Wat moet er veranderen in de huidige politie CAO

Auteur Topic: Wat moet er veranderen in de huidige politie CAO  (gelezen 2014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Gepost op: 30 mei 2012, 09:22:37
In navolging van de discussie over onze CAO dacht ik het eens over een andere boeg te gooien. Ik denk alleen dat het niet passend is om het onder de andere topic te plaatsen dus maar even een nieuwe.

De CAO onderhandelingen gaan toch wel door en het resultaat zal toch niks zijn. Wat vinden wij dat er veranderd moet worden in onze Cao?

Voor het nalezen van de inhoud van onze huidige CAO en de cao's uit het verleden: http://www.cao-politie.nl/

Ik vind bijvoorbeeld:
  • dat het aantal opleidingsuren verdubbelt moet worden, waarbij degene die de FMV toets niet haalt verplicht wordt mee te werken aan een door het korps verstrekte training om de conditie op pijl te krijgen. 50% van de opleidingsuren wordt verplicht gebruikt voor het bevorderen en verhogen van de vaardigheden en kennis van de diender. de andere 50% wordt gebruikt voor lichamelijke en fysieke training (FMV) waarbij korps specifieke trainingen verstrekt kunnen worden. Eventuele landelijk opgelegde trainingen vallen binnen de 50% FMV uren.
  • het BVCM roostersysteem wordt vervangen voor een systeem waarin iedere diender een vast jaar rooster krijgt. Binnen dat jaar rooster kan tot 4 maanden van te voren de dienst op een dag veranderd worden zonder daartoe overleg te plegen met de betrokken diender. Indien de dienst binnen 4 maanden veranderd moet worden gaat dat in overleg met de betrokken diender en met wederzijdse toestemming. Elke wijziging binnen een periode van 2 maanden gaat gepaard met een verschuivingstoelage van 10%. Elke wijziging binnen 1 week is verboden en kan alleen op grond van ernstige calamiteiten opgelegd worden.
  • de opleiding voor de politie wordt ingekort tot 2 jaar waarbij de eerste twee jaar volledig gebruikt worden voor het geven van de basis opleiding zoals omschreven in bijlage xx. Nadat de basis opleiding is afgerond is de instroomfunctie agent. De agent kan vervolgens binnen het korps en door de Politie Academie verstrekte opleidingen volgen om zijn of haar kennis en vaardigheden te verhogen. Bij het afronden van 6 opleidingen welke genoemd worden in bijlage xx stroomt de agent door naar de functie van hoofdagent.
  • Het volgen van opleidingen die de kennis en vaardigheid van de diender verhogen en een aanvulling zijn op de uitvoering van zijn of haar taken binnen de politie organisatie worden 100% vergoed en worden beloont met een salaris verhoging van 1%.  Opleidingen die geen aanvulling zijn op de taken van de diender maar wel de kennis en vaardigheid van de diender verhogen worden met 50% vergoed
  • Er zal een landelijke inventarisatie plaats vinden waarbij gekeken wordt welke personeelslid buiten een zone van 100 kilometer enkele reis buiten de werkregio woonachtig is. Binnen deze inventarisatie zal ook gekeken worden of de functie van het personeelslid in een ander korps binnen de afstand van 100 km aanwezig is. Indien mogelijk zal het personeelslid een ruiling of verplaatsing aangeboden worden om zodoende binnen de straal van 100km te komen. De verplaatsing gaat geheel vrijwillig.
  • De reiskosten vergoeding zal worden verhoogd naar markt conform bedragen. De vergoeding voor een reisafstand van meer dan 100km enkele reis wordt verlaagd met 50% voor elke kilometer buiten die 100km grens.

Omdat ik denk dat bovenstaande al genoeg gespreksstof oplevert maar even een break. Nog wel even een paar toelichtingen:

Het doel van de afschaffing van BVCM is dat de planners weer vooruit gaan denken en niet continue het personeel de dupe laten zijn van het gebrek aan vooruit kijken. Het standaard rooster wordt bijvoorbeeld ook binnen het GVB (Amsterdam) gehanteerd en men weet daar van te voren wanneer zij met feestdagen moeten werken. ZO hoort het en zo moet het bij ons ook.
Voetbalwedstrijden zijn door de KNVB zo ver van te voren bekend gemaakt (speelrooster) dat daar makkelijk op vooruit geplanned kan worden.
Stakingen/ protestmarsen en andere openbare orde verstoringen kunnen eventueel verwerkt worden binnen de 4 maanden ruimte die er is, maar zullen dus ook afzonderlijk buiten het basisrooster verwerkt kunnen worden. Dat betekend dat je kan gaan werken met een basis en een evenementenrooster. Het basisrooster is voor de basisvoorziening politie. Het evenementenrooster wordt gevuld met personeel dat daar beschikbaar voor is nadat het basisrooster gevuld is, en door personeel dat gekwalificeerd is (ME ed). Stel een korps bestaat uit 10 dienders, 5 dienders zijn er nodig om de noodhulp te dekken en komen in het basisrooster. De andere 5 komen in het evenementenrooster, waarbij er 3 nodig zijn voor een voetbalwedstrijd. Dan hou je er 2 over voor politie acties/ controles etc.

En ja ik spreek niet over een verhoging van het basissalaris. Dit in het kader van een gebrek aan centjes en de andere manieren waarop iedereen zijn salaris kan verhogen.
De extra kosten die ontstaan door het eerder instromen van het personeel worden terug gewonnen met het toekunnen met minder docenten omdat de opleidingsperiode veel korter wordt.
De extra kosten die ontstaan door de verhoging van de reiskosten worden gecompenseerd door het niet verhogen van het basissalaris.
De extra kosten die ontstaan door de beloningen op opleidingen verdienen zichzelf in de loop van de jaren terug. Dat heet een vooruitziende blik hebben....

tot zover


in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens