Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 379519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #340 Gepost op: 30 mei 2012, 20:08:06
Ze rijden in België niet alleen met prio 1, soms ook alleen met zwaailichten aan, hier een soort van prio 2.


sylvester1986

  • Gast


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #342 Gepost op: 1 juni 2012, 11:27:20
Ze rijden in België niet alleen met prio 1, soms ook alleen met zwaailichten aan, hier een soort van prio 2.

Ik heb mij ooit laten vertellen door een Vlaamse ambulancechauffeur, dat indien er een patiënt vervoert wordt of als er een (voor Nederlandse begrippen ) A2 melding is, altijd de blauwe lampen aan moeten. Dit geeft dus het rare beeld dat een ambulance gewoon bij het verkeerslicht in de rij staat te wachten met blauw aan.
Dus bij een B rit met patiënt moet blauw ook aan.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #343 Gepost op: 1 juni 2012, 16:53:54
Ik heb mij ooit laten vertellen door een Vlaamse ambulancechauffeur, dat indien er een patiënt vervoert wordt of als er een (voor Nederlandse begrippen ) A2 melding is, altijd de blauwe lampen aan moeten. Dit geeft dus het rare beeld dat een ambulance gewoon bij het verkeerslicht in de rij staat te wachten met blauw aan.
Dus bij een B rit met patiënt moet blauw ook aan.

Klopt, patiënt achterin = blauw aan, op Belgisch grondgebied. Ongeacht de urgenties die wij in NL kennen. Of het ook altijd wordt gedaan; ik zou het niet weten, ik kom daar nooit. Maar in de rijopleiding wordt een stukje theorie behandeld hieromtrent. Als Ned. ambu moet je je dus aan de Belgische regelgeving houden.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #344 Gepost op: 1 juni 2012, 17:14:18
Ze rijden in België niet alleen met prio 1, soms ook alleen met zwaailichten aan, hier een soort van prio 2.
Zo het idee van:  het heeft geen haast, maar ik wil er wel snel door, dus laat me niet wachten.  ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #345 Gepost op: 1 juni 2012, 17:29:37
Zo het idee van:  het heeft geen haast, maar ik wil er wel snel door, dus laat me niet wachten.  ;D

Nee, het voertuig rijdt gewoon mee met de stroom, het overige verkeer.


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #346 Gepost op: 1 juni 2012, 18:54:51
Klopt, patiënt achterin = blauw aan, op Belgisch grondgebied. Ongeacht de urgenties die wij in NL kennen. Of het ook altijd wordt gedaan; ik zou het niet weten, ik kom daar nooit. Maar in de rijopleiding wordt een stukje theorie behandeld hieromtrent. Als Ned. ambu moet je je dus aan de Belgische regelgeving houden.

Je mag de blauwe lichten gebruiken wanneer je in opdracht bent, dus je patiënt geladen hebt.
Maar het is niet verplicht en wordt zelfs afgeraden.

Persoonlijk ben ik er voorstander voor om iets te voorzien dat het voor het publiek wel duidelijk is dat je geladen bent, maar dat het niet dringend is. Het gebruik van de lichten alleen zorgt alleen maar voor verwarring.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #347 Gepost op: 1 juni 2012, 19:15:18
Persoonlijk ben ik er voorstander voor om iets te voorzien dat het voor het publiek wel duidelijk is dat je geladen bent, maar dat het niet dringend is. Het gebruik van de lichten alleen zorgt alleen maar voor verwarring.
Ik heb wel eens op ambulances bordjes gezien met de tekst ambulance welke aan werden gezet als er een patient werd vervoerd. wellicht bruikbaar?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw