Gedragingen en reden tot intrekking aanstellingspas

Auteur Topic: Gedragingen en reden tot intrekking aanstellingspas  (gelezen 6735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 1 juni 2012, 17:55:49
Even offtopic haal ik even een herinnering op uit de 70er jaren die nogal indruk op mij gemaakt heeft:
Met name de RPAA-mensen onder ons vermoedelijk bekend, de kruising Stadhouders-/Nassaukade en Overtoom in Amsterdam. Vanaf een huis bij die hoek op tweehoog kijkt een nieuwsgierige scholier (op bezoek bij wijlen zijn oma) zijn ogen uit hoe een tweetal agenten bij uitgevallen verkeerslichten erin slagen om deze kruising met de hand te regelen, in de spits, mèt kruisende trams, fietsers, voetgangers, een paar ambulances met spoed tussendoor, maar zonder brokken, en alles liep gesmeerd.
Sorry - BTT  98uiye


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2012, 18:55:52
Even offtopic haal ik even een herinnering op uit de 70er jaren die nogal indruk op mij gemaakt heeft:
Met name de RPAA-mensen onder ons vermoedelijk bekend, de kruising Stadhouders-/Nassaukade en Overtoom in Amsterdam. Vanaf een huis bij die hoek op tweehoog kijkt een nieuwsgierige scholier (op bezoek bij wijlen zijn oma) zijn ogen uit hoe een tweetal agenten bij uitgevallen verkeerslichten erin slagen om deze kruising met de hand te regelen, in de spits, mèt kruisende trams, fietsers, voetgangers, een paar ambulances met spoed tussendoor, maar zonder brokken, en alles liep gesmeerd.
Sorry - BTT  98uiye

Het gebeurd nog regelmatig dat dienders verkeer moeten regelen. Zo heb ik het in mijn eerste 3 maanden bij de verkeersdienst ook moeten doen in de binnenstad. Toch wel een aparte ervaring moet ik zeggen..

@HIT
Ik heb helaas ook vaak genoeg moeten concluderen dat de prof VKR niet weet hoe hij/zij een juist stopteken dient te geven. Zelfs zo onduidelijk dat ik begon te twijfelen wat deze nu wilde, moest ik stoppen of moest ik alleen mijn snelheid matigen?? De desbetreffende VKR had de juiste kleding aan en naast de kruizing stond een voertuig van een erkend bedrijf. Ik had zelfs de neiging om even te stoppen en een controle uitvoeren of deze VKR wel in het bezit was van een pas en om deze VKR even een spoedcursus te geven wat de juiste tekens zijn. Maarja, ik was vrij en was op weg naar een afspraak. Daarnaast is het mijn verantwoordelijkheid niet, anders was ik in mijn vrije tijd de hele dag bezig om mensen aan te spreken op hun gedrag...
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2012, 11:58:41
(...) Maarja, ik was vrij en was op weg naar een afspraak. Daarnaast is het mijn verantwoordelijkheid niet, anders was ik in mijn vrije tijd de hele dag bezig om mensen aan te spreken op hun gedrag...
Doe het alsjeblieft toch! En maak er meteen een schriftelijk advies voor RWS-VCNL van dat ze die persoon zijn aanstellingspas moeten intrekken. Hoe beter de politie optreedt tegen dit soort verkeersgevaarlijke verkeersONTregelaars, hoe sneller de markt werk maakt van betere scholing en logistiek.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2012, 12:44:16
Doe het alsjeblieft toch! En maak er meteen een schriftelijk advies voor RWS-VCNL van dat ze die persoon zijn aanstellingspas moeten intrekken. Hoe beter de politie optreedt tegen dit soort verkeersgevaarlijke verkeersONTregelaars, hoe sneller de markt werk maakt van betere scholing en logistiek.

Ben ik helemaal met je eens!!

Alleen hebben deze mensen allemaal hun papieren hebben gehaald door een examen met een (ex)politieagent. Dat betekend dat ze ergens wel weten hoe het hoort.

De opleiding voldoet echt, maar zoals ik al meer zeg de werkomgeving niet. Geen of minimale controle, en bedrijven die lichtzinnig met klachten omspringen en deze niet terugkoppelen naar het personeel. Terwijl deze laatste toch verbetering moet laten zien.

Maar een hele verbetering zou al zijn als het geregeld zou worden dat bepaalde verkeerspunten gewoon niet met 2 man geregeld mogen worden. Te vaak zie ik nu verkeersregelaars staan op kruispunten waar ik toch meer mensen zou neer zetten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2012, 14:04:22
@ Lt. Col. Me en HIT

Het incident wat ik omschreef was bij wegwerkzaamheden aan de nieuwe N201. Helaas zal het nu niet meer zo snel gebeuren dat het hier weer voorkomt. Nouja, helaas... Ik denk alleen maar dat het beter is als deze man daar het verkeer niet meer gaat proberen te regelen.

Ik zal het in ieder geval meenemen dat prof. VKR's er geen moeite mee hebben dat een agent in vrije tijd ze aanspreekt op eventuele onduidelijkheden. Dat natuurlijk op een nette en gepaste manier. Of even de collega's er langs sturen, maar die zullen het waarschijnlijk als een prio 3 inschalen helaas.

Het was echt onduidelijk. Zelfs voor mij en ik begrijp echt wel dat niet iedereen weet hoe het precies moet, maar doe het dan gewoon niet. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2012, 15:19:17
@ Lt. Col. Me en HIT

Het incident wat ik omschreef was bij wegwerkzaamheden aan de nieuwe N201. Helaas zal het nu niet meer zo snel gebeuren dat het hier weer voorkomt. Nouja, helaas... Ik denk alleen maar dat het beter is als deze man daar het verkeer niet meer gaat proberen te regelen.

Ik zal het in ieder geval meenemen dat prof. VKR's er geen moeite mee hebben dat een agent in vrije tijd ze aanspreekt op eventuele onduidelijkheden. Dat natuurlijk op een nette en gepaste manier. Of even de collega's er langs sturen, maar die zullen het waarschijnlijk als een prio 3 inschalen helaas.

Het was echt onduidelijk. Zelfs voor mij en ik begrijp echt wel dat niet iedereen weet hoe het precies moet, maar doe het dan gewoon niet. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

N201.... stonden de verkeersborden er wel goed????? Ja, ik heb ze gezet een paar weken geleden. 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2012, 15:28:40
N201.... stonden de verkeersborden er wel goed????? Ja, ik heb ze gezet een paar weken geleden. 998765

De bebording was erg onduidelijk,  >:D. Nee even zonder gekheid. Opzich wel goed aangegeven qua bebording, maar de heer in kwestie snapte het niet volgens mij.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2012, 15:41:01
De bebording was erg onduidelijk,  >:D. Nee even zonder gekheid. Opzich wel goed aangegeven qua bebording, maar de heer in kwestie snapte het niet volgens mij.

Ik weet welk bedrijf je bedoeld, en dit was ook niet de keuze van het infra bedrijf. Die wilde eigenlijk mensen van mij inzetten maar ik ben een beetje duurder. Ik kom niet voor onder de € 30,- en ehm voor klussen als deze krijg je ze al voor € 18,-(ik weet niet of dit bedrijf ook zo goedkoop was). Maar naar wat ik heb gehoord is er een raamovereenkomst met van de aannemer/gemeente met dit bedrijf.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2012, 16:25:46
Alleen hebben deze mensen allemaal hun papieren hebben gehaald door een examen met een (ex)politieagent. Dat betekend dat ze ergens wel weten hoe het hoort.
Op zich mee eens, maar het is een koud kunstje om iemand op het examenkruispunt op te leiden, zodat hij precies weet hoe hij dat onder de ogen van de politie-examinator moet doen. Zo kun je zelfs de meest belabberde verkeersregelaars door een examen krijgen. Vervolgens op een andere locatie gaat het volledig de mist in. Zoals een bekende Twentse politieman eens zei: "je kunt een aap een kunstje leren, maar het blijft een aap".

De opleiding voldoet echt, maar zoals ik al meer zeg de werkomgeving niet. Geen of minimale controle, en bedrijven die lichtzinnig met klachten omspringen en deze niet terugkoppelen naar het personeel. Terwijl deze laatste toch verbetering moet laten zien.
Inderdaad. Met bovenstaande opmerking t.a.v. de opleiding in gedachten houdend ligt de grootste verantwoordelijkheid voor scholing en evaluatie bij de werkgever. Ik noem het vaak de "logistieke afhandeling" binnen zo'n bedrijf: de planning op orde, de interne begeleiding op orde, de controles op de werkplek op orde, etc. etc. En bij de kleine starters die snel geld willen verdienen is dat allemaal niet op orde.

Maar een hele verbetering zou al zijn als het geregeld zou worden dat bepaalde verkeerspunten gewoon niet met 2 man geregeld mogen worden. Te vaak zie ik nu verkeersregelaars staan op kruispunten waar ik toch meer mensen zou neer zetten.
CROW heeft er in dat nieuwe boekje wel een aanzet toe gegeven om dit probleem op te lossen, maar het blijft een beetje halfslachtig. Je hebt ook teveel mogelijkheden om daar iets structureels voor te verzinnen. Sommige kruispunten kun je prima alleen of met zijn tweeën, maar op andere locaties kun je even grote kruispunten beter met 4 of 5 man doen. Er is in dat opzicht denk ik vooral een gebrek aan goede werkvoorbereiders met voldoende verkeerskundig inzicht, om goed in te kunnen schatten hoeveel verkeersregelaars nodig zijn. En bovendien speelt nog het probleem dat je sommige verkeersregelaars wel met zijn tweeën op dat punt kunt zetten (bijv. omdat ze goed op elkaar ingewerkt zijn), maar dat je met andere verkeersregelaars er wel 5 nodig hebt en nog loopt het niet lekker.

(...)
Ik zal het in ieder geval meenemen dat prof. VKR's er geen moeite mee hebben dat een agent in vrije tijd ze aanspreekt op eventuele onduidelijkheden. Dat natuurlijk op een nette en gepaste manier. Of even de collega's er langs sturen, maar die zullen het waarschijnlijk als een prio 3 inschalen helaas.
(...)
Of de echte professionele verkeersregelaar er geen moeite mee heeft vraag ik me af, maar ik als verkeerskundige (wel met aanstellingspas overigens ;) ) heb er totaal geen moeite mee. Als de bedrijven de zaak zelf niet controleren, dan moet dat op de een of andere manier worden afgedwongen. Wat mij betreft zeg je overigens dat je met een "gerichte, onopvallende controle" bezig bent. Dan is betreffende meneer (en zijn collega's ook) de rest van zijn carrière ook spichtig op onopvallende politiemensen en doet ie hopelijk in het vervolg wel zijn best.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2012, 16:55:53
Of de echte professionele verkeersregelaar er geen moeite mee heeft vraag ik me af, maar ik als verkeerskundige (wel met aanstellingspas overigens ;) ) heb er totaal geen moeite mee. Als de bedrijven de zaak zelf niet controleren, dan moet dat op de een of andere manier worden afgedwongen. Wat mij betreft zeg je overigens dat je met een "gerichte, onopvallende controle" bezig bent. Dan is betreffende meneer (en zijn collega's ook) de rest van zijn carrière ook spichtig op onopvallende politiemensen en doet ie hopelijk in het vervolg wel zijn best.  >:D

Zolang ze het goed doen, krijgen ze geen last van mij. Hahaha. En als ze het goed doen, zijn ze professioneel bezig. Dus krijgen ze last met mij, dan kan je ook zeggen dat het geen prof. VKR's zijn.  :D Even een geintje tussen door, maar met een kern van waarheid.

Dat stukje van gerichte, onopvallende controle vind ik echt geweldig. Maar als diender mag je geen onwaarheden vertellen, helaas. Maar dat is er echt 1 waar je ze wel spichtig mee krijgt ja, hahaha. Ik zeg :  O0 O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.