Discussie over niet-reanimatie-armbandje tijdens BHVles

Auteur Topic: Discussie over niet-reanimatie-armbandje tijdens BHVles  (gelezen 9410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Zojuist werd ik op een verjaardag aangesproken door iemand die bij ons in het BurgerAED meedraait en zijn reanimatie-diploma geldig houdt d.m.v. BHV.

Onlangs is er een herhaling BHV geweest met Lotus. In de casus had het slachtoffer een circulatieprobleem en was reanimatiebehoeftig. De hulpverlener kreeg echter tijdens de les te horen dat hij niet mocht reanimeren (op de pop dan natuurlijk), omdat het slachtoffer een armbandje droeg dat zij niet gereanimeerd wilde worden. In de optiek van deze docenten en lotus had hij een ernstige fout begaan.

Naar mijn mening:
* burgerhulpverlener (lekenhulpverlener)
* geen NVVE-penning maar een armbandje (is zover ik weet niet erkend, buiten dan het bandje dat in een aantal ziekenhuizen wordt gegeven)
* lekenhulpverlener MAG besluiten de reanimatie te staken/niet aan te vangen na het zien van een penning van de NVVE.


facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2012, 17:19:46
Anderzijds mag hij ook besluiten WEL te starten!

Volgens mij is alleen de officiele NVVE pas die om de nek word gedragen rechtsgeldig, en dan nog wanneer voorzien van alle juiste gegevens.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2012, 17:22:08
Dat is mijn idee ook.

Maar hij kreeg dus echt ten overstaande van iedereen een behoorlijke veeg uit de pan, want de Lotus droeg een armbandje, dus hij mocht NIET starten met de reanimatie.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2012, 17:29:58
Ik zou hier een klacht over indienen (als cursist, in deze casus)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2012, 17:36:39
Zou ik toch even gaan praten met de betreffende instructeur en hem/haar wijzen op de informatie die het nvve geeft op haar website


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2012, 17:41:45
Ik zou hier een klacht over indienen (als cursist, in deze casus)

Dat is dus het lastige als je 'slechts' cursist bent. Je denkt dat een docent de wijsheid heeft en als je van een andere docent wat anders hoort dan raak je vertwijfeld. Zeker als je ten overstaande van een groep eventjes behoorlijk terecht gewezen wordt.

Maar goed zover ik weet als NRR docent zijn armbandjes nog steeds niet aan de orde, zoeken we niet en mag een lekenhulpverlener staken (dus mag hij ook starten) als hij een penning aantreft. Voor het laatste 'vraag' ik mijn cursisten wel zoveel mogelijk de laatste wens van een slachtoffer te respecteren dus niet te reanimeren. Ik kan ze echter niet dwingen....hoogop het bespreekbaar maken.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2012, 07:45:37
Dat is dus het lastige als je 'slechts' cursist bent.

Een normaal 1 op 1 gesprek moet toch mogelijk zijn. Zo niet, dan kun je bij de organisatie waar de docent vandaan komt je verhaal vertellen.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2012, 10:35:35
Aansluitend hierop;

Bij mijn laatste herhalingsoefening BHV is ook de penning aan de orde gekomen.

Ons is toen geadviseerd;
- als je het weet / tijdig ziet, niet aanvangen.

- ben je al begonnen en vind je daarna pas de verklaring, ga dan door tot de profs er zijn. Als leken-hv'er wil je dit niet uit moeten leggen aan omstanders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2012, 16:40:20

Ons is toen geadviseerd;
- als je het weet / tijdig ziet, niet aanvangen.


Die begrijp ik niet helemaal.

Als je niet weet of iemand wel of geen NR-penning heeft ga je niet reanimeren? Ik hoop dat je andersom bedoelt, en dat je WEL gaat reanimeren als je niet weet of iemand een penning hebt!

Je gaat toch niet het risico nemen om niet te reanimeren omdat iemand mogelijk een NR-penning heeft??????? Wat als hij/zij geen penning had en gewoon gereanimeerd had willen worden? Dan zeg je in feite: "Sorry maar ik ga je niet helpen omdat er andere mensen zijn die niet geholpen willen worden."


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2012, 23:27:42
Als je weet dat de penning aanwezig is, of je ziet tijdig de penning, dan niet aanvangen.
Precies zoals ik het zei, en bedoelde.
Misschien iets te kort en bondig uitgedrukt ;)

Als je het niet weet, of op het eerste gezicht geen penning ziet, dan gewoon gaan beginnen.
We gaan geen uitgebreide speurtocht doen naar een evt. penning.

En als je begonnen bent, dan ga je door tot de profs er zijn. Ookal vind je later alsnog de penning (bijvoorbeeld bij het ontbloten van de borst voor het aanplakken van een AED).
En dat dan om bovengenoemde reden.

Ben wel benieuwd hoe jullie over dat laatste denken.
Wat doen jullie, als je bent begonnen met reanimatie, iets later komt er iemand met een AED opdraven, en je vind dan pas een NR-penning. Wat doen jullie? Stug doorgaan, of stoppen?