De blauwe kolom en openbaar vervoer

Auteur Topic: De blauwe kolom en openbaar vervoer  (gelezen 3858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Gepost op: 11 maart 2012, 10:53:56
Beste forumleden,


Als Belgisch criminoloog doe ik op het moment onderzoek over (sociale) veiligheid op het openbaar vervoer en de verschillende actoren in het veiligheidsplan. Uiteraard kijk ik ook graag 'over de grens' om te zien hoe 't er daar aan toe gaat.

Openbaar vervoer zit in België een beetje op de wip tussen publiek en privaat: dit heeft ook invloed op de statuten en bevoegdheden van controle- en beveiligingspersoneel. Dat er een bepaald spanningsveld is, lijkt me vrij duidelijk.

Ik ben geen complete Nederlandleek, maar uiteraard ben ik niet volledig op de hoogte van het rijden en zeilen bij de Noorderburen.

Kan iemand me hier wat vertellen over beveiliging en handhaven op het Nederlands openbaar vervoer?

Is zwartrijden 'strafbaar' als misdrijf? Zijn controleurs ook beveiligers? Is er een aparte veiligheidsdienst bij de NS/Conexion/ander bedrijf of doet men beroep op de politie? BOA status? Zijn er specifieke wetten die zich hierop richten?

Alles is welkom.  :)




WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 12:28:12
Alle controlemedewerkers van OV bedrijven zijn BOA OV.
Bij NS heb je bijv de S&V medewerkers. ProRail heeft ook BOA's in dienst die mogen schrijven voor spoorwet overtredingen(denk aan overweg kruisen terwijl het rode stoplicht brand). NS'ers mogen dit ook alleen in stationsomgeving. En bijde regionale vervoerders de controleurs.

Nou moet ik zeggen dat de Overheids OV bedrijven hebben de BOA's meer bevoegdheden dat de niet overheid OV bedrijven. In het gebied RET/Connexxion controlleert vaak de RET met Cxx op CXX routes omdat ze meer bevoegheden hebben. ??? Dat hebben ze me zelf is een paar keer vertelt toen ik er naar vroeg.

NS'ers en ProRailers kunnen op de (spoorweg/regio)politie een beroep doen en ook op elkaar. Regionale bedrijven op de regiopolitie.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 12:30:18
Misschien is het handig om even de afkortingen achterwegen te laten  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2012, 12:48:59
Hm, even m'n best doen:

NS: Nederlandse Spoorwegen
S&V: Service en veiligheid?
RET: ik weet dat deze de metro uitbaten in Rotterdam

Dus de conducteur op de trein is ook 'n BOA?


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2012, 16:04:34
Was vergeten te zeggen dat ik niet werk in OV of bij de Politie(blauwe kant), dus al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.
Volgens mij mogen Hoofdconducteurs wel want die mogen zelfs een identiteitskaart vorderen en je een Proces Verbaal aanzeggen.
En de Afkortingen
NS: lijkt me duidelijk
S&V: Service en Veiligheid
RET: Rotterdamse Elektrische Tram
CXX: Connexxion
BOA: Bijzondere Opsporings Ambtenaar
ProRail: Dochter van Railinfratrust B.V. De beheerder van het landelijk spoorwegnet.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2012, 16:47:18
.G illes, als je wil kan ik je wel in contact brengen met het Veligheidsteam Openbaar Vervoer van de poltie Amsterdam Amstelland. Die kunnen denk ik veel van jouw vragen beantwoorden, in ieder geval voor het streek- en stadsvervoer. Voor het treingebeuren moet je ergens anders zijn dan. Neem als je wilt even via PM contact met me op.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2012, 16:59:04
Hm, even m'n best doen:

NS: Nederlandse Spoorwegen
S&V: Service en veiligheid?
RET: ik weet dat deze de metro uitbaten in Rotterdam

Dus de conducteur op de trein is ook 'n BOA?

Volgens mij niet allemaal? Hoofdconducteur volgens mij altijd wel.
Maar de NS heeft naast de 'vaste' conducteurs per trein ook 'mobiele brigades' die vaak wat harder optreden en ook echt als doel hebben om zwartrijders, vandalen etc. aan te pakken. Dat zijn in ieder geval BOA's.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 18:05:52
de contoleurs van de HTM,RET,enz. kunnen wel degelijk een beroep doen op de politie denk aan een aanhouding.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2012, 18:53:17
de contoleurs van de HTM,RET,enz. kunnen wel degelijk een beroep doen op de politie denk aan een aanhouding.

Natuurlijk kunnen zij een beroep doen op de politie. Normaliter houdt een veiligheidsteam of een controleur een persoon aan die zich niet kan legitimeren. Vervolgens zal de regiopolitie of het KLPD er bij betrokken worden en zal de verdachte voorgeleid worden bij een hulpofficier van justitie (neventaak van een politie-agent, veelal inspecteur, echter ook als brigadier mogelijk). De aanhoudende eenheid zal in dit geval ook de afhandeling doen. Verder wordt het dus geen politie-zaak.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2012, 19:00:44
Volgens mij niet allemaal? Hoofdconducteur volgens mij altijd wel.
Maar de NS heeft naast de 'vaste' conducteurs per trein ook 'mobiele brigades' die vaak wat harder optreden en ook echt als doel hebben om zwartrijders, vandalen etc. aan te pakken. Dat zijn in ieder geval BOA's.
Het verschil tussen conducteurs en hofodconducteurs is al enige jaren geleden stopgezet. Elke 'HC' (hoofdconducteur) is BOA. De speciale teams zijn inderdaad gericht op betere controles aangezien door het oerwoud van verschillende kaartjes, kortingen e.d. het voor de HC's vaak onduidelijk is. Daarnaast hebben de S&V teams een geweldinstructie (ze dragen bijvoorbeeld handboeien). Ook weet ik dat er sprake zou zijn van S&V medewerkers met wapenstok maar die heb ik niet meer gezien.

Elke trein moet een conducteur hebben om te mogen rijden. S&V teams zijn eigenlijk executieve ondersteuning aangezien zij vaak ook werkzaamheden doen op het station, dit wordt meestal niet gedaan door conducteurs.
Hobby Bobby eenheid Den Haag