Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 19414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 19 april 2005, 12:33:01
wat betreft de antenne soort heb ik ook niets gezegd. alleen over de antenne hoogte.

Verder zijn er goed situaties denkbaar waar bij je wel de antenne hoogtes moet aanpassen om een goede dekking te krijgen over je werk terein als je je posten met portofoons wilt kunnen bereiken. Eigen ervaring leert al dat in duinterein de communicatie tussen een portofoon en de basispost heel snel onmogelijk word als de antennehoogte te laag is. Dan komt het verhaal van de zichtverbinding weer in beeld. Andere mogelijkheid is aanpassen van je zendvermogen, maar dat is met accugevoede stations weer niet de voorkeur.

Wat betreft communicatie tussen verschillende basisposten zou ik ook de voorkeur geven aan landlijnen ipv ether communicatie. Het lijkt me soms bij evenementen en rampenbestrijding niet altijd mogelijk om een landlijn te krijgen op de plek waar je de verbindings post hebt opgebouwd.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #21 Gepost op: 22 april 2005, 23:38:44
Laatst heb ik nog een manier van communicatie gemerkt. Ik werd gebeld door een nummer uit een ander land (bleek Noorwegen te zijn) en toen ik opnam kreeg ik een bandje te horen met iets van: "dit is een bericht van het Rode Kruis voor alle vrijwilligers van die en die afdelingen. Om het bericht te beluisteren, toets sterretje" en vervolgens kreeg je het bericht. Volgensmij is dit ook een best snelle manier van communicatie.


bjorn

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 24 april 2005, 13:55:20
Laatst heb ik nog een manier van communicatie gemerkt. Ik werd gebeld door een nummer uit een ander land (bleek Noorwegen te zijn) en toen ik opnam kreeg ik een bandje te horen met iets van: "dit is een bericht van het Rode Kruis voor alle vrijwilligers van die en die afdelingen. Om het bericht te beluisteren, toets sterretje" en vervolgens kreeg je het bericht. Volgensmij is dit ook een best snelle manier van communicatie.

Ook met de informatievoorziening bij de oefening bonfire werkte het rode kruis m.b.v. telefoontjes.
werkt inderdaad wel fijn.


urlie

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 25 april 2005, 21:20:02
Ook met de informatievoorziening bij de oefening bonfire werkte het rode kruis m.b.v. telefoontjes.
werkt inderdaad wel fijn.

Alleen blijkt bij echte calamiteiten (Enschede, Volendam, etc.) dat er op dat moment onvoldoende gesprekskanalen op het GSM-netwerk beschikbaar zijn (ook bij de oefening Bonfire liep het GSM-verkeer enigzins vast).

Welke methode je ook kiest, 100% krijg je nooit.
Het belangrijkste is om niet op 1 paard te wedden, maar je alarmering over meerdere media (vaste lijnen, alarmontvangers, e-mailt, SMS,....) te spreiden.


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 28 april 2005, 22:36:10
Ook met de informatievoorziening bij de oefening bonfire werkte het rode kruis m.b.v. telefoontjes.
werkt inderdaad wel fijn.

Dus dit betekend, dat het NRK geen verbindingsdienst en porto's meer nodig heeft.
Geen wonder dat de beroep verbindelaar van het Ned., Rode Kruis  zijn functie niet meer ziet zitten.

En zijn onslag heeft genomen.   Kan hem dan ook geen ongelijk geven!!

Succes gewenst voor de toekomst.......................

Welke gek bedenkt het om met telefoontjes te gaan werken tijdens en rampen oefening???
Zeker iemand met portofoon vrees?????
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


HBBY

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 30 april 2005, 14:28:06
Tja, 9 op de 10 vrijwilligers hebben een mob. telefoon en waarschijnlijk 1 op de 50 de beschikking over een eigen portofoon.  Zeker in de eerste aanvang is het gebruik van GSM handig, echter is de overbelasting van het netwerk natuurlijk een groot risico.


Rolf

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 1 mei 2005, 10:48:01
Even terug naar het eigenlijke onderwerp,

De zwaailicht sector (m.u.v. de SIGMA) maken / gaan gebruik maken van het P2000 sysyteem een landelijk werkend semafoon systeem welk gekoppeld is aan het GMS (Gezamelijk Medldkamer Systeem) dit wil zeggen dat als de centralist een melding invoert het GMS  met een inzet voorstel komt en de centralist eigenlijk alleen nog maar hoeft te bevestigen en de juiste groepen worden geallarmeerd.
Ambulance en GHOR beschikken per regio over een groot aantal aanroep-codes voor deze nieuwe piepers (CAP code).
Als de GHOR één of een een paar codes zou reserveren voor de alarmering van O&V ploegen kan de afdeling zelf zorgen voor de nodige pagers (piepers).
Nog even de proef alarm code van de regionale brandweer er in zetten en je hebt gelijk een wekelijkse test van je pager.
Omdat het syseem alleen door de meld kamer aangeroepen kan worden heb je geen gezeur met concurentie vervalsing t.o.v. KPN of Callmax of enige telefoon aanbieder.

't is maar een idee waar iemand van het LB of districten zich eens mee zou moeten bezighouden.

Groetjes Rolf


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #27 Gepost op: 1 mei 2005, 15:31:19
Hoi Rolf,

Misschien begrijp ik je antwoord niet goed, maar als jij schrijft dat de sigma niet de beschikking krijgt over een P-2000 pager dan geldt dat zeker niet voor alle regio's.
Hier in de regio Friesland worden de sigmamensen nog voor de zomervakantie uitgerust met een P-2000 pager. ( de X-stream ) . Sigma valt onder de ghor en is dus licentiehouder voor P-2000 en C-2000.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Rolf

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 1 mei 2005, 23:06:55
Citaat
Hier in de regio Friesland worden de sigmamensen nog voor de zomervakantie uitgerust met een P-2000 pager.

Kijk daar beginnen ze dan toch weer mee aan de andere kantvan het land ;D
Ik heb hier nog geen geluiden gehoord over de mutatie van Callmax naar P2000.

Maar de O&V ploegen werken onder de vlag van de gemeente maar als de GHOR één of twee code's zou reserveren (ze hebben er normaal meer dan voldoende) heb je die extra handen waar de GHOR ook vaak hééééél blij mee is door een paar handelingen gealarmeerd en omdat de tekst via GMS vrij in te geven is kan er b.v."Tel. contact O&V CÖ NKR" in gezet worden.

Groetjes Rolf


Michel

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2005, 10:46:59
Jeetje, wat blijken we hier in Friesland nu ineens vooruitstrevend. De coördinatoren van O&V van het NRK krijgen namelijk ook een P2000 pager, ook de X-stream.
De centralisten worden er bij bepaalde incidenten via het systeem ook op geattendeerd het NRK te alarmeren. 't Zou mooi zijn als dat standaard werd in Nederland. Dat kan weer een hoop tijd besparen.

Groeten van Michel