Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 70063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #140 Gepost op: 9 september 2013, 22:37:36
Dordrecht heeft inmiddels ook de beschikking over een TinnSilver

Citaat van: Maarten link=msg=1200188 date=1378758994
Eén van de nieuwe bootjes uit de rampenvloot



Dienst: Reddingsbrigade
Afdeling: Dordrecht
Standplaats:
Roepnummer: DRD019
Registratie: 87-66-YS
Soort vaartuig: reddingboot
Merk & type: TinnSilver
Bijzonderheden:
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


lifeguard noordwijk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #141 Gepost op: 28 november 2013, 18:36:46
TinnSilver is nu niet echt een goede vervanger. Je moet echt oppassen dat je niet omgaat. Teveel gas en wind en je ligt zo om.  :-\


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #142 Gepost op: 28 november 2013, 20:36:41
Citaat van: lifeguard noordwijk link=msg=1223787 date=1385660206
Tinn silver is nu niet echt een goede vervanger. Je moet echt oppassen dat je niet omgaat. Teveel gas en wind en je ligt zo om.  :-\

Is de eerste al om gegaan? Anders ligt hij dus niet ''zo om''


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #143 Gepost op: 29 november 2013, 21:16:44
Citaat van: lifeguard noordwijk link=msg=1223787 date=1385660206
TinnSilver is nu niet echt een goede vervanger. Je moet echt oppassen dat je niet omgaat. Teveel gas en wind en je ligt zo om.  :-\

De TinnSilver is door de combinatie van rompvorm en motorvermogen erg windgevoelig, maar dat is een bewuste keus geweest: men wilde een boot die net als de vlet in heel ondiep water kon varen, net als de vlet tegen een stootje kon, maar wel veel sneller kon varen dan een vlet. Deze boot kan dat, maar levert daarmee vaareigenschappen op die niet 'hufter-proof' zijn: je moet weten waar de grenzen liggen en deze niet overschrijden. De vlet was hufterproof, die kon niet om. Maar kon dus ook niet snel. En een rescue is hufterproof, maar daar kun je nauwelijks mensen in kwijt en je kunt er niet mee in ondiep water varen.

Door de keuze om bepaalde eigenschappen te combineren in 1 boot, is het een boot geworden die helemaal voldoet aan de gestelde eisen (veel capaciteit, redelijke snelheid, stabiel werkplatform, licht genoeg om te traileren), maar een gebruiksaanwijzing heeft om mee te varen. Ik zie dat niet als 'slecht', maar als een bewuste keus die geen problemen oplevert als je het weet. Bij het manouevreren (drenkeling, aanleggen, bochten) moet je hem rustig varen als een vlet, en op lange rechte stukken kun je snel als een rescue.

Heb hem laatst mogen varen op een klein riviertje hier met een flinke stroomsnelheid. Dan is het aardige uitdaging om hem op z'n plek te houden of bij een dukdalf aan te leggen. Heb hem ook al mogen varen met stevige wind en regen, dan is het vooral een kwestie van gewichtsverdeling. Met iemand voor in de punt reageert hij ineens veel beter.

Wat mij betreft kunnen de echte schippers zich nu onderscheiden van de 'hardvaarders' ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #144 Gepost op: 30 november 2013, 10:23:08
Mee eens, de boot snel om ligt aan de schipper. Mijn ervaring is dat de thinsilver heel goed bruikbaar is zelfs met stroming.
9910001


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
ik heb er nu een aantal dagen op de RE020 mogen varen en ik moet zeggen ik vind hem heerlijk varen we zijn er wel achter gekomen dat met het luik er altijd een aan de andere kant van de boot moet hangen voor ballast anders lig je zo vol water maar ik vind het een uitstekend vaartuig.
en je kunt er makkelijk een kuipbrancard op hangen aan de schipperzijde dit neemt amper ruimte in beslag.

ik moet zeggen ik vind het een uitstekend vaartuig


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: joostvankempen link=msg=1224049 date=1385756204
De TinnSilver is door de combinatie van rompvorm en motorvermogen erg windgevoelig, maar dat is een bewuste keus geweest: men wilde een boot die net als de vlet in heel ondiep water kon varen, net als de vlet tegen een stootje kon, maar wel veel sneller kon varen dan een vlet. Deze boot kan dat, maar levert daarmee vaareigenschappen op die niet 'hufter-proof' zijn: je moet weten waar de grenzen liggen en deze niet overschrijden. De vlet was hufterproof, die kon niet om. Maar kon dus ook niet snel. En een rescue is hufterproof, maar daar kun je nauwelijks mensen in kwijt en je kunt er niet mee in ondiep water varen.

Door de keuze om bepaalde eigenschappen te combineren in 1 boot, is het een boot geworden die helemaal voldoet aan de gestelde eisen (veel capaciteit, redelijke snelheid, stabiel werkplatform, licht genoeg om te traileren), maar een gebruiksaanwijzing heeft om mee te varen. Ik zie dat niet als 'slecht', maar als een bewuste keus die geen problemen oplevert als je het weet. Bij het manouevreren (drenkeling, aanleggen, bochten) moet je hem rustig varen als een vlet, en op lange rechte stukken kun je snel als een rescue.

Heb hem laatst mogen varen op een klein riviertje hier met een flinke stroomsnelheid. Dan is het aardige uitdaging om hem op z'n plek te houden of bij een dukdalf aan te leggen. Heb hem ook al mogen varen met stevige wind en regen, dan is het vooral een kwestie van gewichtsverdeling. Met iemand voor in de punt reageert hij ineens veel beter.

Wat mij betreft kunnen de echte schippers zich nu onderscheiden van de 'hardvaarders' ;)

Het op stroom varen met een lichte boot met weinig aangestroomd onderwateroppervlak is bepaald niet zo moeilijk.
Het varen en manoeuvreren met een lichte boot met weinig onderwateroppervlak bij redelijk wat wind vereist wel de nodige ervaring.

Bij een beetje storm en wat golven zullen de "hardvaarders" met een lichte boot het wel heel snel afleren.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Citaat van: Thor link=msg=1263963 date=1398954053
Het op stroom varen met een lichte boot met weinig aangestroomd onderwateroppervlak is bepaald niet zo moeilijk.
Het varen en manoeuvreren met een lichte boot met weinig onderwateroppervlak bij redelijk wat wind vereist wel de nodige ervaring.

Bij een beetje storm en wat golven zullen de "hardvaarders" met een lichte boot het wel heel snel afleren.

ja dat ben ik met je eens, vaar er maar eens volgas over een zet hekgolven van een binnenvaart schip dit zul je zeker in je rug voelen.
snel varen kan wel maar op het juiste en gepaste moment.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1263975 date=1398956272
ja dat ben ik met je eens, vaar er maar eens volgas over een zet hekgolven van een binnenvaart schip dit zul je zeker in je rug voelen.
snel varen kan wel maar op het juiste en gepaste moment.

Als je dat in de hekgolven op doet maak je inderdaad een paar behoorlijke klappers o.a. vanwege de redelijk ondiepe V bodem, als je het verkeerd, qua richting, snelheid en aanpassing, met de hekgolf mee doet kun je een behoorlijke en gevaarlijke schuiver maken, zeker met het harde knikspant type zoals deze boot.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
jaa idd dat leren de hardvaarders dus wel af je moet gewoon rustig over die hekgolven heen gaan dan is dr niks aan de hand