Varend redden opleiding

Auteur Topic: Varend redden opleiding  (gelezen 2483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel Wondergem

  • Gast
Gepost op: 21 februari 2005, 09:47:17
Ik zou graag willen weten wat voor oefeningen bij jullie reddingsbrigade gedaan worden bij de varend redden opleiding. Wij willen er dit jaar mee beginnen en het is altijd nuttig om te weten hoe andere dit aanpakken/aangepakt hebben.

Alvast hartelkijk dank!

Michiel




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2005, 10:32:41
Allereerst gaan wij bij een nieuw lid die we gaan opleiden het materiaal behandelen. Verwacht wordt dat parallel aan de onze een opleiding voor marifooncertificaat, vaarbewijs I en II wordt gevolgd (extern bij het zeilcollege.nl). Dan beginnen we met een stuk door de vaargeul tussen de boeien varen, stuurboordswal houden om een beetje "voeling" te krijgen met de boot. Uitleggen waarom je niet meteen na het inhalen van een groter schip weer stuurboord uit mag gaan. Dan als in de vaargeul varen, inhalen en invoegen goed gaat, geven we een uitleg van het instrumentarium en de apparatuur aan boord. Waarnaar je moet kijken voor je uitvaart, hoe je losgooit en afmeert. Daarna gaan we over naar de opbouw van de "bijzondere verrichtingen". Tegen de wind in varen naar een boei, even aantikken met de neus en achteruit weer terug, langszij komen van een boei ("steken"), langzij van een groot varend schip komen en iemand over zetten, aanleggen, boxen rossen (in en uit de ligplaats varen zowel achter- als vooruit) keren, achteruit varen invloed van weeling, wind en stroom daarbij, commando's, veiligheid aan boord, letten op je mede bemanning, noodstop, snelvaren bij golfslag en daarbij letten op het golvenpatroon en daar gebruik van maken, aan boord nemen drenkeling (aanwijzen, roepen, grepen stabiliseren/fixeren)  ondiep water varen, anker procedure en eraan af laten zakken (naar de dijk, strand), rescue swimmer lanceren. Slepen klein schip, groot schip met behulp van stopzak, aanmeren met sleep. Bekendheid met gebied,op kaartplotter varen, navigeren met koers/walmerk en SAR procedures en bijbehorend radioverkeer. Toepassing verschillende zoekpatronen en betekenis noodsignalen.

Iedereen volgt bij ons aanvullend in ieder geval de opleiding "Medic First Aid" en "oxygen Provider" bij Peter Adema

Dat was het wel zo een beetje, voor bemanning.

 

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2005, 17:20:31
Ik zou graag willen weten wat voor oefeningen bij jullie reddingsbrigade gedaan worden bij de varend redden opleiding. Wij willen er dit jaar mee beginnen en het is altijd nuttig om te weten hoe andere dit aanpakken/aangepakt hebben.

Alvast hartelkijk dank!

Michiel




Michiel,

tis misschien handig om te vertellen om wat voor reddingsbrigade het gaat, met welk varend materiaal, inzetgebied en inzetcriteria.

Henk, je hele verhaal over gebruik van O2 heeft geen zin als het gaat om een reddingsbrigade zonder alarmploeg, bewakingsgebied etc., maar bij een bewakenende strand reddingsbrigade wordt het lijstje wel langer.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2005, 18:46:59
Rolf, je hebt helemaal gelijk, daarom noem ik het ook "aanvullend".

Maar laat ik je wat over Michiel vertellen:

Michiel Wondergem is lid van de reddingsbrigade West Zeeuws Vlaanderen, welke als voornaamste taak heeft, buiten het zwemmend redden om, het bewaken en beveiligen van allerlei watersportevenementen. Samen met drie anderen is Michiel lid van de commissie varend redden, waarbij hij alles coördineert wat te maken heeft met het varend redden binnen de vereniging.

Kun je daar wat mee, Rolf ;)

Henk


Michiel Wondergem

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2005, 19:31:06
Ik moet zeggen, Henk je bent aardig op de hoogte ;) (en nog bedankt voor je uitgebreide antwoord).
Bij ons zit het varend redden momenteel aardig in de lift en dat willen we graag zo houden.

We beschikken over een rampenvlet en een rubberboot met 60 pk motor. Onze voornaamste taak is het bewaken van allerlei water(sport)evenementen (zwemwedstrijden, triathlons, zeilwedstrijden, sinterklaasintochten etc.)

We zagen bij onze brigade dat veel leden na hun 16e afhaakten, doormiddel van het varend redden proberen we nu deze leden te behouden. Tot op heden lukt dat aardig, we hebben inmiddels een groep van ongeveer 20 enthousiaste leden.

We willen dit jaar het opleiden en oefenen goed op de rails gaan zetten en daarom mijn vraag. Misschien moet ik de vraag in opsplitsen: Wat voor oefeningen/opleidingen doen jullie met de bewakende leden (vanaf 16 jaar bij ons)? En wat voor opleiding/oefening doen jullie met de jongere leden (om deze enthousiast voor het varen te maken)?

Michiel


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2005, 20:39:34
Bij ons mag je pas vanaf 16 jaar bij de vaarploeg en vanaf 18 jaar mee varen. Ik heb ons opleidings rooster na je gemailt hierin staan redelijk wat onderwerpen die wij extra doen naast dat wat Henk neer heeft gezet, dit is voor al theorie.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2005, 23:28:47
Ik heb ons opleidings rooster na je gemailt hierin staan redelijk wat onderwerpen die wij extra doen naast dat wat Henk neer heeft gezet, dit is voor al theorie.
Mogen wij dat niet weten dan??  ;)

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2005, 14:14:43
tuurlijk wel geef maar een gil dan mail ik hem ook naar jouw
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2005, 15:57:19
tuurlijk wel geef maar een gil dan mail ik hem ook naar jouw

Dank je, bij deze:

GIIIIIIIIIIIL!

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2005, 00:13:20
gebeurt
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord