GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012  (gelezen 60429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Niet om olie op het vuur te gooien maar elke dag heeft de NOS en RTL en SBS een weersverwachting.
Is dat zaligmakend ? Misschien niet altijd nee maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 heb ik altijd geleerd.

RTL Weer maakte donderdagavond even voor 20:00 uur al melding dat er vrijdag en zaterdag plaatselijk stevige regenbuien
met onweer zouden zijn.
Sterker nog in het weerpraatje van vrijdagavond even voor 20:00 uur werd er zelfs voor zaterdag, zondag en maandag
gewaarschuwd voor flinke regen en onweer.

Mijn mening is volg de weersverwachtingen die men geeft en desnoods leg contact met een plaatselijke of regionale
weerman/vrouw die je gaat waarschuwen als er een weersverslechtering aankomt of dreigt te komen.

Als ik het kan voor mijn werk soms met beperkte middelen dan moet het voor een organisator niet zo moeilijk zijn lijkt mij.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Heel mooi die gedachte van ''dit kon niet voorkomen worden / dit zag niemand aankomen / zulke risico's blijven altijd''
Maar dit was niet de enige (grote) tent op het festivalterrein, waarom zijn de andere tenten wel blijven staan?

- Was er een groot verschil in de afmetingen van de verschillende tenten?
- Was er bij de andere tenten wel rekening gehouden met verschrikkelijk weer?
- Heeft een andere tentenbouwer de overige grote tenten geleverd / opgebouwd?
- Waren de andere tenten van een andere fabrikant?
- Was het gewoon pure pech dat deze tent instortte (of juist puur geluk dat de overige tenten wel bleven staan).

Het verschil tussen net wel breken en net niet breken is klein. De gevolgen zijn echter groot.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Niet om olie op het vuur te gooien maar elke dag heeft de NOS en RTL en SBS een weersverwachting.
Is dat zaligmakend ? Misschien niet altijd nee maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 heb ik altijd geleerd.

RTL Weer maakte donderdagavond even voor 20:00 uur al melding dat er vrijdag en zaterdag plaatselijk stevige regenbuien
met onweer zouden zijn.
Sterker nog in het weerpraatje van vrijdagavond even voor 20:00 uur werd er zelfs voor zaterdag, zondag en maandag
gewaarschuwd voor flinke regen en onweer.

Mijn mening is volg de weersverwachtingen die men geeft en desnoods leg contact met een plaatselijke of regionale
weerman/vrouw die je gaat waarschuwen als er een weersverslechtering aankomt of dreigt te komen.

Als ik het kan voor mijn werk soms met beperkte middelen dan moet het voor een organisator niet zo moeilijk zijn lijkt mij.

Stevige regenbuien had de tent wel gehouden en is ook geen reden om extra maatregelen te nemen, maar zo'n zogenaamde supercel, waar hier sprake van is, kan zich binnen een zeer kort tijdsbestek, denk hierbij aan 15 minuten of minder, ontwikkelen van niets aan de hand mooi weer tot alles verwoestend noodweer.
Voorbeelden hiervan zijn het weer tijdens de voorbereiding van De Zwarte Cross in 2010, Pukkelpop in 2011 en nu in Steenwijkerwold.
Ook weerkundigen kunnen dit niet voorspellen omdat ze het niet zien aankomen en zeker niet kunnen zeggen waar het zich voordoet.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ik beweer helemaal niet dat dit hier het geval is, maar veel hangt ook af van wie er op die moment is, wie de tent bouwde.

Vroeger werkte ik weleens als manusje-van-alles op evenementen. Tijdens een zware regenbui was er op het dak van de tent behoorlijk water blijven staan, waardoor het dak op sommige plaatsen tot 10cm in werd geduwd, in deze kuil verzamelde zich nog meer water...


Dit opgemerkt, doorgegeven aan baas en advies gegeven, en ook zijn mening was: ladder nemen, en met borstel het zeil omhoog duwen waardoor het water er uit zou lopen.

Dit enkele keren, gedaan, toen de tentenbouwer op ons af kwam, en die was not so amused. Hoewel we met de borstelkant van de borstel tegen het zeil duwde had 'ie bang dat we zijn tent gingen beschadigen. Tent was volgens hem berekend op veel extra water wat op het zeil bleef staan.


Tja, wie heeft dan gelijk?


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Ook op Pukkelpop stortte niet alle tenten in, een aantal gingen neer en een aantal bleven staan. Waar zat dat verschil in? De afmetingen van sommige tenten verschilden volgens mij niet zoveel.

De luchtbeelden van na het noodweer op Pukkelpop 2012 zeggen veel.

http://album.hbvl.be/foto-album/ravage-na-drama-op-pukkelpop-luchtbeelden.aspx

Je kan zo het pad van het noodweer reconstrueren. Maw alle tenten die op die weg lagen, zijn neer gegaan. Let vooral op de foto van de bomen in dat bos.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Het is onmogelijk om alle risico's vooraf uit te sluiten. Helemaal bij dit soort van snel veranderende omstandigheden.
Wel kun je in het voortraject en tijdens het evenement maatregelen treffen om de risico's in te perken.
Hierbij kun je denken aan vooropgestelde windplannen, doorspreken en borgen van risico profielen en het ter plaatse hebben van een geautoriseerd meteoroloog. Die had met eigen ogen kunnen zien hoe de ontwikkelingen waren en adviezen aan de organisatie kunnen geven.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Hierbij kun je denken aan vooropgestelde windplannen, doorspreken en borgen van risico profielen en het ter plaatse hebben van een geautoriseerd meteoroloog. Die had met eigen ogen kunnen zien hoe de ontwikkelingen waren en adviezen aan de organisatie kunnen geven.

Ok, stel je hebt een meteoroloog ter plaatse. Die geeft aan dat er binnen 15 minuten mogelijk een supercel ontstaat, wat kan je doen?

- Tenten ontruimen in de stromende regen (risico op onderkoeling, letsel door rondvliegend puin (of rondvliegende tenten   98uiye ))
- Mensen binnen de tent houden (risico op instortende tenten)

Ergens anders schuilen is niet mogelijk, zeker niet met een grote mensenmassa. Naar mijn mening moet de regelgeving aangepast worden: tenten voor minimaal een x aantal mensen moeten ook een supercel met bijkomende rukwinden aankunnen. Een veilige haven is immers nodig.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Nonsens, een tent die daar gegarandeerd tegen moet kunnen is onbetaalbaar, onpraktisch en zou dit soort festivals (waar er in Nederland honderden.zoniet duizenden van zijn jaarlijks) onmogelijk maken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Geen nader onderzoek naar instorten tent

STEENWIJKERLAND -  Er komt geen nader juridisch onderzoek naar het instorten van een tent op het Dicky Woodstockfestival in Steenwijkerwold. Dat de tent instortte was het gevolg van snel opkomend, onverwacht hevig noodweer en daar kan niemand iets aan doen.


 Dat heeft de gemeente Steenwijkerland laten weten. Volgens de gemeente is er sprake van overmacht door natuurgeweld. Een eerste onderzoek van onder andere brandweer en politie heeft zondag uitgewezen dat de tent aan alle veiligheidseisen voldeed en dat de tentenbouwers net als de organisatie zich aan de voorschriften hebben gehouden.

De Inspectie SZW (de voormalige arbeidsinspectie) is op de hoogte gesteld, want dat is een standaardprocedure bij een bedrijfsongeval met letsel. Door het instorten van de tent raakten 13 mensen gewond, van wie er twee nog in het ziekenhuis liggen. Hun toestand is volgens de gemeente stabiel.

De wegen rondom het festivalterein, die sinds zaterdag waren afgesloten, zijn zondagavond weer vrijgegeven.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12697992/__Geen_nader_onderzoek_naar_instorten_tent__.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Geen regels voor feesttenten

AMSTERDAM -  Er bestaat op dit moment geen enkele wettelijke regel voor de constructie of brandveiligheid van grote feesttenten. Bovendien laat het toezicht op het groeiende aantal grote evenementen volgens de Inspectie voor Veiligheid en Justitie ernstig te wensen over. De veiligheid van festivalgangers is daarom in het geding.


De Branchevereniging van Nederlandse Tentverhuurbedrijven slaat alarm nadat zaterdag een tent in Steenwijkerwold instortte. Bij het ongeluk op het Overijsselse popfestival Dicky Woodstock raakte een bezoeker zwaargewond. Twee jaar geleden ging het mis bij de Zwarte Cross in Lichtenvoorde (Gld.) En tijdens het ook door veel Nederlanders bezochte Pukkelpop in Vlaanderen kwamen precies een jaar terug vijf mensen om het leven.

„Het is helaas regelmaat aan het worden”, zegt Debbie Reinders van de brancheorganisatie. „Extreem weer komt vaker voor. Tegen windhozen en valwinden zijn tenten niet bestand. We proberen de overheid er al jaren van te overtuigen dat er regels nodig zijn waaraan tenten constructief moeten voldoen. Nu is er dus geen enkele waarborg voor de veiligheid.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12696999/__Geen_regels_feesttenten__.html