Alles omtrent mobiele diensttelefoons

Auteur Topic: Alles omtrent mobiele diensttelefoons  (gelezen 420033 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #850 Gepost op: 5 november 2015, 10:33:52
Niet alleen met de BB, een groot gedeelte van de collega's heeft thuiswerken waardoor ze op iedere pc met internet volledige toegang tot de politieomgeving hebben. Werkt al jaren zonder problemen.
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken om de veiligheid van vertrouwelijke informatie, maar men moet beseffen dat die info niet op de telefoon of computer staat én alles gelogd wordt.

Zelfs al zou de telefoon rondslingeren heb je een vingerafdruk + wachtwoord nodig + kennis van de apps. 10 min na melden bij de servicedesk is de gehele telefoon geblokkeerd, daar is geen info op te vinden verder.
'Privé gebruik' doelt men op info natrekken tbv vrienden, familie enz ga ik vanuit; is ook niet handig want alles wordt gelogd.

Risico's zijn er altijd, maar laten we ze vooral niet overdrijven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #851 Gepost op: 5 november 2015, 18:25:39
Citaat van: silque link=msg=1382122 date=1446716032
'Privé gebruik' doelt men op info natrekken tbv vrienden, familie enz ga ik vanuit; is ook niet handig want alles wordt gelogd.

Lijkt mij gezien de tekst niet het geval:

Citaat
Neefje wil spelletje spelen
'Het probleem is dat er apps op die telefoon worden geďnstalleerd,' zegt Hoepman.  'Een agent of zijn neefje wil een spelletje spelen bijvoorbeeld. Als dat apps zijn die software hebben waardoor je toegang krijgt tot de telefoon, is de kans levensgroot dat er ook toegang verkregen kan worden tot politie-informatie.'


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #852 Gepost op: 5 november 2015, 23:28:26
Ja en dat kan dus niet (zomaar).


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #853 Gepost op: 6 november 2015, 06:38:58
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken om de veiligheid van vertrouwelijke informatie, maar men moet beseffen dat die info niet op de telefoon of computer staat én alles gelogd wordt.

Als men zich al zorgen zou moeten maken dan lijkt mij het gebruik van een willekeurige privé PC een groter risico dan de nieuwe telefoons en apps.
(Maar daar zullen de ICT security mensen bij de Politie vast rekening mee hebben gehouden qua beveiliging.. )

Risico's zijn er altijd, maar laten we ze vooral niet overdrijven.

Het lijkt mij een beetje gezocht, veel "als" "indien" "wanneer" etc, zonder dat de gevraagde personen kennis hebben van de inrichting   van het systeem.
In veel organisaties wordt de mogelijkheid geboden om veilig te werken op je eigen mobiele device, ook met toegang tot vertrouwelijke gegevens. Dus waarom zou dit bij de Politie dan problematisch zijn, er vanuit gaande dat het goed is opgezet?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #854 Gepost op: 6 november 2015, 10:58:23
Dit verkoopt beter in de pers.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #855 Gepost op: 6 november 2015, 11:05:42
Citaat
Neefje wil spelletje spelen
'Het probleem is dat er apps op die telefoon worden geďnstalleerd,' zegt Hoepman.  'Een agent of zijn neefje wil een spelletje spelen bijvoorbeeld. Als dat apps zijn die software hebben waardoor je toegang krijgt tot de telefoon, is de kans levensgroot dat er ook toegang verkregen kan worden tot politie-informatie.'

Is dus niet mogelijk, het zijn twee compleet gescheiden omgevingen. Sterker nog... ik kan via mijn werk omgeving op de telefoon niet eens bij bestanden die op de telefoon (prive gedeelte) staan. Foto's die ik maak, kan ik dus niet via mijn werkmail versturen vanwege deze beveiliging. Andersom kunnen apps ook nooit bij het afgeschermde gedeelte van de telefoon komen.

Maar dat is niet interessant voor de media.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #856 Gepost op: 6 november 2015, 11:26:27
Citaat van: silque link=msg=1382386 date=1446804342
Is dus niet mogelijk, het zijn twee compleet gescheiden omgevingen. Sterker nog... ik kan via mijn werk omgeving op de telefoon niet eens bij bestanden die op de telefoon (prive gedeelte) staan. Foto's die ik maak, kan ik dus niet via mijn werkmail versturen vanwege deze beveiliging. Andersom kunnen apps ook nooit bij het afgeschermde gedeelte van de telefoon komen.

Maar dat is niet interessant voor de media.

Een goede cybercrimineel kan natuurlijk wel wat meer met die telefoon dan jij waarschijnlijk kan.

In ieder geval zolang je als diender geen rare apps installeert (illegale dus) zal het allemaal wel meevallen denk ik zo.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #857 Gepost op: 6 november 2015, 11:50:24
Precies, een goede cyber crimineel kan zelfs de FBI hacken. Niets is 100% te beschermen  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #858 Gepost op: 6 november 2015, 12:01:31
Citaat van: silque link=msg=1382414 date=1446807024
Precies, een goede cyber crimineel kan zelfs de FBI hacken. Niets is 100% te beschermen  ;)

Inderdaad. Je moet het als diender gewoon voorkomen dat je het wat makkelijker maakt.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #859 Gepost op: 6 november 2015, 12:09:36
Niets wat digitaal is kan 100% veilig zijn.
Laten we vooral kijken naar de voordelen en niet blind varen op een slecht artikel in o.a. het AD en zogenaamde experts die nog nooit een politie S5 van dichtbij hebben gezien...laat staan dat ze de structuur van de binnenkant kennen.

Discussie is goed...maar laten we ons niet mee gaan laten slepen in dit soort pogingen zaken weer af te kraken.