Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 290319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #410 Gepost op: 10 december 2013, 07:25:59
Citaat van: moppersmurf link=msg=1226382 date=1386380416
Dus is het in mijn ogen dood simpel: wees duidelijk in de taakstelling "er is in Nederland één politie organisatie en die vangt de boef". De pot op met "hulp verlening aan hen die dat behoeve" daar hebben we de brandweer, (dieren)ambulance, jeugdzorg etc voor. De politie vangt boeven en dat doen we goed (of we doen het niet)

Zullen we dat maar wel gewoon blijven doen ? Kweet wel een paar incidentjes te noemen waarbij "wij" het verschil tussen leven en dood hebben betekend en de andere hulpverlenende diensten later danwel te laat waren geweest.......wij zijn nu eenmaal met meer en (meestal) al op straat en daardoor meestal sneller terplaatse, toch ?


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #411 Gepost op: 10 december 2013, 09:00:51
Citaat van: 7131 link=msg=1227225 date=1386656759
Zullen we dat maar wel gewoon blijven doen ? Kweet wel een paar incidentjes te noemen waarbij "wij" het verschil tussen leven en dood hebben betekend en de andere hulpverlenende diensten later danwel te laat waren geweest.......wij zijn nu eenmaal met meer en (meestal) al op straat en daardoor meestal sneller terplaatse, toch ?

Ik snap deze gedachtegang wel van Moppersmurf.

Pak bijvoorbeeld een verward persoon, die beoordeeld moet gaan worden. Ben er vorige keer ook 5 uur mee bezig geweest, en hij was nog steeds niet ''gek'' genoeg verklaard door de beoordelaar waar we zolang op hebben moeten wachten. Maar hij praatte wel tegen de planten alsof het z'n kinderen waren en dook weg omdat er iemand met een bom op z'n rug achter hem zou lopen.... Hier zit dus een stukje hulpverlening, waar een hele hoop tijd in gaat zitten. En dan hoor ik van collega's, ''Ja, maar die beoordelaar is er normaal gesproken véél eerder...'' Ja, dat kan maar daar heb ik niets aan. Tijdens die dag zat er gewoon weer 1 eenheid binnen voor jan lul, zo kan je het wel stellen. Want toen bij aan de papierwinkel begonnen liep meneer al weer buiten... Daar waar hij totaal niet thuishoorde.

Er zal dus ergens een streep getrokken moeten worden, willen we tijd blijven houden om te voldoen aan die publieke opinie.... Namelijk boeven vangen....  ::)
If you can dream it, you can do it.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #412 Gepost op: 10 december 2013, 09:51:38
Tja jongens, face it. Wij zijn er niet alleen om boeven te vangen, dat is nooit zo geweest en zal nooit zo worden. Waarschijnlijk zijn we allemaal bij de politie gekomen met een ideologie, het vangen van boeven en doen van spannende dingen. Deksel op de neus moment, want zeker de helft van onze bezigheden is het verlenen van hulp (ik denk dat ik nog mild ben).

Ik vind dit ook een hele belangrijke kerntaak van de politie, ik ga dan ook met 7131 mee. Het hoort erbij, is belangrijk en ook één van de redenen waarom ik voor dit vak heb gekozen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #413 Gepost op: 10 december 2013, 11:15:46
Citaat van: Jims link=msg=1227241 date=1386662451
Ik snap deze gedachtegang wel van Moppersmurf.

Pak bijvoorbeeld een verward persoon, die beoordeeld moet gaan worden. Ben er vorige keer ook 5 uur mee bezig geweest, en hij was nog steeds niet ''gek'' genoeg verklaard door de beoordelaar waar we zolang op hebben moeten wachten. Maar hij praatte wel tegen de planten alsof het z'n kinderen waren en dook weg omdat er iemand met een bom op z'n rug achter hem zou lopen.... Hier zit dus een stukje hulpverlening, waar een hele hoop tijd in gaat zitten. En dan hoor ik van collega's, ''Ja, maar die beoordelaar is er normaal gesproken véél eerder...'' Ja, dat kan maar daar heb ik niets aan. Tijdens die dag zat er gewoon weer 1 eenheid binnen voor jan lul, zo kan je het wel stellen. Want toen bij aan de papierwinkel begonnen liep meneer al weer buiten... Daar waar hij totaal niet thuishoorde.

Er zal dus ergens een streep getrokken moeten worden, willen we tijd blijven houden om te voldoen aan die publieke opinie.... Namelijk boeven vangen....  ::)

Ik heb zelf van (te) nabij zo'n situatie meegemaakt waarbij zelfs een ovd p het vuur uit haar sloffen liep, 5 eenheden op de stoep ruim 3 uur lang en resultaat in het vervolg traject.....een "sepammetje" bij de gratie van de CHP. Ik kan me deze gedachtengang dus levendig voorstellen, ik denk alleen dat je daarom niet moet stoppen met een stuk hulpverlening (dat kan namelijk ook een stukje voorkoming van erger zijn) maar dat het vervolg traject een gruwelijk harde schop onder de kont moet hebben, en dan komen we helaas weer in Den Haag..... regeltjesdrift en kosten besparing die uiteindelijk extra mankracht en dus geld kost
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #414 Gepost op: 14 december 2013, 18:04:48
Citaat van: 7131 link=msg=1227225 date=1386656759
Zullen we dat maar wel gewoon blijven doen ? Kweet wel een paar incidentjes te noemen waarbij "wij" het verschil tussen leven en dood hebben betekend en de andere hulpverlenende diensten later danwel te laat waren geweest.......wij zijn nu eenmaal met meer en (meestal) al op straat en daardoor meestal sneller terplaatse, toch ?

Dat ben ik (feitelijk) wel met je eens, we zijn met meer. Maar om die eindeloze lijst die nu onder het kopje hulpverlening weg gezet wordt in stand te gaan houden omdat wij met meer zijn.... dan help je juist die "man meer situatie" naar de knoppen. Er zal dus een streep getrokken moeten worden zoals Jims dat aangeeft. Het zou verstandiger zijn om de hulpverleningstaken van de politie nou ook eens te benoemen: een fietsslotje knippen? Dat kan de fietsenmaker ook, dan til je die fiets daar maar heen en leer je maar zuiniger op je spullen te zijn.
Het grootste deel van de hulpverlening is niet eens hulpverlening maar omdat wij gewoon geen "nee" durven te zeggen blijven we maar aanrommelen met hulpverlening. Stel  je voor dat mensen gaan klagen  dan kan je op het matje van de chef of andere wijsneuzen die nooit op straat komen, verschijnen en uitleggen waarom jij niet zo'n lief politie agentje bent en gewoon "ja mijnheer" zegt.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #415 Gepost op: 14 december 2013, 18:15:18
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228556 date=1387040688
Dat ben ik (feitelijk) wel met je eens, we zijn met meer. Maar om die eindeloze lijst die nu onder het kopje hulpverlening weg gezet wordt in stand te gaan houden omdat wij met meer zijn.... dan help je juist die "man meer situatie" naar de knoppen. Er zal dus een streep getrokken moeten worden zoals Jims dat aangeeft. Het zou verstandiger zijn om de hulpverleningstaken van de politie nou ook eens te benoemen: een fietsslotje knippen? Dat kan de fietsenmaker ook, dan til je die fiets daar maar heen en leer je maar zuiniger op je spullen te zijn.
Het grootste deel van de hulpverlening is niet eens hulpverlening maar omdat wij gewoon geen "nee" durven te zeggen blijven we maar aanrommelen met hulpverlening. Stel  je voor dat mensen gaan klagen  dan kan je op het matje van de chef of andere wijsneuzen die nooit op straat komen, verschijnen en uitleggen waarom jij niet zo'n lief politie agentje bent en gewoon "ja mijnheer" zegt.
Ik denk dat de politieman/vrouw zelf prima in staat is om aan te geven wanneer ze hulp kunnen bieden. Een simpel fietsslotje knippen of een persoon ergens afzetten lijkt mij normaliter geen probleem. Mocht het door omstandigheden toch niet uitkomen zal de persoon zelf even een oplossing voor zijn probleem moeten vinden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #416 Gepost op: 15 december 2013, 06:18:09
Citaat van: NikonDirk link=msg=1228559 date=1387041318
Ik denk dat de politieman/vrouw zelf prima in staat is om aan te geven wanneer ze hulp kunnen bieden. Een simpel fietsslotje knippen of een persoon ergens afzetten lijkt mij normaliter geen probleem. Mocht het door omstandigheden toch niet uitkomen zal de persoon zelf even een oplossing voor zijn probleem moeten vinden.

En waarom belt die persoon niet een taxi of een fietsenmaker? Is dat luiheid, gemakzucht of gierigheid? Als je de brandweer belt omdat je plantjes in de tuin droog staan krijg je toch ook een "NEE"?

Omdat de politie zich bezig houdt met dit soort zaken gaat er capaciteit verloren die juist op straat hoort te zijn om het geboefte te vangen of om hen te helpen die wel echte hulp nodig hebben. Want als ik met een 8-ie op de achterbank zit om hem/haar naar huis te brengen kan en mag ik niet naar een reanimatie of ik moet dat 8-ie uit mijn wagen zetten. En daar zal die blij mee zijn! Nog sterker ik wil je best via pm een aantal eigen ervaringen hieromtrent vertellen, dan snap jij waarom ik dat NIET meer doe. Het heeft mij klachten opgeleverd en A87's gekost.
Ik doe wat ik behoor te doen: artikel 3 PW> hulp verlenen aan hen die DAT BEHOEVEN en niet aan hen die daar om VRAGEN. (tenzij ik zeker weet dat ik wel kan blijven voldoen aan mijn taken zoals die omschreven zijn in artikel 3 PW)
En ik moet zeggen: dat scheelt een hoop klachten en het levert een hoop pv's op.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #417 Gepost op: 15 december 2013, 08:33:01
Citaat van: moppersmurf link=msg=1228635 date=1387084689
.................................
Ik doe wat ik behoor te doen: artikel 3 PW> hulp verlenen aan hen die DAT BEHOEVEN en niet aan hen die daar om VRAGEN.
...............................
Dan zie ik heel je probleem niet. Je doet precies wat je moet doen. Punt.  O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #418 Gepost op: 15 december 2013, 11:01:35
Politieagenten zijn ook gewoon mensen.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #419 Gepost op: 22 december 2013, 20:33:55
Ik doe wat ik behoor te doen: artikel 3 PW> hulp verlenen aan hen die DAT BEHOEVEN en niet aan hen die daar om VRAGEN. (tenzij ik zeker weet dat ik wel kan blijven voldoen aan mijn taken zoals die omschreven zijn in artikel 3 PW)
Mooi verwoord.
Het is inderdaad niet erg om eens iemand te helpen die eigenlijk de politie niet nodig heeft voor de oplossing. De meerwaarde die je volgens mij uit zo'n geval kan halen is dat je even een praatje maakt en wellicht nog wat handige info opdoet van wat er in de wijk speelt.