geldigheid zelfgemaakt BHV certificaat

Auteur Topic: geldigheid zelfgemaakt BHV certificaat  (gelezen 4623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 3 oktober 2012, 16:58:00
Al een tijdje werk ik als bijbaantje in het weekend in een pretpark, daar ben ik sinds 3 jaar ongeveer ook BHV'er. Tot een paar maanden geleden werd mijn NIBHV certificaat jaarlijks verlengt en kreeg ik een nieuw pasje.

Een paar maanden terug kreeg ik een brief thuis met daarin de mededeling dat mijn BHV weer verlengt was maar ik krijg geen NIBHV certificaat meer. In plaats daar van krijg ik een zelf gemaakt papier met m'n naam er op en dat ik dus BHV'er ben en verder wat plaatjes. Zo ver ik weet is het bedrijf zelf een opleider voor het NIBHV, maar dat is nergens terug te zien op het "certificaat".

mijn vraag is nu: In hoeverre is dat papier geldig binnen het bedrijf? En is het ook nog steeds geldig buiten het bedrijf? bijvoorbeeld voor vrijwilligerswerk.


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2012, 17:28:56
Aanvullende vragen van mijn kant:

Welke organisatie is verantwoordelijk voor het toetsen van de lesinhoud van de BHV-opleidingen die rechtspersonen geven en de wijze waarop geëxamineerd wordt?

Waar is bovenstaande in Wet- of regelgeving geregeld?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2012, 17:36:49
Citaat
BHV hoeft u echt niet jaarlijks te herhalen

20 januari 2010 - Eén keer in de drie jaar herhalen, is genoeg voor een cursus bedrijfshulpverlening (BHV). Dat op het BHV-pasje één jaar staat, is logisch voor de aanbieder van die cursussen. Die wil graag dat klanten jaarlijks terugkomen. Maar wettelijk gezien hoeft dat echt niet. Wel eist de wet om aan te tonen dat het kennisniveau op niveau blijft. Hoe precies, is een grijs gebied.

Bron: http://www.rendement.nl/or/nieuws/id340-bhv-hoeft-u-echt-niet-jaarlijks-te-herhalen.html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2012, 18:58:17
Aanvullende vragen van mijn kant:

Welke organisatie is verantwoordelijk voor het toetsen van de lesinhoud van de BHV-opleidingen die rechtspersonen geven en de wijze waarop geëxamineerd wordt?

Waar is bovenstaande in Wet- of regelgeving geregeld?
BHV (en eerstehulp) certificeerders kunnen vrij hun gang gaan in Nederland.
Er zijn/worden geen inhoudelijke eisen gesteld door de overheid dus elke organisatie kan haar eigen regels opstellen, toetsen maken en toetsen en examineren.
Dat betekend in de praktijk dat er een pluimage aan certificeerders is. Goede en slechte, klein en groot.
Kwaliteitsnormen voor de gehele BHV branche  zijn er niet. Er is geen branche organisatie.

Het NIBHV, NVB, Nikta e.a. kleinere,  iedereen vindt het eigen BHV wiel uit maar echte kwaliteit is overigens ver te zoeken.
Aan BHV organisaties welke beweren te voldoen aan wettelijke regels heb ik mijn twijfels.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2012, 23:44:13
De wet is redelijk duidelijk in deze. Er moeten mensen aangesteld zijn als BHV'er en moeten bepaalde taken uit kunnen voeren. Certificaten zeggen alleen dat een bepaalde naam, zoals het NIBHV, de persoon goedkeuren. Dit is een kwaliteitskeurmerk zoals het "ik kies bewust logo". Je moet als bedrijf voorbereid zijn en BHV'ers hebben. Maar certificering is een vorm om mensen aan te stellen, maar zou zelfs zonder certificaat kunnen. Alleen is het wel erg handig om aan te tonen dat al je BHV'ers zijn opgeleid met BHV opleiding met een certificaat.