandde echter bij de GHOR, inmiddels wordt er gepoogd om opleidingsplaatsen bij de HOC in te kopen, zodat wij als vpk-en onze tijd geheel op de interne opleiding kunnen richten den d eHOC-opleiding voor onze cursisten d ebasis vormt waarop we verder bouwen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod