De blauwe kolom en openbaar vervoer

Auteur Topic: De blauwe kolom en openbaar vervoer  (gelezen 3858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Gepost op: 11 maart 2012, 10:53:56
Beste forumleden,


Als Belgisch criminoloog doe ik op het moment onderzoek over (sociale) veiligheid op het openbaar vervoer en de verschillende actoren in het veiligheidsplan. Uiteraard kijk ik ook graag 'over de grens' om te zien hoe 't er daar aan toe gaat.

Openbaar vervoer zit in België een beetje op de wip tussen publiek en privaat: dit heeft ook invloed op de statuten en bevoegdheden van controle- en beveiligingspersoneel. Dat er een bepaald spanningsveld is, lijkt me vrij duidelijk.

Ik ben geen complete Nederlandleek, maar uiteraard ben ik niet volledig op de hoogte van het rijden en zeilen bij de Noorderburen.

Kan iemand me hier wat vertellen over beveiliging en handhaven op het Nederlands openbaar vervoer?

Is zwartrijden 'strafbaar' als misdrijf? Zijn controleurs ook beveiligers? Is er een aparte veiligheidsdienst bij de NS/Conexion/ander bedrijf of doet men beroep op de politie? BOA status? Zijn er specifieke wetten die zich hierop richten?

Alles is welkom.  :)




WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 12:28:12
Alle controlemedewerkers van OV bedrijven zijn BOA OV.
Bij NS heb je bijv de S&V medewerkers. ProRail heeft ook BOA's in dienst die mogen schrijven voor spoorwet overtredingen(denk aan overweg kruisen terwijl het rode stoplicht brand). NS'ers mogen dit ook alleen in stationsomgeving. En bijde regionale vervoerders de controleurs.