Bevrijden van overleden slachtoffers

Auteur Topic: Bevrijden van overleden slachtoffers  (gelezen 10021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Gepost op: 3 juni 2012, 23:22:08
In IJsselland werken we inmiddels al geruime tijd met FTT ( forensisch technisch team ) voorheen SCD   http://www.sceneclean.nl Moet zeggen dat mij dat erg bevalt. Ook voor de rode tak, zij hoeven geen overleden slachtoffers te knippen, het benodigde gereedschap heeft FTT bij zich. Net als wagentjes voorop het spoor ed.


"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2012, 19:02:12
Maar hoe snel kan zo,n team terplaatse zijn? Zeker op snelwegen staat de hulpverlening onder druk, om lange files te vermijden.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2012, 19:13:56
Het bedrijf is in Kampen gevestigd, als de melding al dusdanig is dat het duidelijk is dat er een dode te betruren is stuurt MON hen direct aan.
Aangezien er toch een VOA onderzoek komt bij een dodelijk ongeval heeft men de tijd om tp te komen. Je kunt altijd het voertuig bergen met het slachtoffer erin en deze op een andere locatie knippen..

Ps topic betreft een afsplitsing uit ander topic.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2012, 19:19:22
Alleen als ik de site bekijk onder diensten, zie ik nergens staan dat ze verkeersslachtoffers bevrijden
Citaat
◦reinigen en desinfecteren van ruimtes of locaties waar een persoon is overleden, en waarbij het ontbindingsproces reeds is begonnen
◦reinigen en desinfecteren van ruimtes of locaties waar een kadaver heeft gelegen
◦reinigen en desinfecteren van ruimtes of locaties waar een misdaad is gepleegd
◦reinigen en desinfecteren van ruimtes of locaties waar een ongeval heeft plaatsgevonden
◦leegpompen van bassins waarin een stoffelijk overschot of een kadaver heeft gelegen, alsmede het reinigen van de betreffende bassins en het afvoeren van het afgepompte water
 


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2012, 19:23:52
Paar keer tp gehad, dus dat doet men zeker... Tevens div. HV gereedschappen in de bus.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2012, 19:44:03
Je kunt altijd het voertuig bergen met het slachtoffer erin en deze op een andere locatie knippen..
Zoiets?
Belgische organisatie wil auto's met slachtoffers en al wegtakelen .


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2012, 19:48:42
Je kunt altijd het voertuig bergen met het slachtoffer erin en deze op een andere locatie knippen..

eigen ervaring en gevoel. Ik heb beide gedaan dodelijke slachtoffers op locatie en op de kazerne uit de auto gehaald. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het op locatie. Je zit op dat moment in de flow van het incident. Als je eerst naar de kazerne gaat is er een rust moment en wordt de emotionele belasting zwaarder. Dit is tenminste hoe ik het ervaar mogelijk dat andere er anders over denken.

Overigens heb ik geen moeite met het niet uit de auto knippen van een overleden slachtoffer. Je kan je afvragen of het een taak van de brandweer is.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2012, 19:51:22
Ik denk dat het een beetje brandweer "eigen" is om de klus af te maken. Wij hebben het ook een keer gehad, en toen hebben wij de bevrijding ook terplaats gedaan en ook met alles geassisteert. Zodat de klus ook voor ons klaar was. En laten we wel wezen, we staan er toch. ;)


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2012, 20:14:36
Klopt maar de emmer kan een keer vol zijn... Zelf een paar keer bij een zelfdoding geweest waarbij ik blij was dat die jongens kwamen en niet de gewone zwarte wagen. Ik ben persoonlijk blij met deze nieuwe ontwikkeling!
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2012, 20:18:24
Klopt maar de emmer kan een keer vol zijn... Zelf een paar keer bij een zelfdoding geweest waarbij ik blij was dat die jongens kwamen en niet de gewone zwarte wagen. Ik ben persoonlijk blij met deze nieuwe ontwikkeling!
Tja, de beroemde emmer. En ik ben het met je eens, die kan in ene verradelijk snel vol zijn. En ik denk zeker, dat ales het echt een keer een rommeltje is dat zo,n team een uitkomst is. Wat dat aangaande is het denk ik ook een voorruit gang dat prorail ook een team heeft die in actie komt bij zelfdodingen. ;)