Reanimatie? In geen enkel cursuspakket

Auteur Topic: Reanimatie? In geen enkel cursuspakket  (gelezen 10555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2012, 12:46:22
Valt zo iets niet gewoon onder de verplichtingen om BHV'ers te hebben?
Hier in Eindhoven heb je diverse studenten sport, gezelschap, cultuur en studie verenigingen. Er zijn een paar locaties waar die verenigingen gehuisvest zijn, allemaal eigendom van de universiteit.
De verenigingen zelf zijn zelfstandige verenigingen met eigen KVK inschrijvingen etc en vallen dus niet onder de verantwoordelijkheid van de uni. Maar mogen dus wel de locaties van de Uni gebruiken.

Zoals bijvoorbeeld "de bunker" http://www.tue.nl/studeren/studeren-aan-de-tue/faciliteiten-op-de-campus/de-bunker/ of het sportcentrum.

Echter heeft de uni als eis aan alle verenigingen die er gebruik van maken gesteld: per 50 bezoekers 1 BHV'er, anders geen activiteit.
Ieder jaar organiseert de uni ook een paar BHV cursussen en alle verenigingen kunnen daar kosteloos een aantal leden naartoe sturen. Nu is die BHV cursus zoals de meeste BHV cursussen beperkt, maar het omvat tenminste BLS/AED.

Het lijkt me dat voetbal verenigingen toch ook gewoon omwille van gebruiksbesluiten van hun ruimtes een bepaald aantal BHV'ers moeten hebben?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2012, 20:28:01
Valt zo iets niet gewoon onder de verplichtingen om BHV'ers te hebben?
Hier in Eindhoven heb je diverse studenten sport, gezelschap, cultuur en studie verenigingen. Er zijn een paar locaties waar die verenigingen gehuisvest zijn, allemaal eigendom van de universiteit.
De verenigingen zelf zijn zelfstandige verenigingen met eigen KVK inschrijvingen etc en vallen dus niet onder de verantwoordelijkheid van de uni. Maar mogen dus wel de locaties van de Uni gebruiken.

Zoals bijvoorbeeld "de bunker" http://www.tue.nl/studeren/studeren-aan-de-tue/faciliteiten-op-de-campus/de-bunker/ of het sportcentrum.

Echter heeft de uni als eis aan alle verenigingen die er gebruik van maken gesteld: per 50 bezoekers 1 BHV'er, anders geen activiteit.
Ieder jaar organiseert de uni ook een paar BHV cursussen en alle verenigingen kunnen daar kosteloos een aantal leden naartoe sturen. Nu is die BHV cursus zoals de meeste BHV cursussen beperkt, maar het omvat tenminste BLS/AED.

Het lijkt me dat voetbal verenigingen toch ook gewoon omwille van gebruiksbesluiten van hun ruimtes een bepaald aantal BHV'ers moeten hebben?

Hoe die reglementen zijn kan ik je niet zeggen. Maar zoals eerder al vermeld is, als je een BHV'er in dienst moet hebben, is dat WEER een extra vrijwilliger. Nu kan dat misschien nog op de zaterdag en zondag tijdens de wedstrijden. Maar hoe doe je dat tijdens de trainingsavonden. De plaatselijke voetbalclub bij mij heeft doordeweeks iedere avond trainingen. Die beginnen vanaf ongeveer 17.00 uur en dat duurt tot ongeveer 21.00 uur. In die tijd trainen meerdere teams en in verschillende leeftijdscategorieen. Dat betekent dus dat je iedere doordeweekse avond ook 1 of meer BHV'ers in dienst moet hebben. Een minimale sterkte aan BHV'ers kom je toch snel aan de 6 BHV'ers per wedstrijd dag. Ervan uitgaande dat je 4 voetbalvelden hebt en deze alle 4 gebruikt worden. Een gemiddeld team bestaat uit 16 spelers. Dus per veld heb je 32 spelers en een scheidrechter. Dat is al 4x33 =132. Dan heb je nog 5 mensen achter de bar, 1 materiaal man en 3 bestuursleden (meestal meer). Dan kom je al op een totaal van 141 mensen. Dan heb ik nog niet eens de toeschouwes berekend, teams die uitspelen en verzamelen, ouders van de junioren elftallen. Dus daar kan je zeker nog eens 150 a 160 mensen bij optellen. Dus 300 mensen. Dan met jou berekening van 1 BHV'er per 50 mensen kom je dus op 6.

Als het 1e van een club hoog speelt lopen de bezoekers aantallen snel op naar 500 man of meer. Ik ken amateurclubs die soms tot wel boven de 1000 bezoekers hebben. Dit zou dus inhouden dat je meer dan 20 BHV'ers moet hebben rondlopen..

Lijkt me persoonlijk geen gewenste situatie als je alleen al gaat kijken naar de kosten die erbij horen. Daarnaast als je iedere coach vanuit de bond uit een sport EHBO cursus geeft (wat dus gedaan wordt) dan kan je er net zo goed een BLS/AED cursus bij doen. Dan heb je bij 4 voetbalvelden al 8 mensen lopen die BLS/AED geschoold zijn. Vind een club dit te weinig dan kunnen ze er ook voor kiezen een aantal vrijwilligers die de club al heeft te scholen in BLS/AED.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2012, 21:11:31
Voor wedstrijddagen waar je over de duizend bezoekers heen gaat zou je als je het mij vraagt gewoon EHBO'ers moeten inhuren bij RK/vereniging/commerciële partij die er alleen zijn om te EHBO'en, je zit dan al met een publiek evenement etc en het lijkt me heel sterk dat je dat kunt organiseren zonder "iets" geregeld te hebben op EHBO gebied maar ook preventie van andere risico's (brandveiligheid als de kantine goed vol komt te zitten etc.)

Voor de trainingsavonden etc, waarom niet een paar voetballers opleiden.... Die kunnen vast meer dan alleen achter een bal rennen. Je zou bij wijze van spreken 1x per jaar in plaats van training een reanimatie cursus kunnen geven voor het elftal. Bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen als een training wel even gemist kan worden.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2012, 21:21:12
Waarom hebben jullie het alleen over voetbal  ;)

En wat te doen met jeugdelftallen? Jongste jeugd? Dan kom je weer bij de ouders die de kinderen maar al te vaak graag wegbrengen en ophalen en in de tussentijd met een trainer achter laten die zelf nog moet beginnen met scheren....
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2012, 21:23:59
Voor de trainingsavonden etc, waarom niet een paar voetballers opleiden.... Die kunnen vast meer dan alleen achter een bal rennen. Je zou bij wijze van spreken 1x per jaar in plaats van training een reanimatie cursus kunnen geven voor het elftal. Bijvoorbeeld aan het einde van het seizoen als een training wel even gemist kan worden.

Ten eerste aan je titels te zien ben je bekend met reanimeren. Misschien mag ik er niet vanuit gaan dus ik stel je de vraag maar. Heb je weleens iemand gereanimeerd? Ik bedoel dan niet in een oefensituatie?? Weet je hoe zwaar dat is en hoelang dit soms duurt voordat de eerste hulpverleners er zijn? Als je aan het voetballen bent en je hebt een goede trainer. Dan doe je ook conditietraining en dergelijke. Dan is het toch erg zwaar als je midden in zo'n training zit en dan ook nog eens moet reanimeren!!! Daarnaast op die trainingsavonden trainen ook junioren.. Die ook een cursus geven??? Nee!! De trainer moet de cursus krijgen. Die levert tijdens de training niet zo veel inspanning, dus als het dan fout gaat heeft deze nog genoeg lucht om te reanimeren!!!!

Tot nu toe heb ik nog geen goede argumenten gehoord waarom een coach die opleiding niet moet doen!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2012, 21:26:17
Waarom hebben jullie het alleen over voetbal  ;)

En wat te doen met jeugdelftallen? Jongste jeugd? Dan kom je weer bij de ouders die de kinderen maar al te vaak graag wegbrengen en ophalen en in de tussentijd met een trainer achter laten die zelf nog moet beginnen met scheren....

Dat kan je denk ik op mijn conto schrijven. Ik gaf een voetbalclub als voorbeeld omdat ik daar ervaring mee heb. Ik probeer het ook al uit te leggen dat het bij de jeugd dus niet werkt. Daarom de trainers een cursus geven. Ook de trainers van de jeugd moeten een coachcursus doen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2012, 21:33:56
Wij hebben dus inderdaad laatst een groep trainers van een tennisvereniging gehad (veel jonge mensen) die BLS/AED moesten gaan doen n.a.v. een incident. Maar hierbij gaven de trainers wel aan het allemaal best lastig te vinden. Op de kleinere banen (in de dorpen) staan ze vaak alleen met een groep kinderen en ze mogen geen(!) telefoon bij zich dragen....als je dan lesgeeft aan kinderen van een jaar of 8 en je zou het een keer meemaken, brrrr...

Okay, ik weet het kinderreanimaties komen natuurlijk veel minder voor, maar in onze omgeving nu 2 in 6 maanden tijd (de jongen uit Bergen en een jongen uit Zwaag).

Maar okay, vooralsnog ben ik natuurlijk nog steeds voorstander dat zoveel mogelijk mensen BLS/AED beheersen ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2012, 22:40:48
Wij hebben dus inderdaad laatst een groep trainers van een tennisvereniging gehad (veel jonge mensen) die BLS/AED moesten gaan doen n.a.v. een incident. Maar hierbij gaven de trainers wel aan het allemaal best lastig te vinden. Op de kleinere banen (in de dorpen) staan ze vaak alleen met een groep kinderen en ze mogen geen(!) telefoon bij zich dragen....als je dan lesgeeft aan kinderen van een jaar of 8 en je zou het een keer meemaken, brrrr...

Okay, ik weet het kinderreanimaties komen natuurlijk veel minder voor, maar in onze omgeving nu 2 in 6 maanden tijd (de jongen uit Bergen en een jongen uit Zwaag).

Maar okay, vooralsnog ben ik natuurlijk nog steeds voorstander dat zoveel mogelijk mensen BLS/AED beheersen ;)

Dit is dus precies waarom ik zeg dat iedere coach/trainer de cursus BLS/AED moet krijgen. Het zou dan natuurlijk wel handig zijn als ze ook een telefoon hebben. Een kind van 8 kan je niet van verwachten dat die een goede melding naar 112 kan maken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2012, 23:00:29
Helemaal eens hoor, maar of het realiseerbaar is??
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2012, 23:43:10
Helemaal eens hoor, maar of het realiseerbaar is??

Ik ben van mening dat het realiseerbaar is. Als iemand mij de opleiding geeft dat ik instructeur ben, denk dan aan de club. Dan wil ik best een paar avonden per jaar gratis de BLS/AED cursus geven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.