"Haagse Reddingsbrigade kan niet op tijd bij drenkelingen zijn"

Auteur Topic: "Haagse Reddingsbrigade kan niet op tijd bij drenkelingen zijn"  (gelezen 3280 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Haagse Reddingsbrigade kan niet op tijd bij drenkelingen zijn'


Gepubliceerd op : maandag, 16 juli 2012 - 14:06
Laatste update: maandag, 16 juli 2012 - 16:10
DEN HAAG - Bronnen binnen de Haagse Reddingsbrigade luiden de noodklok. Volgens hen zou de brigade drenkelingen niet op tijd te hulp kunnen snellen. Dat heeft Omroep West uit betrouwbare bronnen vernomen.
Met name het rijdend materiaal van de brigade zou in een ontzettend slechte staat verkeren. De reddingsbrigade beschikt momenteel over een wagenpark van vijf auto´s.  De afgelopen tijd zijn verschillende auto´s al meerdere malen uitgevallen met kapotte stuurinrichtingen en defecte dynamo’s en accu’s.

Hierdoor moet de brigade met minder auto´s hetzelfde werk doen, waardoor de kans groot is dat ze op een bepaald moment niet op tijd ter plaatse kunnen zijn.  Volgens de wet moeten de reddingswerkers ter plekke zijn binnen zes minuten, maar die garantie kan de brigade niet meer geven.

Onbetrouwbaar materiaal

De Haagse brandweer is verantwoordelijk voor het onderhoud van het materiaal, maar het budget voor de brigade komt van de gemeente. In 2011 heeft de Reddingsbrigade al aan de bel getrokken over de slechte auto’s.

Begin dit jaar werd bekend  dat er nieuwe auto’s besteld zijn, maar dat de wachttijd zeker negen maanden is. Dit betekent dat de reddingsbrigade het ook deze zomer uit moet zingen met het oude, onbetrouwbare materiaal.

Reactie Reddingsbrigade

Een woordvoerder van de Haagse Reddingsbrigade zegt zich niet te kunnen herkennen in dit verhaal. Volgens hem wordt de wettelijke aanrijtijd van zes minuten op dit moment wel gehaald.


Bron RTV West.

Delta00




Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2012, 18:24:43
Volgens mij rommelt het intern binnen die brigade zie mededeling van de gemeente.
Gemeente: 'Niets aan de hand bij reddingsbrigade'


Gepubliceerd op : maandag, 16 juli 2012 - 16:48
Laatste update: maandag, 16 juli 2012 - 18:15
DEN HAAG - De Haagse reddingsbrigade kan wel degelijk op tijd bij drenkelingen zijn. Dat zegt de gemeente Den Haag. Eerder vandaag meldde Omroep West op gezag van anonieme bronnen dat er een hoop mis is bij de reddingsbrigade.
Die zou niet op tijd te hulp kunnen schieten. Dat komt vooral omdat de auto's van de reddingsbrigade in slechte staat zouden zijn.

Volgens de gemeente Den Haag is dat feitelijk onjuist. Een woordvoerder van de gemeente noemt de berichtgeving van Omroep West 'onnodig verontrustend'. Volgens hem zijn er ook wel degelijk genoeg auto's en is daar niets mee aan de hand. Bronnen binnen de reddingsbrigade blijven echter bij hun verhaal.

Delta00


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2012, 18:45:18
En nu weer wel problemen  0098

DEN HAAG - Het rijdend materieel van de Haagse reddingsbrigade verkeert inderdaad in slechte staat. Dat bevestigt Judith Kessels, woordvoerder van de Veiligheidsregio Haaglanden, waar de Haagse brandweer bij hoort. De brandweer beheert en verzorgt het materiaal van de brigade.
‘Het is zo dat er wat problemen zijn met enkele wagens. En soms, zoals in het geval van een kapotte stuurinrichting, duurt het natuurlijk even voor zo’n mankement verholpen is.’  Kessels benadrukt dat de onderhoudsdienst van de brandweer er alles aan doet om het materiaal zo snel mogelijk weer in orde te maken. Ook zegt ze dat er extra materieel wordt ingehuurd als de brigade auto’s tekort komt.  ‘ Als blijkt dat de brigade op een gegeven moment te weinig auto’s in kan zetten, wordt er natuurlijk een extra wagen ingezet.’ Bronnen binnen de reddingsbrigade spreken dat echter tegen. Volgens de bronnen - die anoniem willen blijven - is er onlangs nog om extra rijdend materieel gevraagd, maar zou dat niet zijn gekomen.

Omdat de auto’s in zo’n slechte staat verkeren, is  een tijd geleden een nieuw wagenpark besteld. Deze aanbesteding werd echter in Japan gedaan, en door de zeebeving die daar vorig jaar plaats vond is de levertijd opgelopen tot zo’n negen maanden. Dit betekent dat de brigade deze zomer nog met het oude materieel moet werken.

Onze bronnen binnen de reddingsbrigade meldden eerder dat zij door het slechte wagenpark vrezen voor problemen bij hun werk. Door een tekort aan goede auto’s zouden zij de vereiste aanrijtijd van zes minuten niet kunnen garanderen. Hierdoor is men bang dat er te laat wordt ingegrepen als iemand dreigt te verdrinken.

Ontkenning

De gemeente Den Haag ontkent in alle toonaarden dat deze problemen bestaan. Een woordvoerder noemt de berichtgeving ‘onnodig verontrustend’ en ‘feitelijk onjuist.’ Er is voldoende goed materieel, en er zou geen sprake zijn van te lange aanrijtijden zegt de gemeente. Maar de bronnen binnen de brigade houden voet bij stuk: er zijn wel degelijk grote risico’s door het slechte wagenpark.

De brandweer heeft volgens de woordvoerder naar aanleiding van de berichtgeving van Omroep West dinsdag een gesprek met de leiding van de reddingsbrigade.

Delta00


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2012, 19:36:50
Gemeente: 'Niets aan de hand bij reddingsbrigade'
DEN HAAG - De Haagse reddingsbrigade kan wel degelijk op tijd bij drenkelingen zijn. Dat zegt de gemeente Den Haag. Eerder vandaag meldde Omroep West op gezag van anonieme bronnen dat er een hoop mis is bij de reddingsbrigade.

Die zou niet op tijd te hulp kunnen schieten. Dat komt vooral omdat de auto's van de reddingsbrigade in slechte staat zouden zijn.

Volgens de gemeente Den Haag is dat feitelijk onjuist. Een woordvoerder van de gemeente noemt de berichtgeving van Omroep West 'onnodig verontrustend'. Volgens hem zijn er ook wel degelijk genoeg auto's en is daar niets mee aan de hand. Bronnen binnen de reddingsbrigade blijven echter bij hun verhaal.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/gemeente-niets-aan-hand-bij-reddingsbrigade


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2012, 21:56:53
Kan iemand mij vertellen waar de "wettelijke zes minuten" vandaan komen?

Welke wet, welk artikel?
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2012, 23:15:52
Ja ook die was voor mij nieuw, waarschijnlijk de RTV West wet.

Delta00


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2012, 01:40:38
Zouden die 6 minuten niet komen uit de brandweerwet of tegenwoordig wet op de Veiligheidsregio's?!

Daar gingen/gaan we in stedelijk gebied uit van een 6 minuten responstijd bij calamiteiten. Nu zijn deze tijden risico-afhankelijk en onderwerp van discussie maar dit terzijde.

En aangezien het redden van mens en dier primair een taak is van de brandweer maar deze in Haaglanden voor het strand tijdens de zomermaanden bij de Reddingsbrigade ligt zou het dus goed kunnen dat men wel de tijden wel gebruikt. De verantwoording ligt immers bij de Veiligheidsregio.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 11:13:51
Zouden die 6 minuten niet komen uit de brandweerwet of tegenwoordig wet op de Veiligheidsregio's?!

Daar gingen/gaan we in stedelijk gebied uit van een 6 minuten responstijd bij calamiteiten. Nu zijn deze tijden risico-afhankelijk en onderwerp van discussie maar dit terzijde.

En aangezien het redden van mens en dier primair een taak is van de brandweer maar deze in Haaglanden voor het strand tijdens de zomermaanden bij de Reddingsbrigade ligt zou het dus goed kunnen dat men wel de tijden wel gebruikt. De verantwoording ligt immers bij de Veiligheidsregio.

Ik denk dat het redlijk complex ligt. Ze werken daar als ik het goed begrijp met bootjes en voertuigen. Vwb die voertuigen,ze rijden via het strand naar de plek en dan gaan er zwemmers te water. Die moeten van het strand naar de drenkeling zwemmem oid.
Wat wordt verstaan onder responstijd, auto ter plaatse op het strand of zwemmers bij de drenkeling ? In dat laatste geval kun je er wel een paar minuten zwemmen bijtellen of aftrekken hoe je het maar noemen wilt.
Dan is er het tijdstip van melding,bij brand is dat een telefoontje naar 112,op het strand neem ik aan een waarneming vanuit de post,iemand die met zijn mobiele telefoon vanaf het strand 112 belt als hij iemand in moeilijkeheden ziet etc.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 11:21:31
Vergelijk het met een gewone brand- of ongevalsmelding.

De teller gaat lopen bij het opnemen van de 112-lijn en stopt bij aankomst voertuig incident. Welke werkzaamheden je daarna nog moet doen telt niet mee voor de 6 of 8 minuten tijd.

Ik ben van mening dat bij veel drenkelingen op het binnenwater mensen pas gaan bellen als de persoon ondergaat en blijft. Dan wordt het pas serieus genomen is mijn ervaring. Ik zet dan ook grote vraagtekens bij de meerwaarde van de oppervlaktereddingsteams die nu overal opgericht worden. In zee met bewaking is dat anders omdat je direct kan reageren als een zwemmer in nood is. Daar zien ze vaak al dat zwemmers in gevaarlijke gebieden met stromingen gaan komen of te dicht bij een golfbreker. Met preventief optreden is veel te voorkomen en dat doen ze erg goed, respect!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2012, 11:25:40
Vergelijk het met een gewone brand- of ongevalsmelding.

De teller gaat lopen bij het opnemen van de 112-lijn en stopt bij aankomst voertuig incident. Welke werkzaamheden je daarna nog moet doen telt niet mee voor de 6 of 8 minuten tijd.

Ik ben van mening dat bij veel drenkelingen op het binnenwater mensen pas gaan bellen als de persoon ondergaat en blijft. Dan wordt het pas serieus genomen is mijn ervaring. Ik zet dan ook grote vraagtekens bij de meerwaarde van de oppervlaktereddingsteams die nu overal opgericht worden. In zee met bewaking is dat anders omdat je direct kan reageren als een zwemmer in nood is. Daar zien ze vaak al dat zwemmers in gevaarlijke gebieden met stromingen gaan komen of te dicht bij een golfbreker. Met preventief optreden is veel te voorkomen en dat doen ze erg goed, respect!

Helemaal eens, de grote meerwaarde is het preventief optreden van reddingsbrigades en acute inzet voor het geval dat.