SEH en het melden van schotwonden

Auteur Topic: SEH en het melden van schotwonden  (gelezen 7914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Motosmurf

  • Noodhulp/wijkzorg politie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Gepost op: 13 september 2012, 16:35:02
Nav dit bericht http://district8.net/twee-gewonden-bij-schietpartij.html (politie krijgt melding dat er iemand op de SEH zit met schotwonden en gaat vervolgens ter plaatse) vroeg ik me af, wie heeft er gebeld?

Een andere patient die dacht 'hm dit lijkt me niet oke' of de SEH zelf? Kan/mag/wil een SEH zoiets eigenlijk wel melden?




specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 19:12:14
Volgensmij is het zelfs verplicht om bij een schotwond de politie te informeren.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 19:17:50
Volgensmij is het zelfs verplicht om bij een schotwond de politie te informeren.

Nee dat zijn ze niet, sterker nog ze hebben medisch beroepsgeheim. Dus mogen ze niks doorgeven aan de politie.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2012, 19:18:07
Volgensmij is het zelfs verplicht om bij een schotwond de politie te informeren.
Volgens mij valt het onder het medische beroepsgeheim dus zonder toestemming van de patiënt mogen de SEH medewerkers het aan niemand doorvertellen inclusief politie en justitie.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2012, 19:24:15
Hier staat wel het 1 en ander, maar is uit 2005.
Link: knmg.artsennet.nl


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2012, 19:40:59
Valt inderdaad onder het beroepsgeheim. KNMG stuk is een goeie met duidelijke voorbeelden, die overigens ook voor verpleegkundigen gelden. Maar Motosmurf haalt wel iets interessants aan. Want hoe zit het met de baliemedewerker en de beveiliger op de SEH? Vermoedelijk hebben die een zelfde regeling, maar weet iemand dit precies? En hoe zit het met de schoonmaker of de andere patient? En tot slot, als iemand die niet aan het beroepsgeheim is gebonden besluit de politie te bellen, en de persoon met de schotwond wordt zo gevonden en in verband met een of ander strafbaar feit gebracht, kan die zich dan weer beroepen op het feit dat zijn 'anonimiteit' gewaarborgd had moeten zijn? M.a.w., het 'bewijs' is niet rechtsgeldig? Vragen, vragen....  ;)


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2012, 22:02:05
Bij artsen en verpleegkundigen valt dit sowieso onder het medisch beroepsgeheim.

Zeker weet ik het niet maar ik verwacht dat al het andere personeel in een ziekenhuis die met patiënten gegevens in contact komen hier ook onder vallen. Het beroepsgeheim is er immers om te zorgen dat iemand altijd naar het ziekenhuis kan en zich daar geen zorgen hoeft te maken over andere zaken (zoals politie). Medische zorg gaat boven het rechtssysteem.
Als de politie bericht krijgt via iemand die niet in dienst is bij het ziekenhuis en ze willen de verdachte vinden zullen zij dit altijd via het ziekenhuispersoneel moeten spelen. Deze vallen dan weer onder het beroepsgeheim. De politie hoort in het ziekenhuis dus geen verdachte patiënt te kunnen vinden. Zij kunnen afgaan op een melding van een andere patiënt, maar als het ziekenhuispersoneel niet thuis geeft zullen zij dit moeten respecteren. Anders kan iedereen gaan gillen dat wie dan ook op de SEH is.

Als uitzondering op het beroepsgeheim geldt in dit geval wel het geval dat de hulpverlener vermoed dat de patiënt mogelijk nog nieuwe strafbare feiten gaat plegen.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #7 Gepost op: 13 september 2012, 22:03:21
Dat is toch eigenlijk heel erg scheef... ik bedoel... de meeste mensen worden niet zomaar neergeschoten... Ze hoeven de politie niet omwillen van de patient te bellen maar wel voor de veiligheid van henzelf en andere


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2012, 22:06:47
Als uitzondering op het beroepsgeheim geldt in dit geval wel het geval dat de hulpverlener vermoed dat de patiënt mogelijk nog nieuwe strafbare feiten gaat plegen.
Volgens mij valt het gevaar voor artsen en verpleegkundigen hier ook onder. Iemand met schotwonden wil zelf ook nog wel eens in het bezit zijn  van een wapen, het zal niet voor het eerst zijn dat men het werk nog even komt afmaken... Misschien dat dit een reden kan zijn om de politie te waarschuwen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2012, 22:16:02
Een powerpoint (niet heel uitgebreid zonder begeleidend spreker, maar toch met info)
http://www.mediumcaresymposium.nl/presentations/Sessie_4_-Boeven%20in%20het%20ziekenhuis%20MC.pdf
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.