Vraag over psychologisch rapport bij sollicitatie politie.

Auteur Topic: Vraag over psychologisch rapport bij sollicitatie politie.  (gelezen 13143 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pax

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Geachte lezers,

Ik had gesolliciteerd bij Haaglanden voor de functie hoofdagent. Alle testen met nette scores behaald, helaas met het antecedentenonderzoek geen positief advies. Een docent die erg negatief was over mij, hij had aangegeven dat ik depressief was toentertijd. Ik vond het wel vreemd dat de politie zo zwaar aan tilt aangezien dit mijn docent van zo'n 4 á 5 jaar geleden was en mijn docent geen medicus is en naar mijn mening niet zomaar kan en mag zeggen dat ik aan een ernstige psychische aandoening leed. Ik kan me persoonlijk niks van een depressie herinneren aangezien ik dat jaar ook gewoon mijn eindexamens heb gehaald en alleen maar positieve herinneringen heb omtrent die periode vond ik het dus wel vreemd en ben ik er vrijwel zeker van dat mijn docent zich heeft vergist met iemand anders.

Wel had Haaglanden aangegeven dat het misschien volgend jaar of over twee jaar wel zou worden aangenomen en dan mijn rapport moet doorsturen, dit vond ik ook zo vreemd, waarom misschien over een jaar of twee weer wel? Ben ik dan minder depressief? Ik liet het erbij en besloot maar om over een jaar opnieuw te proberen. Tot mijn verbazing ontvang ik van werving en selectie een nieuw rapport, dit was ongeveer twee weken nadat ik Haaglanden had gesproken. Ik neem deze door en kon op het eerste gezicht geen wijzigingen vinden. Paar dagen later lees ik in de brief die erbij zat dat ik een negatieve beoordeling heb gekregen. De eerste psycholoog heeft mij een 6 gegeven voor stressbestendigheid op een schaal van 1 tot 7. Een andere dus tweede psycholoog die ik dus nooit heb gezien of gesproken heeft mij een 2 gegeven en heeft de laatste alinea in mijn rapport aangepast waarin ze een kort uitlegt dat ik niet goed kan tegen stress maar er staat niet bij waarom ze dat denkt of vindt.

Waar ik best wel gefrustreerd van ben is het feit dat ik zomaar een nieuw rapport ontvang en hiermee mijn eerste rapport niet meer geldig is. Kan een psycholoog zomaar een nieuw rapport opstellen? Het lijkt mij dat dit in strijd is met haar of zijn beroepscode? Wel geeft ze aan dat Haaglanden haar heeft verzocht om een nieuw rapport. Dit vind ik dus ook vreemd, Haaglanden weigert mij, ik moet minimaal een jaar wachten, geeft aan dat ik na die jaar " gewoon " mijn rapport moet opsturen en nu zorgen ze ervoor dat mijn rapport negatief is en dus mijn eerste rapport niet meer kan gebruiken en volgend jaar het gehele proces opnieuw moet doorlopen, wat op zich geen groot probleem is maar of ik dan weer die mooie scores behaal is de vraag. Bijna zes weken terug een email en een brief opgestuurd en op beide nog geen antwoord gekregen, inmiddels met werving en selectie gebeld en zij geven aan dat het helaas zo gaat en dat ik het volgend jaar gewoon opnieuw moet proberen. Ook ben ik erachter gekomen dat de tweede psycholoog helemaal niet meer werkt op de afdeling werving en selectie of de politie. Ook heb ik de leidinggevende een aangetekende brief en email opgestuurd maar ook zij heeft tot op heden nog steeds geen antwoord gegeven.

Is dit de normale gang van zaken? Komt dit vaker voor dat psychologen nieuwe rapporten opstellen zonder iemand gesproken te hebben? Dat ik geweigerd word kan ik begrijpen maar om ook gelijk een tweede negatieve rapport op te sturen vind ik raar.

Met vriendelijke groet,

Pax




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2012, 20:58:47
Heeft de academie per ongeluk het verkeerde rapport opgestuurd oid? Ik heb hier nog nooit van gehoord...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pax

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2012, 04:59:45
Heeft de academie per ongeluk het verkeerde rapport opgestuurd oid? Ik heb hier nog nooit van gehoord...

Ik dacht ook aan een fout. Het is in bijna hetzelfde als de eerste rapport die ik ontvangen had, zelfde datum, locatie en naam van de eerste psycholoog op de voorkant. Alleen is in de tweede versie dus de laatste alinea aangepast en mijn stressbestendigheid van een 6 naar een 2 teruggebracht en hierdoor heb ik een negatief advies omdat ik het minimale stressbestendigheid niet meer behaal. In de brief legt de tweede psycholoog uit wie ze is en waarom ik een nieuwe rapport heb ontvangen. Ook gebeld en ook bevestigd werving en selectie dat deze tweede rapport voor mij is bestemd en dat hiermee mijn eerste rapport ongeldig is en dus nu een negatief advies heb.

Tweede rapport is opgesteld op verzoek van Haaglanden, dit is gebeurd toen ik al geweigerd was en in het gesprek toen ik werd geweigerd werd aangegeven dat er geen tweede keuring gaat plaatsvinden omdat het simpelweg veel tijd en geld kost en andere kandidaten zijn die wel voldoen aan hun eisen. Ik vind het dus vreemd waarom Haaglanden mij dit verteld, mij weigert en dan alsnog een tweede " keuring " laat uitvoeren. Ook wordt in de brief aangegeven dat deze tweede rapport NIET is doorgestuurd naar het korps en hun excuses aanbieden dat mijn " depressie " niet aan het licht gekomen was en de volgende keer beter op zullen letten, ook dit vond ik erg onlogisch, waarom een nieuw rapport opstellen als het toch niet naar het korps gaat?

Ik heb de politiepsycholoog netjes alles verteld en ook de niet zo fijne tijden. De eerste psycholoog geeft aan in de laatste alinea dat ik door deze niet zo fijne gebeurtenissen een sterke geest heb ontwikkelt heb en deze tegenslagen mij juist sterker en geduldiger hebben gemaakt en hierdoor sterk in mijn schoenen sta en goed nadenk voordat ik iets doe. De tweede psycholoog heeft deze alinea deels verwijdert en geeft aan dat ik niet goed tegen stress kan en onzeker ben? Helaas legt ze dus niet uit waarom ze dat vind of denkt. Hoe kan het zo zijn dat er twee psychologen zo sterk van elkaar verschillen? Het bijna twee weken voordat ik mijn eerste rapport had ontvangen, ik neem aan dat ze zoveel tijd nodig hadden om een juiste rapport op te stellen. Mijn rollenspel en gesprek met een psycholoog waren met twee verschillende personen en zij hebben vreemd genoeg niks opgemerkt in het gesprek of rollenspel maar een derde die mij niet heeft gesproken is van mening dat ik in een paar weken vier getallen omlaag kan gaan op stressbestendigheid?

Helaas krijg ik aan de telefoon van werving en selectie een nogal geïrriteerde dame die meent dat de collega's zich aan de juiste procedures hebben gehouden en dat ik volgend jaar beter mijn best moet doen.

Heel erg jammer dit, nu moet ik in onzekerheid wachten of ik de volgende keer wel of niet aangenomen zal worden.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2012, 16:02:24
Pax, dit klinkt erg lullig... Maar de politie academie is gewoon heel erg slordig.


Heb je zelf ook nog contact opgenomen met die leraar? anders kun je natuurlijk bij hem ook verhaal halen waar hij zijn verhaal op baseert.

Ik heb ook bij de politie gesolliciteerd en ben nadat ik alle testen/gesprekken/antecendenten en medische keuring positief had doorgelopen en zelfs een felicitatiebrief heb binnen gekregen, alsnog afgewezen.. Het is een lang verhaal maar wel belachlijk, maargoed.


Als je 2x bent afgewezen dan denk ik dat het erg moeilijk voor je gaat worden om de keer daarop wel aangenomen te worden.
Als ze je nu een rapportage toesturen, waarin een psycholoog aangeeft dat ze je niet stressbestendig bent terwijl je haar nog nooit hebt gesproken vind ik heel heel heel erg raar. Ach en als je je gelijk krijgt door hierdoor een klacht in te dienen en als nog een keuring kunt hebben dan vinden ze toch wel wat anders waardoor je word afgewezen...


Mijn advies.. zoek een andere baan, dit is ook altijd mijn droombaan geweest en zal het ook altijd blijven.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2012, 16:22:36
Mijn advies.. zoek een andere baan, dit is ook altijd mijn droombaan geweest en zal het ook altijd blijven.
Mijn advies, ga het komende jaar iets nuttigs doen en als je het echt wil probeer je het volgend jaar opnieuw.  O0

Ik heb even een puntje naar voren gehaald:
Alle testen met nette scores behaald, helaas met het antecedentenonderzoek geen positief advies.
Ik neem aan dat je doelt op het referentenonderzoek, en niet het antecedentenonderzoek. In het tweede geval wordt er gekeken naar je strafrechtelijke geschiedenis en eventuele criminele vrienden/familie. In het eerste geval worden mensen benaderd over wie je bent etc.

Mocht je van mening zijn dat de procedure niet volgens de regels is gegaan dan zou je via deze weg een klacht kunnen indienen:
https://www.politieacademie.nl/overdepolitieacademie/contact/Pages/Klachten.aspx
De situatie die jij schetst heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord dus ik kan daar niet over oordelen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2012, 19:08:41
Ik ken nu maar één zijde van het verhaal dus kan er niet zo goed over oordelen. Afgaande op jouw verhaal is het natuurlijk wel vreemd.

Het klinkt mij echter niet vreemd in de oren, want ook bij mijn selectie/aanstelling zijn een aantal zaken zeer apart verlopen. Ik trok uiteindelijk aan het kortste eind. Omdat ik mijn droom wilde waarmaken heb ik het geslikt. Bedenk dus of je er nu moeite in gaat steken of gewoon een jaartje wacht wanneer je opnieuw het traject in mag.


OC

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2012, 16:30:42
Dag mensen,

Het is erg sneu om te horen dat de dromen niet gerealiseerd mogen worden, jammer.

Ik moet wel zeggen dat ik ben aangenomen in Twente als niv 3. Mijn broertje zit ook op de politieopleiding niv4 in Amsterdam.
Ik mag op 21 mei beginnen, maar hoor idd dat het niet 100% klopt. Als ze je gewoon willen hebben dan selecteren ze je gewoon.
Als je echt bij de politie wil dan ga je ervoor. Laat je niet afleiden...!! O0


Pax

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2012, 02:38:44
Mijn advies, ga het komende jaar iets nuttigs doen en als je het echt wil probeer je het volgend jaar opnieuw.  O0

Ik heb even een puntje naar voren gehaald:Ik neem aan dat je doelt op het referentenonderzoek, en niet het antecedentenonderzoek. In het tweede geval wordt er gekeken naar je strafrechtelijke geschiedenis en eventuele criminele vrienden/familie. In het eerste geval worden mensen benaderd over wie je bent etc.

Mocht je van mening zijn dat de procedure niet volgens de regels is gegaan dan zou je via deze weg een klacht kunnen indienen:
https://www.politieacademie.nl/overdepolitieacademie/contact/Pages/Klachten.aspx
De situatie die jij schetst heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord dus ik kan daar niet over oordelen.

Ik vind het wel raar, het korps was in het begin helemaal positief en bij het korpsgesprek waren ze zo enthousiast over mij en mijn rapport dat we amper over mijn rapport hebben gesproken of dat er vragen werden gesteld waarom ik bijvoorbeeld bij de politie wil. Ze bellen één referent wat dus mijn mentor was en houden totaal geen rekening mee dat we het over iets hebben van 5 jaar geleden. Bij het gesprek waarin ik dus geweigerd werd is mij verteld dat ze alleen met mijn mentor contact hebben opgenomen en dat hij aangaf dat ik depressief was toentertijd. Ik vind het dus wel onzin dat het over een paar jaar wel zou kunnen, waarom dan wel? Of word ik aan het lijntje gehouden en durven ze niet te zeggen dat ik permanent geweigerd ben?

Volgende keer dan maar bij een andere korps solliciteren en deze mentor niet bij mijn referenties opgeven, want in het gesprek werd aangegeven dat in mijn antecedentenonderzoek geen vreemde dingen naar voren was gekomen.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2012, 11:44:58
Maar waarom neem je geen contact op met je vorig mentor? Misschien wil hij je nader tekst en uitleg geven.

Als je hem de volgende keer niet als referent opgeeft, dan komen ze er toch wel achter. In je vorige sollicitatie heeft hij "waarschijnlijk" aanleiding gegeven om jou niet te accepteren. En staat dat dus ook wel ergens vermeld.

En heb je je mentor ook toestemmig gevraagd als je hem als referent mocht opgeven? Dat is altijd wel zo netjes.

Nouja, vele zeggen dat je het gewoon opnieuw kunt proberen. en dat kan ook als het echt jou droom is, dan moet je het gewoon proberen waar te maken. totdat jij vind dat je er alles aan hebt gedaan. Je kunt deze sollicitatie gewoon het beste langs je neer leggen en het gewoon opnieuw proberen. Om nu nog vanalles te proberen heeft toch geen zin, evenals je lopen op te vreten... Terugdraaien kun je het toch niet, de beslissing is genomen, en voor jou heeft die beslissing negatief uitgepakt.

Ik heb het inmiddels ook al neergelegd, al ben ik wel erg jaloers als ik nu steeds agenten in opleiding tegen kom  e050 O0 Dan denk ik altijd, ik had daar nu ook kunnen lopen, achja.

Volgend jaar gewoon weer proberen, doe ik ook. als ik dan word afgewezen dan ga ik gewoon op zoek naar iets anders.