"Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars

Auteur Topic: "Spoedbegeleiding" door verkeersregelaars  (gelezen 70834 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2012, 17:48:12
Hetzelfde geldt voor hulpdiensten. Niet zelden komen die op hun navigatiesysteem aangereden via de verkeerde route.

Prima, zolang het geen spoedrit betreft kan er best door vkr's / beveiligers begidst worden.
Mijn ervaring is dat er bij regelingen van dergelijke omvang altijd wel een politiemotorrijder in dienst is ten behoeve van dat evenement. Die kan de spoedbegeleidingen doen indien nodig.

Als het om een begeleiding gaat: ja. Als het alleen om gidsen gaat kan een verkeersregelaar (of willekeurig welke motorrijder) dat prima doen, mits hij zich aan de afspraken houdt die over het gidsen zijn gemaakt met de politie, de te gidsen organisaties en de andere verkeersposten.

Dat stukje ging inderdaad over begeleidingen, dus dan zijn we het eens :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sylvester1986

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2012, 18:24:33
Deze firma begeleidt wel vaker hulpdiensten.
begeleiding A1 ambulance door StEB
(Ambu op 3:58)
StEB - ambu begeleiding TT 2011
(Ambu 1:30)

Maar ook de Brandweer.
begeleiding brandweer compagnie

targetlasergame


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #32 Gepost op: 24 oktober 2012, 18:38:45
Deze firma begeleidt wel vaker hulpdiensten.
begeleiding A1 ambulance door StEB
(Ambu op 3:58)
StEB - ambu begeleiding TT 2011
(Ambu 1:30)

Maar ook de Brandweer.
begeleiding brandweer compagnie

targetlasergame

bovenste filmpje op 3;45 zie je duidelijk dat de vkr stopteken geeft vanaf de motor zelfs nog rijdend en dat kan en mag volgens mijn niet en dit is duidlijk op de openbareweg of de dienders die daar toestemming voor gegeven hebben staan dan boven de wet of kennen de wet niet.

maar ik zou het niet zomaar doen je kunt de wet niet veranderen door die dienders en staat het op papier ???.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:03:51
Ik ben het volledig met Dielangemotormuis en R1200 GS eens!!
Zeer onverantwoord, het blijft een filmpje maar mijn inschatting een redelijke overschrijding max snelheid.
(spoed) begeleidingen zijn over het algemeen uitzonderlijke situaties die veel inspanning en ervaring vragen de motorrijders van politie & KMar.
De opleiding is redelijk pittig kan ik u vertellen.
Ivm de gevaarzetting geeft de meldkamer slechts in uitzonderlijke gevallen toestemming tot begeleiden door motorrijders.
Gewoon NIET doen dus!  O0


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #34 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:41:18
en dat allemaal in drenthe foei


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #35 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:12:38
Beste Lt. Col. Me, ik wilde toch op enkele puntjes reageren, met uw welnemen:
Dat de rit op zichzelf niet uitblinkt in netjes rijden is duidelijk. Maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen, ook niet voor ambulances. Een soepele rit met gelijkmatige, lagere snelheid waarbij de chauffeur te allen tijde kan doorrijden is misschien wel beter dan met hogere snelheid bij iedere verkeerspost afremmen om te checken of het vrij is. Dan is "spoed" echt niet in het geding.
Om de soepele doch snelle rit van een ambulance mogelijk te maken is bij mijn weten juist het protocol "spoedbegeleiding" uitgevonden. Zoals bekend mag worden verondersteld, is zo'n begeleiding, die een hoge en gelijkmatige snelheid van een ambulance moet garanderen, alleen mogelijk als de begeleidende motor(en) die voorop rijden bij tijd en wijle véél sneller rijden dan de ambu, om op gevaarlijke punten in te houden om verkeer te waarschuwen. Dit protocol kan en mag m.i. door firma's als de StEB niet uitgevoerd worden, omdat:
1. De (tussentijdse) snelheid veelal de toegestane maximumsnelheid fors overschrijdt
2. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten zonder OGS niet mogelijk is
3. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten met alleen optische signalen (amber, zoals op enkele van de brandweerbegeleidingsfilmpjes te zien) enerzijds te weinig effect heeft om op voldoende afstand te worden opgemerkt, en anderszijds alleen mogelijk is met illegaal gemonteerde amber flitsers
4. De waarschuwing van het verkeer op de gevaarlijke punten met alleen optische signalen in de vorm van alarmknipperlichten en grootlicht eveneens te weinig effect heeft
5. De waarschuwing al snel door het verkeer in de wind kan worden geslagen - tenzij de motorrijder erin slaagt het verkeer middels een illegaal vanaf de motor gegeven stopteken te overtuigen dat het beter kan stoppen.

Als een hoge snelheid níet nodig is (maar daarvan is in de filmpjes weinig te zien) is het m.i. toegestane gidsen voldoende.
Best mogelijk dat de reguliere aanrijdroute niet dezelfde is als de aanrijdroute tijdens een evenement. En als dat door de meldkamer even niet juist wordt gecommuniceerd en je dus op je GPS wilt vertrouwen, kom je dus van een koude kermis thuis. Mag je als chauffeur blij zijn dat er iemand voor je rijdt die het wel weet. Of er wordt per melding bekeken welke route wordt vrijgemaakt, en de motorrijder gidst vervolgens een ambulance over de juiste vrijgemaakte route. Er kunnen genoeg redenen zijn om ook ambulances en andere hulpdiensten te gidsen. (Overigens weet ik niet wat de reden is dat er hier gegidst wordt.)
Dát punt kan ik accepteren, zij het beperkt tot het gidsen. Als de ambulance eigenlijk met spoed zou moeten rijden is van gidsen geen sprake meer en moeten de professionals voor een spoedbegeleiding zorgen.
Ben ik niet met u eens. Verkeersposten moeten in eerste instantie afgaan op hun gehoor en zichtveld, zeker als zij nog niet middels communicatie zijn gewaarschuwd. Als de post dan ook nog erg druk is met overstekende voetgangers (met name die groep) of andere weggebruikers, dan is een motorrijder op enige afstand voor de ambulance een welkome aanvulling. Maar ook hiervan weet ik niet of dat in dit geval van toepassing is.
Dit kan eventueel inderdaad werken, maar alleen als de motorrijders inderdaad een ruime afstand voor de ambulance innemen en ruim voor de ambulance wegrijden, en bij het waarschuwen van de posten niet te ver boven de maximumsnelheid komen (in het filmpje wordt aan geen van beide voorwaarden voldaan). Zoals gezegd, de motoren zijn bij gebrek aan OGS eventueel niet vroeg genoeg herkenbaar als ze te snel rijden.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #36 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:12:24
Niets aan toe te voegen noch een weerwoord op te verzinnen, beste FlyingDutchman!  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #37 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:36:28
Deze firma begeleidt wel vaker hulpdiensten.
begeleiding A1 ambulance door StEB
(Ambu op 3:58)
StEB - ambu begeleiding TT 2011
(Ambu 1:30)

Maar ook de Brandweer.
begeleiding brandweer compagnie

targetlasergame


Ook hier schiet de tranen in mijn ogen. Ik zie er eentje tekens geven vanaf zijn motorfiets. Iets wat uit den boze is. Moet het ook niet zien, want dan het de vkr een probleem.

Verder ziet het er allemaal net niet uit. Men begeleid op de openbare weg met motoren. Dit is NIET toegestaan voor vkrs.

Als ik ze dan die colonne brwvtgn zie inhalen... ::) Als ik zoiets doe tijdens mijn opleiding of herhalingsdag(ieder jaar)  dan mag ik een extra training komen volgen.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:39:14
Ook hier schiet de tranen in mijn ogen. Ik zie er eentje tekens geven vanaf zijn motorfiets. Iets wat uit den boze is. Moet het ook niet zien, want dan het de vkr een probleem.

Verder ziet het er allemaal net niet uit. Men begeleid op de openbare weg met motoren. Dit is NIET toegestaan voor vkrs.

Als ik ze dan die colonne brwvtgn zie inhalen... ::) Als ik zoiets doe tijdens mijn opleiding of herhalingsdag(ieder jaar)  dan mag ik een extra training komen volgen.

schijnbaar slapen ze daar bij de VP of regio politie maarja ze zijn goed bevriend met de politie schrijven ze elke keer,dat ben ik ook als vrijwilliger en als WIS maar ook ik moet mijn aan de regels en wetten houden,DUS erg triest dit soort dingen om te zien.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2012, 00:49:57
Die gasten moeten zich lekker met hun eigen dingetje bezighouden. Gewoon statisch verkeer regelen en verplaatsen van A naar B op de motor met inachtneming van het RVV. Dat is alles! Maar een hoop van dit soort lui denken dat ze "collega" zijn of zouden dat graag willen zijn. Zonder alle verkeersregelcentrales in een hokje te plaatsen zijn er een hoop die over de schreef gaan mbt reglementen maar ook bijvoorbeeld voor wat betreft diensten die ze aanbieden (bijv. medisch spoedtransport) of voeren van bepaalde verlichting of striping. Ik (en met mij nog een hoop anderen) zijn helemaal klaar met dit soort lui en deze worden dan ook aangepakt. Maar zolang het zoals in bovenstaand geval gewoon onder het toeziend oog van de plaatselijke kit gebeurt (omdat deze misschien niet beter weten?) komen ze er gewoon mee weg. Daar hebben ze dus gewoon mazzel tot ze aan de beurt zijn. Ik heb er iig geen goed woord voor over!