Sollicitatie hoofdagent en selectie

Auteur Topic: Sollicitatie hoofdagent en selectie  (gelezen 10162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Gepost op: 28 mei 2012, 11:27:03
Ik heb gesolliciteerd naar de functie van hoofdagent, zoals ik eigenlijk al een hele tijd wilde... Ik vind het nu dus ook heel spannend of mijn motivatie wordt goedgekeurd en of ik op gesprek mag bij het korps.

Weet iemand hoe sterk er wordt gekeken naar je sollicitatiebrief m.b.t. uitnodiging? Ik heb er namelijk wel erg m'n best op gedaan, maar weet natuurlijk niet of dit voldoende is...

Ik hoop -dat na het lezen van mijn motivatie- dat ik word uitgekozen om een gesprek met het korps aan te gaan en de bijbehorende voorlichting bij te wonen. Daarnaast is er nog de testdag deel A waar ik nogal tegenop zie. De sporttest hoop ik natuurlijk e halen en ben ook al intensief aan het trainen, maar ik ben bang voor de capaciteitentest m.b.t. IQ. Niet dat ik nou zo'n laag IQ heb en de Nederlandse taal niet beheers ofzo, maar ik heb altijd al moeite gehad met cijferreeksen. e050

Hierover twee korte vragen:
* Kun je wanneer je heel erg sterk bent met taal, je rekencapaciteiten compenseren?
* Wat wordt er op het gebied van rekenen van je verwacht? Ik hoorde cijferreeksen, maar las ook ergens dat hoofdrekenen in de test voorkomt.
* Mag je bij de computertest (IQ) een pen en papier gebruiken? Ik zie namelijk verbanden sneller nadat ik ze zelf heb opgeschreven.

Ik hoop dat mijn vooropleiding geen probleem is. Ik doe op dit moment een hbo-opleiding en zit in het eerste jaar, maar wil toch heel graag bij de politie solliciteren als hoofdagent. Hiervoor is een vmbo/mbo-3 vereist. Deze heb ik dan ook (niv.4), maar ik ben bang dat ze denken dat de opleidingen te hoog zijn. Dat ze mensen zoeken die zo'n opleiding nog niet hebben afgerond.

Ik volg een communicatiestudie, dus zie dan ook minder op tegen deel B van de test.

Hebben jullie tips? Spui ze gerust!


Groetjes en een fijn weekend,

Nick




C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2012, 14:50:42
Goeiemiddag Nick,

Ik ben geen diender maar afgelopen maanden tot op heden actief bezig met W&S. Als ik zo je vragen door lees adviseer ik je toch om zsm naar een voorlichting/opendag te gaan, juist dit soort vragen beantwoorden ze daar. Welke korps heb je gesolliciteerd als ik vragen mag ?

Over de testen vertellen ze zo weinig mogelijk, waarom dat is snap je zelf wel denk ik. Je krijgt als ik het goed heb begrepen op alle aspecten testen: IQ, rekenen en taal. Dit begint qua niveau/moeilijkheidsgraad laag, en daarna gaat het steeds een niveau hoger. Pen en papier mocht je wel hebben dacht ik, maar dat moet je wel achterlaten als je eenmaal klaar bent.

Over vooropleiding:
Mij is altijd verteld door dienders om eerst MBO-4 te doen ipv HAVO (vanaf VMBO-T), mocht het misgaan met je sollicitatie (even afkloppen) heb je altijd nog een back-up en kun je aan de slag. Tevens ben je dan al wat ouder en toko in je hoofd is wat volwassener.

Ik zou persoonlijk niet weten waarom je HBO 1e jrs een probleem zou vormen. Ten slotte, geniet jij nu naast je basisbeurs ook van een prestatiebeurs ?

Als ik jou was zou ik W&S bellen morgen voor je vragen, ik wens je alle succes en geluk toe   0098 O0

Gr

Chris


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2012, 14:53:15
Bij de testen krijg je pen en papier, maar die moet je inderdaad daar achter laten. In elk geval vorige week.  :)


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2012, 15:20:39

Hierover twee korte vragen:
* Kun je wanneer je heel erg sterk bent met taal, je rekencapaciteiten compenseren?
* Wat wordt er op het gebied van rekenen van je verwacht? Ik hoorde cijferreeksen, maar las ook ergens dat hoofdrekenen in de test voorkomt.
* Mag je bij de computertest (IQ) een pen en papier gebruiken? Ik zie namelijk verbanden sneller nadat ik ze zelf heb opgeschreven.


* Nee, in principe niet.
* Inderdaad cijferreeksen, waar hoofdrekenen in verwerkt zit.
* Ja, dat mag. Je krijgt pen en papier die je na de test moet laten liggen.

Een wat hogere vooropleiding hoeft geen probleem te zijn. Succes!


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2012, 16:30:45
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Om op jullie vragen te antwoorden:
- Ik heb reeds een mbo-4 diploma gehaald;
- Ik solliciteer bij korps Hollands Midden;

Nog even andere vragen:
* Hoe lang heb je als man voor de sporttest? Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten, maar volgens mij was het 3:20. Dit is dan neem ik aan voor het hele parcours...
* Is er een tijd aan een opgave verbonden of kun je zelf je tijd indelen (bij de IQ-test)?
* Watvoor soort vragen kun je verwachten op een IQ-test? Zijn deze gelijk aan de andere, reguliere IQ-tests? Graag voorbeelden, zodat ik ongeveer weet wat ik zou kunnen oefenen.


Alvast bedankt en nog een fijn weekend,

Nick


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2012, 17:01:30
Nog even andere vragen:
1* Hoe lang heb je als man voor de sporttest? Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten, maar volgens mij was het 3:20. Dit is dan neem ik aan voor het hele parcours...
2* Is er een tijd aan een opgave verbonden of kun je zelf je tijd indelen (bij de IQ-test)?
3* Watvoor soort vragen kun je verwachten op een IQ-test? Zijn deze gelijk aan de andere, reguliere IQ-tests? Graag voorbeelden, zodat ik ongeveer weet wat ik zou kunnen oefenen.

1* Hier heb je een document met tips en looptijden.
2* Als ik me niet vergis krijg je x-aantal minuten voor een test, ik dacht een minuut of 30 (weet ik niet meer zeker)
3* Je kunt het beste kijken op bijv. www.123test.nl
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2012, 20:03:13


Hierover twee drie korte vragen:
* Kun je wanneer je heel erg sterk bent met taal, je rekencapaciteiten compenseren?
* Wat wordt er op het gebied van rekenen van je verwacht? Ik hoorde cijferreeksen, maar las ook ergens dat hoofdrekenen in de test voorkomt.
* Mag je bij de computertest (IQ) een pen en papier gebruiken? Ik zie namelijk verbanden sneller nadat ik ze zelf heb opgeschreven.


Nick
1. Ja dat kan. Je eind score zit op een bepaald niveau, dus je gemiddelde zal wel omlaag gaan.
2. Inderdaad, maar maak je niet teveel zorgen en probeer niet alles rekenkundig op te lossen.
3. Ja

Nog even andere vragen:
* Hoe lang heb je als man voor de sporttest? Ik hoor namelijk tegenstrijdige berichten, maar volgens mij was het 3:20. Dit is dan neem ik aan voor het hele parcours...
* Is er een tijd aan een opgave verbonden of kun je zelf je tijd indelen (bij de IQ-test)?
* Watvoor soort vragen kun je verwachten op een IQ-test? Zijn deze gelijk aan de andere, reguliere IQ-tests? Graag voorbeelden, zodat ik ongeveer weet wat ik zou kunnen oefenen.


Alvast bedankt en nog een fijn weekend,

Nick

1. Dit is leeftijdsafhankelijk
2. Er is een tijd per vraag en een totaal tijd. Je krijgt net zolang vragen tot de tijd op is.
3. Totaal anders dan ik tot nu toe gezien had, maar je krijgt van tevoren wat voorbeeldvragen thuisgestuurd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2012, 16:19:41
Ik ben zelf brildragend, waardoor ik even langs de opticien ben geweest vandaag om mijn visus te laten controleren i.v.m. de gestelde visuseis. Gelukkig scoorde ik boven de 0.25, dus dat mag dat geen probleem zijn. Ben wel enigszins opgelucht, maar moet deze bevinding door de opticien ook worden vastgelegd of is dit slechts een vooronderzoek en is zo'n verklaring dan niets waard? Ik neem aan dat de check nog een keer plaatsheeft binnen de medische keuring of heb ik dit mis?

Met vriendelijke groet,
Nick


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2012, 16:23:16
Ik ben zelf brildragend, waardoor ik even langs de opticien ben geweest vandaag om mijn visus te laten controleren i.v.m. de gestelde visuseis. Gelukkig scoorde ik boven de 0.25, dus dat mag dat geen probleem zijn. Ben wel enigszins opgelucht, maar moet deze bevinding door de opticien ook worden vastgelegd of is dit slechts een vooronderzoek en is zo'n verklaring dan niets waard? Ik neem aan dat de check nog een keer plaatsheeft binnen de medische keuring of heb ik dit mis?

Met vriendelijke groet,
Nick
Ja, maar als het de eerste keer goed is...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2012, 16:24:54
Kijk ook zelf erg goed uit met de medische keuring.. het gebeurt nogal eens dat het korps  afwijkende eisen naar de kliniek stuurd, waardoor je word afgewezen op die gronden, terwijl je dus eigelijk wel aan de eisen zou voldoen.

Is mij ook overkomen, je moet zelf gewoon goed opletten, er worden ontzettend veel fouten gemaakt, tenminste in mijn selectie procedure wel.