Bos niet meteen in gevaar bij heidebrand

Auteur Topic: Bos niet meteen in gevaar bij heidebrand  (gelezen 4788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Gepost op: 16 juli 2012, 22:04:49
Bos niet meteen in gevaar bij heidebrand

WAGENINGEN - Bij een heidebrand op de Veluwe zal het vuur eerst al de hei verteren voordat het naar een naaldbos overslaat. Dat is een van de belangrijkste conclusies van studenten van de universiteiten van Wageningen en Austin, Texas.

Ze deden onderzoek in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat meer wetenschappelijk onderzoek wil naar grootschalige natuurbranden. Nederland is er slecht op voorbereid, bleek vorig jaar uit onderzoek van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Het onderzoek wordt komende week afgerond.

Tot nu toe baseert de brandweer zich nog op een Noord-Amerikaans model, maar de vegetatie hier brandt anders. De brandweer nam altijd aan dat naaldbos in het pad van een heidebrand meteen gevaar loopt. Nu blijkt dat de brand de makkelijkste weg kiest.

De resultaten worden eind dit jaar bekendgemaakt door de universiteit van Texas. De universiteit geldt wereldwijd als een belangrijk kennisinstituut in natuurbranden.

bron: www.omroepgelderland.nl

link: www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/05/11/onderzoek-natuurbranden/ioov-natuurbranden.pdf




Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2012, 00:21:37
Interessante conclusie.

Erg benieuwd naar de conclusie daarvan. Als heide bij een droog stuk naaldbos komt dan is er toch aanstraling door opstijgende warmte? En is er dan geen vliegvuur?

Een heide- of bosbrand gebruikt veel zuurstof waardoor hij zelf een "lagedrukgebied" maakt. Daardoor gaat het altijd harder waaien of zelfs stormen. Door de wind jaag je het vuur juist aan.

We zullen het lezen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:09:46


‘Veluwe heeft hoog brandrisico’


EDE/REGIO - De Veluwe heeft een hoog brandrisico. Dat concluderen twee studenten uit Texas en twee studenten van Van Hall Larenstein Universiteit in Velp die de afgelopen maanden de brandbaarheid van het natuurgebied onderzochten. Er ligt onder meer veel ‘brandstof’ op de grond. Brandstof is simpelweg alles wat kan branden van bomen tot struiken, van hei tot de humuslaag.
 
In Nederland is nooit eerder onderzoek gedaan naar de brandstof in de natuur. ‘Fire ecologist’ dr. Bryan Oswald van de Austin University in Texas verbaasde dat toen hij vorig jaar in Nederland was voor een presentatie. Vooral omdat de natuur zo intensief wordt gebruikt, voor bewoning en recreatie. Hij nam het initiatief tot een onderzoek en de veiligheidsregio’s Gelderland-Midden en Noord- en Oost-Gelderland waren bereid tot begeleiding en steun, net als veel groenpartijen als Staatsbosbeheer en de gemeente Arnhem. Dat was de aanleiding voor de twee Texanen om in Nederland onderzoek te doen. Twee Nederlandse studenten haakten aan. Nienke Brouwer studeert natuur en landschap techniek en Frank van Wanrooij westerse bosbouw.
 
Humuslaag anders
Al snel concludeerden de studeren dat de begroeiing op de Veluwe niet wezenlijk verschilt met de Amerikaanse bossen, ondanks het klimaatverschil. Alleen de humuslaag op de grond is heel anders. De studenten waren verbaasd over de hoeveelheid brandstof op de grond in de bossen. In het eiken-/beukenbos constateerden de studenten 20.000 kilo droogstof per hectare op de grond. Dat betekent een relatief hoog brandrisico vergeleken met landen als Amerika, Canada of Australië, maar de humuslaag is door het Nederlandse klimaat niet standaard droog. In Amerika is het heel gewoon om stukken bos af te branden als ze niet meer aan de veiligheidseisen voldoen en dus een gevaar kunnen zijn voor natuurbranden. Maar het verschil is dat daar niemand woont en niemand op een camping verblijft.
 
De resultaten van het onderzoek van de vier studenten zijn rechtstreeks te koppelen aan het bestaande natuurbrandverspreidingsmodel. Dit model kan de verspreiding van het vuurfront in de tijd berekenen aan de hand van meteorologische gegevens, de topografische kaart en brandstofmodellen (met een overzicht van de brandbaarheid per type natuur). Door de beelden aan dit model te koppelen, ontstaat een realistischer beeld van de werkelijke situatie.
 
De verkregen gegevens kunnen ook in de praktijk worden gebruikt, tijdens een echte natuurbrand om in te kunnen schatten wat de brandbaarheid is van het gebied. Ook kunnen organisaties de gegevens gebruiken om maatregelen te nemen in de natuur om eden gebied ‘veiliger’ te maken door bijvoorbeeld een minder brandbaar type vegetatie rondom een camping aan te planten of juist brandbare vegetatie weg te laten in de dichte omgeving.
 
Crèche
In de Verenigde Staten leren kleine kinderen al heel jong wat natuurbrandgevaar inhoudt, het begint al op de crèche. Het is bij ons een soort tweede natuur, zeggen de studenten uit Texas, Jessica en Earl, op de internetsite van de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Zij vinden dat een heel goede manier om iedereen geïnformeerd te krijgen en te houden als het gaat om natuurbranden.

Jessica, die naast sociologie ook massacommunicatie studeert, adviseert informatie over natuurbrandgevaar te geven aan de bosrand. Daarvoor kunnen de borden voor gebruikt worden die nu al overal te vinden zijn met wandel- en fietsroutes. Haar advies is daar ook ruimte te maken voor natuurbrand met antwoord op de vragen: Wat is natuurbrand en wat kun je zelf doen? Ze hoopt dat mensen weten wat ze moeten doen als er brand uitbreekt en dat ze ook weten dat ze kunnen helpen om bosbrand te voorkomen.
 
foto's:
Brand op de Edese hei in 2009.

bron www.edestad.nl


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2012, 22:02:43
Interessant, vooral omdat het om wetenschappelijk onderzoek gaat. Ik ben benieuwd wat de onderzoeksmethodiek is waarop de conclusie gebaseerd wordt. Zo gauw iemand het rapport weet te bemachtigen, houd ik me aanbevolen!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:03:27
Als je dit zo leest kunnen we ons meer over verbazen dat het tot nog toe altijd nog relatief goed afgelopen is, op een paar branden na dan. Zou Staatsbosbeheer meer in hun natuurbeheer moeten veranderen, zodat zij het brandgevaar verminderen?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:39:32
Peter, die opmerkingen zijn al jaren geleden gemaakt.

Vroeger was de beheerder regelmatig bezig om de grond schoon te houden van oud en dor materiaal. Maar ook daar heeft de bezuiniging inzichten doen veranderen en laat men afgebroken takken etc. liggen. Dit is dood en droog materiaal wat extra brandstof is voor snellere uitbreiding.

Overigens zijn er vroeger wel vaker zeer grote bosbranden geweest. En de laatste echte grote bosbrand is denk ik de Strabrechtse heide in Brabant Zuidoost geweest. Drie dagen brand met minimaal 150 hectare verwoesting. De inzet van vele regio's en leger ter assistentie van de regio daar.

En ook hier geldt weer dat het wachten is op de grote klapper. Dat die komt staat vast alleen is het de vraag waar en wanneer.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:44:42
En ook hier geldt weer dat het wachten is op de grote klapper. Dat die komt staat vast alleen is het de vraag waar en wanneer.
Nou, met die insteek schreef ik ook mijn bericht. We hebben in de afgelopen 2a3 jaar natuurbranden gehad waarbij we kunnen concluderen dat het maar net goed is gegaan, en het te danken was aan de massale brandweerinzet dat het maar net goed is gegaan.
Maar ik denk ook zeker dat ook hier geld dat behaalde resultaten uit het verleden, geen garantie bieden voor de toekomst. :-\


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2012, 10:56:05
En ook hier geldt weer dat het wachten is op de grote klapper. Dat die komt staat vast alleen is het de vraag waar en wanneer.

Was de Strabrechtse Heide dan niet "de klapper to be"? Immers is door betrokkenen gemeld dat zonder een draaiing van de wind de kans bijzonder groot was geweest dat het dorpje Heeze deels ten prooi was gevallen aan de vlammen. We spraken op een zeker moment namelijk gewoon over een onbeheersbare natuurbrand, met kroonvuur dat zelfs in een paar minuten de snelweg overstak.

Ik denk dat er zeker na de brand op de Strabrechtse Heide vanuit de brandweertak enorm veel extra aandacht is gekomen voor natuurbranden en dat is niet meer dan terecht; met de recente voorbeelden dat kroonvuur toch wellicht vaker voorkomt dan de meeste mensen dachten (Schoorl/Strabrecht) is het zeer zeker van belang om de risicogebieden eens aan een nadere inventarisatie te onderwerpen....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2012, 13:01:10
(...)
Vroeger was de beheerder regelmatig bezig om de grond schoon te houden van oud en dor materiaal. Maar ook daar heeft de bezuiniging inzichten doen veranderen en laat men afgebroken takken etc. liggen. Dit is dood en droog materiaal wat extra brandstof is voor snellere uitbreiding.
(...)
Volgens mij heeft dit soort natuurbeheer niet noodzakelijkerwijs met bezuinigen te maken, maar met het verantwoord verkrijgen van een passende natuur. Ofwel door het "oude" materiaal een voedingsbodem te laten zijn voor nieuwe aanwas, bij voorkeur met Nederlands (c.q. west-europees) loofbos. De aanwezigheid van dit "oude" materiaal maar waarschijnlijk ook het type bomen is van invloed op bosbrandontwikkeling (zeg ik, als niet brand-expert), maar volgens mij hoeft dat niet noodzakelijkerwijs een negatieve invloed te zijn. Als door natuurvorming bijvoorbeeld meer water wordt vastgehouden in de bodem en de vegetatie, dan is dat m.i. gunstig voor de brandveiligheid. Geen idee of dat zo is, maar het een sluit het ander niet uit. En misschien is af en toe een brand wel goed voor de natuurontwikkeling van het gebied. Het Aamsveen (natuurbrand, vorig jaar dacht ik) bijvoorbeeld is alweer volop in ontwikkeling en herstel. Betekent alleen wel dat dit goed gecontroleerd moet worden.

Vandaar dat dit soort onderzoeken van groot belang kunnen zijn. Als het inderdaad zo is dat een bosrand een (tijdelijke) stoplijn (sorry, militaire term, geen idee of de brandweer die ook hanteert) kan zijn, dan kun je daar in je natuurbeheer rekening mee houden en zodoende de natuur meer brandbestendig maken. Als deze stoplijnen vervolgens goed bereikbaar zijn voor de brandweer, dan is een natuurbrand denk ik redelijk onder controle te brengen en te houden.

Ik twijfel op dit moment alleen nog aan de wetenschappelijke onderbouwing van onderliggend onderzoek. Er wordt nog nergens genoemd hoe de studenten tot de conclusie zijn gekomen dat dit inderdaad zo is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2012, 16:07:14
Interessant, vooral omdat het om wetenschappelijk onderzoek gaat. Ik ben benieuwd wat de onderzoeksmethodiek is waarop de conclusie gebaseerd wordt. Zo gauw iemand het rapport weet te bemachtigen, houd ik me aanbevolen!

De uitkomsten van het onderzoek en de ontdekkingen die de studenten hebben gedaan in het veld, worden op dit moment geanalyseerd en worden eind 2012 gepresenteerd tijdens een internationaal congres in Amerika.