Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 294437 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #500 Gepost op: 25 februari 2016, 21:20:16
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408893 date=1456430604
Als ik zie dat de persoon mij heeft gezien kan ik er voor langs.

Net zoals vele andere weggebruikers dat dagelijks ook onderling regelen, vaak ook gepaard gaand met een handgebaar

Citaat van: CopVR3 link=msg=1408893 date=1456430604
Als ik met vrijstelling zonder ogs een rij geparkeerde autos voorbij moet ga ik wat offensiever rijden.
Let wel, offensief is niet agressief. Soms neem je voorrang waar je dit niet hebt. Maar het moet verantwoord en rustig. Anderen moeten wel de tijd hebben om op je te kunnen reageren.

Natuurlijk, en dat hebben deze collega's ongetwijfeld ook gedaan, maar het gaat dus wel eens fout. En wanneer het fout gaat, dan is de situatie dus heel simpel, vrijstelling of geen vrijstelling, namelijk dat jij voorrang hebt genomen daar waar je dat niet had.

Dat betekend echter niet dat ik die collega's meteen aan de hoogste boom op wil laten hangen. Wat ik probeer te zeggen is dat met vrijstelling maar zonder OGS, de normale voorrangsregels gelden. Zeker wanneer alleen blauw aanstaat zullen 95 van de 100 bestuurders een politieauto voorrang proberen te verlenen, mits zij dat op tijd in de gaten hebben. Dan is er ook nog een categorie weggebruikers die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen, en in paniek raken wanneer zij blauw zien en dan allemaal rare capriolen uit gaan halen, wat het voor jullie ook niet makkelijker maakt en dan is het niet meer dan logisch dat ondanks alle goede bedoelingen, het wel eens een keer mis gaat. En daar waar jullie dat in een paar seconden even moeten beslissen, daar heeft het OM en eventueel de rechter alle tijd om alles rustig tegen het licht te houden. Het is helaas niet anders.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #501 Gepost op: 25 februari 2016, 21:21:42
Laten de meeste mensen je netjes door als je zonder sirene maar met zwaailichten aan komt rijden? En dan bedoel ik de mensen die wél opletten..
Ja hoor. Zeker wel. (Zelfs zonder OGS wel, als je laat zien dat je erdoor wilt)
Als het maar kalm en beheerst gaat op plekken waar de snelheid eruit moet.

Je merkt wel dat het in de randstad iets anders gaat. Ik rij daar ook wel eens en daar is het drukker, mensen zij mondiger en er is meer ikke ikke op de weg. Fietsers, scooters, taxi's... is opletten geblazen.
Daar krijg je nog wel eens een vinger.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #502 Gepost op: 25 februari 2016, 21:29:00
Net zoals vele andere weggebruikers dat dagelijks ook onderling regelen, vaak ook gepaard gaand met een handgebaar

Natuurlijk, en dat hebben deze collega's ongetwijfeld ook gedaan, maar het gaat dus wel eens fout.......
 .......daar waar jullie dat in een paar seconden even moeten beslissen, daar heeft het OM en eventueel de rechter alle tijd om alles rustig tegen het licht te houden. Het is helaas niet anders.
Klopt hoor. Ik durf ook wel te stellen dat  de BR zo is geschreven dat wanneer je als diender tijdens een rit met vrijstelling een aanrijding krijgt, je sowieso wel iets fout hebt gedaan.
Met en zonder OGS maakt niet eens uit.

Of het altijd keihard verwijtbaar is is iets anders...

Metname bij letsel kan dit gevolgen hebben.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #503 Gepost op: 25 februari 2016, 21:35:28

Laten de meeste mensen je netjes door als je zonder sirene maar met zwaailichten aan komt rijden? En dan bedoel ik de mensen die wél opletten..
De mensen die wel opletten, zien het voertuig aankomen en de andere dus niet. Ik (en velen met mij) laten het voertuig, als het kan, voor gaan.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #504 Gepost op: 25 februari 2016, 21:53:47
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408906 date=1456432140
Klopt hoor. Ik durf ook wel te stellen dat  de BR zo is geschreven dat wanneer je als diender tijdens een rit met vrijstelling een aanrijding krijgt, je sowieso wel iets fout hebt gedaan.

"Fout gedaan" is niet de bewoording die ik zou willen gebruiken, "Iets in juridische zin te verwijten valt". Als je op weg bent naar Prio 1 melding, dan kan je nog zo gefocusd en rustig proberen te blijven, maar je wilt maar 1 ding, zo snel mogelijk en veilig daar aankomen. Dat je dan bij een kruispunt niet op je snelheidsmeter let, maar samen met je collega zoveel mogelijk het verkeer dat jullie mogelijkerwijze niet ziet en/of onhandig reageert of anticipeert probeert te omzeilen, lijkt mij niet meer dan normaal, en dan zal het zo nu en dan ook wel eens een keer mis gaan, en wanneer je dan in alle rust de brancherichtlijn er naast legt, dan zal je bijna altijd wel ergens iets vinden waarbij jullie in de paar seconden de richtlijn hebben overschreden, bijvoorbeeld dat je de kruising net iets te hard opreed. In de woonwijk waar ik woon mag ik 30, maar voordat je het in de gaten hebt zit je soms op 40, soms 50 kilometer per uur, terwijl je dan niet eens haast hebt!

Citaat van: CopVR3 link=msg=1408906 date=1456432140
Met en zonder OGS maakt niet eens uit.

Precies, op een gelijkwaardige kruising maakt het wellicht iets uit....

Citaat van: CopVR3 link=msg=1408906 date=1456432140
Of het altijd keihard verwijtbaar is is iets anders...

Metname bij letsel kan dit gevolgen hebben.

Zeker. Bij alleen blikschade zou ik zeggen, tik op de vingers van de chef, en doorgaan met belangrijker zaken. Wat ik alleen zorgelijk vind is dat het soms lijkt alsof de brancherichtlijn een aantal collega's helemaal niets zegt, en zij alles maar afdoen met "de vrijstelling van de RVV", en dat vind ik dan wat erg kort door de bocht!


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #505 Gepost op: 25 februari 2016, 22:53:06
Wat ik alleen zorgelijk vind is dat het soms lijkt alsof de brancherichtlijn een aantal collega's helemaal niets zegt, en zij alles maar afdoen met "de vrijstelling van de RVV", en dat vind ik dan wat erg kort door de bocht!
Dat lijkt misschien wel echter je moet niet vergeten dat de BR politie anders is dan die van de brandweer en ambulance.
De vrijstelling die wij met EN zonder OGS hebben voor het gehele RVV geldt niet bij hen zonder OGS (soms wel beperkt mogelijk).

Ook mag alleen de politie in (on)bepaalde gevallen de BR overschrijden. En ik kopieer even mijn stukje van elders op het forum:

Het heeft te maken met het feit dat wij politiewerk doen.
Daar komt iets meer bij kijken dan het spoedrijden met een ambu of brandweer, die doorgaans gewoon van A naar B rijden op een snelle manier.

De politie rijdt bij de weg met in het achterhoofd politiewerk:
surveillance/handhaven,
volgen,
achtervolgen,
stoptekens,
volgtekens,
staandehouden,
tactisch aanrijden,
snel keren op nagenoeg elke weg,
vlot rijden met vrijstelling zonder OGS,
observatie,
wegafsluiten,
spookrijders opvangen,
rijden met externe dreiging,
 autoprocedures / btgv,
klemrijden enz...

Kortom heel veel soorten bijzonder weggedrag die je eigelijk alleen bij politie ziet.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #506 Gepost op: 26 februari 2016, 00:16:43
Citaat van: CopVR3 link=msg=1408933 date=1456437186
Dat lijkt misschien wel echter je moet niet vergeten dat de BR politie anders is dan die van de brandweer en ambulance.
De vrijstelling die wij met EN zonder OGS hebben voor het gehele RVV geldt niet bij hen zonder OGS (soms wel beperkt mogelijk).

Dat is mij bekend

Citaat van: CopVR3 link=msg=1408933 date=1456437186
Ook mag alleen de politie in (on)bepaalde gevallen de BR overschrijden. En ik kopieer even mijn stukje van elders op het forum:

Ook dat is mij bekend. Alleen denk ik dat die (on)bepaalde gevallen een uitzondering moeten zijn en blijven, maar een aantal politieambtenaren gebruiken (en wat mij betreft misbruiken) dit ene zinnetje in de BR te pas en te onpas, en doen net of de rest van de richtlijn helemaal niet bestaat. Gelukkig gaat het niet heel vaak mis, maar als het mis gaat, en je komt voor de rechter, dan gaat de rechter echter wel regeltje voor regeltje de BR langs om te kijken waar jij deze overschreden hebt, en zo ja, of dat terecht was.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1408933 date=1456437186
Het heeft te maken met het feit dat wij politiewerk doen.
Daar komt iets meer bij kijken dan het spoedrijden met een ambu of brandweer, die doorgaans gewoon van A naar B rijden op een snelle manier.

De politie rijdt bij de weg met in het achterhoofd politiewerk:
surveillance/handhaven,
volgen,
achtervolgen,
stoptekens,
volgtekens,
staandehouden,
tactisch aanrijden,
snel keren op nagenoeg elke weg,
vlot rijden met vrijstelling zonder OGS,
observatie,
wegafsluiten,
spookrijders opvangen,
rijden met externe dreiging,
 autoprocedures / btgv,
klemrijden enz...

Kortom heel veel soorten bijzonder weggedrag die je eigelijk alleen bij politie ziet.

Dat snap ik allemaal, en ook dat deze diversiteit van incidenten het onmogelijk maakt om van te voren elk mogelijk incident in een beknopt document te vatten.

Maar even een voorbeeld. Achtervolgingen komen met enige regelmaat voor. In de BR staat de maximale overschrijding van de maximum snelheid. Ik denk dat het dan de bedoeling is, dat wanneer bij een achtervolging de snelheid dusdanig oploopt dat deze maximale overschrijding fors overschreden wordt, je even goed na moet denken of het nog wel verantwoord is om verder te gaan, en niet zo maar door te gaan, omdat je in "(on)bepaalde gevallen de BR mag overschrijden". Want als je dat als vanzelfsprekend gewoon bij elke achtervolging doet, dan is het dus standaard geworden, en waarom zou die maximale overschrijding dan überhaupt nog in de BR staan? Dan kan je namelijk net zo goed een BR maken waarin staat dat alles toegestaan is.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #507 Gepost op: 26 februari 2016, 01:06:33
Die afweging moet je altijd maken, ook als de BR niet wordt overschreden. Gezond verstand. Maar als het echt nodig is, dan mag je gewoon gebruik maken van die "uitzonderingsregel" mijn inziens. Omdat een achtervolging vaker voorkomt is het geen bijzondere situatie meer? In mijn ogen blijft het een bijzondere situatie.

Maar dan komen we weer op hetzelfde punt als in andere discussies over de BR: je kan hem op meerdere manieren lezen. Want, wanneer is iets nou zwart op wit een bijzondere situatie? Wat ik bijzonder vind, kan een ander als normaal ervaren en vice versa.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #508 Gepost op: 26 februari 2016, 07:22:08
Feit is dat de BR voor de politie nogal eens zorgt voor onwerkbare situatie...

Politiemensen die geheel belangeloos ten dienste van de burger, bij nood, de branchrichtlijn overschrijden en een ongeval krijgen kunnen door een rechter veroordeeld worden.
Dat is soms wat cru...

Maar ja...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #509 Gepost op: 26 februari 2016, 16:40:22
Citaat van: scorpio link=msg=1408901 date=1456431616
Natuurlijk, en dat hebben deze collega's ongetwijfeld ook gedaan, maar het gaat dus wel eens fout. En wanneer het fout gaat, dan is de situatie dus heel simpel, vrijstelling of geen vrijstelling, namelijk dat jij voorrang hebt genomen daar waar je dat niet had.

Kun je een voorbeeld geven van een uitspraak?

Welk feit overtreedt de agent die met alleen blauw (zonder geluid) een van rechts komend voertuig (op een gelijkwaardige kruising) geen voorrang geeft waardoor er een materiele aanrijding ontstaat?  
Ik bedoel de juridische overtreding, niet de verzekeringsafdoening.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.