Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 290449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #230 Gepost op: 22 mei 2012, 05:44:45
Praktijkvoorbeeld, misschien interessant/relevant voor de discussie.
Als ik me niet vergis zijn alle verdachte na de achtervolging (en schietpartij op snelweg)...ik meen in Zaandam aangehouden ?

Wegmisbruikers: overvallers op de vlucht in Audi RS4
Geüpload door ruben538 op 18 dec 2008

Ik snap je punt niet zo, tenzij jij mij wilt wijs maken dat het dan niet te laat is. Maar zonder naar het filmpje te kunnen kijken (zit op een mobiel), in de dagelijkse praktijk zijn chauffeurs van wegmisbruikers en het KLPD niet in de buurt in deze regio. Als er dan een RS4 voorbij komt kan ik hoogstens de laatst geziene locatie doorgeven, want bijhouden kan ik toch niet! Vooral niet in de nachtelijke uurtjes.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #231 Gepost op: 22 mei 2012, 06:36:49
Ik ben een burger en mis de vakspecfieke ervaring, en zo is op wordt iedereen op een bepaalde manier weggezet. Regels zijn er om nageleefd te worden, behalve voor jezelf, want jij hebt wel de wijsheid in pacht. Dit alles in enigsins gecharcheerd, maar dat is de strekking van jouw boodschap.

Omdat jij niet leest wat ik schrijf, en ook niet wat er in de richtlijnen staat. Het doel van de melding vooraf is dat de meldkamer jou nog op andere gedachten zou kunnen brengen. Maar inderdaad, als ik jullie reacties lees, laat dat maar achterwege, want open staan voor enige andere mening is er niet bij.
Dat ik je mening niet overneem betekent niet dat we er niet voor openstaan. Ik ben het er alleen niet mee eens!

Overigens heb ik in het verleden wel eens een paar keer een kijkje mogen nemen in een meldkamer en heb gezien dat de centralisten daar echt niet na een LOI cursus "centralist" kunnen werken, daar zijn vele uren in gaan zitten. Om vraag tekens te zetten bij de professionaliteit van deze collega's vind ik persoonlijk niet normaal en veel te ver gaan. Het verklaart echter wel hoe jullie hier in staan!
Niemand hier heeft gezegd dat er wordt getwijfeld aan de professionaliteit van de meldkamer, er werken uiterst bekwame mensen. Gelukkig weet jij dat ook, je bent er immers 'wel eens een paar keer' geweest, een connaisseur dus. Enige opmerking die ik maakte was dat niet elke centralist zo een specifieke ervaring heeft in het vak dat ze (en ik zal het voor jou er gewoon bij zetten:) m.b.t. dit onderwerp als professionele ondersteuner te boek staan.

Als burger snap ik hier helemaal niets van. Een politieambtenaar moet gewoon zijn/haar werk kunnen doen op de manier zoals het in de regels staat. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat een korps, laat staan individuele politieambtenaren de regels aanpassen en/of terzijde schuiven. Wat dat opzicht zijn de regiokorpsen te veel eilandjes geworden en is het goed dat er een Nationale Politie gaat komen
Wat staat je hier zoveel op tegen dan? De gun-factor, je principes, wat?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #232 Gepost op: 22 mei 2012, 08:13:20
Wat staat je hier zoveel op tegen dan? De gun-factor, je principes, wat?

Dat jullie heel goed weten uit te leggen dat jullie vrijstelling hebben van het RVV, maar maling hebben aan het besluit waarin dat wordt geregeld, waarin staat dat jullie je in plaats daarvan wel aan de brancherichtlijn dienen te houden. Die richtlijn is slechts een "aanwijzing", "komt niet overeen met de dagelijkse praktijk", en gaat uit van het gegeven dat er op de meldkamer op dt punt alleen maar "profesionnele ondersteuners" werken, wat niet altijd het geval is, ....

Ik constateer slechts dat er niet conform de richtlijn wordt gewerkt, en ik snap niet dat de organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving van de wet en regelgeving, zelf de eigen normen, vastgelegd in de richtlijn, stelselmatig overschrijdt. En dat jullie dat doen met de beste bedoelingen dat wil ik best nog wel geloven en vind ik nog het minst erg, uiteindelijk zijn jullie zelf verantwoordelijk, maar de manier waarop jullie het proberen goed te praten met het argument, als zouden deze regels helemaal niet bestaan, vind ik nogal bizar.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #233 Gepost op: 22 mei 2012, 09:17:41
Ik constateer slechts dat er niet conform de richtlijn wordt gewerkt, en ik snap niet dat de organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving van de wet en regelgeving, zelf de eigen normen, vastgelegd in de richtlijn, stelselmatig overschrijdt.

Je staart jezelf volledig blind op die 'overschrijdingen' en laat je alleen maar leiden door al die voorbeelden. Daar hebben we in Nederland een mooi woord voor; tunnelvisie.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #234 Gepost op: 22 mei 2012, 10:02:30
Ik snap je punt niet zo, tenzij jij mij wilt wijs maken dat het dan niet te laat is. Maar zonder naar het filmpje te kunnen kijken (zit op een mobiel), in de dagelijkse praktijk zijn chauffeurs van wegmisbruikers en het KLPD niet in de buurt in deze regio. Als er dan een RS4 voorbij komt kan ik hoogstens de laatst geziene locatie doorgeven, want bijhouden kan ik toch niet! Vooral niet in de nachtelijke uurtjes.

Ho Ho Cabo, ik bedoel het juist positief  98uiye 0098 Ik heb de nieuwsartikelen terug gezocht en dankzij deze 2 dienders hebben ze wel met de hulp van de Alex (heli) alle daders kunnen aanhouden. En ik vraag me dan persoonlijk af, hadden ze het zelfde resultaat bereikt als ze aan richtlijnen hadden gehouden ?  Trouwens als ik me het goed kan herinneren, waren ze niet betrokken bij wegmisbruikers en zaten ze gewoon te flitsen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #235 Gepost op: 22 mei 2012, 10:59:37
Ik constateer slechts dat er niet conform de richtlijn wordt gewerkt, en ik snap niet dat de organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving van de wet en regelgeving, zelf de eigen normen, vastgelegd in de richtlijn, stelselmatig overschrijdt. En dat jullie dat doen met de beste bedoelingen dat wil ik best nog wel geloven en vind ik nog het minst erg, uiteindelijk zijn jullie zelf verantwoordelijk, maar de manier waarop jullie het proberen goed te praten met het argument, als zouden deze regels helemaal niet bestaan, vind ik nogal bizar.

Nee, je leest niet goed en je blijft in je eigen gedachtewereld zitten. Je leest gewoon niet wat er geschreven wordt. Iedereen hier houd zich zoveel mogelijk aan de brancherichtlijn, maar in deze richtlijn staat gewoon aangegeven dat hij overtreden mag worden in bepaalde gevallen. Dan hoeven we dus helemaal niets goed te praten, en dat doen we dan ook niet. Maar goed, ook hier zal je wel weer op eigen manier een draai aan geven om je eigen punt te verduidelijken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #236 Gepost op: 22 mei 2012, 11:20:30
Je staart jezelf volledig blind op die 'overschrijdingen' en laat je alleen maar leiden door al die voorbeelden. Daar hebben we in Nederland een mooi woord voor; tunnelvisie.

Ik staar mij helemaal niet blind op die overschrijdingen. Ik verbaas mij alleen op het gegeven dat politieagenten menen dat er voor hen geen regels gelden, terwijl ik volgens mij duidelijk aantoon dat die regels er wel degelijk zijn. Tunnelvisie is dus eerder op anderen van toepassing, want in plaats van argumenten aan te voeren tegen hetgeen in het besluit, de regeling optische en geluidsignalen en de brancherichtlijn staat, word ik bestookt met voorbeelden, maar die voorbeelden tonen wellicht aan dat de regels niet goed zijn, maar niet dat de regels niet zouden bestaan.

Eerst is de verdedging dat het wel conform de richtlijn is, maar dat kan niet worden volgehouden, Vervolgens is de richtlijn slechts een aanwijzing, en is het gegeven dat jullie vrijstelling van het RVV hebben veel belangrijker. En nu laat ik dus zien dat die vrijstelling inderdaad geld, maar dat de brancherichtlijn daarvoor in de plaats komt. Tja, en wat moet je daar nu tegen inbrengen?

Probeer mij nu eens te overtuigen van de stelling dat de brancherichtlijn slechts aanwijzing is?

Nee, je leest niet goed en je blijft in je eigen gedachtewereld zitten. Je leest gewoon niet wat er geschreven wordt.

Ik lees juist heel goed wat jullie schrijven, maar dat wil niet zeggen dat ik dat klakkeloos aanneem. Als ik jullie confronteer met het besluit, waarin de vrijstelling van het RVV geregeld is, en daar dus duidelijk staat dat de brancherichtlijn wel de norm is, dan is de bewering dat die richtlijn slechts een "aanwijzing" is wat mij betreft van tafel, tenzij jullie nog meer argumenten aan kunnen voeren.

Iedereen hier houd zich zoveel mogelijk aan de brancherichtlijn,

Volgens mij doen vele hier juist een poging om aan te tonen dat ze zich niet zo heel veel aantrekken van die richtlijn, omdat het slechts een "aanwijzing" betreft, dus waarom zou je je daar dan aan houden!

maar in deze richtlijn staat gewoon aangegeven dat hij overtreden mag worden in bepaalde gevallen.

Helaas staat er alleen niet bij welke gevallen dat zijn. Maar dat is natuurlijk ook een beetje moeilijk, omdat je niet van te voren alle situaties waar de politie in kan belanden kan opschrijven. Maar in de richtlijn staat niet "bepaalde" gevallen, maar "bijzondere" situaties, en in de regeling Optiche en Geluidssignalen wordt gesproken over "Uitzonderlijke" situaties. Dat zegt mij dat het niet zo vaak zou moeten gebeuren, terwijl ik hier de indruk krijg dat het er in "veel" gevallen een beroep op deze uitzondering wordt gedaan. Maar goed, aangezien er niet staat in welke gevallen dit mag, kan je niet zeggen of er te makkelijk een beroep op wordt gedaan.

Het afwijken van de richtlijn is een apart hoofdstuk in de richtlijn opgenomen. En nu is het probleem dat jij dus wel wil lezen dat jij mag afwijken van de richtlijn (de eerste alinea), maar kennelijk niet wil lezen op welke manier jij mag afwijken van de richtlijn (de tweede alinea). Volgens mij is dat nu wat het woord "tunnelvisie" betekend.

Dan hoeven we dus helemaal niets goed te praten, en dat doen we dan ook niet.

Volgens mij zijn jullie juist wel bezig om het goed te praten, door het benoemen van allerlei voorbeelden waaruit moet blijken (en wellicht ook wel blijkt) dat het vooraf melden in de dagelijkse praktijk niet mogelijk is.

Maar goed, ook hier zal je wel weer op eigen manier een draai aan geven om je eigen punt te verduidelijken.

Ik geef juist helemaal nergens een draai aan. Ik blijf steeds hetzelfde zeggen, maar op elk argument wat ik noem wordt er door anderen weer een andere draai aan gegeven. En nu zijn we dus aanbeland op het punt dat de brancherichtlijn dis kennelijk wel de norm is. Hebben we dat nu definitief vastgesteld? Ook zijn we het er over eens dat  dus van de normen af mag wijken. Zo zie je maar, we verschillen echt niet heel veel van mening. Alleen lees ik ook nog even de paar laatste regels, en dan lees ik dat er wel een voorwaarde staat wanneer je van de brancherichtlijn wil afwijken. Ik ben benieuwd welke wending de discussie nu weer gaat krijgen?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #237 Gepost op: 22 mei 2012, 11:44:37
Ho Ho Cabo, ik bedoel het juist positief  98uiye 0098 Ik heb de nieuwsartikelen terug gezocht en dankzij deze 2 dienders hebben ze wel met de hulp van de Alex (heli) alle daders kunnen aanhouden. En ik vraag me dan persoonlijk af, hadden ze het zelfde resultaat bereikt als ze aan richtlijnen hadden gehouden ?  Trouwens als ik me het goed kan herinneren, waren ze niet betrokken bij wegmisbruikers en zaten ze gewoon te flitsen.

Haha, ik had het filmpje niet gezien, maar nu wel. En had hem al een keer gezien, maar wist niet dat het over dit incident ging. Kun je mij het nieuwsartikel sturen, kan het zelf zo gauw niet vinden!

Maar zo ziet men hoe het er in de praktijk aan toe gaat, als je het zo bekijkt ging dit ook niet allemaal volgens de richtlijnen, maar was het wel benodigd.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #238 Gepost op: 22 mei 2012, 11:52:51
Haha, ik had het filmpje niet gezien, maar nu wel. En had hem al een keer gezien, maar wist niet dat het over dit incident ging. Kun je mij het nieuwsartikel sturen, kan het zelf zo gauw niet vinden!

Maar zo ziet men hoe het er in de praktijk aan toe gaat, als je het zo bekijkt ging dit ook niet allemaal volgens de richtlijnen, maar was het wel benodigd.

Voila, we snappen elkaar. 0098 alsjeblieft:


Wilde achtervolging na overval bij Hoorn
Gepubliceerd: 03-12-2008

In de buurt van Hoorn is woensdagmiddag een wilde achtervolging geweest na een gewapende overval. In De Goorn werd een postagentschap overvallen door drie mensen. Ze vluchtten in een auto.

De politie kreeg de verdachten in het vizier op de A7. Bij de achtervolging werd door de overvallers geschoten. In Koog aan de Zaan werd de auto gekaapt van een voorbijganger.

De politie zette bij de achtervolging ook een helikopter in. Uiteindelijk werden de drie verdachten opgepakt. Voor zover bekend zijn bij de overval op het postagentschap geen gewonden gevallen. Wat er is buitgemaakt, is niet bekend.
http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-133312/nieuws/wilde_achtervolging_na_overval_bij_hoorn.html


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #239 Gepost op: 22 mei 2012, 13:20:51
Maar zo ziet men hoe het er in de praktijk aan toe gaat, als je het zo bekijkt ging dit ook niet allemaal volgens de richtlijnen, maar was het wel benodigd.

Het ging niet volgens de normen genoemd in de richtlijn, maar er is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in bijzondere situaties af te wijken, in dit geval zonder melding aangezien het een verkeershandhavingsteam was. Dat dit een bijzondere/uitzonderlijke situatie is lijkt mij vrij duidelijk.

Ik heb grote bewondering voor de rijvaardigheid van de bestuurder van de politieauto. Maar om met slecht weer, met 200 km/u via de vluchtstrook auto's in te gaan halen, ik vind het nogal wat! Het doel is in ieder geval bereikt.

Ik kan niet beoordelen in hoeverre de verkeersveiligheid onnodig in gevaar is gebracht. Bij een ander recent incident, waarbij een bezinedief in een door de politie gecreerde file werd werd geleid en waarbij een dode viel, daar zijn de agenten nu als verdachte gehoord. Dat zegt natuurlijk nog niet zo veel of ze ook vervolgd en eventueel veroordeeld zullen worden, maar mij lijkt op het eerste gezicht dat dit veel gevaarlijker situaties heeft opgeleverd als het creeren van een file. Ik ga daar echter geen oordeel over vellen, dat is aan het OM en later evntueel de rechter.