Hoeveel personen ademlucht?

Auteur Topic: Hoeveel personen ademlucht?  (gelezen 4552 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 12 maart 2005, 17:41:53
Ik heb een vraag mbt het aantal personen wat ademlucht omhangt in de TS tijdens een uitruk. In het ene korps zie je dat bij bijvoorbeeld een OMS de Bevelvoerder en de 111 en 112 omhangen. In andere korpsen ook de 113 en 114. Dit zie ik ook naar voren komen in de casus van deze maand.
Laatst zag ik bij een binnenbrand het ene korps standaard met 4 man ademlucht lopen en de Bevelvoerder ook uiteraard. Daarna kwam er een TS tp met alleen B en de 1e aanvalsploeg ademlucht dragend.
Bij ons in het korps is het vrijwel altijd B, 1 en 2 omhangen. Uiteraard in geval van een redding 3+4 ook. Dan heb je een standaard middelbrand-situatie.

Ik ben er zelf een voorstander van om in geval bijvoorbeeld van een binnenbrand 4 man ademlucht(+Bevelvoerder) te laten omhangen. Mocht er binnen iets mis gaan met de 111 en 112, kun je als 2e ploeg direct ingrijpen. Zodat je niet eerst weer moet gaan omhangen alvorens assistentie te verlenen. Zo heb je direct een 2e ploeg met ademlucht en inzetgereed. Maar dat is mijn mening.

Graag wil ik wat gedachten en ervaringen hierover  uitwisselen met diverse personen. Specefieke vragen:

-Wat is je overweging om ook 3+4 te laten omhangen tijdens een 'standaard' binnenbrand zonder personen inpandig aanwezig.
-Hoe ga je dan je waterwinning regelen, laat je dit de HW/AL bemanning doen? En in geval van redding?
-Is er bij sommige korpsen een standaard protocol mbt risicovolle objecten? Denk aan ziekenhuizen, bioscopen etc.?

Een kijkje in elkaars keuken....laat je horen

Groeten

Sander




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2005, 19:51:46
je hebt zelf al een aantal vragen beantwoord,als je de nummers 1,2,3,4 laat omhangen doe je dat op basis van een slachtoffer binnen.Dan schaal je op naar middelbrand,de bemanning van de 2eTAS kan dan waterwinning in orde maken.

Als er geen slachtoffers zijn,en de brand is beheersbaar dan zou  3 en 4niet of wat later om kunnen hangen zodat zij eerst de waterwininng kunnen opbouwen.Meest ideale is dat de brandkraan binnen 20meter van het voertuig is,de pompbediender kan dan na water op de stralen te hebben gezet zelf de waterwinning opbouwen


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2005, 20:50:53
Dat klinkt wel aardig....in een extreem geval kun je ook alleen als pompbediener je waterwinning in orde maken. Heb dat ook al eens gehad. Iedereen zat al binnen en ik moest 3 slanglengtes alleen aansluiten en uitrollen wilde ik water hebben als mn tank leeg zou zijn.... :-X

Tegenwoordig is het gelukkig een beetje beter geregeld. Het ligt helemaal aan de melding. Een binnenbrand gaan 4 man ademlucht naar binnen en de overige 2 helpen de pompbediener.

Is het een autobrand op een parkeerplaats of zo, zijn het 2 man ademlucht. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2005, 21:54:55
Dat klinkt wel aardig....in een extreem geval kun je ook alleen als pompbediener je waterwinning in orde maken. Heb dat ook al eens gehad. Iedereen zat al binnen en ik moest 3 slanglengtes alleen aansluiten en uitrollen wilde ik water hebben als mn tank leeg zou zijn.... :-X

Tegenwoordig is het gelukkig een beetje beter geregeld. Het ligt helemaal aan de melding. Een binnenbrand gaan 4 man ademlucht naar binnen en de overige 2 helpen de pompbediener.

Is het een autobrand op een parkeerplaats of zo, zijn het 2 man ademlucht. ;)
ik praat hier over maar 1 slanglengte,dus 20 meter  ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2005, 22:05:58
Bij ons hangen 1 & 2  en B om bij een automaatje
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Smitfire

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2005, 01:36:27
Ik denk dat het geheel afhankelijk van de melding is:
OMS gaan alleen de 110 + 111 en 112 in ademlucht, maar bij een brand in een woning gaat de waterploeg ook in ademlucht. Afhankelijk van wat de 110 aantreft bij aankomst kan de WP de waterwinning opbouwen, of direct gaan meebuffelen. De chauffeur zou dan de waterwinning kunnen opbouwen (hopend op een brandkraan binnen 1 slanglengte  ;)). Anders is het middelbrand en weet je dat de 2e TS vlak achter je aanzit.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2005, 16:43:58
Wij hangen bij een OMS allemaal om, ook de B. Bij woningbranden etc. idem.

Aangezien we altijd met maximaal 6 man op de TS zitten kun je dus als 3 & 4 eerst de waterwinning op moeten bouwen terwijl je al omgehangen heb. Het voordeel is dat wanneer je een snelle inzet wilt doen met 4 man meteen naar binnen kan. Voor kleine binnenbrandjes kun je vaak al volstaan met je tankvulling en heb je geen brandkraan nodig en anders hebben we ook nog twee man op het redvoertuig die kunnen assisteren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2005, 16:46:39
Wij hangen bij een OMS allemaal om, ook de B. Bij woningbranden etc. idem.
kun jij het snappen dat ik onderhand grijze haren van jullie korps krijg  :-X
Jullie gaan niet met 2 TSen naar een OMS,maar jullie hangen wel allemaal om met een OMS ??? ???


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2005, 16:52:02
Tjah als je aankomt en er staat daadwerkelijk iets te branden dan is het toch handig om ademlucht om te hebben.

Heb het al verschillende malen meegemaakt dat er daadwerkelijk iets aan de hand was en als je dan terug naar buiten moet terwijl je al in het pand zit dan werkt dat niet fijn. Het is een kleine moeite en het is voor je eigen gezondheid. Ik zou geen reden kunnen noemen om het niet te doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2005, 16:54:05
nou,hier hangen 1,2 en de bevelvoerder om.Mocht het nodig zijn kunnen 3 en 4 altijd nog omhangen