Beveiliging zwembaden

Auteur Topic: Beveiliging zwembaden  (gelezen 7116 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 24 februari 2005, 10:06:20
Wat vinden we van de beveiliging in zwembaden, bv die van jou in de buurt? Let je daarop als je gaat zwemmen? Laat je je kind alleen zwemmen, want hij heeft z'n diploma?


Dit stuk staat vandaag in de Telegraaf:

Citaat
Kleuter verdronken in zwembad Den Bosch
DEN BOSCH - In zwembad Sportiom in Den Bosch is woensdag een jongetje van vier verdronken. Hij was met twee zussen gaan zwemmen en bleef in het kinderbad achter toen de twee wat gingen eten.
 
Hij werd volgens de politie teruggevonden in het golfslagbad. Reanimatie hielp niet meer.

Henk




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2005, 12:32:57
Ik mis de optie:
Ja, maar (desnoods want) helemaal veilig krijg je het nooit

Dat zou mijn keuze zijn, je neemt immers bij welke activiteit dan ook een zeker risico

Ik vind het veiligheidsnivo voldoende, 100 % veiligheid nastreven is een utopie en onbetaalbaar.
Het leven zou bovendien een stuk minder aantrekkelijk worden omdat je dan een hoop dingen niet meer zou mogen (fietsen, autorijden, zwemmen, wandelen, skieen,parachutespringen etc)

De andere "Ja" antwoorden zijn volgens mij feitelijk niet juist omdat het (ook juridisch)een gedeelde verantwoording is resp de praktijk uitwijst dat er niet altijd afdoende "beveiligd" wordt, in sommige zwembaden wordt helemaal niet opgelet, dat is daar bekend en zo bedoeld en wat mij betreft geen probleem, je gaat er zwemmen onder die condities of niet ....

Als ik in zee ga zwemmenof duiken heb ik ook geen badmeester op iedere 20 meter en bovendien is het zicht zo slecht dat je iemand onderwater daar al helemaal niet opmerkt. Voor mij en mijn dochtertje geen reden om daar niet te gaan zwemmen resp duiken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2005, 13:05:30
bij ons in het zwembad lopen constant twee of meer bad meesters

ik vind het redelijk veilig
(zwembad de waterlelie)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2005, 13:15:23
Niet alle zwembaden zijn even veilig en er kan in preventieve maar ook in repressieve zin nog wel een en ander verbeterd worden.

Echter incidenten kan je niet voorkomen, hoe veilig je het ook maakt..

Ook bezoekers hebben een eigen verantwoordelijkheid en die kan je niet afschuiven op het zwembad als instelling of op het zwembad personeel.
Maar ook ouders hebben in dit geval een verantwoordelijkheid, kan je het toezicht op je kind overlaten aan je oudere kinderen ?

Maar zelfs al waren de ouders er zelf, en had iedereen opgelet, was dan dit incident voorkomen ? Ik weet het niet..
Ik ben het met Jacques Schenk eens.  Als je niets doet, loop je nauwelijks risico, maar je gaat toch dood..

Moet je nog meer hekwerken en gecontrolleerde afscheidingen tussen de baden aanbrengen., Moet je nog meer detectie systemen plaatsen?

In repressieve zin kan er nog wel wat verbeterd worden en het IPO en de zwembaden zijn daar ook mee bezig. Had daar het leven van dit kindje mee gered kunnen worden. Ik denk het niet., En je had er ook niet een beter gevoel door gehad.

Ik wens het personeel daar veel sterkte.. want dat zullen ze nodig hebben..
Maar ook de ouders en de beide zusjes ?
Allemaal zullen ze moeten leven met een schuld complex.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2005, 14:52:18
zwembad de meerkamp in amstelveen is ook goed beveiligd, maar daar werden of worden nog af en toe meisjes verkracht, spullen gestolen, etc etc, maar volgens mij is er nog geen ongevallen gebeurt (afgezien van gaten in hoofden)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2005, 15:38:52
zwembad de meerkamp in amstelveen is ook goed beveiligd, maar daar werden of worden nog af en toe meisjes verkracht, spullen gestolen, etc etc, maar volgens mij is er nog geen ongevallen gebeurt (afgezien van gaten in hoofden)
Erg veilig zo'n zwembad, dat daar meisjes verkracht kunnen worden..  ach en verder geen ongevallen..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2005, 16:08:42
daar kun je niets tegen doen,

meerdere groepen vooral marokkaanse jeugd, die via noodingangen binnenkomen (zwembad verbod heeft een hoop opgeleverd)
en wat ik begrepen heb zijn er 25 cameras en is het nu een stuk rustiger
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2005, 16:10:57
daar kun je niets tegen doen,


Je bedoelt: "Insha Allah"! Ik hoop dat niet iedereen daar zo over denkt... :(

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2005, 16:20:15
goed:  >:(

ZIJ kunnen er niets aan doen, politie doet er niets tegen etc etc
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2005, 16:32:30
daar kun je niets tegen doen,

meerdere groepen vooral marokkaanse jeugd, die via noodingangen binnenkomen (zwembad verbod heeft een hoop opgeleverd)
en wat ik begrepen heb zijn er 25 cameras en is het nu een stuk rustiger

Daar kan je echt een hoop tegen doen.. En dat kost niet eens zo veel geld.. En met krachtdadig optreden kom je al er ver..
Maar zwembad waar je als dame rustig verkracht kan worden is NIET VEILIG.. !!!
Een Zwembad waar iedereen maar via nooduitgangen naar binnen kan, om rotzooi te schoppen is NIET VEILIG.. !!!!
Desnoods sluit je het BAD..