Debat op 2: Politie in de hoek waar de klappen vallen - NED2 20.15u 30 juni

Auteur Topic: Debat op 2: Politie in de hoek waar de klappen vallen - NED2 20.15u 30 juni  (gelezen 3268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
NU zaterdag: Politie in de hoek waar de klappen vallen

Een agente die een arrestant een schop geeft en een politieman die iemand in het gezicht slaat. Twee incidenten in Rotterdam die de gemoederen de afgelopen week flink bezig hielden. Op de acties werd uiteenlopend gereageerd.  Van ‘Een politieagent moet fysiek geweld altijd vermijden tenzij het echt niet anders kan’ tot ‘Respect! De arrestanten zullen er wel om hebben gevraagd.’

Onze meningen lopen nog al uiteen. Het is een vreemde paradox waar de politie mee te kampen heeft. Als ze niet ingrijpen wordt ze verweten dat ze te soft zijn. En als er dan door de politie hard wordt opgetreden, is het ook niet goed. Wat moeten we er eigenlijk van vinden dat een agent een arrestant schopt? Wanneer wel en wanneer niet? En slaat de politie nu door?

Hoe dan ook, agenten lijken het in ieder geval dus nooit goed te doen. Het respect is ver te zoeken. Sterker nog, door de digitale media lijkt iedereen de politie continue in de gaten te houden. Bepaalde sites maken er zelfs een sport van om zoveel mogelijk foto’s en filmpjes over agenten die een misstap maken op hun site te zetten. Maakt een agent een fout dan staat het in een mum van tijd op het internet. Zo gebeurde ook met de twee incidenten in Rotterdam. Gefilmd met een telefoon en via Youtube de wereld in gestuurd. Maar in beide gevallen is niet duidelijk wat er vooraf ging aan het voorval.

Krijgen we zo niet te maken met verkeerde beeldvorming door de social media? Moet de politie niet beschermd worden tegen publicaties op het internet die ze in een verkeerd daglicht kan brengen? Moet het misschien zelfs strafbaar gesteld worden om de politie te filmen of fotograferen zoals in veel landen al het geval is? Wordt het tijd om oom agent in bescherming te nemen?

Nu zaterdag live om 20.15 uur op Nederland 2 en via de livestream op onze website.
http://debatop2.ncrv.nl/nieuwsblogs/nu-zaterdag-politie-in-hoek-waar-klappen-vallen




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Wordt het tijd om oom agent in bescherming te nemen?

Elke agent of ieder ander met een publieke taak weet dat tegenwoordig iedereen een mobieltje heeft waar een camera op zit. Het zijn 7 van de 10 keer een bepaald slag volk wat alles wat je aan het doen bent gaat filmen.

Je kan je er aan storen of gewoon zo iets hebben van je doet je best maar. Zolang je van je zelf weet dat je niks verkeerd doet.

Je kan ook gewoon die gasten op een subtiele manier frustreren.
Zo ben ik een keer voor hem gaan staan en gevraagd of ik er wel goed opstond en heb steeds de camera op gezocht. Vinden ze niet leuk en dus zijn ze zo klaar met filmen.
een andere keer heb ik gewoon mijn telefoon gepakt. Toen hij vroeg wat ik aan het doen was: zei ik gewoon ik film even hoe jij mij aan het filmen bent.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363

Zo ben ik een keer voor hem gaan staan en gevraagd of ik er wel goed opstond en heb steeds de camera op gezocht. Vinden ze niet leuk en dus zijn ze zo klaar met filmen.
een andere keer heb ik gewoon mijn telefoon gepakt. Toen hij vroeg wat ik aan het doen was: zei ik gewoon ik film even hoe jij mij aan het filmen bent.

Tsjaaa...maar ook als iemand van 2 meter nog wat voor je camera gaat staan, valt er vrij weinig op beeld vast te leggen denk ik  ;D


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reminder beste mensen: Uitzending begint over 15 minuten  O0


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
PVDA-kamerlid Ahmed Marcouch (ex diender AA) heeft er aardig zin in !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
PVDA-kamerlid Ahmed Marcouch (ex diender AA) heeft er aardig zin in !

Ik ben absoluut geen PVDA fan maar hij geeft Arno Bonte er goed van langs en Arno Bonte zet zichzelf steeds meer klem in de hoek.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Ik ben absoluut geen PVDA fan maar hij geeft Arno Bonte er goed van langs en Arno Bonte zet zichzelf steeds meer klem in de hoek.
Idem dito. Wel mooi dat hij over IBT begon, weet niet of het klopt maar hij gaf net aan dat het wat breder moet qua technieken en tijdsbestek ipv basis aanleren bij dienders en in privetijd maar zelf uitvogelen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ahmed Marcouch ‏@ahmedmarcouch

Dank voor alle reacties .We blijven pal achter onze agenten staan die elke dag strijd leveren voor onze veiligheid ‪#debatop2‬ ‪#politie‬

30 juni 12 om 9:54 's middags via Twitter for BlackBerry®
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Honderd meldingen bij meldpunt politiegeweld

HILVERSUM - Bij het meldpunt voor politiegeweld zijn de afgelopen anderhalve week 103 meldingen binnengekomen.
 
Dat zei Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam en initiatiefnemer van het meldpunt, zaterdagavond in het tv-programma Debat op 2.

In zeker 15 gevallen gaat het om buitensporig en onnodig geweld van politiemensen tegen burgers die al in de boeien zijn geslagen of geen verzet meer plegen, zo liet hij in een toelichting weten. De meeste van de 103 meldingen gaan over incidenten van het afgelopen halfjaar.

Bonte heropende het meldpunt na het verschijnen van een filmpje op YouTube van een Rotterdamse agente die een dronken arrestant meerdere keren schopt.

http://www.nu.nl/binnenland/2848717/honderd-meldingen-bij-meldpunt-politiegeweld.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Honderd meldingen bij meldpunt politiegeweld

HILVERSUM - Bij het meldpunt voor politiegeweld zijn de afgelopen anderhalve week 103 meldingen binnengekomen.
 
Dat zei Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam en initiatiefnemer van het meldpunt, zaterdagavond in het tv-programma Debat op 2.

In zeker 15 gevallen gaat het om buitensporig en onnodig geweld van politiemensen tegen burgers die al in de boeien zijn geslagen of geen verzet meer plegen, zo liet hij in een toelichting weten. De meeste van de 103 meldingen gaan over incidenten van het afgelopen halfjaar.

Bonte heropende het meldpunt na het verschijnen van een filmpje op YouTube van een Rotterdamse agente die een dronken arrestant meerdere keren schopt.

http://www.nu.nl/binnenland/2848717/honderd-meldingen-bij-meldpunt-politiegeweld.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter
En dat bepaald hij?