Belediging van een ambtenaar in functie

Auteur Topic: Belediging van een ambtenaar in functie  (gelezen 6730 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Gepost op: 8 oktober 2012, 13:32:31
Dag allen,

Ik had een discussie met een collega en dacht, laat ik de vraag neerleggen bij de mensen die er verstand van hebben  ;)

Wanneer iemand jou als agent beledigt, houd je hem/haar aan of schrijf je ter plaatste hier een bekeuring voor uit?


Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:41:58
Ik weet niet hoe het in andere regio's werkt, dus kan alleen voor Utrecht speken. Hier kan voor een belediging geen 'bekeuring' worden uitgeschreven. Verdachte aanhouden en op het bureau een proces-verbaal opmaken.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:49:26
Bedankt voor je antwoord.

Dus die werkwijze verschilt per regio? Klopt het de OvJ de sanctie bepaalt?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:57:24
Ik weet niet of de werkwijzes inmiddels zijn samengetrokken door alle regio's, vandaar mijn antwoord in het Utrechtse. In het verleden kon voor een belediging een 'bekeuring' worden geschreven. Maar omdat het OM meer kwaliteit wil in het proces-verbaal, heeft men ervoor gekozen om een compleet proces-verbaal op te maken.

De Officier van Justitie zal bepalen wat er gaat gebeuren met de verdachte. Dan kan op verschillende manieren. De verdachte krijgt bijvoorbeeld een transactievoorstel aangeboden of een dagvaarding. Ik heb zelfs meegemaakt dat een verdachte dezelfde dag nog een excuusbrief aan mijn moest schrijven in plaats van de eerste twee opties. Dit werd uiteraard gedaan in overleg met mij.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2012, 14:02:28
Gerard bedankt voor je antwoorden!

Had ik toch gelijk  >:D
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:23:56
Overigens hoeft een aanhouding niet perse. Een verdachte kan ook ontboden worden als er op dat moment geen tijd/gelegenheid is tot aanhouding. Vervolgens zal de verdachte gehoord worden en er proces-verbaal opgemaakt worden. De laatste die ik voorbij heb horen komen waren allemaal tussen de 500 en 850 euro dus dat is de moeite.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:40:22
De laatste die ik voorbij heb horen komen waren allemaal tussen de 500 en 850 euro dus dat is de moeite.

Das niet gepiest en toch nat....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2012, 21:29:29
In A-A doen we ook gewoon aanhouden en PV'tje opmaken. OvJ bepaald het schikkingsbedrag. Die is net wat DiNozzo zegt ergens tussen de 500-850 euri.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:53:03
Maar met een bonnetje kan het inderdaad sinds enige tijd niet meer mee worden afgedaan.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2012, 22:57:04
Maar met een bonnetje kan het inderdaad sinds enige tijd niet meer mee worden afgedaan.

In Amsterdam heeft dat nooit gekund. Ik weet dat het lange tijd per parket verschillend was. Maar mogelijk heeft het OM daar inmiddels landelijk beleid op. Wel kennen veel APV een artikel voor uitjouwen daar wordt ook veel voor geschreven bij belediging. Kan met een mini worden afgedaan, bedrag is wel wat lager dan het schikkingsvoorstel van justitie voor een belediging.