Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 290427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #170 Gepost op: 19 mei 2012, 20:04:41
Ja Mopper, ik ben het deels met je eens maar.... Als ik op een weg waar ik 80 mag met 120 een aanrijding krijg, dan hield ik met netjes aan de brancherichtlijnen... Desondanks is het hoogstwaarschijnlijk dat ik alsnog een artikel 5/6 aan mijn broek krijg. Datzelfde geld als ik 160 km/h rijd. (even los van het feit of het verantwoord is..) Het enige verschil is dan dat ik wel of niet aan de brancherichtlijnen voldeed. Voorzover ik weet zal dat hoogstens disciplinaire gevolgen hebben.

Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch geregeld is, maar volgens mij ben je gewoon gedekt, vanwege bovengenoemd voorbeeld. De kleine lettertjes van de verzekering zeggen vast niet dat de bestuurder zich aan de brancherichtlijnen moet houden.... Je rijd te hard, of je rijd het niet. De kans zal vast bestaan dat de politie de gemaakte kosten op jou terug gaat verhalen, maar om eerlijk te zijn ken ik daar geen praktijkvoorbeelden van.

En over het wagenpark van de dciv, dat was inderdaad met een knipoog, ik weet dat het meeste niet jullie schuld was. Maar anticiperen he, anticiperen..... Da's een cruciaal onderdeel in de opleiding.  ;)

Gelukkig zien we volgens mij allemaal het grijze gebied.

We wijken een beetje af van de topic......

Verzekeringstechnisch ben je gewoon gedekt, daar zijn de polissen op afgestemd en daar wordt ook flink voor in de buidel getast. Het gaat om de verhaalschade, als de schade verwijtbaar is aan jouw gedrag en er geen wettelijke gronden zijn/ waren om dat gedrag in te dekken dan draai je daar persoonlijk voor op.

Dus: het feit dat jij geen toestemming hebt gekregen van de centralist of directe chef en je maakt toch gebruik van toestemming in dit geval dus in verband met een achtervolging. (en weer on topic) ALS jij kan onderbouwen (kan aangeven welke wettelijke basis jij gebruikt hebt) waarom jij die toestemming hebt gebruikt dan is er niks aan de hand.

Dat is ook van de redenen waarom we in A-A geen achtervolgingen (anders dan met de motor) doen op bromfietsen. Te veel risico en dat geeft te veel problemen met de afwikkeling van de verantwoordelijkheden.

Gaatje in de wetgeving: vluchten is niet strafbaar.......
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #171 Gepost op: 19 mei 2012, 20:08:17
Gaatje in de wetgeving: vluchten is niet strafbaar.......
Hangt er ook maar net vanaf in welke wetgeving je zit. Er zijn een aantal wetgevingen waarin jij verplicht word mee te werken aan een controle.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #172 Gepost op: 19 mei 2012, 20:30:25
In principe: JA dus. Het strookt ook geheel tegen mijn manier van werken in, dat ga ik niet onder stoelen of banken steken. Maar wij lossen elke keer weer (en met wij bedoel ik DE POLITIE) het probleem op dat de regelnichten creëren. Als we nou alle boeven die harder rijden dan de branch richtlijn laten gaan, wordt misschien iemand in Den Haag wakker en schaffen ze die B.lls..t af.

Wat denk je zelf? De brancherichtlijn is een prachtige manier geweest om zichzelf dubbel in te dekken voor het geval van een aanrijding. Echter heb ik tot dusver geen uitspraken gezien waarbij er echt gehangen werd aan het overschrijden van de brancherichtlijn en de meldplicht. De meldkamer kan je bovendien ook niet verbieden de brancherichtlijn te handhaven, alleen adviseren. Dat proberen ze nog wel eens anders maargoed.

Snel rijden op de snelweg is niet zo'n probleem. Dat is grotendeels rechtdoor en met een Touran hard door de bocht is toch al niet heel denderend dus dan moet het gas eraf. Wat veel moeilijker is om te anticiperen op het andere verkeer. Toch vind ik 190 op een rustige snelweg veiliger dan 120 op een rustige provinciale weg, of met 70 door een gemiddelde bebouwde kom. Puur omdat je veel meer rechtdoor gaat, eigenlijk niets van opzij hoeft te verwachten (afgezien van een blinde invoeger of rijstrookwisselaar) en meer ruimte hebt. Op veel provinciale wegen komt het aan op stuurmanskunst met alle bochten, kruisingen en drempels, en anticiperen op overige verkeersdeelnemers die in dezelfde richting, tegemoet rijden of vanuit uitritten jou snelheid slecht kunnen schatten.

Plus het feit dat als het op de normale wegen fout gaat dat altijd gebeurd bij een boom, bushokje enzovoort. Oftewel het doet altijd pijn waar de snelweg veel beter beveiligd is op aanrijdingen.

Ken je auto, ken je zelf en ken je beperkingen. Als je dat altijd in je hoofd houdt kan je heel veilig een spoedrit rijden. Of dat met 200 km/u op een snelweg is of met 120 km/u op een provinciale weg.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #173 Gepost op: 20 mei 2012, 02:58:45
Het strookt ook geheel tegen mijn manier van werken in, dat ga ik niet onder stoelen of banken steken. Maar wij lossen elke keer weer (en met wij bedoel ik DE POLITIE) het probleem op dat de regelnichten creëren. Als we nou alle boeven die harder rijden dan de branch richtlijn laten gaan, wordt misschien iemand in Den Haag wakker en schaffen ze die B.lls..t af.

Zou het wellicht zo kunnen zijn dat bij de keuze van de auto's de brancherichtlijnen gebruikt zijn? Als politieambtenaren niet harder dan 160/170 mogen rijden, waarom zou je dan (duurdere) auto's aanschaffen die harder kunnen?

Wij strijden elke keer weer met dat zelfde dilemma als we achter audi's aanrijden. Wat te doen.....

Volgens mij moet je dit dilemma niet afwegen op het moment er iets gebeurt. Jullie hebben de beschikking over niet al te snelle auto's en er is een brancherichtlijn die maximale grenzen stelt aan wat jullie mogen. Dan kan je dus vooraf de discussie gaan voeren wat er van jullie verwacht wordt wanneer jullie achter een auto zitten die harder rijd als de brancherichtlijn voorschrijft. Als dan het antwoord is dat jullie de brancherichtlijn moeten overtreden, dan betekend dat er van jullie verwacht wordt de voor jullie geldende regels te overtreden, en dat mag volgens mij niet verwacht worden. Dan zijn er 2 opties, namelijk de regels verruimen (en jullie de opleidingen en middelen geven om dat mogelijk te maken), of de verwachtigen bijstellen. Maar om elke keer, in het heetst van de strijd, na te moeten gaan denken over dit dilemma en dan de keuze maken om de regels te overtreden, dat lijkt mij de verkeerde keuze

Tsja, én er zijn regio's waarbij de meldkamer geen toestemming verleend maar de agent zelf mag beslissen of hij met OGS rijd of niet.

Tja, en die regio's houden zich dus niet aan de brancherichtlijn, want daarin staat: "Het staat de werkgevers vrij om voor hun korps deze brancherichtlijn aan te scherpen."

Wanneer het fout gaat, ben ik benieuwd hoe de OvJ en/of rechter dat beoordelen? Over welke regio('s) hebben we het dan bijvoorbeeld?

Dus: het feit dat jij geen toestemming hebt gekregen van de centralist of directe chef en je maakt toch gebruik van toestemming in dit geval dus in verband met een achtervolging.

Gebruik maken van toestemming die je niet gekregen hebt? Je bedoeld waarschijnlijk, gebruik maken van optische en geluidsignalen zonder dat je daar toestemming voor hebt gekregen?

ALS jij kan onderbouwen (kan aangeven welke wettelijke basis jij gebruikt hebt) waarom jij die toestemming hebt gebruikt dan is er niks aan de hand.

Zolang er niets gebeurt is er waarschijnlijk niemand die jouw daarop aanspreekt. Maar zodra het fout gaat, denk ik dat een OvJ en de rechter je daar wel degelijk op aan zullen spreken.

De brancherichtlijn is een prachtige manier geweest om zichzelf dubbel in te dekken voor het geval van een aanrijding.

Volgens mij zijn het gewoon de regels waaraan politieambtenaren zich in het verkeer moeten houden, net zoals voor "gewone" burgers de wegenverkeerswet geld.

Echter heb ik tot dusver geen uitspraken gezien waarbij er echt gehangen werd aan het overschrijden van de brancherichtlijn en de meldplicht.

http://jure.nl/bw0655

De meldkamer kan je bovendien ook niet verbieden de brancherichtlijn te handhaven...

Verbieden om de bracherichtlijn te handhaven? Ik denk dat jij bedoeld te zeggen, "Verbieden om de brancherichtlijn te overtreden"?

Waarom zouden de centralisten op de meldkamer jouw dit moeten verbieden? De richtlijnen verbieden je dit zelf al: "Voor de bestuurders van politievoertuigen is de inhoud van deze brancherichtlijn verplichtend en dient men in overeenstemming daarmee te handelen."

"Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90."

...., alleen adviseren. Dat proberen ze nog wel eens anders maargoed.

Nee, volgens de richtlijnen kunnen (en moeten) centralisten bij de constatering dat optische en gelidsignalen zonder toestemming van de meldkamer gevoerd worden de betrokken ambtenaar gebieden het gebruik er van te beëindigen

"Indien blijkt, dat de bestuurder van een politiemotorvoertuig gebruikmaakt van optische en geluidssignalen, terwijl aan hem
geen toestemming is verleend, gebiedt de centralist van de meldkamer de betreffende bestuurder van het politievoertuig het
gebruik van de optische en geluidssignalen te beëindigen."


Toch vind ik 190 op een rustige snelweg veiliger dan 120 op een rustige provinciale weg,  of met 70 door een gemiddelde bebouwde kom.

Typisch. Wanneer burgers het argument "te snel rijden op een rustige snelweg vind ik niet onveilig" gebruiken dan is er geen agent die zich daar wat van aantrekt. Maar als jij zelf de regels die voor jou gelden (40 km overschrijding op de auto(snel)weg en 20 km overschrijding op lokale en provinciale wegen), dan haal jij dit argument wel van stal...

Ken je auto, ken je zelf en ken je beperkingen.

En niet te vergeten, ken de regels, en die staan voor politieambtenaren keurig beschreven in de brancherichtlijn.

Als je dat altijd in je hoofd houdt kan je heel veilig een spoedrit rijden. Of dat met 200 km/u op een snelweg is of met 120 km/u op een provinciale weg.

Ik denk dat jouw collega in Geleen dit ook dacht, maar daar nu heel anders over denkt.... Hij heeft ook een werkstraf gekregen. Wat mij betreft mag hij die tijd besteden om andere collega's zijn verhaal te vertellen, om te voorkomen dat andere collega's te pas en te onpas de brancherichtlijnen menen te mogen/moeten overtreden omdat zij denken dat die richtlijnen slechts richtlijnen zijn en zij zich daar niet aan hoeven te houden!

En de bestuurder van de rally auto in Frankrijk dacht dat waarschijnlijk ook. En die had waarschijnlijk een goede opleiding gehad om hard te rijden, en heeft zich kunnen voorbereiden, en reed op een afgezette weg. Jullie moeten dat doen op de openbare weg, waar andere wegdeelnemers onverwacht knnen reageren op jullie en de ato waar jullie achteraan zitten, en jullie zitten daar opeens van het ene op het andere moment in, vol adrenaline. EN dan gaan roepen dat je wel even veilig een spoedrit van 200 km/ kan doen lijkt mij een vorm van zelfoverschatting!!!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #174 Gepost op: 20 mei 2012, 11:57:53
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat bij de keuze van de auto's de brancherichtlijnen gebruikt zijn? Als politieambtenaren niet harder dan 160/170 mogen rijden, waarom zou je dan (duurdere) auto's aanschaffen die harder kunnen?

Ik denk inderdaad dat dat een rol gespeeld heeft in het opstellen van de aanbestedingseisen. Het is te zot voor woorden en verschrikkelijk naïef, maar wel typerend voor de wijze waarop de staat wil dat de Nederlandse politie werkt. (En daarom dus inderdaad ook weer: je moet je afvragen of je de regels wel moet gaan overtreden om de gaten die de grijze jurken creëren te dichten. )

Citaat
Volgens mij moet je dit dilemma niet afwegen op het moment er iets gebeurt. Jullie hebben de beschikking over niet al te snelle auto's en er is een brancherichtlijn die maximale grenzen stelt aan wat jullie mogen. Dan kan je dus vooraf de discussie gaan voeren wat er van jullie verwacht wordt wanneer jullie achter een auto zitten die harder rijd als de brancherichtlijn voorschrijft. Als dan het antwoord is dat jullie de brancherichtlijn moeten overtreden, dan betekend dat er van jullie verwacht wordt de voor jullie geldende regels te overtreden, en dat mag volgens mij niet verwacht worden. Dan zijn er 2 opties, namelijk de regels verruimen (en jullie de opleidingen en middelen geven om dat mogelijk te maken), of de verwachtigen bijstellen. Maar om elke keer, in het heetst van de strijd, na te moeten gaan denken over dit dilemma en dan de keuze maken om de regels te overtreden, dat lijkt mij de verkeerde keuze
een kleine correctie op jouw schrijven: wij (de VP A-A en de KLPD) hebben vrijstelling van de branche richtlijn. Wat wij wel doen is ons aan de richtlijn houden maar dat zijn wij niet verplicht. Wat ik vaak doe, en dat is gelijk een goeie tip voor alle andere dienders die wel eens gebruik maken van OGS en daar eigenlijk geen toestemming voor hebben: zet het in mobipol "OGS ivm verkeersdrukte" of zo iets. Dan denk je jezelf mooi in!

En wij vragen ons niet in het heetst van de strijd af wat we moeten doen hoor, we hebben zoveel achtervolgingen per week dat het nu wel bekend is zullen we maar zeggen. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden bij het inzetten van een achtervolging. En heel veel van die factoren zijn pas in de loop van de achtervolging bekend of gaan dan pas een rol spelen.

Denk aan:
- wat is de aanleiding (ramkraak/ overval/ overval woning etc etc)
- vuurwapen gebruik/ mate van geweld
- snelheden
- lokatie van achtervolging
- rijstijl van de te volgen auto
- regio en grens overschrijdend
- communicatie met meldkamers en eenheden
- mee rijdende en aanrijdend eenheden
- waarnemende eenheden

ga maar door. Alles heeft in meer of mindere mate invloed op de afloop van de achtervolging. Dat zijn zaken waar je rekening mee moet gaan houden, en inderdaad ons materiaal is niet geschikt voor achtervolgingen maar er zijn nog meer factoren die vooraf eigenlijk er al voor zorgen dat een achtervolging kansloos is voor de politie.

Er is door een medewerker van onze meldkamer een hele "handleiding" geschreven wat te doen en hoe te werk te gaan bij achtervolgingen. Ik heb het zelf niet gelezen, maar de collega's die ik erover gehoord heb waren heel positief. Alleen vanuit de (korps)leiding doen ze er niks mee....

Citaat
Gebruik maken van toestemming die je niet gekregen hebt? Je bedoeld waarschijnlijk, gebruik maken van optische en geluidsignalen zonder dat je daar toestemming voor hebt gekregen?

Zolang er niets gebeurt is er waarschijnlijk niemand die jouw daarop aanspreekt. Maar zodra het fout gaat, denk ik dat een OvJ en de rechter je daar wel degelijk op aan zullen spreken.

Volgens mij zijn het gewoon de regels waaraan politieambtenaren zich in het verkeer moeten houden, net zoals voor "gewone" burgers de wegenverkeerswet geld.
Ik ga niet afwachten tot het moment dat het fout gaat. Ik meld in het mobipol systeem (orion mag ook) dat ik gebruik maak van OGS. En ik vermeld de reden daarbij, dan heb ik gedaan wat ik moet doen. Meestal lezen ze het niet eens maar ik heb het gemeld.....het is grijs, heel grijs

En die laatste regel: nee de politie heeft vrijstelling voor de regels indien dat noodzakelijk is voor de uitoefening blabla. Maar omdat er dienders in de jaren 80 en 90 misbruik hebben gemaakt van die vrijstellingen (iedereen kent de verhalen wel) en we in Nederland nogal de neiging hebben om alles met regels te bepalen is de mening van de grijze jurken veranderd. Nu krijg je al gezeur als je met de auto over het voetpad in een park rijdt of over het fietspad langs een dijk. De burger klaagt snel, de politici durven geen beslissing te nemen, de grijze jurken schuiven het af op de diender die moet gaan tikken en de burger klaagt dat er geen blauw op straat is. En hoppa de circel is weer rond. En oja: die grijze jurken.... dat zijn dezelfde dienders die in de jaren 80 en 90 als idioten rond reden en overal kak aan hadden.  98uiye

Citaat
En de bestuurder van de rally auto in Frankrijk dacht dat waarschijnlijk ook. En die had waarschijnlijk een goede opleiding gehad om hard te rijden, en heeft zich kunnen voorbereiden, en reed op een afgezette weg. Jullie moeten dat doen op de openbare weg, waar andere wegdeelnemers onverwacht knnen reageren op jullie en de ato waar jullie achteraan zitten, en jullie zitten daar opeens van het ene op het andere moment in, vol adrenaline. EN dan gaan roepen dat je wel even veilig een spoedrit van 200 km/ kan doen lijkt mij een vorm van zelfoverschatting!!!
Een tak van sport vergelijken met een vorm van arbeid is nogal krom, maar in de strekking heb je gelijk. Overschatting is absoluut killing. Daarom ook mijn reactie op het schrijven van Cabo (moet je maar even terug lezen) die van mening is dat hij wel 200 kan rijden met een Golf. Ik vindt het onverantwoord en een absolute overschatting van de eigen kwaliteiten. Maar ja, dat is mijn mening.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #175 Gepost op: 20 mei 2012, 12:56:29
Mopper, krijg je bij achtervolgingen geen ondersteuning (misschien zelfs achtervolging geheel overnemen) van je collega's op de motor ? Je zou heel simpel kunnen formuleren zelfs als een voertuig uitgerust met een T6-blok (of andere voertuigen) het niet meer trekt, je de motormuizen voorop laat gaan. Maargoed nogmaals het is een gok, daarom vraag ik jou/jullie hoe dat is geregeld met motoren en wat hun rol dan is e050


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #176 Gepost op: 20 mei 2012, 14:49:41
Mopper, krijg je bij achtervolgingen geen ondersteuning (misschien zelfs achtervolging geheel overnemen) van je collega's op de motor ? Je zou heel simpel kunnen formuleren zelfs als een voertuig uitgerust met een T6-blok (of andere voertuigen) het niet meer trekt, je de motormuizen voorop laat gaan. Maargoed nogmaals het is een gok, daarom vraag ik jou/jullie hoe dat is geregeld met motoren en wat hun rol dan is e050

Mag ik ook Chris,

een achtervolging met de motor levert nog meer risico's op. In een auto heb je nog een veiligheidskooi om je heen zitten. Op de motor heb je totaal geen bescherming. Je bent veel te kwetsbaar op 2 wielen.
Je kan als motorrijder wel meerijden ter ondersteuning maar ik ga zeker niet direct achter het te volgen voertuig rijden.

Als je achter het te volgen vtg rijdt en dat vtg stopt en zet hem in zijn achteruit. Je kan dan als motorrijder niet in zijn achteruit dus krijg je het btg vol tegen je aan. In een auto is dat minder erg omdat je een kompleet motorblok voor je heb en een veiligheidsconstructie.

Zie als voorbeeld dit filmje van politie op je hielen
▀▄▀ Cop knocked off motorbike by Celica ▄▀▄

REV16665


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #177 Gepost op: 20 mei 2012, 14:57:33
Mag ik ook Chris,

een achtervolging met de motor levert nog meer risico's op. In een auto heb je nog een veiligheidskooi om je heen zitten. Op de motor heb je totaal geen bescherming. Je bent veelte kwetsbaar op 2 wielen.
Je kan als motorrijder wel meerijden ter ondersteuning maar ik ga zeker niet direct achter het te volgen voertuig rijden.

Als je achter het te volgen vtg rijdt en dat vtg stopt en zet hem in zijn achteruit. Je kan dan als motorrijder niet in zijn achteruit dus krijg je het btg vol tegen je aan. In een auto is dat minder erg omdat je een kompleet motorblok voor je heb en een veiligheidsconstructie.

Zie als voorbeeld dit filmje van politie op je hielen
▀▄▀ Cop knocked off motorbike by Celica ▄▀▄

REV16665

Zeker lange !

Jaaa ik kende het filmpje, en als je er nu weer bij stil staat met wat je nu uitlegt, heb je volkomen gelijk. thanks!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #178 Gepost op: 20 mei 2012, 15:24:46
Wow wat een bizar filmpje! Zo zie je maar weer dat het slaan met je wapenstok op de autoruiten helemaal geen zin heeft! Gebruik een lifehammer, of iets anders hards.. desnoods de kolf van je wapen indien er levensgevaar is.
Ik denk dat deze situatie zelfs schietwaardig was.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #179 Gepost op: 20 mei 2012, 15:26:11
Wow wat een bizar filmpje! Zo zie je maar weer dat het slaan met je wapenstok op de autoruiten helemaal geen zin heeft! Gebruik een lifehammer, of iets anders hards.. desnoods de kolf van je wapen indien er levensgevaar is.
Ik denk dat deze situatie zelfs schietwaardig was.
Ja in Engeland lopen ze nu eenmaal zonder wapen rond dus dan moet het wel zo. En het verschilt volgens mij ook net per situatie, want heb al een paar keer gezien dat ze met goede gerichte tikken wel een ruit kapot kregen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v