Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 291539 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #190 Gepost op: 21 mei 2012, 01:51:27
Ze leveren daarmee dan zelf het bewijs aan dat zij de voor hen geldende regels/richtlijnen al meer dan eens hebben overtreden.

Het politiewerk vereist dat dit met (enige) regelmaat gebeurd... Ik ben het afgelopen jaren ook meerdere keren buiten de brancherichtlijn geflitst... En?

Maar goed, dit is hier (eigenlijk) helemaal niet op zijn plaats, als de meldkamer (of OvD-P) besluit dat een achtervolging wordt afgebroken heb je geen overschrijding van de brancherichtlijn. Als zij een achtervolging door laten gaan zijn die overschrijdingen er wel.....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #191 Gepost op: 21 mei 2012, 09:19:42
Ik lees toch echt, tot 2 keer toe:

in strijd met de "Beschikking houdende vrijstelling van de bepalingen van het Reglement verkeersregeles en verkeerstekens 1990" en de "Brancherichtlijn verkeer" van de politie

Klopt, maar wat ik zeg: ook voor de brancherichtlijn kon je dit niet uitleggen. En dat bedoelde ik precies met het stukje dubbel indekken van hogerhand. Met 50 km/u door rood rijden moet je gewoon kunnen uitleggen en dat is heel lastig als je een aanrijding hebt. Waar ik op doel is dat er nog nooit iemand specifiek veroordeeld is voor het overschrijden van de brancherichtlijn zonder bijkomende omstandigheden zoals een aanrijding.
En voor de rest heb ik al geantwoord.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #192 Gepost op: 21 mei 2012, 09:50:35
Klopt, maar wat ik zeg: ook voor de brancherichtlijn kon je dit niet uitleggen. En dat bedoelde ik precies met het stukje dubbel indekken van hogerhand. Met 50 km/u door rood rijden moet je gewoon kunnen uitleggen en dat is heel lastig als je een aanrijding hebt.

Volgens mij is dat net zo moeilijk "gewoon" uit te leggen wanneer je geen aanrijding hebt gehad!

Waar ik op doel is dat er nog nooit iemand specifiek veroordeeld is voor het overschrijden van de brancherichtlijn zonder bijkomende omstandigheden zoals een aanrijding.

Je bedoeld te zeggen dat er geen controle is op de nalevring van de brancherichtlijn, totdat er iets gebeurd is?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #193 Gepost op: 21 mei 2012, 10:13:07
Het politiewerk vereist dat dit met (enige) regelmaat gebeurd... Ik ben het afgelopen jaren ook meerdere keren buiten de brancherichtlijn geflitst... En?

Niks en? Er vanuit gaande dat jij een "gewone" diender bent, zeg ik dat dit volgens de richtlijn is, zolang dit een bijzondere situatie betreft (zulks ter jouwer beoordeling) EN zolang jij dit VOORAF hebt gemeld. Dat jij hier dan ACHTERAF ook nog een mutatie van maakt lijkt mij niet meer dan logisch. Overigens vraag ik mij wel af in hoeverre de beoordeling of iets een bijzondere situatie is niet iets te makkelijk/vaak met ja wordt beantwoord?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #194 Gepost op: 21 mei 2012, 10:52:23
Volgens mij is dat net zo moeilijk "gewoon" uit te leggen wanneer je geen aanrijding hebt gehad!

Je bedoeld te zeggen dat er geen controle is op de nalevring van de brancherichtlijn, totdat er iets gebeurd is?

Nee, want als ik geflitst wordt moet ik het ook motiveren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #195 Gepost op: 21 mei 2012, 11:09:13
Nee, want als ik geflitst wordt moet ik het ook motiveren.

Maar jij hoeft het ook niet vooraf te melden. Maar als een "gewone" diender geflitst wordt waarbij hij/zij de normen van de brancherichtlijn overschrijd, en dat is niet vooraf aan de meldkamer gemeld (maar wel achteraf gemuteerd), wat dan?


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #196 Gepost op: 21 mei 2012, 11:45:02
Dat ligt eraan. Wij worden vaak zat naar een naast gelegen regio gestuurd omdat men achter een voertuig rijdt dat niet wil stoppen om wat voor reden dan ook. Maar dan moet het wel op tijd worden aangegeven.
ZHZ ?  ;)

Een overtrokken reactie, wellicht wel. Maar (en dat is gelijk een antwoord op al die vragen die daarna kwamen) als de oorzaak van de aanrijding te wijten is aan artikel 5 WvW (en daar valt een snelheid van 2300km echt onder) dan gaan de kleine letters van de verzekeringenspolis boven water drijven.
Ik denk dat je met die snelheid elk wetsartikel tegen je krijg  098uo 998765
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #197 Gepost op: 21 mei 2012, 12:48:57
Maar jij hoeft het ook niet vooraf te melden. Maar als een "gewone" diender geflitst wordt waarbij hij/zij de normen van de brancherichtlijn overschrijd, en dat is niet vooraf aan de meldkamer gemeld (maar wel achteraf gemuteerd), wat dan?

Ik ben geen verkeersdiender dus ik moet het wel vooraf melden. Het probleem is dat de meldkamer geen systeem heeft om het vast te leggen en zeker omdat de meeste overschrijdingen incidenteel zijn (even een auto achterhalen etc) is afgesproken het apart vast te leggen in de mutatie of achterop de bon.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #198 Gepost op: 21 mei 2012, 13:23:02
Ik ben geen verkeersdiender dus ik moet het wel vooraf melden.

Dan zijn we het daar dus over eens?

Het probleem is dat de meldkamer geen systeem heeft om het vast te leggen

Alle gesprekken worden vastgelegd, dus hoe bedoel je? Nergens staat dat het in een bepaald systeem geregistreerd moet worden.

en zeker omdat de meeste overschrijdingen incidenteel zijn (even een auto achterhalen etc)

Dat bedoel ik dus met mijn vraag "in hoeverre de beoordeling of iets een bijzondere situatie is niet iets te makkelijk/vaak met ja wordt beantwoord?"

is afgesproken het apart vast te leggen in de mutatie of achterop de bon.

En daarmee ds kennelijk bewust de richtlijnen negeert. En achteraf mteren gaat naturlijk goed zolang err niets gebeurt, maar wanneer er wel wat gebeurt, dan is jow verklaring dus dat hoewel jij wist dat jij een overschrijding van de richtlijn vooraf moet melden, jij dit, kennelijk volgens het beleid van het korps gewoonlijk achteraf middels een mutatie doet, en dat nu ook wilde doen.

Ik vind het opvallend dat (medewerkers van) een organisatie, die mede als doel wet en regelgeving te handhaven, zelf invulling geeft aan richtlijnen die voor hen zelf gelden.

Ook ga jij voorbij aan het gegeven dat de meldkamer ook een rol heeft in een voorgenomen beslissing om de richtlijn te overschrijden, namelijk om de betrokken politieambtenaar te bevragen en adviseren over proportionaliteit en subsidiariteit van de  voorgenomen beslissing. En hoewel de uiteindelijke beslissing wel bij de betrokken ambtenaar blijft liggen, zit hier al wel een eerste controle maar vooral een bezinningsmogelijkheid in.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #199 Gepost op: 21 mei 2012, 13:32:01
ZHZ ?  ;)
Ik denk dat je met die snelheid elk wetsartikel tegen je krijg  098uo 998765

Ligt eraan wat je tijdseenheid is, als het 2400 km/dag is dan zie ik niet zoveel problemen
Hobby Bobby eenheid Den Haag