Blussen van brand in snackbar

Auteur Topic: Blussen van brand in snackbar  (gelezen 14840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Gepost op: 26 juni 2012, 15:48:01
Onderstaande discussie is afgesplitst uit GRIP 1 Zeer grote brand (snackbar) Schrans - Leeuwarden 26-06-2012

Vuurzee verwoest monumentaal winkelpand aan de Schrans in Leeuwarden
Published on Jun 26, 2012 by thoyas
Grutte brān oan 'e Skrāns yn Ljouwert
Published on Jun 25, 2012 by OmropFryslan
GPTV: ZEER GROTE BRAND GRIP 1 op de Schrans in Leeuwarden.
Citaat
Published on Jun 26, 2012 by GPTVfriesland



Lekenvraag: Waarom zie ik in de vele filmpjes dat er (bijna) recht om hoog wordt geblust naar de vlammen die uit de eerst verdieping slaan? is het niet veel beter om aan de basis van de vlam te blussen i.p.v. aan de uiterste tip van de vlam.




PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2012, 15:49:24
Lekenvraag: Waarom zie ik in de vele filmpjes dat er (bijna) recht om hoog wordt geblust naar de vlammen die uit de eerst verdieping slaan? is het niet veel beter om aan de basis van de vlam te blussen i.p.v. aan de uiterste tip van de vlam.

Dit is om een vonkenregen te koelen en de hitte zo laag mogelijk te krijgen..
Harlingen, wereldstad! <3


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2012, 15:54:25
Lekenvraag: Waarom zie ik in de vele filmpjes dat er (bijna) recht om hoog wordt geblust naar de vlammen die uit de eerst verdieping slaan? is het niet veel beter om aan de basis van de vlam te blussen i.p.v. aan de uiterste tip van de vlam.
Dat vroeg ik me ook af, maar in een ander filmpje zag ik de hoogwerker daar in de buurt staan. Ik dnek dus dat ze de stralingswarmte weg willen nemen om de HW en de overliggende panden te beschermen.
Overigens heeft blussing op zo'n vlam weinig tot geen effect met een gewone straal, dus misschien was dit nog wel het meest effectieve wat ze konden doen met dat water.


brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 16:02:22
Lekenvraag: Waarom zie ik in de vele filmpjes dat er (bijna) recht om hoog wordt geblust naar de vlammen die uit de eerst verdieping slaan? is het niet veel beter om aan de basis van de vlam te blussen i.p.v. aan de uiterste tip van de vlam.

Ook ik denk dat dit voor de hoogwerker was, deze hing zo goed als boven de vlammen zover als ik in het filmpje kan zien. En zoals eerde gemeld is neemt dat wel de eerst stralingswarmte weg. Als je veder in het filmpje gaat kijken zie je ook dat de HW zijn positie gaat aanpassen. In dit geval leek mij dat ook wel de beste optie  ;)


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 16:30:33
Waar ik mij over verbaas is de hoeveelheid rookgas wat eruit het pand geperst wordt. Het lijkt alsof de brand binnen al een geruime tijd gewoed heeft voordat hij uitsloeg en de rookgassen tot ontbranding kwam. Nu ben ik al een tijdje uit het rode vakgebied, maar had het iets uitgehaald als men was gaan ventileren op een of andere manier, bv eerder ramen van bovenverdieping verwijderen, of (zoals in de VS) gaten in het dak zagen? Let wel, dit is zuiver een vraag en geen punt van kritiek, voordat er weer van alles geroepen wordt.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2012, 16:45:06
Schuim koelt nog best goed, dus je beschermt de constructie. In principe doet het hetzelfde als de gevel koelen met water maar schuim blijft langer zitten op de gevel waar water meteen naar beneden loopt.
Waarom wil je de buitengevel koelen, als de grote hitte binnen zit. En waarom dan niet gewoon simpel lage druk of een waterkanon. ??? ::)


guest13155

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2012, 16:46:09
De vraag is of je dat had moeten willen (gaten in het dak maken) in deze situatie. Volgens mij gebeuren daar ik de VS ook regelmatig ongelukken mee.

Misschien had repressieve ventilatie iets uitgehaald, maar je hebt in het begin natuurlijk maar een beperkt aantal handjes en (waarschijnlijk) nog maar een vaag beeld van wat er precies aan de hand is. Misschien is er wel aan gedacht, maar was er simpel de tijd of waren de mensen er niet voor.

Enfin, het komt er inderdaad goed uitbulken. Gelukkig geen ongelukken gebeurt.


guest13155

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2012, 16:48:09
Waarom wil je de buitengevel koelen, als de grote hitte binnen zit. En waarom dan niet gewoon simpel lage druk of een waterkanon. ??? ::)

Nee, ik zie in deze situatie de meerwaarde van het koelen van een warme gevel ook niet echt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2012, 16:55:12
Waar ik mij over verbaas is de hoeveelheid rookgas wat eruit het pand geperst wordt. Het lijkt alsof de brand binnen al een geruime tijd gewoed heeft voordat hij uitsloeg en de rookgassen tot ontbranding kwam. Nu ben ik al een tijdje uit het rode vakgebied, maar had het iets uitgehaald als men was gaan ventileren op een of andere manier, bv eerder ramen van bovenverdieping verwijderen, of (zoals in de VS) gaten in het dak zagen? Let wel, dit is zuiver een vraag en geen punt van kritiek, voordat er weer van alles geroepen wordt.
Als je het filmpje ziet van de eerste 7 min met het terplaatse komen van politie en brandweer, zie je dat de rook rustig naar buiten komt. Nu weet ik niet of er geknipt is in dit filmpje, maar je ziet na ongeveer 2a3 minuten dat de rookontwikkeling snel dikkerder wordt, en de rook er steeds sneller uit wordt geperst. Nogmaals, ik weet niet of er geknipt is in het filmpje. Maar laten we stellen dat dit binnen 10 min is gebeurt.
Dat betekend dus dat je een snelle temperatuuropbouw hebt en er een steeds hogere druk in het pand onstaat. Om goed en doeltreffend te ventileren zul je moeten weten waar de brand zich bevindt, en zul je dus naar binnen moeten. We zagen eerder al dat de temperatuuropbouw erg snel is gegaan, dus heb je binnen niets meer te zoeken.
Ventileren door ramen in te gooien zal in dit stadium naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde beeld hebben gebracht. Zeker rookgasexplosies laten zich niet sturen, die rammen gewoon naar buiten


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2012, 17:01:36
Als je het filmpje ziet van de eerste 7 min met het terplaatse komen van politie en brandweer, zie je dat de rook rustig naar buiten komt. Nu weet ik niet of er geknipt is in dit filmpje, maar je ziet na ongeveer 2a3 minuten dat de rookontwikkeling snel dikkerder wordt, en de rook er steeds sneller uit wordt geperst. Nogmaals, ik weet niet of er geknipt is in het filmpje. Maar laten we stellen dat dit binnen 10 min is gebeurt.
Dat betekend dus dat je een snelle temperatuuropbouw hebt en er een steeds hogere druk in het pand onstaat. Om goed en doeltreffend te ventileren zul je moeten weten waar de brand zich bevindt, en zul je dus naar binnen moeten. We zagen eerder al dat de temperatuuropbouw erg snel is gegaan, dus heb je binnen niets meer te zoeken.
Ventileren zal in dit stadium naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde beeld hebben gebracht. Zeker rookgasexplosies laten zich niet sturen, die rammen gewoon naar buiten

Een binnenaanval had ik zelf ook niet gedaan, zoals jij ook al aangaf. Inderdaad weten we niet of er in het filmpje geknipt is, wellicht dat er een forumlid actief is binnen de BRW van Leeuwarden kan vertellen hoe e.e.a. gegaan is.

Dank voor je heldere antwoord Peter  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw