Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?

Auteur Topic: Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?  (gelezen 21372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gepost op: 9 juni 2012, 00:12:00
Hallo allemaal,

Vandaag was er in Velp (GLD) een incident waar de lifeliner bijgeroepen werd.
Helaas in heel Velp geen heli te vinden.
Echter las ik later op Twitter dat de heli in Arnhem geland was en dat ze daar stonden te wachten op slachtoffer / patient.

Mijn vraag is dan ook hoe word zo'n landingsplek bepaald ? en kan dat ergens terug te vinden zijn op internet ?
Aangezien er in Velp naar mijn mening in die omgeving voldoende landingsruimte was en dichterbij het slachtoffer.
Nu moest er een transport plaats vinden onder begeleiding van politiemotoren.

Op p2000 staan altijd wel een coordinaat bij van een stratenboek maar die staat op het adres van het incident.
Kan iemand mij hier op een antwoord geven?

groeten thetwin84


[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2012, 00:17:44
Ik denk dat dit niet te beantwoorden is. De grote vraag is eigenlijk "waarom zou dit op internet te vinden moeten zijn?". Dit is schoppen tegen het zere been van vele hulpverleners. Je ziet een melding die niet voor jou bedoeld is en vervolgens doe je je beklag over het feit dat de opgeroepen eenheid niet op die locatie gevonden kan worden, tsja...

Wat daar de reden van is? Nogmaals, dat is niet te beantwoorden, dat verschilt per incident. Misschien was de aanvliegtijd te lang, stond de ambu al op het punt om te vertrekken en was het qua tijd en route efficiënter om een rendez-vous te maken in Arnhem. Gebeurt vaker hoor, heeft weinig tot niets te maken met de landingsplek.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2012, 00:20:41
De landingsplek wordt bepaald door de piloot van de traumaheli. Er zijn wel aangewezen plekken waar ze kunnen landen maar uiteindelijk is het de piloot die het bepaald.

Daarnaast vind overleg eigenlijk altijd plaats via de portofoon tussen de mka, ambubemanning en de heli. Op basis van deze gesprekken wordt bepaald wat men gaat doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2012, 00:31:14
Ik denk dat dit niet te beantwoorden is. De grote vraag is eigenlijk "waarom zou dit op internet te vinden moeten zijn?". Dit is schoppen tegen het zere been van vele hulpverleners. Je ziet een melding die niet voor jou bedoeld is en vervolgens doe je je beklag over het feit dat de opgeroepen eenheid niet op die locatie gevonden kan worden, tsja...

Wat daar de reden van is? Nogmaals, dat is niet te beantwoorden, dat verschilt per incident. Misschien was de aanvliegtijd te lang, stond de ambu al op het punt om te vertrekken en was het qua tijd en route efficiënter om een rendez-vous te maken in Arnhem. Gebeurt vaker hoor, heeft weinig tot niets te maken met de landingsplek.

Het is niet echt een beklag, het viel mij gewoon op dat het zo ver weg is en ben daarom nieuwsgierig hoe dit bepaald word.
En het gaat mij dan ook niet zozeer om het incident maar inderdaad meer en deel om de heli zelf.
Vind het mooi om "apparaat" om te zien en hoe men te werk gaat. Wanneer ik de heli in de buurt zie komen of gaan en ik kan er bij zijn dan zal ik het ook zeker niet nalaten om op welke manier dan ook een plaatje er van te schieten.

Dus ja beklag en tegen het zere been schoppen van vele hulpverleners... je kunt het op vele manieren bekijken. Toen ik een keer op vakantie op Ameland was en er op de camping waar we stonden iets loos was en de heli ter plaatsen kwam word er natuurlijk deels compleet afgezet voor de heli en werden er vele foto's gemaakt (en ook andersom door de piloot van de omstanders)

Je bent dan misschien een soort van ramptoerist maar anderzijds het is wel een verdomd mooi apparaat die heli. En als je daar een leuk plaatje van kan schieten, welke hulpverlener kan daar nou iets op tegen hebben? iemand die op afstand een foto van de heli maakt of een filmpje van het dalen en stijgen maakt.

Er naast houden dat waar de heli voor dient... patienten vervoer en de MMT ter plaatsen brengen bij het slachtoffer / patient...
Maar respect voor het mmt - personeel :) en houd voldoende afstand je hebt tenslote een (tele) lens om de heli dichterbij in beeld te krijgen ;)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


hulpverlener1984

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2012, 07:51:04
Pfff als men niet weet wat het antwoordt is ga dan niet reageren ofzo.....


De plaats van landing wordt bepaald door de gehele bemanning van de lifeliner.
Samen kiezen ze een veilige en geschikte locatie.

Als ze op locatie incident hulp moeten verlenen zullen ze zo dichtbij als mogelijk komen.
Als tijdens aanvliegen bekend is dat de patient al richting ziekenhuis gaat (om welke reden.dan ook) dan kan het zijn dat ze onderweg opgeroepen worden 'we zijn al richting ziekenhuis, maar graag nog assistentie op volgende locatie: ......' dus een rendevous.



Het gebeurt ook vaak zat dat de lifeliner via mobilofoon gecanceld wordt, waardoor je dat ook niet via p2000 ziet.


Groet.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2012, 08:33:25
En dan toch weer even een misverstand uit de wereld helpen: de traumaheli is NIET primair bedoeld voor vervoer maar voor het brengen van het MMT naar de opgegeven locatie. Dat die heli soms ook wel eens iemand meeneemt klopt. Maar daar is de capaciteit in eerste instantie niet voor bedoeld. Bovendien is het vaak niet wenselijk omdat de behandelcapaciteit in de heli bijzonder beperkt is. Zeker in vergelijking met een ambulance.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2012, 08:50:14
En dan toch weer even een misverstand uit de wereld helpen: de traumaheli is NIET primair bedoeld voor vervoer maar voor het brengen van het MMT naar de opgegeven locatie. Dat die heli soms ook wel eens iemand meeneemt klopt. Maar daar is de capaciteit in eerste instantie niet voor bedoeld. Bovendien is het vaak niet wenselijk omdat de behandelcapaciteit in de heli bijzonder beperkt is. Zeker in vergelijking met een ambulance.

Daaruit haal ik een ander puntje : Ik keek laatst een Duits progamma over een Heli-MMT daar in het land, daar werd juist geopperd voor vervoer per helikopter omdat dit een stuk stabieler is (geen schokken, geen last van verkeer). Ook in Engeland (ik weet het, ik kijk veel TV) wordt vooral per helikopter vervoerd wegens de snelheid, ook al is de heli maar 2min sneller dan de ambulance, dan gaat hij per heli.

Wat is dan de afweging van de ''Nederlanders'' om hem in een ambulance te vervoeren? Want het lijkt mij niet de bedoeling dat je onderweg nog een patiënt moet behandelen.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2012, 09:08:11
Want het lijkt mij niet de bedoeling dat je onderweg nog een patiënt moet behandelen.

Dus die ambupleeg zit achterin de ambu alleen maar naar zijn patiënt te kijken ?

Op verzoek van een ambupleeg heb ik weleens achterin een ambu staan reanimeren, tot in het ziekenhuis. 2 verpleegkundigen waren de hele rit eveneens erg druk met van alles en nog wat. Die ruimte heb je echt niet achterin een LifeLiner.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2012, 09:48:40
Dat zeg ik ook zeer zeker niet, in geval van een reanimatie kan je ook bijna niet per helikopter. Ik doel er meer op dat de patiënt, lijkt mij, ter plaatse zoveel mogelijk wordt gestabiliseerd dat behandeling onderweg bijna niet meer nodig is  ;)
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2012, 21:13:11
Daaruit haal ik een ander puntje : Ik keek laatst een Duits progamma over een Heli-MMT daar in het land, daar werd juist geopperd voor vervoer per helikopter omdat dit een stuk stabieler is (geen schokken, geen last van verkeer). Ook in Engeland (ik weet het, ik kijk veel TV) wordt vooral per helikopter vervoerd wegens de snelheid, ook al is de heli maar 2min sneller dan de ambulance, dan gaat hij per heli.

Wat is dan de afweging van de ''Nederlanders'' om hem in een ambulance te vervoeren? Want het lijkt mij niet de bedoeling dat je onderweg nog een patiënt moet behandelen.

Als je werkelijk niet weet hoe de ambulancezorg in Nederland georganiseerd is moet je je misschien afvragen of je wel moet reageren op dit topic. De AmbulanceZorg is een Zorginstelling en er werken mensen die nogal wat bagage hebben voordat ze op het busje mogen. De AmbulanceZorg zou je ook prehospitale zorg kunnen noemen. Als jij denkt dat een ambulanceverpleegkundige onderweg niets hoeft te doen dan snap je er echt helemaal niets van.
Dat geeft niet hoor. Maar ja, dan krijg je dus wel deze reactie van mij.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever