Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat

Auteur Topic: Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat  (gelezen 17016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #40 Gepost op: 30 juli 2013, 12:04:30
Citaat van: Dunedain link=msg=1187477 date=1375178184
Dat is toch met de hand, die knop kun je al aan het begin van de straat indrukken als je dat zou willen.

Wat hier word bedoeld is het automatisch op basis van AVLS meetwaarden de status uitgerukt en ter plaatse geven. Dus uitgerukt als het voertuig bijvoorbeeld 50 meter van de kazerne is, en ter plaatse als het voertuig nog 50 meter van het incident in CityGis is.
Zou evt kunnen, maar ik denk dat een meerderheid van de TSen in NL niet werkt met citygis  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #41 Gepost op: 30 juli 2013, 12:36:14
Brandweer Hattem snel ter plaatse bij een noodgeval

Hattem – De brandweer van Hattem doet er gemiddeld 404 seconden (dat is 6 minuten en 44 seconden) over ter plaatse te komen bij een melding. Hiermee zijn ze de snelste van de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.


Van de 408 gemeentes in Nederland staat Brandweer Hattem op de 22e plek in het overzicht van de gemiddelde opkomsttijden. Dit blijkt uit cijfers van de 25 veiligheidsregio’s van januari 2010 tot en met december 2012. De 404 seconden staat voor tijd die verstrijkt tussen de alarmering en aankomst bij het incident.

De brandweer moet in de meeste gevallen binnen acht minuten na een melding van een brand of ongeluk ter plekke zijn. Bij sommige incidenten of gebouwen zal de minimale opkomsttijd juist korter of langer zijn, bijvoorbeeld bij een bejaardentehuis of leegstaand pand. Landelijk is de gemiddelde opkomsttijd 7 minuten en 53 seconden, brandweer Hattem zit hier ruim een minuut onder.

Klik hier voor meer info: http://112hattem.org/2013/07/brandweer-hattem-snel-ter-plaatse-bij-een-noodgeval/


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #42 Gepost op: 30 juli 2013, 12:50:35
De TS hoeft ook niet met een GIS systeem te werken maar de meldkamer wel. En geloof me alle meldkamers werken met een GIS systeem. Het enige wat de TS hoeft te doen is zijn positie door te sturen naar de meldkamer. Dit kan op vele manieren. Denk bijvoorbeeld aan AVLS of via C2000. Als de positie en nog enkele andere kenmerken van het voertuig in het meldkamer GIS voldoet dan wordt er automatisch de status Ter Plaatsen gegeven.

Vaak zijn dit twee waarden. De positie van het voertuig moet zich binnen een bepaalde straal van het incident bevinden en er moet iets met het voertuig zelf gebeuren. Denk hierbij aan deur open of sleutel uit het contact.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


MelvinBakker.nl

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • MelvinBakker.nl
Reactie #43 Gepost op: 30 juli 2013, 13:57:48
Nunspeetse brandweer snel bij noodgevallen

In de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen heeft de brandweer de meeste tijd nodig om bij noodgevallen te komen. Het landelijk gemiddelde is 7 minuten en 53 seconden. Nunspeet is gemiddeld genomen erg snel.

“Natuurlijk is het afhankelijk van de locatie van de brand of het ongeval. Maar binnen drie minuten na alarmering rijdt de brandweerauto in Nunspeet al”, zo meldt Wob Meijering. Er moet dan nog wel wat tijd bij gerekend worden voordat men op de plaats van bestemming is.

Uit cijfers van de veiligheidsregio Gelderland blijkt dat in de gemeente Nunspeet de gemiddelde opkomsttijd van de brandweer 463 seconden is. In de gemeente Harderwijk ligt dat al iets hoger namelijk 557 seconden.

In Drenthe doet de brandweer er gemiddeld bijna 10,5 minuten over. De hoge opkomsttijden zou te maken hebben met het kleine aantal kazernes in de regio. Ook een gebrek aan vrijwilligers leidt tot hoge aanrijtijden.

Bron: RTV NUNSPEET - http://www.rtvnunspeet.nl/Nieuws/Lokaalnieuws/tabid/64/ArticleId/2963/Nunspeetse-brandweer-snel-bij-noodgevallen.aspx
Kijk ook eens op mijn eigen persoonlijke website : www.MelvinBakker.nl - Wil jij ook onze #hulpverleners bedanken of een schouderklopje geven? Kan via


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #44 Gepost op: 30 juli 2013, 14:09:04
Citaat van: MelvinBakker.nl link=msg=1187503 date=1375185468
Nunspeetse brandweer snel bij noodgevallen

In de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen heeft de brandweer de meeste tijd nodig om bij noodgevallen te komen. Het landelijk gemiddelde is 7 minuten en 53 seconden. Nunspeet is gemiddeld genomen erg snel.

“Natuurlijk is het afhankelijk van de locatie van de brand of het ongeval. Maar binnen drie minuten na alarmering rijdt de brandweerauto in Nunspeet al”, zo meldt Wob Meijering. Er moet dan nog wel wat tijd bij gerekend worden voordat men op de plaats van bestemming is.

Uit cijfers van de veiligheidsregio Gelderland blijkt dat in de gemeente Nunspeet de gemiddelde opkomsttijd van de brandweer 463 seconden is. In de gemeente Harderwijk ligt dat al iets hoger namelijk 557 seconden.

In Drenthe doet de brandweer er gemiddeld bijna 10,5 minuten over. De hoge opkomsttijden zou te maken hebben met het kleine aantal kazernes in de regio. Ook een gebrek aan vrijwilligers leidt tot hoge aanrijtijden.

Bron: RTV NUNSPEET - http://www.rtvnunspeet.nl/Nieuws/Lokaalnieuws/tabid/64/ArticleId/2963/Nunspeetse-brandweer-snel-bij-noodgevallen.aspx

Veiligheidsregio Gelderland -hihi- :D


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #45 Gepost op: 30 juli 2013, 19:11:31
Ja das niet zo raar. Met 24km2 één van de kleinere gemeenten van Nederland kwa oppervlakte.

Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1187491 date=1375180574
Brandweer Hattem snel ter plaatse bij een noodgeval

Hattem – De brandweer van Hattem doet er gemiddeld 404 seconden (dat is 6 minuten en 44 seconden) over ter plaatse te komen bij een melding. Hiermee zijn ze de snelste van de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.


Van de 408 gemeentes in Nederland staat Brandweer Hattem op de 22e plek in het overzicht van de gemiddelde opkomsttijden. Dit blijkt uit cijfers van de 25 veiligheidsregio’s van januari 2010 tot en met december 2012. De 404 seconden staat voor tijd die verstrijkt tussen de alarmering en aankomst bij het incident.

De brandweer moet in de meeste gevallen binnen acht minuten na een melding van een brand of ongeluk ter plekke zijn. Bij sommige incidenten of gebouwen zal de minimale opkomsttijd juist korter of langer zijn, bijvoorbeeld bij een bejaardentehuis of leegstaand pand. Landelijk is de gemiddelde opkomsttijd 7 minuten en 53 seconden, brandweer Hattem zit hier ruim een minuut onder.

Klik hier voor meer info: http://112hattem.org/2013/07/brandweer-hattem-snel-ter-plaatse-bij-een-noodgeval/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 30 juli 2013, 20:46:29
In Brandweerstatistiek geeft het CBS zeer gedetailleerde overzichten per jaar per provincie naar type en aard branden en hulpverleningen en alles wat daar verder in detail van wordt bijgehouden.

www.cbs.nl/


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #47 Gepost op: 30 juli 2013, 20:58:19
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1187646 date=1375204291
Ja das niet zo raar. Met 24km2 één van de kleinere gemeenten van Nederland kwa oppervlakte.

Het is inderdaad koffiedik kijken. Wat is het capaciteit, oppervlakte, plek des onheils etc. etc.
Ooit ook zo onderzoek geweest van RTL over die van de politie. Heeft onder collega's kwaad bloed gezaaid. Zeeland was als meest te laat een groot gebied met een capaciteit waar de honden geen brood van lusten. Je kan het niet met elkaar vergelijken.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #48 Gepost op: 30 juli 2013, 21:27:17
De vraag bij dit soort cijfers is altijd hoe belangrijk ze zijn, en hoe reëel je er conclusies uit kan trekken. Ik schok toen ik zag dat de Gemeente Barneveld een lange uitruktijd heeft vergeleken met andere gemeentes. Maar ondanks dat horen de posten Zwartebroek, Garderen en Kootwijkerbroek nog steeds tot de top van de snelste opkomsttijden in Nederland. Kootwijkerbroek is 's nachts soms binnen 2 minuten de garage uit. Dat is in mijn ogen bijna onmogelijk. Kan je dan de vrijwilligers kwalijk nemen dat zij niet op tijd bij de brand zijn? Soms moeten ze naar Kootwijk toe. Dat is gewoon een klote stuk rijden. Een end toeren door het bos heen. Er zijn wel kortere wegen, maar dat zijn vaak mulle zandpaden. Het is gewoon niet mogelijk om daar eerder te zijn. Een extra kazerne helpt ook niet, want die moet dan midden tussen de weilanden staan, ergens waar geen vrijwilligers zijn.

Hoe zou de gemeente Barneveld hun opkomsttijden dan kunnen versnellen? Niet door de vrijwilligers selectiever te kiezen, die zijn immers al snel. Het enige wat ik mij kan bedenken is het uitrukken met een SIV die door beroeps ui bezet word. Kost een hoop geld voor weinig inzetten.

Zo'n constructie staat al in Blaricum. De opkomsttijden zijn daar ineens erg snel geworden. Maar wat hebben we liever? Binnen de afgesproken tijd een SIV met 2 man voor de deur, of 120 seconde langer wachten en dan een Grote TS met 7 of 8 man, en 4000 liter water op de stoep, en een minuut later een slangenwagen en een tankwagen? Ik wacht liever iets langer.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 30 juli 2013, 21:48:51
Uit CBS Statistiek 2011:

Meldingen

In 2011 kwamen in totaal 155 duizend brandmeldingen of verzoeken om hulpverlening
(hulpverleningsmeldingen) bij de brandweer binnen, 2 procent meer dan in het voorgaande jaar. Dit
komt overeen met 9,3 meldingen per duizend inwoners (zie bijlage A.1.3.1). De provincies Zuid-Holland en
Limburg hadden relatief veel meldingen (respectievelijk 11,8 en 11,2 per duizend inwoners) ten opzichte
van het landelijk gemiddelde.
In 2011 was er van de 155 duizend meldingen 107 duizend keer sprake van een brandmelding. Van deze
brandmeldingen was 62 procent een loze melding.*) Het aantal brandmeldingen is met 4 procent gestegen
ten opzichte van 2010. Dit komt omdat veel meer loze brandmeldingen (8 procent) zijn geregistreerd. Het
aantal schoorsteenbranden was 1,8 duizend, een afname van 16 procent. Schoorsteenbranden maakten
in 2011 slechts 2 procent uit van alle ontvangen brandmeldingen. Bij 13 procent van alle brandmeldingen
in 2011 was sprake van een binnenbrand en bij 23 procent van de brandmeldingen van een buitenbrand.
Het aantal hulpverleningsmeldingen is licht gedaald, van 48,6 duizend in 2010 tot bijna 48,3 duizend
in 2011. Van de binnengekomen meldingen bestond 7 procent uit loos alarm. Daarnaast had 44 procent
van de meldingen voor hulpverlening betrekking op werkzaamheden in of aan gebouwen en 49 procent
op werkzaamheden buiten gebouwen.

*) Invloed op de motivatie ?