Vraagje: Inzet politie heli Rotterdam

Auteur Topic: Vraagje: Inzet politie heli Rotterdam  (gelezen 4211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeremyd

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 15 maart 2012, 00:45:27
Beste mensen,

Sinds een aantal weken vliegt er in de regio Rotterdam (noord-west) bijna dagelijks meermaals een politie heli redelijk laag heen en weer.

Het interval waarmee ik dit de laatste tijd zie (en vooral hoor) gebeuren is veel intenser dan toen het me nog niet opviel. (dat zegt natuurlijk vrij weinig... Maar toch, ik ben nou eenmaal nieuwsgierig geboren)

Weet iemand waarom dit is? Zijn het pro-actieve controles op wietplantages? Is het een manier van de mannen in blauw om kenbaar te maken dat ze aanwezig(er) zijn? Is de drempel op inzet heli lager geworden? Is het aantal meldingen die inzet heli verantwoorden toegenomen? Of zit het allemaal tussen mijn oren? :)

Ben heel erg benieuwd!




Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2012, 00:56:41
Het kan zoals jezelf al aangeeft heel veel verschillende reden hebben (hennepteelt, overvallen, achtervolgingen etc.), de enige die daar antwoord over kan geven is vermoedelijk de bemanning van de heli. En die zullen vermoedelijk er niets over zeggen, daar het voor jou en mij niet van belang is om te weten waar hun mee bezig zijn.

Dus ik vrees dat jij met je eigen fantasie er invulling aan moet gaan geven.


freeda

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Twitter Freedelepee
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2012, 02:41:22
Dit is vaak omdat de wijken vaak veranderen qua bouw etc. Hiervoor is een constante update nodig d.m.v foto's om een up-to-date overzicht te houden. Het is dus niet altijd omdat er criminele activiteiten op te sporen.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2012, 08:29:45
Is mij ook opgevallen, maar wat me het meeste opviel is dat het een AT politie helikopter is. Zo''n hele blauwe zonder biza stripping.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2012, 10:37:05
Is mij ook opgevallen, maar wat me het meeste opviel is dat het een AT politie helikopter is. Zo''n hele blauwe zonder biza stripping.

Het AT heeft geen helikopter;) Het KLPD beschikt over alle helikopters


jeremyd

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2012, 13:27:56
Dit is vaak omdat de wijken vaak veranderen qua bouw etc. Hiervoor is een constante update nodig d.m.v foto's om een up-to-date overzicht te houden. Het is dus niet altijd omdat er criminele activiteiten op te sporen.

Kijk en daarom stel ik die vraag hier; dat is natuurlijk een hele logische gedachte. Google Maps is voor mij voldoende, maar ik kan me voorstellen dat de politie toch graag met actuele foto's werkt :)

Het is wat WRRacing ook al zegt; het valt echt op dat ze prominent aanwezig zijn.

Blauwe-motormuis: het is misschien wel "niet van belang" dat ik weet waar zij van moment tot moment mee bezig zijn (als het goed is het bewaren van de veiligheid). Ik ben wel van mening dat als niemand vragen stelt kunnen ze ook maar doen en laten wat ze willen. Straks blijkt het de middag-lunchbezorgservice van een overenthausiaste diender. Dan is het toch heel normaal als mensen vragen stellen? Politie is een orgaan waar ik diep respect voor heb, en transparantie is een eigenschap waar ik veel waarde aan hecht. Per definitie ga ik er dus van uit dat er openheid gegeven wordt, tenzij dat niet mogelijk is. Als het inderdaad zo is dat er foto's genomen worden om over up-to-date informatie te beschikken dan kun je dat toch gewoon communiceren?


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2012, 13:41:01
Ik kan me niet voorstellen dat politie-heli's gebruikt worden voor kartografische doeleinden, daar zijn bepaalde luchtvaart-bedrijfjes juist specifiek voor.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2012, 13:43:07
Per definitie ga ik er dus van uit dat er openheid gegeven wordt, tenzij dat niet mogelijk is. Als het inderdaad zo is dat er foto's genomen worden om over up-to-date informatie te beschikken dan kun je dat toch gewoon communiceren?

Wat een onzin zeg, moet de politie werkelijk elke beweging aan de burger verantwoorden? Als ze 1x voorbij rijden (of vliegen) dan is er niets aan de hand, maar als je ze dagelijks ziet dan is men ineens verplicht om hun aanwezigheid te verklaren? 10 tegen 1 dat ze daar geen antwoord op geven, stel je toch eens voor dat elke burger dergelijke vragen zou gaan stellen en ze die nog uitgebreid gaan beantwoorden ook. Dan mogen ze daar wel wat extra mensen voor aannemen.

Zoals gezegd kunnen ze wel duizend dingen aan het doen zijn. Milieuvluchten (illegale lozingen), zoeken naar hennepkwekerijen (warmtebeeldcamera), verdachte panden en hun omgeving fotograferen (wellicht staat er een inval gepland), misschien zijn het oefenvluchten voor een nieuwe piloot, of gewoon het opdoen van een stukje gebiedskennis. Ga nog maar even door, allemaal zaken die de politie echt niet hoeft te verklaren.