Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25938 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 25 september 2013, 09:45:58
Citaat van: cavia link=msg=1204159 date=1380081404
Hier in de omgeving van Arnhem hebben naar mijn weten alle verpleegtehuizen een standaard ntbr beleid. Hier is het bij alle patienten ntbr tenzij is vastgelegd door de arts in samenspraak met patient/ familie.

Zet de namen van deze instellingen in de omgeving Arnhem maar op het publieke forum als jij zeker weet dat er sprake is van een standaard niet-reanimatiebeleid voor alle patienten tenzij de arts in het dossier schrijft dat er wel gereanimeerd dient te worden.

Als je het niet zeker weet behoor je je te onthouden van dergelijke uitspraken.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #61 Gepost op: 25 september 2013, 09:49:22
Helemaal eens geneeskundig kan niet de bedoeling zijn maar in de hulpverlening is het inmiddels  bij ons al jaren dat wij uitrukken voor reanimaties. Dit is al geruime tijd geleden besloten en werk al een tijdje zo.

Uiteraard vervangen wij niet de 2e ambu alleen hartmassage geven kunnen wij ook en hoe je het went of keert wij hebben over het algemeen meer ervaring dan jan de bhv-er of mister AED alert. Niet zoveel als een ambu maar daar wij een professionele hulpverleningsdienst zijn wel naar mijn idee genoeg om goede hartmassage te geven. Vaak worden langdurige reanimaties geëvalueerd met het ambu personeel en deze zijn over het algemeen erg tevreden en ervaren de FRB als een meerwaarde.

Daar het nogal een tijdje kan duren voor de 2e ambu er is wordt er zo nu en dan al besloten om deze af te bestellen en de FRB Brandweer al reanimerend mee te laten rijden naar het ziekenhuis. Of dit wenselijk is ik weet het niet ik weet wel dat wij hartmassage kunnen geven en dat daardoor de verpleegkundige vrij is om zijn andere werkzaamheden te verrichten.

En waar leg je de grens? Moeten wij wel uitrukken als een bezoeker van een verpleegtehuis een stilstand krijgt maar een bewoner niet?

Zoals eerder genoemd door anderen moeten in sommige verpleegtehuizen BHV-ers reanimeren als ik dan toch zo vrij mag zijn dan hebben wij zeker meer ervaring dan de conciërge die BHV heeft gehad....


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #62 Gepost op: 25 september 2013, 09:52:45
Nogmaals ik vind ook dat tehuizen het voor elkaar moeten hebben en dat wij eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn voor deze instellingen helaas wijst de praktijk anders uit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #63 Gepost op: 25 september 2013, 09:57:15
Citaat van: wjr307 link=msg=1204181 date=1380095362

En waar leg je de grens? Moeten wij wel uitrukken als een bezoeker van een verpleegtehuis een stilstand krijgt maar een bewoner niet?
Wat mij betreft is alles wat achter de deuren van het verpleegtehuis gebeurt voor het personeel aldaar. ;)


helm

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 25 september 2013, 10:02:14
Citaat van: wjr307 link=msg=1204181 date=1380095362
Daar het nogal een tijdje kan duren voor de 2e ambu er is wordt er zo nu en dan al besloten om deze af te bestellen en de FRB Brandweer al reanimerend mee te laten rijden naar het ziekenhuis. Of dit wenselijk is ik weet het niet ik weet wel dat wij hartmassage kunnen geven en dat daardoor de verpleegkundige vrij is om zijn andere werkzaamheden te verrichten.

 ??? Dit kan efficiënter door het nieuwe ABC schema te hanteren; Arriveren Bekijken Condoleren.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #65 Gepost op: 25 september 2013, 10:06:38
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204188 date=1380096134
??? Dit kan efficiënter door het nieuwe ABC schema te hanteren; Arriveren Bekijken Condoleren.

 >:DHaha ja dat zou kunnen die beslissing hoeven wij gelukkig niet te maken  998765


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 25 september 2013, 10:11:04
Citaat van: wjr307 link=msg=1204181 date=1380095362
Helemaal eens geneeskundig kan niet de bedoeling zijn maar in de hulpverlening is het inmiddels  bij ons al jaren dat wij uitrukken voor reanimaties. Dit is al geruime tijd geleden besloten en werk al een tijdje zo.

Uiteraard vervangen wij niet de 2e ambu alleen hartmassage geven kunnen wij ook en hoe je het went of keert wij hebben over het algemeen meer ervaring dan jan de bhv-er of mister AED alert. Niet zoveel als een ambu maar daar wij een professionele hulpverleningsdienst zijn wel naar mijn idee genoeg om goede hartmassage te geven. Vaak worden langdurige reanimaties geëvalueerd met het ambu personeel en deze zijn over het algemeen erg tevreden en ervaren de FRB als een meerwaarde.

Daar het nogal een tijdje kan duren voor de 2e ambu er is wordt er zo nu en dan al besloten om deze af te bestellen en de FRB Brandweer al reanimerend mee te laten rijden naar het ziekenhuis. Of dit wenselijk is ik weet het niet ik weet wel dat wij hartmassage kunnen geven en dat daardoor de verpleegkundige vrij is om zijn andere werkzaamheden te verrichten.

En waar leg je de grens? Moeten wij wel uitrukken als een bezoeker van een verpleegtehuis een stilstand krijgt maar een bewoner niet?

Zoals eerder genoemd door anderen moeten in sommige verpleegtehuizen BHV-ers reanimeren als ik dan toch zo vrij mag zijn dan hebben wij zeker meer ervaring dan de conciërge die BHV heeft gehad....

Op zich zijn we het wel met elkaar eens. De verpleegtehuizen moeten inderdaad zelf zorgen dat ze goede zorg kunnen bieden, de brandweer hoeft het falen van deze zorginstellingen niet te compenseren.

In Nederland is sprake van een AED-gekte waarbij het ongeveer lijkt dat iedere politieman, brandweerman net als veel burgerhulpverleners het eigen gezonde verstand compleet hebben verloren dankzij al het propaganda gereutel van de Hartstichting en ambulancemanagers.

Het is prachtig dat ze de brandweermannen een eigen busje geven en zelfs een deftige term "First Responder" er aan plakken. In praktijk stelt het niets voor, je bent niets meer of minder dan de burgerhulpverlener die via HartslagNU ter plaatse komt. Het enige verschil is dat je een burgerhulpverlener bent op staatskosten (AED en voertuig van ons belastinggeld + onkostenvergoeding/salaris voor de brandweerman).

Schrijnend is dat de brandweerman die dit werk doet serieus denkt dat ze ervaren zijn in reanimaties of echt bijdragen aan het verbeteren van de zorg. Als het echt een verbetering zou moeten zijn dan moet men de brandweer first responders een betere opleiding geven. Het first responder voertuig van de brandweer dient voorzien te worden van zuurstof en intubatiemateriaal. Op dat moment verbeter je de zorg en vang je de klap op van de ambulancedienst die later aankomt; je kan dan een reanimatie opstarten waarbij je de AED inzet en het slachtoffer zuurstof geeft.

In je betoog geef je wederom aan dat verpleegkundigen van het verpleegtehuis weer verder kunnen gaan met hun normale werk zodra de brandweer ter plaatse is bij een reanimatie in het verpleegtehuis. Ik denk dat een reanimatie uitvoeren het werk is van de verpleegkundigen. Het verpleegtehuis dient te zorgen dat er personeel beschikbaar blijft voor alle overige taken in de instelling zodra meerdere personeelsleden de afdeling verlaten om te assisteren bij een reanimatie in de instelling.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 25 september 2013, 10:19:51
Citaat van: wjr307 link=msg=1204181 date=1380095362

Daar het nogal een tijdje kan duren voor de 2e ambu er is wordt er zo nu en dan al besloten om deze af te bestellen en de FRB Brandweer al reanimerend mee te laten rijden naar het ziekenhuis. Of dit wenselijk is ik weet het niet ik weet wel dat wij hartmassage kunnen geven en dat daardoor de verpleegkundige vrij is om zijn andere werkzaamheden te verrichten.


Geinig! Een maand geleden haalden forumlid Expert en ik de woede op de nek van ambulancebroeders en andere forumleden toen we de aanschaf van de Lucas ter discussie stelden.

Het kwam er op neer dat er medisch geen enkele meerwaarde kan worden aangetoond aangaande de Lucas, het enige argument dat stand zou kunnen houden is de eigen veiligheid van de broeder aangezien het volgens de deskundigen onmogelijk of onverantwoord is om te reanimeren in een rijdende ambulance.

Schijnbaar kan de brandweer wel achter in de ambulance stappen om een persisterend VF op de SEH af te leveren.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #68 Gepost op: 25 september 2013, 10:30:21
Citaat van: 024 link=msg=1204197 date=1380097191
Geinig! Een maand geleden haalden forumlid Expert en ik de woede op de nek van ambulancebroeders en andere forumleden toen we de aanschaf van de Lucas ter discussie stelden.

Het kwam er op neer dat er medisch geen enkele meerwaarde kan worden aangetoond aangaande de Lucas, het enige argument dat stand zou kunnen houden is de eigen veiligheid van de broeder aangezien het volgens de deskundigen onmogelijk of onverantwoord is om te reanimeren in een rijdende ambulance.

Schijnbaar kan de brandweer wel achter in de ambulance stappen om een persisterend VF op de SEH af te leveren.

Dat het kan maakt niet dat het veilig is, of verantwoord in een tijd dat er andere oplossingen voor zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #69 Gepost op: 25 september 2013, 10:42:10
Citaat van: 024 link=msg=1204197 date=1380097191
Geinig! Een maand geleden haalden forumlid Expert en ik de woede op de nek van ambulancebroeders en andere forumleden toen we de aanschaf van de Lucas ter discussie stelden.

Het kwam er op neer dat er medisch geen enkele meerwaarde kan worden aangetoond aangaande de Lucas, het enige argument dat stand zou kunnen houden is de eigen veiligheid van de broeder aangezien het volgens de deskundigen onmogelijk of onverantwoord is om te reanimeren in een rijdende ambulance.

Schijnbaar kan de brandweer wel achter in de ambulance stappen om een persisterend VF op de SEH af te leveren.
Meerwaarde tov AED alert is toch wel dat wij als brandweer (en ook de politie) sowieso slachtoffer ervaring hebben en ook proffesionele nazorg indien nodig. Daarnaast krijgen minimaal verplicht 2x per jaar les van Ambupersoneel om onze vaardigheden te verbeteren dit is iets wat hun ook niet krijgen (behalve jaarlijks BHV herhaling oid)

Ik heb het zelf 2 keer meegemaakt om mee te rijden naar het ziekenhuis en vond het een ervaring op zich :) voordeel dat wij met z'n 2en meereden kan een de ander vasthouden tijdens masseren, En hoe stom het ook in jouw oren zal klinken ik heb ook meerdere inzetten gehad waarbij de lucas ons werk overnam. Wij zitten op een grensgebied met utrecht en soms mogen deze hem gebruiken in principe hoeven wij dan niks meer te doen (machine doet massage) behalve als infuuspaal fungeren  098uo en indien nodig doen waar we echt voor geleerd hebben (dat kun jij zelfs niet ontkennen  ;D) namelijk voorbereidingen treffen voor de afhijsing,.