De "Brandweer over Morgen"

Auteur Topic: De "Brandweer over Morgen"  (gelezen 5206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 18 september 2012, 13:35:46
Strategische Reis

Bovenstaand filmpje is in 2009 gemaakt en geeft een voorstelling van de inrichting van de brandweer in 2040. Heel veel repressieve taken van de brandweer moeten dan weggenomen zijn door zaken aan de 'voorkant', zoals preventie, goed te regelen. Op die manier blijft er voor de operationele dienst veel minder werk over aan de 'achterkant' van de problemen, zoals blussen.

Dit filmpje is de laatste tijd in veel regio's weer actueler geworden vanwege het instellen van nieuwe dekkingsplannen, waarbij ook met de aspecten van de "brandweer over morgen" rekening wordt gehouden: variabele voertuigbezetting moet mogelijk zijn, ook door betere naleving van preventieve eisen en een goed-ingerichte BHV-organisatie. Maar, ook omdat het veiligheidsbewustzijn bij de burgers zal gaan groeien, is het niet meer nodig om "op iedere hoek" een brandweerkazerne te hebben. Effectief optreden is een combinatie tussen o.a. een snelle ontdekkingstijd en een snelle uitruk. Indien de ontdekkingstijd van branden sneller wordt, kan de brandweer er relatief gezien ook wat langer over doen -rookmelders en wellicht sprinklerinstallaties zouden er namelijk voor moeten zorgen dat de bewoners veilig zijn en een brand kan worden ingeperkt.

Wat mij echter verbaast is dat er in het filmpje over "de brandweer in 2040" wordt gesproken. Om alle preventieve en preparatieve maatregelen in te voeren is namelijk een hoop tijden. Echter; veel regio's lijken de boodschap van de "brandweer over morgen" wel mee te nemen in nieuwe dekkingsplannen -namelijk dat door grotere zelfredzaamheid de brandweer er op sommige plaatsen langer over mag doen, tot wel 18 minuten- maar niet de implementatietijd die daarvoor genoemd wordt. Kortom: er wordt nu al veel bezuinigd op de repressieve dienst, terwijl het veiligheidsbewustzijn van burgers en instellingen in veel gevallen nog bijzonder laag is.

Als voorbeeld neem ik even dit topic: Helft MKB-ers weet niet van BHV
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=66839.msg1078800;topicseen#msg1078800

Hieruit blijkt maar weer dat het op dit moment te vroeg is om te kunnen vertrouwen op een hoog veiligheidsbewustzijn bij bedrijven en instellingen en laat staan bij de burgers. Want een rookmelder is leuk, maar denken we ook aan de batterijen?

Ik ben benieuwd naar wat jullie ideeën over de kansen en bedreigingen van de "brandweer over morgen" zijn. Is het wel mogelijk om het veiligheidsbewustzijn bij bedrijven en instellingen te vergroten, willen zij dat door de hogere kosten en lasten wel? Is het mogelijk om burgers ervan bewust te maken dat een snelle ontdekkingstijd belangrijk is? Zou de "repressieve brandweer" in 2040 echt minder te doen hebben, of wordt het door de complexer wordende maatschappij, met complexere gebouwen, brandgevoelige apparaten en de hoge vuurbelasting juist drukker?

Ik ben benieuwd ;)


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2015, 13:20:24
Geüpload op 5 okt. 2009!!

2009 en waar staan we nu 5,5 jaar later?

Kosten omlaag? Wat heeft de samenleving daarvan gezien, schade omlaag minder slachtoffers?
Veel vragen nog steeds en is er al wat verandert?

Heeft de burger zelf al wat gedaan aan de eigen veiligheid?

Zijn de diversiteiten van de korpsen al toegepast en helpt het?

Men heeft het over lange termijn, maar ik vraag me dus af of er al wat stapjes zijn gezet?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2015, 08:06:29
Tja, ik denk dat er zeker wel stappen zijn gemaakt, we kunnen ons alleen gaan afvragen of deze stappen effectief zijn gebleken. En dan vermoed ik dat we moeten gaan concluderen dat daar het antwoordt op NEE zal blijven staan.
Zaken als variabele voertuigbezetting zijn een hot item, maar kosten over het algemeen meer geld dan vooraf was overzien. Het verhaal over de zelfredzaamheid van burgers heeft inmiddels al de nodige stevige knauwen opgelopen.
Het enige waar zwaar op ingezet is in de campagnes voor rookmelders, maar gaan we het daar mee redden?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2015, 08:56:30
En de schadebedragen bij brand lopen ook op en harder dan door de toegenomen waarde van spullen.


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2015, 09:10:27
Vraag me ook af of de in het filmpje getoonde managers nog op de plekken zitten waar ze zaten toen het filmpje werd gemaakt? Zitten ze dus nog op dezelfde functie om hun ideeën uit te voeren?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2015, 20:16:54
Brandweer Over Morgen (BOM) loopt tot 2040.

Volgens mij was BOM niet bedoeld om te bezuinigen maar anders te gaan werken. Verder is de termijn nog veel te kort om metingen te kunnen uitvoeren. Alle regio's zijn er mee bezig om de beste manier te vinden.
De voorlichting en bewustwording van burgers en bedrijven staan nog in de kinderschoenen.

Ja er zijn heel veel stappen gezet. Bedenk dat er voor 2000 nog bijna niets aan brandpreventie en bewustzijn werd gedaan. Na Volendam zijn hele grote stappen gezet om gebouwen in NL brandveiliger te krijgen door ze aan de (minimale) regels te laten voldoen die al jaren bestonden maar niet nageleefd werden in 98% van de gemeenten. We hebben dus veel bereid maar nu is stap twee aan de beurt en die loopt dus misschien wel tot 2040!

Citaat van: Breathe link=msg=1341068 date=1427973624
Geüpload op 5 okt. 2009!!

2009 en waar staan we nu 5,5 jaar later?

Kosten omlaag? Wat heeft de samenleving daarvan gezien, schade omlaag minder slachtoffers?
Veel vragen nog steeds en is er al wat verandert?

Heeft de burger zelf al wat gedaan aan de eigen veiligheid?

Zijn de diversiteiten van de korpsen al toegepast en helpt het?

Men heeft het over lange termijn, maar ik vraag me dus af of er al wat stapjes zijn gezet?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2015, 20:23:42
Mooi dat dit loopt tot 2040. Maar dat geeft juist reden om tussentijds de balans op te maken over waar we staan. Het kan niet zo zijn dat we alleen vooruit kijken, en we in 2040 erachter moeten gaan komen dat veel zaken inmiddels alweer achterhaald zijn.
Kan zo'n project uberhaupt stoppen in 2040? De laatste tijd volgen de ontwikkelingen zich razend snel op, mede door de incidenten die er gebeuren. Maar mede ook door nieuwe inzichten.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2015, 20:39:19
Een maand of 2 geleden is een landelijke groep gestart met de actualisatie van Brandweer Over Morgen (BOM). Dus dat loopt ;-)
Er komt weer een programma met speerpunten voor de periode 2015-2020 uit.

Los van de 'brandveilig leven' activiteiten zie ik dat er de afgelopen jaren flink werk gemaakt is van landelijke samenwerking binnen Brandweer Nederland met vooral collega's uit de korpsen aan het roer. Daarnaast zie je dat er bij steeds meer projecten en ontwikkelingen goed ingezet wordt op draagvlak binnen alle lagen van de organisatie. Minder plannen van bovenaf over de schutting gooien, meer goede ideeën van slimme collega's oppakken en uitbouwen. Wat mij betreft goede stappen, al zou het allemaal best sneller mogen, maar we zijn de brandweer... en we staan niet bekend om het snel durven/willen moderniseren van onze organisatie!  ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2015, 20:40:58
Ja er wordt regelmatig geevalueerd en samen gekeken wat de beste methodes in het land zijn. Er wordt nu heel veel het wiel uit gevonden en straks gaan we met elkaar het beste wiel delen en toepassen. Dus geloof me, die vinger aan de pols is er. Er is namelijk geen draaiboek o.i.d.

In 2040 moet de mentaliteit anders zijn dan nu. Nu werken we nog regelgericht en tegen die tijd risicogericht.

Een heel mooi voorbeeld bv:
Een collega van mijn toetste vorig jaar een bouwplan van een zorginstelling waarin er 10 mensen in een brandcompartiment van 500m2 zouden verblijven. Dit zou voldoen aan de regelgeving kwa compartimentering. Na doorvragen gaf men aan dat 1 's nachts één verzorgende aanwezig zou zijn. Hierop heeft mijn collega de vraag gesteld of die ene persoon die 10 personen binnen een bepaalde tijd zou kunnen evacueren uit het betreffende brandcompartiment waar brand zou zijn. De zorginstelling heeft daar ZELF over na gedacht en een extern expert ingeschakeld.

De conclusie van de zorginstelling was dat die ene persoon dat niet zou redden en men heeft in het bouwplan het brandcompartiment twee keer zo klein gemaakt, dus 5 personen per brandcompartiment. Hiervan is het aannemelijk dat deze 5 wel te evacueren zullen zijn. In mijn ogen een prachtig voorbeeld van de veranderende werkwijze van de brandweer en het hierin meenemen van de burgers en bedrijven. Dus niet meer voldoen aan de regels maar regelgericht bouwen en gebruiken.

Misschien nu heel simpel en logisch maar 10 jaar geleden bestond dit eenvoudig nog (bijna) niet.....


Citaat van: Peter71 link=msg=1341378 date=1428085422
Mooi dat dit loopt tot 2040. Maar dat geeft juist reden om tussentijds de balans op te maken over waar we staan. Het kan niet zo zijn dat we alleen vooruit kijken, en we in 2040 erachter moeten gaan komen dat veel zaken inmiddels alweer achterhaald zijn.
Kan zo'n project uberhaupt stoppen in 2040? De laatste tijd volgen de ontwikkelingen zich razend snel op, mede door de incidenten die er gebeuren. Maar mede ook door nieuwe inzichten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2015, 20:52:08
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1341384 date=1428086359

Los van de 'brandveilig leven' activiteiten zie ik dat er de afgelopen jaren flink werk gemaakt is van landelijke samenwerking binnen Brandweer Nederland met vooral collega's uit de korpsen aan het roer. Daarnaast zie je dat er bij steeds meer projecten en ontwikkelingen goed ingezet wordt op draagvlak binnen alle lagen van de organisatie. Minder plannen van bovenaf over de schutting gooien, meer goede ideeën van slimme collega's oppakken en uitbouwen. Wat mij betreft goede stappen, al zou het allemaal best sneller mogen, maar we zijn de brandweer... en we staan niet bekend om het snel durven/willen moderniseren van onze organisatie!  ;)
Die ontwikkelingen zie ik ook gebeuren. Ook dat de werkvloer nu de gelegenheid krijgt om mee te denken over nieuwe ontwikkelingen. De mooiste voorbeelden hiervan vindt ik wat de brandweerdoctrine nu doet. Themadagen organiseren rond een bepaald onderwerp. Een eerste themadag in 2013 over variabele voertuigbezetting. En dit jaar een themadag over innovatieve blustechnieken. Op beide dagen ben ik geweest, en beide dagen zag je brandweermensen uit het hele land. Brandweermensen van manschap tot aan officier, en een ieder nam de gelegenheid om met elkaar in discussie te gaan. Een zeer goede en mooie ontwikkeling!!
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1341388 date=1428086458
Ja er wordt regelmatig geevalueerd en samen gekeken wat de beste methodes in het land zijn. Er wordt nu heel veel het wiel uit gevonden en straks gaan we met elkaar het beste wiel delen en toepassen. Dus geloof me, die vinger aan de pols is er. Er is namelijk geen draaiboek o.i.d.

In 2040 moet de mentaliteit anders zijn dan nu. Nu werken we nog regelgericht en tegen die tijd risicogericht.

Een heel mooi voorbeeld bv:
Een collega van mijn toetste vorig jaar een bouwplan van een zorginstelling waarin er 10 mensen in een brandcompartiment van 500m2 zouden verblijven. Dit zou voldoen aan de regelgeving kwa compartimentering. Na doorvragen gaf men aan dat 1 's nachts één verzorgende aanwezig zou zijn. Hierop heeft mijn collega de vraag gesteld of die ene persoon die 10 personen binnen een bepaalde tijd zou kunnen evacueren uit het betreffende brandcompartiment waar brand zou zijn. De zorginstelling heeft daar ZELF over na gedacht en een extern expert ingeschakeld.

De conclusie van de zorginstelling was dat die ene persoon dat niet zou redden en men heeft in het bouwplan het brandcompartiment twee keer zo klein gemaakt, dus 5 personen per brandcompartiment. Hiervan is het aannemelijk dat deze 5 wel te evacueren zullen zijn. In mijn ogen een prachtig voorbeeld van de veranderende werkwijze van de brandweer en het hierin meenemen van de burgers en bedrijven. Dus niet meer voldoen aan de regels maar regelgericht bouwen en gebruiken.

Misschien nu heel simpel en logisch maar 10 jaar geleden bestond dit eenvoudig nog (bijna) niet.....

Dus inplaats dat de brandweer een bedrijf preventieregels oplegt, een bedrijf mee laten denken over brandpreventie. Lijkt mij dat je daar inderdaad meer mee bereikt, en een bedrijf dan ook beter achter die regels kan gaan staan. Ook omdat ze dan zelf mee hebben gedacht aan die regels.