Of een nieuwsmedium of een hobbyist foto's overneemt vind ik nog een wereld van verschil. Het hoort allebei niet, maar de eerste heeft onder normale omstandigheden inkomsten.
Dit is voor mij precies de reden geweest waarom ik bij foto's van een grote brand die ik op Twitter plaatste duidelijk aangegeven heb in het bericht dat overname zonder toestemming vooraf niet toegestaan was. Kreeg meteen van verschillende media het verzoek of zij de foto mochten overnemen. Dat was dus keihard nee. Enerzijds omdat ik er geen rotte cent aan verdien en zij wel, anderzijds omdat ze zelf maar een professionele fotograaf moeten sturen zodat die ook nog brood op de plank kan krijgen. Het klinkt aantrekkelijk hoor, jou foto op een grote nieuwssite maar ik begin er niet aan.
De foto's heb ik met bronvermelding wel gegund aan 2 andere hobbysites waarvan ik weet dat ze nagenoeg niets opleveren, in elk geval onvoldoende om van te leven of om überhaupt van op vakantie te kunnen. Het filmpje wat ik heb gemaakt heb ik op Youtube geplaatst met in de omschrijving dat het filmpje enkel embed mag worden. Zo heb ik ook nog wat aan de advertentie-inkomsten
NIet dat dat veel is, heb op een heel jaar tijd nog geen € 10,- verdient
In deze specifieke casus vind ik de disclaimer van de krant belachelijk. Ik zou een rekening nasturen. Gaat dus om dit stukje:
Onderstaand stukje komt van de website van de Weekrant en verteld precies hoe te handelen in dit geval.
Wegener Huis-aan-huisMedia respecteert het intellectueel eigendom van anderen en we verwachten van onze gebruikers hetzelfde. Materiaal dat waarschijnlijk een inbreuk hierop veroorzaakt kan te allen tijden verwijderd of opgeschort worden, in overeenstemming met de Gebruiksvoorwaarden.
Melding
Indien u het vermoeden heeft dat uw werk gekopieerd of gepubliceerd is, of anderszins gebruikt in relatie tot www.deweekkrant.nl (de ‘site’) op zodanige wijze dat inbreuk op copyright ontstaat of op enigerlei andere wijze een inbreuk op uw rechten betreffende intellectueel eigendom, dan verzoeken wij u om de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia aangaande copyright hiervan te berichten, vergezeld van de volgende informatie:
Een elektronische of fysieke handtekening van de persoon met de bevoegdheid tot handelen aangaande de eigenaar van het copyright of ander belang inzake intellectueel eigendom;
Een beschrijving van het werk waarop copyright of een andere vorm van intellectueel eigendom rust en waarvan u vermoedt dar er inbreuk op is gemaakt;
Een beschrijving van waar het materiaal waarvan u vermoedt dat het inbreuk maakt op de site te vinden is, zodanig dat wij het kunnen vinden op de site;
Uw adres, telefoonnummer en e-mailadres;
Een verklaring van u dat u goede redenen hebt om aan te nemen dat het betwiste gebruik niet toegestaan is door de eigenaar van het copyright of degene die het intellectuele eigendom heeft, diens vertegenwoordiger of de wetgeving; en
Een verklaring van u, dat bovenstaande informatie in uw verklaring correct is en dat u de eigenaar bent van het copyright of het intellectuele eigendom heeft, of de bevoegdheid heeft tot handelen ten behoeve van de eigenaar van het copyright of het intellectueel eigendom.
U kunt contact opnemen met de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia voor aanmelding van claims betreffende copyright of inbreuk op intellectueel eigendom via copyright@deweekkrant.nl.
Contra-melding
Indien u ervoor kiest om ons een contramelding te doen toekomen, dient dit schriftelijk te gebeuren aan onze aangewezen vertegenwoordiger, onder toevoeging van het volgende:
Een elektronische of fysieke handtekening van de persoon met de bevoegdheid tot handelen aangaande de gebruiker;
Identificatie van het materiaal dat verwijderd is of waarvoor de toegang ongeldig gemaakt is en de locatie waar het materiaal te vinden was voordat het verwijderd werd of de toegang ongeldig gemaakt;
Een verklaring van u, dat u goede redenen heeft om aan te nemen dat het materiaal verwijderd is of ontoegankelijk gemaakt als gevolg van een vergissing of onterechte identificatie van het verwijderde of ontoegankelijk gemaakte materiaal;
Uw naam, adres en telefoonnummer; en
Een verklaring dat u zich onderwerpt aan het gezag van de Nederlandse rechtspraak.
U kunt als volgt contact opnemen met de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia voor een contramelding via copyright@deweekkrant.nl.