Wie is schuldig (aanrijding zonder letsel)

Auteur Topic: Wie is schuldig (aanrijding zonder letsel)  (gelezen 4428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Gepost op: 10 april 2012, 21:42:57
Situatie:
Auto mindert vaart en geeft richting aan om rechtsaf bij ons de straat in te rijden vanaf een voorrangsweg. Gezien het vaart minderen en het richting aangeven trekt mijn zoon vanuit de straat op om de voorrangsweg op te rijden.

Op dat moment besluit de bestuurder van de eerste auto toch maar rechtdoor te gaan en raakt hem. Ik heb de auto's niet gezien, maar alleen wat lichte blikschade waarschijnlijk.

Nadeel: iemand uit de buurt die het vanuit huis heeft gezien (huh???? dat kan daar helemaal niet, want de auto van mijn zoon en haar schutting belemmert het zicht!) die begint te gillen dat het mijn zoon zijn schuld is terwijl de bestuurster van de andere auto al zei dat zij fout zat.
Mijn jongste zoon zag het wel gebeuren, maar ja....


facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2012, 21:49:47
In dit soort zaken wordt vaak door de verzekering bepaald dat er spraken is van gedeelde schuld(beiden zijn verantwoordelijk voor hun eigen schade). Beiden doen nl iets niet goed. Je zoon had voorrang moeten verlenen en de andere auto had zijn richting aanwijzer naar rechts terwijl hij rechtdoor ging. Maar zoals eerder gezegd bepaald de verzekeringsmaatschappij(en) wie er fout heeft gezeten. Daarbij is het van belang wat de andere partij op het schade formulier heeft gezet en of hij dat formulier ook heeft ondertekend.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2012, 21:57:20
Het is een best lastige vraagstelling wie er schuldig is. Daarom wordt een agent aangeleerd nooit in te gaan op de schuldvraag. Dat is iets wat de verzekeringsmaatschappijen onderling moeten regelen. Ik weet dat je hiet vrij weinig aan hebt. De politie komt sowieso al niet meer bij een "simpele" aanrijding zonder letsel. Verder doet de politie alleen onderzoek naar het strafrechterlijk gedeelte of bemiddeld en beveiligd de situatie. Denk hierbij aan het helpen met het invullen van het schadeformulier, eventueel het aanvragen van een verzekeringskraan etc.

Die persoon uit de buurt is die op het schadeformulier ook aangegeven als getuige? En je jongste zoon?

Verder bij de schuldvraag voor de verzekering ligt het aan een aantal factoren. Bijv. je zoon had voorrang moeten geven, maar er zijn wat omstandigheden waardoor het allemaal ineens niet meer zo zwart-wit is. Verder geeft de andere partij aan dat zij schuldig is, maar dat is voor de verzekering niet meteen dat zij ook gaan uitkeren. De plaats waar de voertuigen elkaar hebben geraakt speelt ook weer mee in het verhaal over het verlenen van voorrang. Waarschijnlijk ben er zelfs nog wel een paar vergeten, maar zoals je ziet is het niet heel eenvoudig en eenduidig.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2012, 22:00:50
*grin* dank

Ach gezien de wat lichte blikschade zal het misschien bij beide een beetje kosten. Dus zullen ze het lekker onderling oplossen. Hoogop iets minder drinken op vakantie  998765

Alleen zo'n gillende buurvrouw is een beetje over de top. Ze had een enoooorme klap gehoord en ze zegt dat ze het zag. Het gaf niet eens een klap (kan je nagaan hoe licht de schade is) dus laat staan dat je het dan ook nog eens goed ziet. Maf mens....

Ze hebben gegevens uitgewisseld, dus ze gaan alles onderling wel regelen. Ik denk dat ze het ook niet via een verzekering doen, is vaak nog veel duurder dan zelf laten oplappen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2012, 20:56:51
hmpffff...mensen waren aan de deur zojuist. Zij schijnt heel veel schade te hebben...voorkant en zijkant (??). Mijn zoon heeft een licht verbogen nummerbord en een paar zwarte streepjes op zijn bumper.

De dame draaide al half de straat in en draaide dus toen terug de weg op. Nu zegt ze dat ze nooit richting heeft aangegeven en de straat in wilde draaien. Gisteravond wilde ze geen formulieren invullen en zei ze dat het haar schuld was. Vanmiddag heeft haar man mijn zoon zijn auto al gecontroleerd op de parkeerplaats.

We gaan wel even langs en verzekeringspapieren insturen *zucht*
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2012, 21:38:40
Let wel goed op dat alles netjes is ingevuld en dat tekening enigzins overeenkomt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je altijd zelf nog een bijlage bij het schadeformulier voegen. Achterop het formulier staat ook een kopje met dat je moet aangeven wie er volgens jou fout is. Deze ruimte is vrij klein en kan je een beperkte tekst invullen. Je kan er ook voor kiezen om dit gedeelte op de computer uit te typen. In dat stukje ruimte zet je dan gewoon zie bijlage.

Ik spreek namelijk uit ervaring, helaas. Ik heb toen ook mijn tekst als bijlage bijgevoegd.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 21:54:54
Thanks Pully....

De tekening is moeilijk vergelijkend te maken met 2 verschillende verhalen. Daarnaast zeggen zij dat hij geen voorrang verleende, terwijl hij optrok toen hij dacht dat zij zou afslaan (okay okay dat is geen voorrang). Op de achterzijde van het formulier kunnen we onze eigen versie schrijven en we zullen er ook een bijlage bij doen.

Getuigen kunnen nergens op het formulier ingevuld worden. Doen we wel in bijlage...jongste zoon reed erachter op de scooter (met 1 auto ertussen) en kon makkelijk remmen, dus veel vaart had het geheel niet. Daarnaast zag hij de afslaande beweging. Gisteravond wilde de dame absoluut geen politie en gedoe....nu dit, kennelijk ruzie met haar man gehad  98uiye

Mevrouw heeft geen woord gezegd en was zeer afwijzend, haar man deed het woord. Eer aan onszelf gehouden, vriendelijk gebleven. Meneer was eerder op de avond niet zo vriendelijk tegen mijn man, wilde direct politie bellen en weet ik veel wat. Moet zeggen dat mijn man ook niet al te vriendelijk was, want directe beschuldigingen en overdag auto's checken daar houdt hij niet zo van.

Het enige dat ik zielig vind is dat de vriendin van mijn zoon die ernaast zat vreselijk ontdaan was van alles. Niet van de aanrijding op zich, omdat het een 'aaitje'  was, maar 4 jaar terug haar broer verloren bij een dodelijk ongeval en ze is zo bang van/voor aanrijdingen. En dan die gillende buurvrouw die meteen kwam roepen om politie en 112 bellen maakte het er niet echt leuker op.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2012, 22:00:08
@Moon.

Op het Europees schadeformulier kunnen in de kop (uit mijn hoofd rechtsboven) eventuele getuigen worden vermeld.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2012, 22:00:21
Dat is voor de vriendin van je zeker een vervelende gebeurtenis. Kijk of zij wel wilt getuige, want dan heb je er in ieder geval al 2.

Waarom zou de man van de andere partij de politie erbij willen halen? Want er is geen strafbaar feit geweest en het is een verkeersongeval met alleen wat blikschade.

Voorop het formulier, als ik het goed hebt (uit me hoofd) kan je rechtsbovenin getuigen vermelden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2012, 22:07:03


Zie rechtsboven, kopje 5. Succes met de afhandeling O0