Mulder overtredingen (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften)

Auteur Topic: Mulder overtredingen (Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften)  (gelezen 14170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Korte en simpelle vraag,

Mogen handhavers boete's uitschrijven voor de wet Mulder, zo ja of nee waar staat dit beschreven?

Groet,

Harm


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Ik heb ongeveer een jaar geleden een boete gehad van een stadswacht in Rotterdam voor het negeren van een inrijverbod. Ging via het CJIB. Waar het precies staat beschreven dat ze het mogen weet ik niet, maar dat ze het kunnen dat heb ik helaas ondervonden  :-X


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Dat ligt geheel aan hun aanstelling. In A-A lag het zelfs aan in welk stadsdeel ze werkzaam waren. Handhavers worden door de gemeente in een bepaald domein geplaatst. Hierin staat beschreven waarvoor ze bevoegd zijn. Waar en hoe je dit precies kan nakijken weet ik niet uit mijn hoofd.

Zo zijn de BOA's bij de politie ook ingedeeld in verschillende domeinen. Niet elke politie BOA kan en mag voor het zelfde schrijven.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Mijn vraag komt namelijk voort uit dat ik niet beter weet dat ze een PV van bevinding mogen maken, maar de daadwerkelijke schikking en/of boete door de OvJ.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
ja idd, maar een pv van bevindingen kan worden opgemaakt, maar de wet Mulder geeft de mogelijkheid om een kennisgeving van een beschikking uit te schrijven door een BOA voor het aan hem toegewezen beleidsterrein. Dit kan zijn: verkeer, algemene verordening, keuren en andere taken, ook zelfs fiscaal.
Bij instappen begint de inzet.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
ja idd, maar een pv van bevindingen kan worden opgemaakt, maar de wet Mulder geeft de mogelijkheid om een kennisgeving van een beschikking uit te schrijven door een BOA voor het aan hem toegewezen beleidsterrein. Dit kan zijn: verkeer, algemene verordening, keuren en andere taken, ook zelfs fiscaal.

Gijs,

mag ik vragen wat jij met KEUREN bedoeld. Misschien denk ik te ver door.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
ja idd, maar een pv van bevindingen kan worden opgemaakt, maar de wet Mulder geeft de mogelijkheid om een kennisgeving van een beschikking uit te schrijven door een BOA voor het aan hem toegewezen beleidsterrein. Dit kan zijn: verkeer, algemene verordening, keuren en andere taken, ook zelfs fiscaal.

Feiten die via de Wet Mulder worden afgedaan kunnen niet op PV van bevindingen door een onbevoegde BOA afgedaan worden. Mulderfeiten kunnen alleen bij constateren door een bevoegd opsporingsambtenaar zelf worden afgedaan. Het kan niet meer op aangifte of andere afhandelwijzes.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Feiten die via de Wet Mulder worden afgedaan kunnen niet op PV van bevindingen door een onbevoegde BOA afgedaan worden. Mulderfeiten kunnen alleen bij constateren door een bevoegd opsporingsambtenaar zelf worden afgedaan. Het kan niet meer op aangifte of andere afhandelwijzes.

En hiervanuit komt dus ook mijn gedachte, ik weet namelijk niet dat er BOA's buiten de Politie hiervoor bevoegd zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik weet dat in Hoorn waar ik vlakbij woon, de BOA's voor Domein 1 bevoegd zijn incl. stilstaand verkeer mulder en een groot aantal rijdend verkeer. Bijv. gesloten verklaringen, rijden door een voetgangersgebied etc etc.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Voor wie het echt interesseert. Via onderstaande link de complete circulaire. Hierin staan alle domeinen beschreven. Is wel 62 pagina's.

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/01/10/circulaire-boa/circulaire-boa-januari-2011.pdf