Oneens met rij-instructeur

Auteur Topic: Oneens met rij-instructeur  (gelezen 3228 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Gepost op: 18 juni 2012, 18:53:27
Vandaag zat ik bij een kennis in de auto tijdens de rijles. Beste meneer was van mening dat als je op de afrit rijdt, 1 rijstrook en een vluchtstrook, dat je dan, als je rechts moet, dan via de vluchtstrook mocht. Hij vertelde ook dat de afrit niet meer bij de snelweg hoorde en dat dit dus ook geen vluchtstrook was. Ik heb me altijd laten weten dat de afrit BIJ de snelweg hoorde en dat de baan ernaast (doorgetrokken streep) een vluchtstrook was.

Het gaat hier om afrit 5 op de A30 bij Barneveld




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2012, 18:56:54
Was dit vanuit Amersfoort of vanuit Apeldoorn?
Vanuit Amersfoort staat de vluchtstrook zo ongeveer dagelijks vol met auto,s die de A30 op willen richting Barneveld.
Op en afritten horen  in ieder geval weldegelijk bij snelwegen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2012, 19:10:09
Was dit vanuit Amersfoort of vanuit Apeldoorn?
Vanuit Amersfoort staat de vluchtstrook zo ongeveer dagelijks vol met auto,s die de A30 op willen richting Barneveld.
Op en afritten horen  in ieder geval weldegelijk bij snelwegen.
Ik gok dat het om de A30 richting A'foort gaat, aangezien er geen vluchtstrook is tijdens de spits als je van a'foort naar de A30 rijd. Dan is dit namelijk de spitsstrook. Feitelijk hoort de vluchtstrook op de afrit ook bij de snelweg en mag je hier ook niet rijden. Echter is er wel een gedoogbeleid door de politie (zo is het mij verteld) aangezien je dan dagelijk kan schrijven voor de mensen die in de binnenbocht rijden, of voor de mensen die voor een drukke afrit al op de vluchtstrook stil gaan staan zodat ze niet op de rijstroken stil staan.

Echter moet je niet al een km voor de afrit over de vluchtstrook rijden om de afrit te pakken omdat er file staat op de rijstroken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2012, 19:16:31
Het betreft de A30 van de McDonalds richting Ede.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2012, 19:20:09
Het betreft de A30 van de McDonalds richting Ede.
Je bedoelt de A1 vanuit Amersfoort de A30 op naar Ede, of gaat het echt om alleen de A30?


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2012, 19:21:06
Je bedoelt de A1 vanuit Amersfoort de A30 op naar Ede, of gaat het echt om alleen de A30?

Het gaat alleen om de A30, afslag 5 om in Barneveld te komen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2012, 19:24:14
Het gaat alleen om de A30, afslag 5 om in Barneveld te komen
OK, dat stuk. Daar mag je niet over de vluchtstrook, maar dien je gewoon je rijbaan te houden. En pas bij de afrit de snelweg te verlaten ;)


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2012, 19:25:14
OK, dat stuk. Daar mag je niet over de vluchtstrook, maar dien je gewoon je rijbaan te houden. En pas bij de afrit de snelweg te verlaten ;)

Dan vind ik het erg slordig van de instructeur dat hij dit vertelde.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2012, 19:28:50
Beste meneer was van mening dat als je op de afrit rijdt, 1 rijstrook en een vluchtstrook, dat je dan, als je rechts moet, dan via de vluchtstrook mocht.
Ik zou het niet doen met een examinator er bij in ieder geval... Een vluchtstrook MAG je niet betreden om een stuk af te snijden, of je moet door de verschillende staandehoudingen op Blik op de Weg nog niet overtuigd genoeg zijn. En je portemonnee kan je ook overtuigen als het hem 340 euri gaat kosten.

Wat betreft de lessen van de instructeur > :-X


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2012, 19:51:42
Dan vind ik het erg slordig van de instructeur dat hij dit vertelde.

Nog afgezien van het feit dat het vanaf vlak voor de afrit (net voorbij de oprit A1 vanuit Amersfoort de A30 op) tot helemaal bovenaan de afrit nog autosnelweg is mag je ook op gewone wegen de doorgetrokken streep niet zomaar overschrijden en ben je dus alsnog fout.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein