Foutje van verkeersregelaar

Auteur Topic: Foutje van verkeersregelaar  (gelezen 15588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gepost op: 16 juli 2012, 15:15:43
Beveiliging Wedren houdt brandweer tegen

  maandag 16 juli 2012 | 12:36 | Laatst bijgewerkt op: maandag 16 juli 2012 | 14:40
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
De beveiliging heeft strenge instructies om niemand toe te laten tot de Wedren.

De beveiliging heeft strenge instructies om niemand toe te laten tot de Wedren.

NIJMEGEN - Een verkeersregelaar die de wegafzetting bij de Oranjesingel, afslag Wedren bewaakt, heeft maandagmorgen een uitgerukte brandweerwagen tegengehouden.

De bluswagen was op weg naar ouderencentrum Oud Burger Gasthuis aan de Archipelstraat, hoek Professor Cornelissenstraat, waar een automatisch brandalarm was afgegaan. Daarvoor moest de brandweer over start- en finishterrein De Wedren waar vandaag de wandelaars hun startbewijs op komen halen.

Na een korte discussie verloor één van de brandweermannen zijn geduld en haalde de wegafzetting zelf aan de kant. Zo kon de brandweerwagen alsnog passeren. De melding bleek uiteindelijk loos alarm. De bewakers en verkeersregelaars rond de Wedren, hebben strenge instructies ontvangen om geen onbevoegden door te laten.


[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2012, 15:19:00
domme verkeers regelaar dan :S ik neem aan dat de brandweer met sirenes toch wel bevoegd genoeg is om er langs te mogen ;)


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2012, 15:23:04
Het is in ieder geval een verkeersregelaar geweest met autistische trekjes.. Ik mag niemand er door laten.. Dat is me verteld. Beetje tekort aan inlevingsvermogen en anticiperen op de situatie.. Ontslaan die goos... Of vrouw ;)..


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2012, 15:28:38
Tijdens de jaarlijkse avond cursus die wij krijgen binnen de gemeente word ons ten allertijden verteld hulpdiensten door te laten...
Zelfs een ambulance zonder sirene of blauw blauw moeten we doorlaten gaan aangezien wij niet kunnen zien op het om een B vervoer gaat. Ik snap deze verkeersregelaar dus echt niet hoe hij er bij komt om de hulpdiensten tegen te houden... Het zal zijn eigen huis maar zijn dat in de fik staat... De verkeersregelaar zal er denk ik wel van geleerd hebben...

@EHV-ertje, waarom gelijk geweld gebruiken? Een ander topic gaat over geweld tegen hulpverleners... uhm, naar mijn mening is geweld door hulpverleners ook niet welkom... Kan me de frustie brandweerman ook wel voorstellen natuurlijk.. En ik hoop dat de verkeersregelaar een behoorlijke berisping heeft gekregen...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2012, 15:37:25
Zeer pijnlijke situatie natuurlijk, maar ik denk dat dit soort gevallen echt meer liggen aan de instructie dan aan de verkeersregelaar.

Als je instructies krijgt dat NIEMAND er langs mag en er GEEN UITZONDERINGEN zijn, dan moet je dus iedereen tegen houden.

Ik kan me ook best voorstellen dat er situaties zijn waarbij een verkeersregelaar ook hulpdiensten tegen moet houden. Zo zouden de hekwerken dusdanig ingericht kunnen zijn dat de brandweer zich verderop helemaal vast zou rijden of kan het om redenen gevaarlijk zijn om ter plekke te rijden door bijvoorbeeld een tijdelijke brug o.i.d. (los van de situatie op de Wedren).

Er moet dan ook duidelijke instuctie zijn over de uitzonderingen, alternatieven etc.

Overigens weet ik van bijvoorbeeld de laatste SAIL in Amsterdam dat er specifieke instucties waren om ook hulpdiensten tegen te houden die het Java Eiland op wilden tenzij er een evenementenontheffing was of een aankondiging door de meldkamer. Er waren toen aangewezen ambulance's en TASen met een ontheffing. Men was blijkbaar bang dat de rest van hulpverlenend Amsterdam ook een kijkje kwam nemen.

Als Rode Kruis heb ik ook wel eens voor een evenementenafsluiting gestaan waarbij we niet doorgelaten werden omdat alleen hulpdiensten er door mochten. Daar sta je dan met je gestripte Rode Kruis bus vol met hulpverleners, met een evenementenontheffing voor het betreffende evenement.

Duidelijke instructies aan de verkeersregelaar dus en duidelijke instucties aan de hulpdiensten over de afzetting, alternatieve routes en wat te doen als men er toch door moet.

Als verkeersregelaar hoor je natuurlijk ook te anticiperen op dit soort situaties en vragen naar instructies over uitzonderingen/hulpdiensten als je die niet hebt gekregen.

Overigens zou ik denken dat je een hulpdienst met O&G wel het voordeel van de twijfel zou moeten gunnen als de fysieke doorgang niet is belemert.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2012, 15:42:32
Haha dit doet me denken aan een mede stagiar beveiliging, alleen dan bij een armbandjes controle, een meneer van de brandweer, die controleerd als alle nooduitgangen vrij zijn van obstakels etc etc. Had geen bandje gekocht bij de kassa en vervolgens mocht hij er dus ook echt niet in van mijn collega... Tja, hoe dom kun je zijn...


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2012, 15:48:35
Zeer pijnlijke situatie natuurlijk, maar ik denk dat dit soort gevallen echt meer liggen aan de instructie dan aan de verkeersregelaar.

Als je instructies krijgt dat NIEMAND er langs mag en er GEEN UITZONDERINGEN zijn, dan moet je dus iedereen tegen houden.

Ik kan me ook best voorstellen dat er situaties zijn waarbij een verkeersregelaar ook hulpdiensten tegen moet houden. Zo zouden de hekwerken dusdanig ingericht kunnen zijn dat de brandweer zich verderop helemaal vast zou rijden of kan het om redenen gevaarlijk zijn om ter plekke te rijden door bijvoorbeeld een tijdelijke brug o.i.d. (los van de situatie op de Wedren).

Er moet dan ook duidelijke instuctie zijn over de uitzonderingen, alternatieven etc.

Overigens weet ik van bijvoorbeeld de laatste SAIL in Amsterdam dat er specifieke instucties waren om ook hulpdiensten tegen te houden die het Java Eiland op wilden tenzij er een evenementenontheffing was of een aankondiging door de meldkamer. Er waren toen aangewezen ambulance's en TASen met een ontheffing. Men was blijkbaar bang dat de rest van hulpverlenend Amsterdam ook een kijkje kwam nemen.

Als Rode Kruis heb ik ook wel eens voor een evenementenafsluiting gestaan waarbij we niet doorgelaten werden omdat alleen hulpdiensten er door mochten. Daar sta je dan met je gestripte Rode Kruis bus vol met hulpverleners, met een evenementenontheffing voor het betreffende evenement.

Duidelijke instructies aan de verkeersregelaar dus en duidelijke instucties aan de hulpdiensten over de afzetting, alternatieve routes en wat te doen als men er toch door moet.

Als verkeersregelaar hoor je natuurlijk ook te anticiperen op dit soort situaties en vragen naar instructies over uitzonderingen/hulpdiensten als je die niet hebt gekregen.

Overigens zou ik denken dat je een hulpdienst met O&G wel het voordeel van de twijfel zou moeten gunnen als de fysieke doorgang niet is belemert.

RemcoV

Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat tijdens de Nijmeegse Vierdaagse dat ze daar een draaiboek voor hebben. En dat wanneer de brw naar een brandmelding gaat en ze weten dat ze bij de wedren er niet door kunnen dat ze een alternatieve route hebben.
Na zoveel jaar dat het georganiseerd word kun je er toch donders van uit gaan dat ze dat wel goed hebben ingeregeld.
En als de brw inderdaad met O&G aan komen knallen... dan moet je wel een verdomd goede reden hebben om deze niet door te laten gaan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2012, 15:51:05
Haha dit doet me denken aan een mede stagiar beveiliging, alleen dan bij een armbandjes controle, een meneer van de brandweer, die controleerd als alle nooduitgangen vrij zijn van obstakels etc etc. Had geen bandje gekocht bij de kassa en vervolgens mocht hij er dus ook echt niet in van mijn collega... Tja, hoe dom kun je zijn...

Tja, en ik ben van mening dat zo iemand van de organisaties dus gewoon een All Area bandje moet krijgen. Als een beveiliger iemand door laat omdat die een of ander l#l verhaal op hangt is het ook niet goed.

Een vrijwillige brandweerman die met zijn ID kaart probeert een festival/concert binnen te komen moet je niet hebben natuurlijk. Zou er wat mij betreft ook aan liggen of iemand in volledig uniform loopt of niet. Aan de andere kant, bij een concert in de ArenA heb ik ook wel gehoord dat allerhande stadswachten en wijkagenten etc. uit groot Amsterdam langs kwamen om hun diensten te verrichten (om het zo maar even te noemen).

Kortom, dit soort zaken moet je gewoon vooraf goed regelen en niet aan de individuele interpretatie van de VKR/beveiliger over laten. Die interpretatievrijheid wordt ze namelijk nogal eens ontnomen...

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2012, 15:53:28
Ik verbaas me er ook over dat de brandweer deze aanrijroute gekozen heeft. Ik ben plaatselijk niet bekend, weet dus niet of er een andere mogelijkheid is om op de incidentlokatie te komen, maar volgens mij zijn zulk soort afsluitingen toch bekend bij de brandweer. In dit geval was het blijkbaar met wat kunst en vliegwerk mogelijk om via de afzetting door te rijden, maar er zijn genoeg situaties dat een verkeersregelaar bij een afzetting staat, waar het gewoon niet mogelijk is om met een voertuig toch door te rijden, door bv wegopbreking. Ik snap absoluut de frustratie van de brandweerploeg in deze situatie, maar soms staat die verkeersregelaar er niet helemaal voor de kat z'n viool. Op het eerste gezicht heeft de verkeersregelaar zeker de schijn tegen, maar ik weet te weinig van de situatie om hier een keihard oordeel te vellen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2012, 15:55:24
Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat tijdens de Nijmeegse Vierdaagse dat ze daar een draaiboek voor hebben. En dat wanneer de brw naar een brandmelding gaat en ze weten dat ze bij de wedren er niet door kunnen dat ze een alternatieve route hebben.
Na zoveel jaar dat het georganiseerd word kun je er toch donders van uit gaan dat ze dat wel goed hebben ingeregeld.
En als de brw inderdaad met O&G aan komen knallen... dan moet je wel een verdomd goede reden hebben om deze niet door te laten gaan...

Maar wat in een draaiboek staat is nog niet aan een VKR gecommuniceerd... Het is dus niet goed geregeld anders was of de brandweer daar niet geweest of de VKR had er geen probleem van gemaakt.
Als de Wedren vandaag is dicht gegaan kan het best zijn dat de betreffende Brandweer niet zeker wist of ze er nog door konden.

In het artikel staat "De beveiliging heeft strenge instructies om niemand toe te laten tot de Wedren.". Dan is het toch raar om dit incident af te schuiven op de VKR.

Laten we hopen dat men er van leert en blij zijn dat er bij het leermoment geen negatieve consequenties waren.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !