Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie

Auteur Topic: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie  (gelezen 17220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Gepost op: 16 maart 2012, 10:12:42
Ik heb gehoord dat er o.a. in Noord Holland twee nieuwe dienstvoertuigen rijden met nieuwe computer apparatuur van Honac onder projectnaam "Voertuiggerelateerde werkplek". Iemand hier al ervaring mee? Wij werken in Amsterdam nog met Mobipol maar dat zou vervangen gaan worden voor ORION. Er rijden ook een aantal wagens met Orion apparatuur aan boord maar dat project schijnt ook gestopt te zijn omdat het geen landelijk project is en wordt (begrijpelijk  ;D). Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden, wat het nieuwe systeem kan en moet gaan kunnen etc. Evt een fotootje????

foto van mobipol:


in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2012, 10:41:46
Jazeker. GLM was trekker van die kar en daarom rijden er een stuk of 6 tot 8 test-voertuigen door de regio rond. Ik heb dan weer geen ervaring met de (on)mogelijkheden van mobipol dus ik kan alleen commentaar geven op het test-systeem.

Het is een geintegreerd scherm met navigatie, berichten van de meldkamer, bevragingen, aansturing mob, aansturing dakset, evt een camera (optie) en ANPR (optie). In onze voertuigen zit allemaal ANPR en het heeft al een aantal leuke vangst en opgeleverd maar ik begreep dat de kosten erg hoog waren voor de optie.
De navigatie is niet optimaal maar werkt voldoende. De bevragingen gaan via Orion/P-info. Die worden erg veel gebruikt en voor de regio's zoals GLM die dat nooit hadden is het ideaal. Berichten van de meldkamer werkt nog niet maar het idee is dat daar straks de hele melding te lezen is. Dat is een optie die ik graag zie komen zodat alles terug te halen is als je met de melding bezig ben. De aansturing voor de mob en de dakset worden eigenlijk zelden gebruikt. Het statussen doen we nog gewoon via de porto en de aansturing van de dakset zit ook nog fysiek in de nieuwere auto's. Het is een beetje onhandig om je navigatie weg te drukken om blauwblauw aan te zetten enz.

Ik heb er nog een oud fotootje van. Inmiddels is het scherm beter, en zit er een fysieke aansturing voor de dakset onder de mob.



De pilot is inmiddels uitgebreid naar meerdere regio's waaronder NHN. Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2012, 11:01:55
Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.
Waarom verbaasd mij dit dan weer niet.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2012, 12:09:24
Jazeker. GLM was trekker van die kar en daarom rijden er een stuk of 6 tot 8 test-voertuigen door de regio rond. Ik heb dan weer geen ervaring met de (on)mogelijkheden van mobipol dus ik kan alleen commentaar geven op het test-systeem.
Mobipol is enkel voor bevraging in OPS/ RDW/ NSIS  en deels in eucaris. Daarnaast kent het systeem aansturing vanuit de meldkamer (prio opdrachten) en een berichten systeem. Er zit wel een mogelijkheid in voor navigatie maar dat is nooit inwerking gezet, maar dat is met meer functies zo. Op zich een redelijk systeem, echter de schermen zijn zeer slecht zichtbaar bij zonneschijn en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt  :'( >:( :D :o

Het is een geintegreerd scherm met navigatie, berichten van de meldkamer, bevragingen, aansturing mob, aansturing dakset, evt een camera (optie) en ANPR (optie). In onze voertuigen zit allemaal ANPR en het heeft al een aantal leuke vangst en opgeleverd maar ik begreep dat de kosten erg hoog waren voor de optie.
ANPR kost inderdaad ook een hoop geld, ik zit er op te wachten tot ze dat eindelijk eens bij Justitie dumpen want ik vindt het geen taak voor de politie's (misdrijf is immers al begaan en het straffen daarvoor ook) zou ook een hoop capaciteit besparen!

De navigatie is niet optimaal maar werkt voldoende.

Geen citygis dus maar een "eigen" systeem?

De bevragingen gaan via Orion/P-info. Die worden erg veel gebruikt en voor de regio's zoals GLM die dat nooit hadden is het ideaal. Berichten van de meldkamer werkt nog niet maar het idee is dat daar straks de hele melding te lezen is. Dat is een optie die ik graag zie komen zodat alles terug te halen is als je met de melding bezig ben.

Toch weer Orion dus.... hum. Ik vindt het een erg omslachtig systeem. En dat zal bij de aanbesteding ook wel weer problemen gaan opleveren. Andere systemen/ fabrikanten moeten dan weer Orion gaan gebruiken met tot gevolg botsende software....waar ken ik dat ook al weer van???(voor de niet AA dienders: dat probleem heeft mobipol)

De aansturing voor de mob en de dakset worden eigenlijk zelden gebruikt. Het statussen doen we nog gewoon via de porto en de aansturing van de dakset zit ook nog fysiek in de nieuwere auto's. Het is een beetje onhandig om je navigatie weg te drukken om blauwblauw aan te zetten enz.
Dat klinkt inderdaad niet handig, zelfs irritant  >:(

De pilot is inmiddels uitgebreid naar meerdere regio's waaronder NHN. Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.

Zit er verschil in jullie systeem en dat van NHN of weet je dat niet? Ik had ook begrepen dat men geen auto radio's inbouwt ivm storingen en ik zie idd bij jullie niks....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2012, 15:04:32
Mobipol is enkel voor bevraging in OPS/ RDW/ NSIS  en deels in eucaris. Daarnaast kent het systeem aansturing vanuit de meldkamer (prio opdrachten) en een berichten systeem. Er zit wel een mogelijkheid in voor navigatie maar dat is nooit inwerking gezet, maar dat is met meer functies zo. Op zich een redelijk systeem, echter de schermen zijn zeer slecht zichtbaar bij zonneschijn en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt
Hier kan je nog wat verder.. in BVH zoeken bijvoorbeeld via Orion. Maar dat ken je volgens mij wel!

Citaat
Geen citygis dus maar een "eigen" systeem?
Correct, maar het werkt verrassend genoeg nog redelijk ook!

Citaat
Zit er verschil in jullie systeem en dat van NHN of weet je dat niet? Ik had ook begrepen dat men geen auto radio's inbouwt ivm storingen en ik zie idd bij jullie niks....

Heel grappig detail: in de test-auto's zit wel een radio (alleen stuurwielbediening). Dat geeft geen enkel probleem blijkbaar. In de auto's uit de nieuwe aanbesteding zit geen radio, want dat zou storen...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2012, 20:23:15
...en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt  :'( >:( :D :o

Het systeem draait als windows-programma. Sprak een keer met een collega die het een en ander zei te weten van Windows en die vertelde dat een lichter besturingsprogramma het geheel veel stabieler krijgen. Een van de oorzaken van het vastlopen van mobipol is dat de noodhulpauto steeds wordt "doorgegeven", mobipol in "wisselen bemanning" wordt gezet en de computer 24 u/d aanstaat. Windows computers schijnen daar niet heel goed tegen te kunnen. Dat is een van de redenen dat bv bij Team Hoofdwegen er minder storingen zijn, wij zetten de computers regelmatig helemaal uit, omdat we met meerdere voertuigen noodhulp draaien. Schijnt iets te maken te hebben met vollopende geheugens ofzo.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2012, 13:07:35
Het systeem draait als windows-programma. Sprak een keer met een collega die het een en ander zei te weten van Windows en die vertelde dat een lichter besturingsprogramma het geheel veel stabieler krijgen. Een van de oorzaken van het vastlopen van mobipol is dat de noodhulpauto steeds wordt "doorgegeven", mobipol in "wisselen bemanning" wordt gezet en de computer 24 u/d aanstaat. Windows computers schijnen daar niet heel goed tegen te kunnen. Dat is een van de redenen dat bv bij Team Hoofdwegen er minder storingen zijn, wij zetten de computers regelmatig helemaal uit, omdat we met meerdere voertuigen noodhulp draaien. Schijnt iets te maken te hebben met vollopende geheugens ofzo.

Windows 3.11 was ooit het beste besturingsprogramma dat er is, veel "kwaliteitsprogramma's" draaien tegenwoordig onder een OEM van windows omdat deze alleen de basis van windows gebruikt daardoor wordt het stabieler.
Dat de pc's vaak vastlopen is niet alleen toe te merken aan de besturing, maar ook aan de processor en de warmte in de processor. Maar ook wanneer iemand een pc tegen het dashboard heeft en dan de kachel in de winter vol aan heeft staan werkt tegen.
Dit is ook de reden van van matrixbotsabsorbers de besturing niet meer direct op of in het daschboard wordt verwerkt maar enige ruimte  er tussen heeft, een tussen ruimte van 2cm geeft al zeven tot acht graden minder warmte aan de behuizing van de besturing. Beter nog is dat de meesten zijn afgestapt van windows en nu Android of Linux gebruiken, met een initerface voor pda's of smartphone's.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2012, 13:47:18
In Kennemerland wordt er sinds een jaar ongeveer gewerkt met een ingebouwde MDT via de navigatie. Dit systeem is gekoppeld aan een VDO-Dayton scherm. Meldingen worden via GMS aan de auto gekoppeld, de melding verschijnt in het scherm, navigatie gaat automatisch. Informatie (tekstblok van de melding, telefoonnummer van de melder, eventuele afspraak op lokatie) verschijnt ook op het scherm.

Het raadplegen van voertuigen en personen is uitgeschakeld, dit is wel getest, echter werkte dit niet. Nu met de komst van de BlackBerry met info-bevraging is het ook niet meer nodig.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2012, 14:21:28
Bevragen kon wel, maar was erg traag begreep ik van RdV. Wel raar, want in ZaWa hebben ze inmiddels ook een MDT inclusief bevraging en dat werkt ontzettend snel. Gaat ook via VDO-Dayton.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2012, 15:30:41
Windows 3.11 was ooit het beste besturingsprogramma dat er is, veel "kwaliteitsprogramma's" draaien tegenwoordig onder een OEM van windows omdat deze alleen de basis van windows gebruikt daardoor wordt het stabieler.
Dat de pc's vaak vastlopen is niet alleen toe te merken aan de besturing, maar ook aan de processor en de warmte in de processor. Maar ook wanneer iemand een pc tegen het dashboard heeft en dan de kachel in de winter vol aan heeft staan werkt tegen.
Dit is ook de reden van van matrixbotsabsorbers de besturing niet meer direct op of in het daschboard wordt verwerkt maar enige ruimte  er tussen heeft, een tussen ruimte van 2cm geeft al zeven tot acht graden minder warmte aan de behuizing van de besturing. Beter nog is dat de meesten zijn afgestapt van windows en nu Android of Linux gebruiken, met een initerface voor pda's of smartphone's.
Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt. Volgens mij doel jij namelijk niet op Windows OEM ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer ) , maar op WindowsCE ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_CE )

Daarbij, Microsoft Windows is, tegenwoordig, een, redelijk, stabiel operating system. Echter, een OS is zo sterk als de zwakte schakel, en die is ie niet per definitie zelf. ;)