Inzetten aspiranten Manschap A

Auteur Topic: Inzetten aspiranten Manschap A  (gelezen 5080 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Gepost op: 11 oktober 2012, 11:58:45
Gister heb ik het onderdeel brandbestrijding gehaald voor de Manschap A opleiding. Ik volg deze opleiding bij de Veiligheidsregio Kennemerland in Haarlem. Nu hoor ik van de ene kant dat ik nu als aspirant wel mee mag uitrukken bij branden en ook daadwerkelijk ingezet mag worden en van de andere kant begrijp ik weer dat het niet mag en nog steeds alleen als "7de" man mee mag op de auto en bij de pompbediende moet blijven.

Weet iemand hier iets meer over? Hoe dit tegenwoordig allemaal is geregeld qua regelgeving binnen de VRK en verzekeringstechnisch.




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2012, 12:08:25
Dat is inderdaad per veiligheidsregio afhankelijk. In de VRU is er een aspirantenbeleid opgesteld en dat document is dan ook voor alle medewerkers na te lezen op het intranet, om te voorkomen dat er binnen de regio verschillen ontstaan. Toch is dat ook een beetje korpsafhankelijk; bij het ene korps mag een manschap met kerntaak brandbestrijding gewoon mee op de uitruk en bij een ander korps mag die manschap alleen mee als aspirant...

Mijn persoonlijke mening en niet gebaseerd op regels binnen welke veiligheidsregio dan ook: Aspirant Manschap A zonder brandbestrijding = aspirant. Aspirant Manschap A met brandbestrijding is volledig inzetbaar bij brand en gewondenverzorger bij HV (vaak hebben aspiranten de kennis over levensreddend handelen nog vers in het geheugen en voeren ze dat goed uit) en Aspirant Manschap A met brandbestrijding en THV is volledig inzetbaar bij brand en ongevallen en moet bij een OGS-inzet even op de kazerne blijven.

Ik vraag me dan ook af waarom je als aspirant manschap A mét kerntaak brandbestrijding niet als volwaardig bij brandinzetten mee zou mogen; je hebt alle onderdelen net achter de rug en als je goed is ben je bijzonder goed en veel getraind voor dit soort inzetten. Het is wel raadzaam om de manschappen die net voor brandbestrijding zijn geslaagd aan een ervaren korpslid te koppelen bij een uitruk, simpelweg omdat echte branden toch net wat anders zijn dan in oefensituaties.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ernst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2012, 13:14:08
Ik denk dat je nu wel mee mag gaan uitrukken. Wel gekoppeld aan een hoofdbrandwacht denk ik zelf. Ik neem tenminste aan dat je wel al in dienst bent bij de vrk? Ik heb mijn brandwacht papieren uit de oude stijl zeg maar, nog zonder de thv papieren en ogs pakken. Ik mag ook binnenkort mee uitrukken als ik weer een aantal oefeningen mee gedraaid heb. En ik zit ook in kennemerland.;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:50:53
Dat is inderdaad per veiligheidsregio afhankelijk. In de VRU is er een aspirantenbeleid opgesteld en dat document is dan ook voor alle medewerkers na te lezen op het intranet, om te voorkomen dat er binnen de regio verschillen ontstaan. Toch is dat ook een beetje korpsafhankelijk; bij het ene korps mag een manschap met kerntaak brandbestrijding gewoon mee op de uitruk en bij een ander korps mag die manschap alleen mee als aspirant...

Mijn persoonlijke mening en niet gebaseerd op regels binnen welke veiligheidsregio dan ook: Aspirant Manschap A zonder brandbestrijding = aspirant. Aspirant Manschap A met brandbestrijding is volledig inzetbaar bij brand en gewondenverzorger bij HV (vaak hebben aspiranten de kennis over levensreddend handelen nog vers in het geheugen en voeren ze dat goed uit) en Aspirant Manschap A met brandbestrijding en THV is volledig inzetbaar bij brand en ongevallen en moet bij een OGS-inzet even op de kazerne blijven.

Ik vraag me dan ook af waarom je als aspirant manschap A mét kerntaak brandbestrijding niet als volwaardig bij brandinzetten mee zou mogen; je hebt alle onderdelen net achter de rug en als je goed is ben je bijzonder goed en veel getraind voor dit soort inzetten. Het is wel raadzaam om de manschappen die net voor brandbestrijding zijn geslaagd aan een ervaren korpslid te koppelen bij een uitruk, simpelweg omdat echte branden toch net wat anders zijn dan in oefensituaties.
Bij ons gaan de aspiranten met diploma brandbestrijding mee op de uitruk bij brand, op het moment dat zij in opleiding gaan voor THV mogen ze mee boven de sterkte bij uitrukken met technische hulpverlening.  ;)


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2012, 17:11:30
Het is inderdaad regio en korps afhankelijk. Bij het ene korps wel en andere niet. Niet echt een standaard regel voor.


mdeheus

  • Manschap A (i.o)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2012, 08:38:37
Bij ons in Flevoland is het zo, dat als je de functie aspirant hebt, dat je gewoon dienst draaid met je eigen ploeg. Je gaat mee als 7e man, maar hebben ze bijv maar 5 manschappen word je wel ingedeeld als nmr 6. Alleen word er wel rekening gehouden dat ze dan 5 en 6 niet overal voor in kunnen zetten. (bij brand) bij THB kan de aspirant gewondenverzorger zijn. Zodra de diploma brandbestreiding hebt, mag je bij brand gewoon als manschap mee. Heb je THV dan het zelfde, ook als manschap mee.


little2little

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • bevelvoerder, chauffeur, instructeur
Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2012, 11:32:09
ik weet dat het bij ons een keer is nagezocht.
er is zelfs een wet over. in principe is het zo dat je met een volledige autospuit bezet met aspiranten uit mag rukken, mits dit maar onder leiding van een bevelvoerder gebeurd...
zo stond het er.. of dat dat nou verstandig is, laat ik ff in het midden.
ik ben het er wel mee eens, dat we wel heel erg voorzichtig aan het worden zijn. zo doet men nooit ervaring op.


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2012, 12:14:37
ik weet dat het bij ons een keer is nagezocht.
er is zelfs een wet over. in principe is het zo dat je met een volledige autospuit bezet met aspiranten uit mag rukken, mits dit maar onder leiding van een bevelvoerder gebeurd...
zo stond het er.. of dat dat nou verstandig is, laat ik ff in het midden.
ik ben het er wel mee eens, dat we wel heel erg voorzichtig aan het worden zijn. zo doet men nooit ervaring op.
En dan wordt er met aspiranten bedoeld de aspiranten die brandbestrijding hebben gehaald? Of echt aspiranten die nog niks hebben gehaald of nog niet eens met de cursus bezig zijn?


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2012, 14:42:21
Bij ons mag een aspirant Manschap A mee op de uitruk als 7de man. Vanaf het moment dat hij brandbestrijding heeft mag hij bij brand gewoon mee als Manschap A maar wel gekoppeld aan iemand met ervaring. Zelfde geld als de aspirant HV en OGS gehaald heeft.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:34:21
Bij ons mag een Adspirant Manschap A met het gedeelte Brandbestrijding mee op uitruk.
Dit is wel onder toezicht van de Bevelvoerder ivm soort incident. Het stukje ervaring wat nodig kan zijn.