Huisartsenpost (HAP) Voertuigen

Auteur Topic: Huisartsenpost (HAP) Voertuigen  (gelezen 240195 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #420 Gepost op: 3 juni 2011, 02:28:40
Hier heb ik een foto van een nieuwe volvo huisartsenwagen van de regio midden en west Brabant, ik heb hem gespot in Moergestel, maar weet iemand waar deze wagen vandaan komt of waar hij is gestald?

Hij is van de huisartsenpost en er zijn dus ook geen meldingen van op p2000.

Op de wagen staat: ''Ambulance'', en in het klein eronder ''Arts''.

Het roepnummer is: 20709

Heeft iemand hier meer informatie over en weet iemand of de tekst in de zwaailichtenbalk toegestaan is.




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #421 Gepost op: 3 juni 2011, 10:00:24


RVV1990
Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
aj1. verlicht transparant : verlicht transparant als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen;


Artikel 41a


1.
Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:

1°. in gebruik bij de politie;

2°. in gebruik bij de brandweer;

3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;

4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;

5°. die worden gebruikt door artsen;

6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;

7°. die worden gebruikt door ambulancediensten waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer een vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer;

8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van een meldkamer als bedoeld in artikel 35 van de Wet veiligheidsregio’s bezighouden met het verlenen van eerstelijns spoedeisende hulpverlening;

b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;

c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;

d. personen- en bedrijfsauto’s ingericht als dierenambulance;

e. taxi’s.

3.Onverminderd het eerste lid mogen:
a. verlichte transparanten die worden gevoerd door de voertuigen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, onder 1° tot en met 4° en onderdeel c, aanwijzingen weergeven voor het overige wegverkeer,
b…….

5. Verlichte transparant en worden niet gevoerd door andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid en worden niet gevoerd op een andere wijze dan bepaald in het eerste tot en met vierde lid.

Artikel 82a
Weggebruikers zijn voorts verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden gegeven door middel van de verlichte transparant en op personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen in gebruik bij de in artikel 41a, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 4°, genoemde diensten en op bedrijfsauto’s van transportbegeleiders.

Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant , waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.


REGELING VOERTUIGEN
Artikel 1.1
In deze regeling wordt verstaan onder:
-verlicht transparant : verlichting op een voertuig dat uitsluitend informatie biedt over de bestemming of het gebruik van het voertuig, dan wel aanwijzingen weergeeft voor het overige wegverkeer;

Artikel 5.2.57

1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
s. verlichte transparanten;

5. Verlichte transparanten:
 a. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;
 b. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
 c. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.




Heel zwart/wit mag men dus een transparant voeren waarop de tekst HUISARTS staat. Of het slim/wenselijk is om dat op deze manier te doen, dat vind/denk ik niet. De huisarts hier rijd met een Tiguan / Whelen LFL met daarin een wit verlicht gedeelte HUISARTS. Fel, maar niet zo dat men denkt dat het een politievoertuig is, veel beter opgelost denk ik!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #422 Gepost op: 3 juni 2011, 12:35:54
En om die reden (verwarring) zet ik hem dus nooit aan!  O0


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #423 Gepost op: 3 juni 2011, 13:35:12
Hier heb ik een foto van een nieuwe volvo huisartsenwagen van de regio midden en west Brabant, ik heb hem gespot in Moergestel, maar weet iemand waar deze wagen vandaan komt of waar hij is gestald?

Hij is van de huisartsenpost en er zijn dus ook geen meldingen van op p2000.

Op de wagen staat: ''Ambulance'', en in het klein eronder ''Arts''.

Het roepnummer is: 20709

Heeft iemand hier meer informatie over en weet iemand of de tekst in de zwaailichtenbalk toegestaan is.




Dienst: Huisartsenpost
Vervoeder: Meditaxi
Post: Waalwijk?
Roepnummer: 20-708
Soort voertuig: Huisarts
Merk en type: Volvo XC60
Kenteken: 18-PSR-3
Bijzonderheden:
Bij deze staat meestal die tekst uit..


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #424 Gepost op: 3 juni 2011, 14:10:11
Ik zie wel een verschil tussen deze 2 huisartsenwagens:





en



De eerste Huisartsenwagen heeft een geel kenteken, en de onderste heeft een blauw kenteken.
En volgens mij moeten alle huisartsenwagens een blauw hebben, dus ik snap niet waarom deze dan een geel kenteken heeft.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #425 Gepost op: 3 juni 2011, 14:47:26
Valt me inderdaad nu ook op!
Apart!!


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #426 Gepost op: 3 juni 2011, 17:47:15
Zodra de dokter een ambu onder A1 heeft besteld, en als de dokter een extra paar handjes van de chauffeur nodig heeft bij de patient. Dan zet ik vaak de LEDs aan, omdat ik dan niet de ambu kan opwachten.

Groeten, HapAmbu


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #427 Gepost op: 3 juni 2011, 23:32:35
Ik zie wel een verschil tussen deze 2 huisartsenwagens:

De eerste Huisartsenwagen heeft een geel kenteken, en de onderste heeft een blauw kenteken.
En volgens mij moeten alle huisartsenwagens een blauw hebben, dus ik snap niet waarom deze dan een geel kenteken heeft.

Waar staat dat HAP-voertuigen een blauw kenteken moeten hebben?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #428 Gepost op: 4 juni 2011, 05:56:17
Waar staat dat HAP-voertuigen een blauw kenteken moeten hebben?
Wetgeving betaald personenvervoer. Wordt in andere topics uitgebreid uitgelegd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #429 Gepost op: 4 juni 2011, 10:56:49
Wetgeving betaald personenvervoer. Wordt in andere topics uitgebreid uitgelegd.

Als daar sprake van is .... En men (de HAP) een ''taxi'' inhuurd voor de werkzaamheden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !