Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen

Auteur Topic: Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen  (gelezen 712895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1270 Gepost op: 28 april 2013, 17:59:20
Dat geweldsmonopolie is onzinnig, dat is afgedekt doordat in opdracht van de politie wordt opgetreden en het geweld zich richt op spullen en niet op mensen. Die omstandigheden ken ik heel goed, genoeg ME zien optreden in de jaren '80. Geen omstandigheden waarin de brandweer niet zou kunnen optreden. Maar wellicht raken we off-topic?

Wil nog wel heel even ingaan hierop,als dat mag. Of misschien dat er een afsplitsing kan komen naar een eigen topic?

Het geweld is niet (alleen) gericht op spullen, de BraTra is er voor de veiligheid van het peloton en het blussen van ME-ers die door bv molotovs in de brand geraakt zijn. Als het echt brand hebben we de roden echt nog wel nodig, zoveel blusmiddelen hebben we ook weer niet bij ons. Maar die zullen pas komen als het geweld minder is geworden, het is niet voor niks dat onze voertuigen beschermd zijn en we een heel ander pak aan hebben, met schilden etc.

Ook verzorgen wij eerste hulp bij inzetten, halen we kleine barricades weg en ondersteunen we daar waar nodig in de linie. We zijn namelijk ook gewoon manschap. Verder worden we in Amsterdam flexibel ingezet in allerlei kleine taken.

Daarnaast moet en kan de brandweer nooit in opdracht van de politie geweld inzetten volgens mij. Dat is hun hele taak niet binnen de hulpverlening. Kan ook niet eens afgedekt worden door de opdracht van de politie, mijns inziens.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1271 Gepost op: 29 april 2013, 08:43:19
Wil nog wel heel even ingaan hierop,als dat mag. Of misschien dat er een afsplitsing kan komen naar een eigen topic?

Het geweld is niet (alleen) gericht op spullen, de BraTra is er voor de veiligheid van het peloton en het blussen van ME-ers die door bv molotovs in de brand geraakt zijn. Als het echt brand hebben we de roden echt nog wel nodig, zoveel blusmiddelen hebben we ook weer niet bij ons. Maar die zullen pas komen als het geweld minder is geworden, het is niet voor niks dat onze voertuigen beschermd zijn en we een heel ander pak aan hebben, met schilden etc.

Ook verzorgen wij eerste hulp bij inzetten, halen we kleine barricades weg en ondersteunen we daar waar nodig in de linie. We zijn namelijk ook gewoon manschap. Verder worden we in Amsterdam flexibel ingezet in allerlei kleine taken.

Daarnaast moet en kan de brandweer nooit in opdracht van de politie geweld inzetten volgens mij. Dat is hun hele taak niet binnen de hulpverlening. Kan ook niet eens afgedekt worden door de opdracht van de politie, mijns inziens.

Correct.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1272 Gepost op: 29 april 2013, 17:01:44
Allemaal doelredeneringen. Fijn voor de belastingbetaler........herstel: een bezuinigingsmogelijkheid!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1273 Gepost op: 29 april 2013, 17:14:38
En uit!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #1274 Gepost op: 4 mei 2013, 00:53:26
Allemaal doelredeneringen. Fijn voor de belastingbetaler........herstel: een bezuinigingsmogelijkheid!

Misschien eerst eens in de materie verdiepen voordat je met loze kreten komt!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1275 Gepost op: 4 mei 2013, 13:57:05
Wellicht eerst eens netjes vragen of ik dat gedaan heb? Zou wel zo wellevend zijn geweest; kennelijk nooit bijgebracht op de Willem III....... Het antwoord luidt overigens: dat heb ik wel degelijk gedaan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1276 Gepost op: 4 mei 2013, 23:35:11
Ik stel voor dat we de brandweertaak gewoon onderbrengen bij de politie. Dat beetje werk kunnen ze er best bij hebben en dan is de BraTra ook gelijk afgedekt. In Den Haag werd de brandweerzorg vroeger overigens al uitgevoerd door de politie, dus vreemd is het concept niet. Daarom heet een kazerne daar ook 'bureau' ^-^

Dus gewoon een rooster op die tankautospuit, geef de mannen een kogelwerend vest en schild en klaar is Kees.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #1277 Gepost op: 5 mei 2013, 02:06:35
Ik stel voor weer over te gaan tot het onderwerp: KMar voertuigen. En nu we het er toch over hebben: van 1938 tot 1945 was in Duitsland de brandweer onderdeel van de politie: Feuerschutzpolizei, dat willen we toch niet in ons land herhalen?


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #1278 Gepost op: 5 mei 2013, 09:02:41
Maarten is slecht geinformeerd. De Veiligheidsregio Haaglanden heeft kazernes. Het enige goede dat de Duitsers hebben gedaan in de oorlog is de brandweer weer scheiden van de politie........on topic maar weer dan!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1279 Gepost op: 9 mei 2013, 11:44:18






Eenheid: Koninklijke Marechaussee
Brigade: District Luchtvaart
Soort voertuig: BraTra Voertuig
Merk & type: Mercedes Sprinter
Militair registartie nummer: KV-41-41 en KV-41-42(1 v/d vtg is voor S'hol en de andere voor het land))
Bijzonderheden: Vtg voorzien van dubbellucht achter, Voorzien van een treklier Warrior C8000EWX Winch, Intern gemonteerde trap, Klaprekken op het werkplatform, C-rbw nodig, ledig gewicht 3900 kg.
Foto's geplaatst voor Tha-Nose

Nieuwe bijstandsvoertuigen
De KMar heeft nieuwe bussen gekregen voor de bijstandsorganisatie.
Het zijn speciale bussen voor de ondersteuningseenheden.
Behalve voor brandbestrijding en traangasverspreiding
(bratra) zijn de voertuigen ook geschikt gemaakt voor
het werken op hoogte en het ondersteunen van de overige
bijstandseenheden door middel van bijvoorbeeld zagen,
knippen en snijden.

De nieuwe bussen zijn in overleg met de gebruiker ontwikkeld.
Ze zijn hoger en langer dan het traditionele voertuig van de ME
en hebben een werkplateau op het dak met een veiligheidshek.
Aan de voorzijde is een lier bevestigd. In het voertuig is
voldoende opbergruimte voor de diverse gereedschappen,
materialen en wapens. Ook heeft het een eigen stroomvoorziening.

Bron: KMar Magazine, nr. 4 2013
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s