Toegevoegde waarde van wapens en/of transportboeien

Auteur Topic: Toegevoegde waarde van wapens en/of transportboeien  (gelezen 1816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 13 juli 2012, 06:55:58

 ("politie moet wapens inleveren want dit zorg voor agressie") Of breng ik nu weer een paar mensen op ideën  ::).

Steeds meer diensten zie je met wapens en/of transportboeien lopen.

In hoeverre wegen de kosten (training/materiaal) op tegen de keren dat deze middelen ingezet worden?

Wie bepaald bij welke werkzaamheden welke middelen ingezet worden (zie bijvoorbeeld de diversiteit bij de NS)?

Dragen deze middelen bij aan het veiligheidsgevoel van de uniformdrager?

Ik zeg niet dat we moeten ontwapenen maar om in de toekomst elk uniform een wapen en/of transportboeien te geven....


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2012, 07:24:15
Ik vind dat je dit moet afwegen tegen het feit met welke vorm van "agressie" je in het werk tegenkomt. Ik zet het bewust tussen haakjes omdat dit een heel breed begrip is die lastig te definieren is. De ene noemt iemand die zijn stem verheft al agressief terwijl de ander dit pas vind als er een wapen getrokken word.

Daarnaast moet ook gekeken worden wat de taak is van de betreffende dienst. Is het jou taak om te kunnen optreden bij een aanhouding vind ik dat je anders moet zijn uitgerust dan als jij alleen maar bonnen onder een ruitenwisser plaatst. Ik weet dat er een aantal BOA's zijn in grote steden (geloof dat A'dam er een van is) die uitgerust zijn met pepper. Dit omdat er hier een hoge vorm van agressie is. Daarnaast word er ook al een ruime tijd gesproken om mijn collega's in de hal (afdeling passagiers van Schiphol) uit te rusten met pepeprspray omdat hier ook de agressie soms hoog kan oplopen. Echter hier is het voordeel dat er veel personeel rond loopt en dat je niet snel alleen bent (uitzonderingen daargelaten).

Dus is er een toegevoegde waarde voor gewapende uitrusting en/of transportboeien, ja in mijn ogen wel. Echter is dit wel afhankelijk van de taakstelling en de "klanten" die je tegenkomt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2012, 01:36:13
Ik dacht dat de BOA's van de gemeente Amsterdam alleen wapenstok en handboeien hadden, geen pepper. Correct me if i'm wrong.