Grote hulpverlening (één persoon overleden na ongeval) A16 R 21.9 - Rotterdam 15-04-2012

Auteur Topic: Grote hulpverlening (één persoon overleden na ongeval) A16 R 21.9 - Rotterdam 15-04-2012  (gelezen 16132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
HIT: stelen mag ook niet, en dat gebeurt ook iedere dag. Eenmaal op een gepijlde rijstrook nog van strook wisselen mag ook niet, maar dat doen velen ook en soms kan het zelfs niet anders.

Dus omdat het gebeurt is het dus normaal?

Op een snelweg met alleen maar rode kruizen mag je niet doorrijden, maar op een snelweg is het ook verboden stil te staan.

Waar staat dat jij niet mag stilstaan als er geen andere mogelijkheid is?

Het feit dat iets niet mag betekent niet dat iedereen zich daar automatisch aan houdt.

Daar zijn we denk ik allemaal ons wel degelijk van bewust. Gelukkig de wetgever ook vandaar al die colporteurs 998765 die iedereen een lidmaatschap van de club in Leeuwarden verkopen.

Het motto "het mag niet dus men doet het niet" gaat hier niet automatisch op en dat kost doden en gewonden.

Volgens mij is het in dit geval net andersom, het niet houden aan dat rode kruis kost doden en gewonden, en de stelling het mag niet dus doe het niet gaat hier wel degelijk op.

Een rood kruis is in die zin vergelijkbaar met een oranje of gele jas: het valt wel op, maar het beschermt voor geen meter. Wil je goede bescherming, dan moet je een fatsoenlijke afzetting optuigen en daar hoort dus ook bij dat je een weloverwogen keuze maakt waar en hoe je die afzetting plaatst.

Kijk daar gaat het dus al fout, het rode kruis zou dus juist wel moeten beschermen. Dat zou het ook doen als de weggebruiker er zich aan zou houden. Tuurlijk een fysieke afzetting beschermt beter  ::) not, net zo veel als alleen die rode kruizen. Hij valt alleen beter op. Tevens is een ongeval er over het algemeen voor de afzetting dus kun je nooit zo snel zijn om de afzetting op orde te krijgen.

Ik ken de situatie ter plaatse niet, dus over dit ongeval wil ik niet oordelen. Wat ik wel weet is dat bij incidenten regelmatig onduidelijke situaties ontstaan (vooral bij weefvakken, afritten en toeritten) omdat er relatief veel wordt vertrouwd op rode kruizen en relatief weinig op fysieke afzetting. Een weggebruiker ziet rode kruizen, maar ook een vrije afrit... mag je dan vanaf je vrije rijstrook een volkomen lege afgekruiste rijstrook oversteken om op de afrit te komen? Een afgekruiste spitsstrook mag je namelijk wél oversteken!  ^-^

Kort door de bocht? Nee je mag die afrit niet gebruiken.
Een afgekruiste spitsstrook voor een afrit bestaat niet. Daar horen dan borden te staan "einde spitsstrook" en de wegmarkering is op die punten ook een onderbroken lijn. Waar de afgekruisde spitsstrook dan weer begint staat ook eerst weer een verdrijvingspijl.
Wanneer de weggebruiker zich zou houden aan de markeringen/aanwijzingen dan zouden er geen onduidelijke situatie's bestaan, alleen we willen allemaal naar huis, de zaak of waar dan ook naar toe en dat is belangrijk. Dat er regels zijn hoe we ergens naar toe gaan dat is dan ineens veel minder belangrijk lijkt het de laatste tijd wel.

En dat een weggebruiker dus een "vrije" afrit ziet wil niet zeggen dat er op die afrit of aan het einde ervan niets aan de hand is. Dat rode kruis staat niet  in de wet omschreven als "een signalering die u de keuze geeft om wel of niet gebruik te maken van deze rijstrook".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Nee ook ik keur het niet goed dat men rode kruizen genegeerd heeft.
Is het begrijpelijk dat men rode kruizen genegeerd heeft ? In dit geval misschien wel ja.

Ik ga het proberen te analiseren.
De 1e melding is om 19:14 uur
p2kflex
19:14:15 15-04-12GROUP-3PRIO 1 TS401 HV321 TS321 OD401 A16 Re Hm 21.7-22.4 Ijsselm.Pl-Sec Westbaan 21,9 Rotterdam HV Voertuig personen Vak: 99021624
1400321BRW Rijnmond Oost (Metaalhof) (Kazernealarm)
1400400BRW Rijnmond Zuid (OvD - OD 40.1)
1400461BRW Rijnmond Zuid (Groene Tuin) (Kazernealarm)
1400852Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)

De opschaling naar Middel HV is om 19:28 uur
p2kflex
19:28:05 15-04-12GROUP-3PRIO 1 TS311 A16 Re Hm 21.7-22.4 Ijsselm.Pl-Sec Westbaan 21,9 Rotterdam HV Voertuig personen (Middel Hulpv.: ja) Vak: 99021624
MHV1400311BRW Rijnmond Oost (Bosland) (Kazernealarm)
MHV1400874Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VL 90.1 - Voorlichter van Dienst)
MHV1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
MHV1420435MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Ovd-G Oost)
MHV1430030BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (PersInfo)

De opschaling naar Grote HV is om 19:44 uur
p2kflex
19:44:01 15-04-12-ALPHA-PRIO 1 MD401 LP901 HO901 AG901 SO901 VL902 A16 Re Hm 21.7-22.4 Ijsselm.Pl-Sec Westbaan 21,9 Rotterdam HV Voertuig personen (Middel Hulpv.: ja) (Grote Hulpverl.: ja) Vak: 99021624
GHV1400066Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Leider COPI piket)

Gelukkig ben ik wel redelijk bekend terplaatse omdat ik bijna heel mijn leven in R-R woon.

19:14 uur de eerste BRW en GGD eenheden worden aangestuurd is men zegmaar omstreeks 19:20 uur ter plaatse.
Politie er van uitgaande dat een wagen van District 6 ( R'dam Oost ) heel dichtbij is dan is die om 19:17 uur ter plaatse.
De melding is op de Parallelbaan van de A16 en volgens de melding bij Hmp 21,9.
Gelet op de foto's die ik gezien heb is de exacte ongevalslocatie A16 Re Hmp 21,5 X.
Dit is net over de klep van de Brienenoordbrug op de uitvoegstrook naar Afslag 24 Feijenoord.

Om de gehele Parallelbaan af te sluiten moet je het blok zetten op de A16 Re Hmp 17,4 op Rijstrook 4+5.
T.h.v. A16 Re Hmp 17,4 gaan Rijstrook 4+5 over in Uitvoegstrook naar Afrit 26 Kralingen en Afrit 25 Centrum / Capelle aan den Ijssel die in het verlengde ligt hiervan.
Wil je vanaf Hmp 17,4 snel en veilig deze 2 rijstroken eruit halen en er zeker van zijn dat niemand als nog over de doorgetrokken streep vanaf Rijstrook 3 de uitvoegstroken oprijdt dan moet je minimaal 3 à 4 herkenbare voertuigen neerzetten in Fend-off.
1e Auto op Hmp 17,4 / 2e Auto op Hmp 17,5 / 2e auto op 17,6 en 4e Auto op Hmp 17,7
Dit omdat politiewagens niet voldoende verkeerskegels hebben om 300 meter goed en veilig af te kegelen.
En ook de firma die voor RWS de IM afzetting doet in R-R kan niet zo snel ter plaatse zijn en deze noodzakelijke afstand afkegelen.

Hierna zit je met Oprit vanaf de Jacques Dutilhweg hiervoor is 1 auto voldoende.
Vervolgens zit je met de Oprit vanaf het Kralingseplein hiervoor is 1 auto voldoende.

Gelet op de snelle opschaling in de eerste 14 minuten naar Middel HV is het heel lastig om binnen een paar minuten
bovenstaande afzetting te realiseren. Waarom is het lastig ? Het hele traject ligt in het midden van District 6 en ben je afhankelijk van hoe dicht bij heb ik wagens van District 6 of van aangrenzende District 4 Centrum + District 5 Noord of District 9 Feijenoord waarbij District 9 eerst de brug over moet om de Parallelbaan en opritten volledig verkeersvrij te maken.

Kortgezegd wil je de Parallebaan er heel snel uit hebben op een veilgie manier en er zeker van zijn dat je veilig kan werken
als Politie + BRW en GGD dan heb je de 7 wagens die ik hierboven geschetst heb echt wel nodig.
En als de IM firma er is dan kan die het stap voor stap overnemen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Nee ook ik keur het niet goed dat men rode kruizen genegeerd heeft.
Is het begrijpelijk dat men rode kruizen genegeerd heeft ? In dit geval misschien wel ja.

Ik ga het proberen te analiseren.
De 1e melding is om 19:14 uur
De opschaling naar Middel HV is om 19:28 uur
De opschaling naar Grote HV is om 19:44 uur
Gelukkig ben ik wel redelijk bekend terplaatse omdat ik bijna heel mijn leven in R-R woon.

19:14 uur de eerste BRW en GGD eenheden worden aangestuurd is men zegmaar omstreeks 19:20 uur ter plaatse.
Politie er van uitgaande dat een wagen van District 6 ( R'dam Oost ) heel dichtbij is dan is die om 19:17 uur ter plaatse.
De melding is op de Parallelbaan van de A16 en volgens de melding bij Hmp 21,9.
Gelet op de foto's die ik gezien heb is de exacte ongevalslocatie A16 Re Hmp 21,5 X.
Dit is net over de klep van de Brienenoordbrug op de uitvoegstrook naar Afslag 24 Feijenoord.

Om de gehele Parallelbaan af te sluiten moet je het blok zetten op de A16 Re Hmp 17,4 op Rijstrook 4+5.
T.h.v. A16 Re Hmp 17,4 gaan Rijstrook 4+5 over in Uitvoegstrook naar Afrit 26 Kralingen en Afrit 25 Centrum / Capelle aan den Ijssel die in het verlengde ligt hiervan.
Wil je vanaf Hmp 17,4 snel en veilig deze 2 rijstroken eruit halen en er zeker van zijn dat niemand als nog over de doorgetrokken streep vanaf Rijstrook 3 de uitvoegstroken oprijdt dan moet je minimaal 3 à 4 herkenbare voertuigen neerzetten in Fend-off.
1e Auto op Hmp 17,4 / 2e Auto op Hmp 17,5 / 2e auto op 17,6 en 4e Auto op Hmp 17,7
Dit omdat politiewagens niet voldoende verkeerskegels hebben om 300 meter goed en veilig af te kegelen.
En ook de firma die voor RWS de IM afzetting doet in R-R kan niet zo snel ter plaatse zijn en deze noodzakelijke afstand afkegelen.

Hierna zit je met Oprit vanaf de Jacques Dutilhweg hiervoor is 1 auto voldoende.
Vervolgens zit je met de Oprit vanaf het Kralingseplein hiervoor is 1 auto voldoende.

Gelet op de snelle opschaling in de eerste 14 minuten naar Middel HV is het heel lastig om binnen een paar minuten
bovenstaande afzetting te realiseren. Waarom is het lastig ? Het hele traject ligt in het midden van District 6 en ben je afhankelijk van hoe dicht bij heb ik wagens van District 6 of van aangrenzende District 4 Centrum + District 5 Noord of District 9 Feijenoord waarbij District 9 eerst de brug over moet om de Parallelbaan en opritten volledig verkeersvrij te maken.

Kortgezegd wil je de Parallebaan er heel snel uit hebben op een veilgie manier en er zeker van zijn dat je veilig kan werken
als Politie + BRW en GGD dan heb je de 7 wagens die ik hierboven geschetst heb echt wel nodig.
En als de IM firma er is dan kan die het stap voor stap overnemen.
Na het zien van de tv beelden is er één ding wat ik niet snap. Er was nog één rijbaan over waar het verkeer, onlangs de rode kruisen gewoon bleef doorrijden. Ambu personeel moest goed uitkijken anders werden de vouwen uit de broeken gereden. Er waren genoeg hulpverleningsvoertuigen aanwezig maar NIEMAND heeft zijn voertuig dwars over de rijbaan gezet!!!!! >:(  Waarom niet vraag ik mij af? Als het verkeer de rode kuisen negeerd moet jezelf maatregelen nemen voor je eigen veiligheid !!!!!!! O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


sylvester1986

  • Gast
Die beelden bedoel ik inderdaad ook, maar ik kan ze niet vinden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Die beelden bedoel ik inderdaad ook, maar ik kan ze niet vinden.

Dat zal de video van MediaTV zijn op o.a. 0:43 waarvan ik niet weet hoe ik die moet plaatsen zonder dat hij hier zichtbaar is.
Heeft met dat embedden te maken.

Ik heb persoonlijk het vermoeden dat er toen nog niet voor een algehele aflsuiting is gekozen dus dat de beelden net zijn van
voordat men Middel HV of Grote HV heeft gemaakt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ik heb persoonlijk het vermoeden dat er toen nog niet voor een algehele aflsuiting is gekozen dus dat de beelden net zijn van
voordat men Middel HV of Grote HV heeft gemaakt.
Heb net de beelden gezien en zelf denk ik dat er pas bij de Grote HV alles is afgesloten. Dit omdat ik tot vrij laat nog voertuigen zie rijden. Eigenlijk pas bij het onderzoek zie je pas echt dat er geen verkeer meer mag rijden, daarvoor nog wel.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
De weg was inderdaad niet direct helemaal afgesloten, vooral ook omdat dat gewoon heel lastig is op dat punt, je hebt te maken met doorgaand verkeer,en invoegend verkeer vanuit Kralingen en centrum, pas later is de hele parallelbaan afgesloten.
In eerste instantie druppelde er dus nog verkeer langs,omdat de afsluiting niet direct volledig was.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ik ken de situatie ook, echter jij gaat er wel van uit dat de weggebruikers dus dan het recht hebben om te kiezen of ze zich houden aan die kruizen. Daarmee bedoel ik dat je ervan uit gaat dat de weggebruikers ook weten dat er niets op deze afritten aan de hand  is.

Ze hebben ABSOLUUT niet het recht om zelf te kiezen om door een rood kruis heen te rijden, en nogmaals, van iedereen die dat bewust doet mag van mij het rijbewijs direct worden afgepakt.

Echter,je zal ook moeten begrijpen dat er een categorie weggebruikers is die er wel voor kiest om kruizen te negeren, en binnen die categorie kan je dan nog onderverdelingen maken, gaande vanaf puur asociaal tot die bejaarde dame die gewoon eraf moet daar, en nooit een andere route rijdt, en volledig in paniek raakt als dat wel moet.

In dit geval had het (in mijn persoonlijke opinie!) gewoon beter en simpeler geweest om de parallelbaan af te sluiten bij de afslag centrum, en bij de oprit centrum.
Je bereikt dan exact hetzelfde met veel minder materieel inzet, namelijk geen verkeer meer 3 kilometer verderop waar het ongeval is.
Tevens had er dan dus minder verkeer gekomen over de hoofdrijbaan, waar ook 1 van de 3 rijstroken dicht was ivm vangrail reparatie en sporenonderzoek, beter dus voor de doorstroming en verkeersveiligheid.(alle verkeer richting stad moest nu over de hoofdrijbaan en ergens verderop maar keren of een andere afslag nemen)

Maar ik weet en begrijp ook dat afwegingen soms snel worden gemaakt, en dit is dan ook zeker geen kritiek maar slechts een constatering, zou toch mooi zijn als we met zijn allen weer iets opsteken van deze discussie?


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Verdachte ongeluk A16 is Dakar coureur

Rotterdam - Eén van de twee verdachten van het auto-ongeluk op de A16 zondagavond, is een Dakar-coureur uit Mookhoek. De 48-jarige coureur heeft vier keer meegedaan aan de Dakar Rally. Hij zit nu vast op verdenking van het veroorzaken van een dodelijk ongeval.
 
Bij het auto-ongeluk kwam een 76-jarige vrouw uit Rotterdam om het leven. Haar dochter van 53 die achter het stuur zat, raakte zwaargewond. Een andere automobilist raakte licht gewond.
 
De politie weet nog niet of de rallyrijder zelf achter het stuur zat. De twee mannen verlieten na het ongeluk hun auto en werden verderop te voet aangehouden. De politie vermoedt dat de twee te veel gedronken hadden.

http://mediatv.nl/nieuws/7709/Verdachte_ongeluk_A16_is_Dakar_coureur.html


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ze hebben ABSOLUUT niet het recht om zelf te kiezen om door een rood kruis heen te rijden, en nogmaals, van iedereen die dat bewust doet mag van mij het rijbewijs direct worden afgepakt.

Echter,je zal ook moeten begrijpen dat er een categorie weggebruikers is die er wel voor kiest om kruizen te negeren, en binnen die categorie kan je dan nog onderverdelingen maken, gaande vanaf puur asociaal tot die bejaarde dame die gewoon eraf moet daar, en nooit een andere route rijdt, en volledig in paniek raakt als dat wel moet.

Het dik gedrukte snap ik niet helemaal, want dat is precies hetzelfde wat je daarboven zegt. Voor het onderstreepte. Jij geeft de bejaarde dame aan. Maar er zijn meer optie's te bedenken, bijv de Tomtom rijders. Die alleen maar naar hun navigatie luisteren. Maar ook die categoriën mogen van mij zwaar gestraft worden en een EMG of een onderzoek naar de rijvaardigheid/rijbekwaamdheid krijgen. Want dat is gewoon een blijk dat iemand niet op de juiste wijze deel kan nemen aan het verkeer!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.